Lokakuun päivänsäteet vko 10
Aloitan uuden pinon, kun en ainakaan itse löytänyt vielä tälle viikolle. :)
Kommentit (79)
Kopioin tämän tänne kun meni vähän vikapaikkaan ekaks..
Ihan ekaks " osanottoni" kaikille pahoinvoiville,minäkin yksi teistä edelleen. Mut onko kukaan huomannut et lisäraudan syöminen pahentaisi oloa entisestään??? Mietin vaan kun ihan tuossa raskauden alussa olisin voinut nukkua liki 24/7 ja hain apteekista pari viikkoa sitten rautaa,josko se piristäisi. Pari päivää aloittamisen jälkeen alkoi pahoinvointi. Tänään aamulla en muistanut ottaa tuota rautaa,ja olo on ihan toista kuin viimeiset 2 viikkoa. Tiedä sitten onko sattumaa vai voiko johtua raudasta. Tänään oon pystynyt syömään suht hyvin ilman et koko ajan on sellainen " krapula-aamun maku" suussa ympäri päivän. :(
Mulla on eka neuvola tasan viikon kuluttua torstaina jolloin mennään viikoilla 9+3. Mä ainakin aion pyytää edes kokeilemaan josko sydänäänet kuuluis. Ois se aika iso askel tätä raskautta eteenpäin. Jotenkin se konkretisoi koko tämän raskauden eri tavalla... :)
Toivottavasti itse kunkin olo kohenee lähiaikoina.
T:Määitte+ Mini08
Mulla varmasti pahinta tällä hetkellä on ihan älytön väsymys, töissä jaksaa ihmeen hyvin mutta kun kotiin pääsee niin veto on aivan pois. Sitten pitäis kuitenkin laittaa ruuat, koirat lenkittää yms.. eikä millään vaan jaksais!! Onneksi poika on jo niin iso ettei tarvitse kokoaikaista perään katsomista. On siis jo 9- vuotias. Eilenkin nukahdin lahjakkaasti sohvalle kahdeksalta ja joku aika siirryin sänkyyn ja siellä sitten klo 7 asti eli tollaset 11 tuntia. Aika jees.
elwa: Mä oon hirveen huono tilaa netistä housuja tai muitakaan ala-osia, se on ihan takuuvarma ettei istu.. Mut jos löydät jotaan kivaa tilattavaa niin anna vinkki sivuista!
Hyviä uutisia täältä, tänään olin toisen kerran varhaisultrassa ja ensin näkyi ruskuaispussi, mitä ei siis viimeksi näkynyt ja pitkän etsinnän jälkeen löytyi 11mm oleva pötkylä jolla sydän sykki kovasti:):) oli ihan reunassa piilossa ja ultralaite piti kääntää ympäri että näkyi. Nyt pitäis olla rv 7+2 tuon ultran mukaan. Neuvolassakin jo tuli käytyä kun varasin sen silloin kun laskin että raskaus olisi pidemmällä. Seuraava neuvola onkin huhtikuun puolessavälissä ja samalla on tytön 3.5 neuvola. On kyllä niin helpottunu olo ja ehkä tätä kamalaa pahoinvointiakin kestää nyt paremmin, kun tietää että kaikki on kunnossa.
Mulla vatsa on koko ajan tosi turvoksissa ja mies nauroi että milläs kuulla jo olet. Painoa on tullut kilo lisää eikä ihme, kun liikkuminen loppui kun seinään ja syön paljon enemmän. Toisaalta hyvä vaan jos painoa tulee vähän lisää, kun neuvolassa ja ultrassa kauhisteli mun alhaista painoa. Voimia teille jotka kärsitte oksentelusta/pahoinvoinnista tai muista inhottavista vaivoista. Täällä ollaan myös tosi väsyneitä, mun on pakko päästä yhdeksältä sänkyyn olen muuten niin väsyny ja kiukkunen jos menee yli sen.
Nyt pitäis jaksaa laittaa silitetyt vaatteet kaappiin, ei kyllä yhtään jaksais mitään mutta pakkohan se on. Huomenna lähdetään reissuun niin toivotan nyt hyvät viikonloput kaikille ja toivotaan että aurinko paistaa!
äitykkäinen 7+2
Täällä myös viikkoja 9+4 ja pahoinvointi loppui kuin seinään eilen.
Myös heti ensismmäisenä hieman alkoi huolestuttaa, mutta toisaalta; joskushan tuon pahoinvoinninkin on loputtava, vai? :)
Viikon päästä ultra, niin tietää taas enemmän.
Voi itku tää pahoinvointi on järkkyä..en tiedä mitä tekis. Pitäis pästä nesteytykseen..viimeeksi olo parani ihan silmissä. Kyllä kait sitä menee huonoon kuntoon kun mitään eivoi syödä tai jos syö se tulee ulos:(
Mulla oli ihan alussa toi väsymys pahempaa kuin pahoinvointi, nyt ihan toisinpäin. Joku puhui raudasta..mä meinasin kans hakea sitä apteekista kun olin kuolemanväsynyt, mutta onneksi en hakenut ominpäin koska neuvolassa hb oikin yli 150. On jo nyt ihan liian paksua ja nesteitä pitäis saada.
Meinaako moni muuten mennä 4D-ultraan? Mä en vielä tiedä, olemme kyllä edellisistä käyneet ja on ollut niin helppo hommata vaatteita. Kävin tossa muutamassa kaupassa jo ihastelemassa niitä pikkuvaatteita, mutta kun ne on selkeesti joko tyttöjen tai poikien. No ehkä ne hankinnat kannattaa vasta aloittaa kesä-alesta, eihän sitä edes tiedä miten tässä käy.
Kauppaan olis taas lähdettävä, ei innosta pätkääkään tässä " krapulassa"
Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä muillekin pahoinvoinnista kärsiville..kai tää joskus loppuu.
-Tiziana Rv 8+5
Sain vihdoinkin laitettua itseni esittelypinoon, kun olin maanantaina ulrassa ja siellä pompotti pikku sydän :-) Ihanaa, mikä helpotus. Nyt tähän on sitten pakko uskoa.
Oletteko muut lokakuiset ottaneet jotain vitamiinilisiä? Joku puhui rautakuurista, itse en oo uskaltanut omin päin ottaa mitään ravintoainelisiä. On vaan niin järjettömän ylitsepääsemätön väsymys, ehkä mä oon jotenkin aneeminen?
Toinen outo juttu on se, että mua on alkanut vaatteet kiristää vyötärön kohdalta, varsinkin iltapäivisin. Vaikka vasta tuli 8 viikkoa täyteen (tänään 8+0), ja ultrassa lääkäri oli sitä mieltä että alkio saattaisi olla vielä siitäkin viikkoa pienempi. Onkohan tää jotain ihan oman mielikuvituksen tuotetta? En käsittääkseni ole syönyt sen enempää kuin ennenkään. Olen kyllä aika hoikkavyötäröinen normaalioloissa (massa on enemminkin keskittynyt tonne takapuoleen, hihi...).
Eilen kävin lounastauolla kotona pikapäikkäreillä, tänään en päässyt ja meinasin nukahtaa kesken kokouksen! Työkavereilla oli hauskaa kun seurasivat mun nuokkumistani.
Hyviä vointeja lokakuisille!
Sain vihdoinkin laitettua itseni esittelypinoon, kun olin maanantaina ulrassa ja siellä pompotti pikku sydän :-) Ihanaa, mikä helpotus. Nyt tähän on sitten pakko uskoa.
Oletteko muut lokakuiset ottaneet jotain vitamiinilisiä? Joku puhui rautakuurista, itse en oo uskaltanut omin päin ottaa mitään ravintoainelisiä. On vaan niin järjettömän ylitsepääsemätön väsymys, ehkä mä oon jotenkin aneeminen?
Toinen outo juttu on se, että mua on alkanut vaatteet kiristää vyötärön kohdalta, varsinkin iltapäivisin. Vaikka vasta tuli 8 viikkoa täyteen (tänään 8+0), ja ultrassa lääkäri oli sitä mieltä että alkio saattaisi olla vielä siitäkin viikkoa pienempi. Onkohan tää jotain ihan oman mielikuvituksen tuotetta? En käsittääkseni ole syönyt sen enempää kuin ennenkään. Olen kyllä aika hoikkavyötäröinen normaalioloissa (massa on enemminkin keskittynyt tonne takapuoleen, hihi...).
Eilen kävin lounastauolla kotona pikapäikkäreillä, tänään en päässyt ja meinasin nukahtaa kesken kokouksen! Työkavereilla oli hauskaa kun seurasivat mun nuokkumistani.
Tuli sitten kolme kertaa painettua tosta napista, jotenkin se ei tuntunut toimivan :-) Anteeksi !
Minulle ainakin sanottiin neuvolassa, ettei raudan syömistä saisi aloittaa omin päin.
Onko teillä vielä mielialat heitelleet? Minusta itsestä tuntuu, että olen herkkä kuin ampiainen. Itken vähän väliä tai sitten kiukuttelen (useimmiten miehelleni) ja tästä syntyy sitten tunrhia riitoja.. Toivottavasti mieheni jaksaa ymmärtää. :)
Lillian33, 9+4
Mua alkaa jo epäilyttää että oonko mä raskaana ollenkaan. Mullakun ei oo pahoinvointia, vaatteet ei kiristä. Väsymystä on vähän. Eihän kaikilla välttämättä ole raskausoireita, eihän? Toisaalta vatsassa on sellassia tuntemuksia että olisin raskaana. No tasan 2 viikon päästä mulla on eka neuovola niin viimeistään sillon selvinnee. Joku puhui (sorry, nimimerkki unohtui) että ostaa vauvanvaatteet kesänale laareista. Hyvä idea! Eipä olis meikäläisellä leikannut taaskaan. Kumpaa sukupuolta toivoisitte saavan? Meille molemmille tää on eka vauva joten ei oo kumpaakaan vielä. Puolisoni toivoo poikaa, mutta itse en oikein tiedä. Varmaan sitten tyttöä. Tulee kumpi tulee. Eihän sitä jos tulee molemmat, vai tietääkö?
mtj08 6+3
Pahoinvointi minulla kesti vain muutaman päivän... ? Olisiko ollut näin hyvä tuuri? Olo ihan normaali, eikä väsytäkkään normaalia enempää. Jospa tämä tästä ihan hyvin etenisi...
Vitamiinilisistä: rautaa tosiaan ei kannata aloittaa ilman terkkarin suositusta näin alkuraskaudessa, ellei kerran anemiaa ole todettu.
Itse aloitin raskauden myötä vitamiineista Multivita lisän (siitäkö saan kaiken energiani?) ja Piimax kalkkia pyrin syömään aina. En juo maitoa ollenkaan. Omegoja popsin myös, mutta en joka päivä, kun syön aika runsaasti kalaa muutenkin.
Ihan mitä tahansa luotaistuotteita ei kannata muutenkaan suosia, varsinkaan ulkomailta hankittuja. Kaikkia ei ole tutkittu ja tutkimattomat voivat sisältää isoja raskasmetallipitoisuuksia, jotka sitten rasittavat maksaa ja voivat aiheuttaa vakavan maksatulehduksen. Tämä ohje siis kaikille, ei vain raskaana oleville.
Muutoinkin vitamiinit tulisi ottaa kuurina, ellei ole lääketieteellistä syytä ottaa niitä koko ajan. Ja monien vitamiinien päälekkäin syöminen ei ole suotavaa. Normaalia terveellistä suomalaista ruokaa kun syö, niin kovin suuriin vitamiini määriin ei ole terveellä ihmisellä tarvetta.
Nyt meni jo paasaukseksi... Sori...
Nyt on kai otettava vähän iltapalaa, ettei pahoinvointi pääse yllättämään yölläkään... ;)
Mulla melko sama juttu oireiden suhteen, mutta mulla vasta rv 8+4!! Eli melko vähän mulla on ollut oireita tähänkään asti; rinnat kipeät, niin ettei mahallaan pysty nukkumaan ja kuvotusta nälän tullen, sekä jkv väsymystä, mutta nyt nukuin viimeyön tyytyväisenä vatsallaan, ei tietoakaan kivusta, nyt rinnat vähä aristaa, muttei ollenkaan niinkuin vielä eilen, kuvottanut ei ole tänään lainkaan, vatsaa on kyllä juilinut melkosesti tänään, muttei mitään vuotoja.
Mä yritän koko ajan vakuutella itselleni et kaikki hyvin, mutta toisinaan lietson itseni sellaiseen keskenmeno-paniikki-tilaan...!!! Nyt taas niitä hetkiä kun uskonpuute riivaa...
Tietääkö joku, kuinka pitkään alkio voi olla " kuolleena" kohdussa, ilman minkäänlaista vuotoa/kipua??
Anteeksi nää ikävät puheet (mua kylmää kirjoittaa noita yllä olevia sanoja)!
Apuvaaa siskot!!!
Olen herännyt vähän ennen 7, että kerkee pestä pari koneellista ennen kun lähen käymään vanhemmillani, jotka siis asuvat 150km päässä. Tämä asia selviää myös nevolassa, mutta ajattelin nyt kysyä täällä. Eli onko haittaa näin alkuraskaudessa jos on tupakansavuisessa työpaikassa?? Olen siis töissä baarissa. Siellä on kyllä alueet missä saa polttaa, eli työskentely alueellani ei saa polttaa, mutta siis samassa tilassa kuitenkin. Mut nyt täytyy mennä syömään jotain ettei kerkiä huono olo ensin.
mtj08 6+4
Moikka! Sama juttu mulla, kaikki pienetkin asiat rupee itkettää, luen vaikka lehteä jossa on jokin juttu niin kyyneleet vaan valuu..outoa mutta kuuluu varmaan tähän raskauteen :) Niin kuin moni muukin outo juttu. Miehen kanssa tulee kiukuteltua ehkä normaalia enemmän kun väsyttää kokoajan. Mutta onneksi ymmärtää! Ainakin vielä.
Katjaäippä ja masukki 9+4
Heippa kaikki,
Oon nyt viikoilla 9+4 ja ensi tiistaina eka neuvolakäynti edessä. Täällä Salon seudulla ensimmäinen ultra on jo viikolla 11, joten kauaa ei tarvii enää odottaa! Muuten olisin varannut yksityiseltä ajan mutta kun se on jo noin pian. Miten muilla paikkakunnilla tuo eka ultra on?
Katjaäippä ja masukki 9+4
Hyvällä tuurilla pääset erityisäitiysvapaalle vaikka heti, jos joudut siellä savunseassa työtäsi tekemään, baarissa varmasti on vaikeampaa osoittaa sellaista hommaa missä et joudu altistumaan savulle.
Mä olen viettänyt hiljais eloa kun tuntuu ettei jaksa / viitsi mitään. Työssä käynti on pakkopullaa, kaikki on pakkopullaa!!!! Edelleen etoo ja väsyttää........
Ultra on vasta reilun viikonpäästä joten sitäkin joutuu viellä odottaa=)
Hirveästi tekisi mieli alkaa ostelemaan kaikkea vauvalle=) pitää hillitä itseään viellä kuitenkin edes kuukausi pari=)
ei tässä muuta!!! Parempia vointeja kaikille ja itselle toivoen Maranta 10+4(eli oikeesti syyskuinen, mutta ultran jälkeen varmasti lokakuinen)
Jotkut kertoilivat vatsakivuista ja siitä, että masu meni yhtäkkiä sekaisin. Outoa, koska mulla oli viikko sitten aivan tällainen vastaava juttu! Ensin maha tosi kipeä, kouristeli ja sitten lopulta aivan sekaisin. Luulin jo syöneeni jotain pilaantunutta, mutta enpä tiedä, jos muilla on ollut samantyyppisiä tilanteita..
Katjaäippä, kyselit ekasta ultrasta. Np-ultra pitää käsittääkseni tehdä noin viikoilla 10-12, joten suht samoihin aikoihin se taitaa olla joka puolella. Joissain kunnissa kyllä kai pitää valita, että meneekö tuohon np-ultraan vai vasta sitten rakenneultraan.
Mulla on pari päivää ollut parempi olo ja tää ruokahalu on ihan käsittämätön! Mulla on koko ajan nälkä! Kauhistuttaa tuo painon nousu...
Hermot on kireellä täälläkin edelleen. Ja tunteet pinnassa. Esim. telkasta en voi katsoa itkemättä mitään, missä jollekin lapselle tai eläimelle tapahtuu jotain ikävää. Ennen noi eläimet ei oo mua herkistänyt niin helposti. Ja sitten tää väsymys. Kun vois vaan nukkua...zz..zzzz....
Viikonloppuja kaikille!
Cisse rv 8+6
Vitamiineista:
Mä alotin MultiTabsin raskaus-version heti kun plussasin, siitä syystä että keliaakikko-kala-kasvis -ruokailijana mun B-sarjan vitamiinien (esim foolihapo) saantini voi olla heikkoa. Luulisin, että perusravinnolla ei oo samanlaista tarvetta
Mulla muuten vaihteeksi vähän paremmat fiilikset. Painonnousu turvotuksineen ja ummetuksineen on mitä on, mutta just tänään se ei sureta. Itku on kyllä tosi herkässä, esim eilinen K-70 keikka telkkarista meni ihan ulvomiseksi ja aamusta nauroin vedet silmissä yhdelle facebook postaukselle:). Olen toisaalta ollut tänään umpipatalaiska, en oo kyllä saanut mitään työntyylistäkään (tai muutakaan hyödyllstä) tänään aikaiseksi. Pitäisi hävetä ja ryhdistäytyä, mutta jotenkin vaan on ihan täysin " manjana" meininki tänään :). Kiroan kyllä itseäni vielä tästä hyvästä!
Kunnonruoka ei nyt maistuis ollenkaan, tulee sellainen " yöks" fiilis kun vaan ajatteleekin jotain järkevää ateriaa, esim normiherkkuni katkarapukeitto muutti just pakastimeen odottamaan parempia aikoja :). Tuntuu vaan, että nuo leivänkorvikkeetkin turvottaa entisestään... Ainoa, mikä tänään maistuu on pakastemarja-soijamaito-heraproteiinipirtelö, maiskis!!!
Tsiisus, että nää päivät ei mene millään eteenpäin. Tuntuu että plussauksesta on ikuisuus, mutta viikkoja ei kerry. :(
Katjaäippä: mäkin kävin katselemassa H&M:llä äippähousuja, mutta ei oikein löytyny sopivia. Ainoot kivanoloset kiristi jo nyt mahasta, vaikkei sen nyt vielä niin iso pitäis olla... Täytyy varmaan tutustua nettikauppojen tarjontaan.
AE: Minäkin mietin tota sydänäänien kuuntelua ens viikon neuvolassa (8+3). En taida uskaltaa pyytää, kun saan sit kuitenkin hirveen stressin aikaseks, jos ei mitään kuulu, enkä tiedä millon saan sit ultra-ajan. Koskas se olikaan aikasintaan, kun np-ultraan voi päästä?
Lillian: toivottavasti masussa kaikki ok, muistelen kyllä ettei mullakaan kovin pitkään rintoja jomotellut esikoista odottaessa. Ja eikös pahoinvointikin monella hellitä aika alkuvaiheessa?
Tajusin tässä, että mulla pahoinvointi on johtunut enimmäkseen kahvista, ja nyt pikkusen helpottanu, kun jätin sen pois. Myös jatkuva veden juominen auttaa.
Hyvää päivänjatkoa
toivottaa elwa 7+5