Ymmärtäisikö sinun 3v tällaisen käskyn?
" Käy hakemassa keittiöstä kauppakassi. Kassi on kaapissa, jonka ovessa roikkuu vihreä pyyhe"
Kommentit (28)
ymmärtää hakea sen kassin käskystä kaapista, kun tietää että siellä tietyssä kaapissa se kassi on. Mutta ihan oikeasti, vaikka lapsi ymmärtää mikä on kassi, mikä on kaappi, mikä on pyyhe, ei varmasti vieraassa ympäristössä pystyisi kaikkia näitä kolmea pointtia käsittämään. 3-vuotias siihen jo yleensä pystyy. On tietysti eri juttu malttaako/haluaako noudattaa käskyä. Kyllä meidänkin 1,5-vuotias hakee äidin mukin olkkarin pöydältä pyydettäessä, muttei varmasti tätä ap:n juttua ymmärtäisi.
Sitähän ei siis pyydetty. Tässä oli kyse monimutkaisemman pyynnön ymmärtämisestä, ei siitä mitä kaikkea lapsi osaa tehdä automaattisesti kun on nähnyt niin tehtävän.
4 v poika kysyisi, äiti mennäänkö yhdessä hakemaan kassi?
Tämä johtaa siitä kun olen pakottanut hänet keräämään heittelemiään tavaroita lattialta, niin että pitänyt hänen kädestä kiinni ja laittanut tavaran paikoilleen.
Et mulla olis kassit tässä, mut ne ei oo kaupan.
(Kyllä, hän on huumoristaan huolimatta oikein hyvä mies)
kävi kaatamassa pannusta kahvit ja laittoi vielä oikean määrän maitoa ja toi sen minulle. sammutti vielä lähtiessään keittiöstä keittimen. Ihanan apulaisen olen siitä saanut! ;)
" Meidän 32-vuotias diplomi-insinöörimme alkaisi hekottaa sanalle " kassi"
Et mulla olis kassit tässä, mut ne ei oo kaupan.
(Kyllä, hän on huumoristaan huolimatta oikein hyvä mies) "
:) :) :) meidän kolmekymppinen nörtti sanoisi luultavasti ihan samoin..
3-v kyllä ymmärtäisi, mutta tuskin tottelisi :)
Vasta kun sanoin: Missä vaihdetaan vaippa, meni sinne ja sanoin että ota siitä rätti ja tuo tänne.
Sitten ymmärsi.
Piti vaan muotoilla pyyntö uudestaan.
Ja vie se pyyhkees muualle siitä roikkumasta.