Lokakuun päivänsäteet vko 10
Aloitan uuden pinon, kun en ainakaan itse löytänyt vielä tälle viikolle. :)
Kommentit (79)
Mulla on yleensäkin aika alhainen hemoglobiini ja mahdottomaan väsytykseen ja vilutukseen hain apteekista sellaista nestemäistä rautayrttijuomaa. Sitä ihan suosittelivat raskaana olevalle. On erittäin vatsaystävällinen ja imeytyy hyvin. Melko kallista vaan... Mutta tuntuu että väsymys ja etenkin vilutus on parin viikon käytöllä vähentynyt.
Lisäksi oon kokoajan syönyt lisäkalsiumia (osteoporoosin pelossa) ja lopettelen pimeän ajan D-vitamiinipurkkia.
Huomaa että marjat ja hedelmät himottavat, että taitaa toukka vaatia C-vitamiinia:-)
Eilen mies sanoi että tuo maha rupee näkymään. Onneksi tänään töissä työkaveri kehui siroksi:-) Haaveena olisi että ennen kesäkuuta ei töissä huomattaisin, mutta saa nähdä nyt.
Viiru, rv 7+5
Hah, voisinpa minäkin ottaa tuollaisen asenteen! Itse olen sellainen ihminen, että stressaan jokaikisestä vähäpätöisestäkin asiasta :D
Onko mahdollista, että ennen aikaisia supistuksia tulisi jo näin aikaisin (rv 9+5) ? Olin tänään keilaamassa ja heti sen jälkeen tuli kamala paineen ja kivun tunne alaselkään ja alavatsaan yhtä aikaa ja kesti muutaman minuutin. Mitä ihmettä tämä voisi olla? En muista enää miltä supistukset tuntuvat, kun edellisestä synnytyksestä on jo yli neljä vuotta.. Olen muutenkin niin paniikissa koko ajan, että nyt en varmaan uskalla sitten kävelläkään enää kesken menon pelossa :(
Olen ollut huolissani myös oireettomuudesta, mutta tänään on " onneksi" etonut taas (miten olen voinutkaan kaivata tätä?).
Minua kiinnostaisi sama asia, mitä joku muukin oli täällä kysellyt, elikkäs, että kuinka kauan alkio voi pysyä kohdussa, kun on mennyt kesken? Kun eikö jotain tapauksia ole, että se ei ole tullut luonnollisesti ulos, vaan on jouduttu kaapimaan? Kamala aihe, myönnetään, kiinnostaisi vain tietää.
Minulla oli myös ongelmia viime viikolla tuosta mahan sekaisin menemisestä, luulin, että olin syönyt jotakin sopimatonta, mutta olisiko se sitten joku alkuraskauden juttu..?
Menempä tästä hellan ääreen yökkimään :)
Lillian, 9+5
Viisaita sanoja AngeEyes, mulla kanssa tänään ollut ajoittain vähän luottavaisempi olo, mutta menin taas pöllö lukemaan km-palstaa, niin johan alkoin kummittelemaan...! nyt kun olen tämän viestin kirjoittanut, suljen tämän pirun rakkineen ja keskityn juuri noihin ajatuksiin joista kirjoitit; RASKAANA KUNNES TOISIN TODISTETAAN ja sillä hyvä, hiiteen km-kummitukset!!!
Lillian33, liity samaan remmiin vaan, kyllä me pystytään siihen, masukitkin taitaa tykätä lillua ennemmin rentoutuneessa pesässä kuin jännityksestä pinkeässä :O)))!!! Miehen kainaloon ja jutustelemaan ihan muista jutuista tai vaikka kattoen tyhjänpäivästä leffaa :O)!!!
Kivaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille :O)!!!!
Heippa kaikille!
On taas aikaa siitä kun viimeksi kirjotin, mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan...
Mulla oli tänään eka neuvolalääkäri, tunnusteli kohdun ja kohdunsuun ja sanoi, että hyvältä vaikuttaa ja sopivan kokoiselta. Ei yrittänyt kuunnella sydänääniä, kun en halunnut, koska ne ei välttämättä vielä kuitenkaan kuuluis...
Sain np- ultran tuonne 26.3 eli melkein kolme viikkoa pitäis jaksaa odottaa, viikkoja silloin 11+6. Nyt alku-ultrasta on jo pari viikkoa ja muakin alkaa taas huolestuttaa... Aika tuntuu menevä liian hitaasti! Oireet on pysynyeet samanlaisina, " krapula" olo välillä ja välillä ihan loistokas. Ainoa asia mikä vaivaa on UNETTOMUUS. Nukahdan yllä mutta parin tunnin sikeiden jälkeen herään ja pyörin enkä löydä asentoa - ja siinä se aamu sitten meneekin. Onko muilla uniongelmia?
Ja olen jo ostanut äitiysfarkut! Oikeesti, ei mene mitkään housut enää jalkaan enkä kestä sitä kiristystä ja painamista. Painoakin on tullut lisää, johtunee liikunnan vähentämisestä. Ja hetkellisistä syöpöttelyistä...
Mullakin paniikki välillä valtaa alaa ja ajattelin melkein mennä johonkin väliultraan yksityiselle ihan vaan mieltäni rauhoittaakseni... Takana siis 2 keskenmenoa ja toisessa kävi just niin, että alkio oli eloton, periaatteessa rv 7, mutta vastasi kokoa rv5. Ei ollut kivaa ei todellakaan ja nyt koitan miettiä sitä, että kun siellä tällä kertaa syke on kerran havaittu, niin ei se ihan helpolla sieltä katoa... toivottavasti. Omasta kokemuksesta suosittelen kyllä ultraa yksityisellä, jos kovasti pelottaa, kyllä sitä paljon turhempaankin tulee rahaa laitettua!
Kaikkea hyvää ja onnellista viikonloppua!
saneline 9+0
Minäpä palaan kuumeilijoihin...jos palaan...ensin tiputtiin syyskuisista ja sitten lokakuisista...taitaa olla tauon paikka...
Tosi paska fiilis...niin pettynyt ja surullinen...
Oikein paljon onnea odotukseen teille muille! Toivotaan että teillä on parempi onni!
Äiti1983...yksin... :´(
Olen todella äärettömän pahoillani puolestanne. =( Voin vain toivoa teille paljon voimia ja lähettää tällaisen virtuaalisen lohdutushalauksen.
T:Määitte
Pahoittelut minultakin ja kovasti jaksamisia.
Erica
Keskenmenon pari kertaa kokeneena voin sanoa, että tiedän miltä sinusta tuntuu.
Itselllä paha olo jatkuu. Oksennustahti 3-4 kertaa päivässä ja loppuaika olo on kuin krapulaisella. Mulla kolme muksua ennestään ja kenestäkään en ole voinut näin pahoin. Blääh. Muksut ihmettelee kun äiti vain aina makaa ja oksentaa. Sanoin että on tautia joka ei onneksi tartu lapsiin. Vielä pari viikkoa haluaisin oottaa ennen kuin muksuille kerrotaan-koska sit sen tietää pian hoitopaikka ja luokkakaverien vanhemmat jne.
Mulla on eka neuvola jo ensi torstaina. Silloin viikkoja 8+6.
Illalla mies toi tullessaan koulusta pizzaa ja puolikas kesti ihan hyvin sisällä. Nyt kun sai nukkua aamulla niin pitkään kuin halusi, ja tehdä aamutoimet HITAASTI ja omaan tahtiin, ei oo vielä tullut oksua. Jospa tää oisi merkki paremmasta?
Tanni rv. 8+1
Äiti1983: Pahoittelut! Toivottavasti kuitenkin seuraavalla kerralla onnistuu jo loppuunkin asti.
Tannille ja muillekin pahoinvoiville jaksamista!
Missä vaiheessa muuten teillä, joilla jo ennestään on lapsia, niin on ekassa raskaudessa alkanu masu pyöristyä? Ja missä vaiheessa se on alkanu näkyä muillekin? On kai siitä ollu puhetta, ja kaikilla taitaa olla aika erilaisia kokemuksia... Enkä oo aina tätä palstaa lukenukkaan. Mutta eikös se ekalla kerralla näy myöhemmin kuin sitte tokassa jne. raskauksissa?
Tässä odotellaan edelleen ekaa lääkäriä ja ultraa. Molemmat on noin kolmen viikon päästä vasta... Ultrassa sitten on rv 13+1. Odottavan aika on pitkä!
- bee rv 9+6 -
Mulla ekassa raskaudessa vauvamaha alkoi näkyä joskus viikon 12 jälkeen. Nyt on rv 9+5 ja nyt jo ihan selvä homma... Farkutkin ahdistaa niin et jos viikon menee vielä kiinni niin ihme on. Eli mulla ainakin tässä toisessa raskaudessa huomattavasti aikaisemmin toi maha alkanu pyöristyä. Lähtöpaino on kyl 10kg pienempi kuin ekaa odottaessani,mut ei tuo kai hirveämmin vaikuta.
T:Määitte+Mini08
Eilen aamulla alkoi tulemaan veristä tuhruvuotoa ja tänään tulee jo ihan kirkasta verta. Menkkamaisesti verta tulee ja kipuja ei ole (vielä). Tätä se raskausoireettomuus sitten enteili. Surullinen olo, olen ihan rikki, mutta yrittäminen ei jää tähän! Ensi viikolla tarkoitus mennä yksityiselle ultraan katsomaan tilanne ja jos ja kun sieltä ei mitään eloa löydy niin toivottavasti pääsen heti tyhjennykseen julkiselle puolelle. Onneksi minulla on eloisa ja ihana, reilun vuoden ikäinen tyttö joka antaa minulle voimia tilanteen käsittelemisessä.
Äiti1983: Voimia sulle! Toivottavasti haikara tuo teidän perheeseen perheenlisäystä vielä joskus.
Tsemppiä kaikille muille lokakuun masuille!
Heinä23 & ex-" Muru"
Tänään tuli taas aamupäivä maattua/torkuttua sohvalla ja välillä havahduttua siihen kun 1,5v esikoinen tuli tökkimään leluja naamaan :D Ruokaa sai äsken tosi pienen annoksen väkisin syötyä, mustikkapiirakkaa söin ja makea tuntui taas auttavan. Onkohan verensokerit niin alhaalla, kun ei ole pystynyt syömään.. huh hui. Aamulla manasin, miten vihaan raskaana olemista.. Mutta, toivon yhä että tämä menisi kuten ekassakin eli alku oli kurjaa mutta sitten loppuun asti olinkin elämäni kunnossa :)
Maha on jo selkeästi näkyvissä, sen ovat muutkin huomanneet vaikka aiemmin jopa hieman yritin pukeutua sellaisiin vaatteisiin, ettei näkyisi.. niin sen on jo muut bonganneet :)
rv10
Heinä23: oikein paljon voimia sullekin! Kyllä me täältä vielä noustaan! Vaikka nyt ei välttämättä sille tunnu, ainakaan musta!
Pahoittelut äiti1983 & heinä23. Varmasti tuntuu ihan kamalan pahalta.
:(
Tää päivä on menny hirveestä migreenistä toipuessa... Pysyispä nyt vaan vauva matkassa mukana, niin ei tarvis turhan takia kärsiä...
Joku kysy heräämisistä. oon myös ruvennut heräilemään joka yö pariksi tunniksi. Erikoista, kun aiemmin ihan hyvin nukkunu. Ehkä se on tää jännitys raskauden sujumisesta, mikä valvottaa.
bee83 kyselit, koska ekasta näkyi raskaus. Mulla muistaakseni rv14 vähän alkoi näkymään. Tästä tokasta kyllä tuntuu jo näkyvän tai sit oon vaan muuten niiin turvonnu. Anoppi kysyi tänään kolmatta kertaa, oonko raskaana. Mistähän se on sen saanu päähänsä? En myöntäny taaskaan, varsinkin kun esikoinen oli paikalla, eikä tosiaan oo sille mitään puhuttu.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Elwa 8+0
Ensimmäiseksi haluan sanoa pahoitteluni keskenmenon kohdanneille. En osaa kuvitella miten pahalta se tuntuu... Tsemppiä.
Niin, pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen.
Alkuinnostuksen jälkeen olen huomannut, että sitä on pystynyt keskittymään välillä ihan muihinkin asioihin kuin vauvan tuloon. Hyvä niin, menee aika nopeammin. :)
Olo on ok. Mutta ulkoinen hapitus suututtaa! Maha turvonnut kuin jalkapallo (+läskiä), hiukset kuivat korput ja naama kukkii. En ymmärrä. Ensimmäiseltä lapselta (tyttö) olin hehkeimmilläni! Naama ja hiukset loistokunnossa. Nyt täysin päinvastoin. Argh.
Just tänään itkin miehelleni miten rumaksi itseni tunnen. :( Onneks hän lohdutti ja yritti kohentaa mieltäni.
Minulla on np-ultra reilun viikon päästä, rv 12+1. Kiva mennä sinne yhdessä mieheni kanssa.
Yhden kerran olen kuullut vauvan sydänäänet neuvolassa, se oli viikolla 9+6. Oli vauhdikasta, tasaista menoa. Ja voih miten hyvä mieli siitä tulikaan. :)
Joku muukin on valittanut evvk-olosta (työt esim on pakkopullaa). Sama olo täälläkin. Ei todella kiinnostais tehdä töitä enää pätkääkään. Onneks kesälomaan on aikaa enää 3 kuukautta ja sen jälkeen voikin olla jo epävarmaa se töiden tekeminen. Esikoisen tarhapäivät jäävät historiaan kesäkuussa. Ihanaa, loppuu aamukiireet!!!
Eli kesää tässä kovasti odotan. Nyt kevään aikana pitäis saada olo kevyemmäksi, jos se vaan mitenkään on mahdollista... Terkkarikin sanoi, ettei haittais jos paino tippuis tässä pari kiloa (mun BMI on 26). Pitänee yrittää, mutta vaikeeta se on, koska kjärsin ummetuksesta (tänään otin luumut avuksi).
Aurinkoisia kevät päiviä kaikille lokamammoille!
Sunset + masuasukki rv 10+5.
Jaksamista teille keskenmenon kurimuksen kokeneille... Se olis kyllä varmaan ihan hirveetä! Viime syksynä kuulin eräästä tuttavasta joka oli saanut keskenmenon 6. kuulla!! Siinä sitä toipumista oliskin:( Aiempien raskauksien aikana ei ole keskenmeno tullut mieleenkään, nyt vanhempana näköjään kaikkea mahdollista miettii enemmän.
Mulla pahoinvointi ja väsymys jatkuu entiseen malliin, valitettavasti. Eilen illalla oli melko hyvä olo, mutta tänään sitäkin huonompi olo... Eniten ottaa pattiin kun ei pysty/jaksa kuntoilla. Oon tottunut käymään salilla ja lenkillä 4-5 kertaa viikossa ja nyt salille pystyy raahautumaan kerran viikossa. Tänään kävin lenkillä ja sen jälkeen olo oli vaan entistä huonompi. Kunto siis romahtaa kovaa vauhtia mikä harmittaa. Sama homma kyllä oli edellisenkin raskauksien aikana, joten täytynee vaan tyytyä kohtaloonsa. Olkaa vaan todella onnellisia te, joilla ei mitään oireita ole:)
Joku kertoi nukkuvansa huonosti; niin minäkin. Nukahdan illalla kyllä kuin tukki, mutta herään aamuyöllä enkä oikein meinaa saada unta uudestaan. Ja sitten päivällä väsyttää...
Onpas tämäkin viesti negatiivissävyistä ruikutusta! Jos kaikki menee niin kuin edellisissä raskauksissa, tiedossa on kuitenkin parempia aikoja muutaman viikon päästä. Mulla on nimittäin ollut aiemmilla kerroilla kerrassaan loistava olo raskauden puolivälissä:) Niin ja eka neuvolakin on ens viikolla.
Jaksamista kaikille muille pahoinvoinnista kärsiville!
ellu333 8+1
Töissä on rankkaa kun pitäisi jaksaa painaa 8 tuntia kahdella 12 minuutin tauolla. Tänäänkin olisi iltavuoro, olen parin viikon ajan mennyt jo kahdeksalta nukkumaan ja tänään olisi töitä kymmeneen. Saas nähdä miten pysyy hereillä. Neuvolalääkäri olisi tällä viikolla, pääsee kuuntelemaan sydänääniä :) Alamaha tuntuu jo kovalta vauvamahalta ja iltaisin on aikamoista turvotusta.
Jos vaikka aamulenkille...
G rv 12
Ja tosi paljon jaksamista ja voimia keskenmenon kokeneille. Tiedän miltä tuntuu, mulla takana kaksi km:a vuosina 2000 ja 2005.
Joka kerta kun vessassa käyn niin pelolla katson josko paperissa näkyy verta.. Pikkuhiljaa alkaa olemaan olo voiton puolella kun viikkoja on nyt 9+6. Keskenmenot on olleet voin viikolla 6 tai 7.
Olotila on selkeesti parantunut ja se on aivan ihanaa! Pahin väsymys on toivottavasti ohi (synnytykseen asti!) ja verensokerikin pysyy tasaisena kun olen muistanut välipalat säännöllisesti. Ruokahalu on kyllä mitä parhain, ei ainakaan laihtumaan pääse:)
Pojalle (9v) kerrottiin vauvauutinen viikonloppuna, onnellinen oli ja toivoo poikaa leikkikaveriksi! Oli kuulemma huomannut että mun maha on kasvanut:)
Huomenna on eka neuvola, on sitä odotettukkin!!
katjaäippä ja masukki 9+6
Mie taas osaan käyttää tätä konetta. :D
Tänään tein just äskettäin sellasen päätöksen että nyt loppu stressaaminen tämän mamman osalta. Oon taas koko aamupäivän lueskellu kaikkia km-juttuja, ja tulin siihen tulokseen että kun sitä ei voi millään estää niin miksi ees moisesta murehtia. Alkaa nimittäin hajota pää tämän asian kanssa niin pahasti, ja perhekin kärsii kun mie vaan mietin tuollaisia, enkä jaksa tehdä mitään ja on koko ajan sellanen kärttynen olokin asian takia.
Päätin että niin kauan kun kaikki on ihan hyvin, niin miksi murehtia tuollaisia asioita. Joten yritän ottaa nyt vähän positiivisemman asenteen tähän ja jaksaa ootella sinne np-ultraan saakka uutisia. Tietysti voihan nuo sydänäänet kuulua jo ennen sitä ihan neuvolassakin. Mikä on siis jo ensi maanantaina.
Nyt taas tänään on sellanen päivä, että ei tee mieli syödä mittään. On vaan ihan ällö olo. Yöksi pitäisi töihin lähteä, joten nyt hiippailen päiväunille. Sorry tää omanapainen teksti jälleen.
AE ja masukki 7+5