Lokakuun päivänsäteet vko 10
Aloitan uuden pinon, kun en ainakaan itse löytänyt vielä tälle viikolle. :)
Kommentit (79)
Mulla ei oo ilmenny vieläkään mitään varsinaisia raskausoireita. Paitsi menkkamaisia kipristyksiä päivittäin silloin tällöin. Mä olen myös pyrkiny siihen että tulee liikuttua tarpeeks, ettei koko raskauden kilot tule muutamassa kuukaudessa. Meillä kun on iso koira (60kg) niin sen kanssa saa kyllä vetää pitkiä lenkkejä, eikä se väsy ainakaan ennen ulkoiluttajaansa.
Onko muilla perheessä koira joka pelkää lastenvaunuja? Johtuu lähinnä siitä että sen päälle on ajettu lastenrattailla pentuna. Nyt kun näkee ulkona lastenrattaat niin on kovin tutkalla. (Ei yritä purra ym. Mutta siis luulee että hyökkäävät päälle) Sen takia meillä sanotaankin vauvanvaunuja hyökkäysvaunuiksi. Ja vähän jännittää miten koira suhtautuu vauvaan. Koirallamme kun on sellanen tapa että kun kiljuu tai itkee leikisti se tulee tökkimään kuonolla kasvoille että onko kaikki hyvin. Jos yrittää tehä tämän myös vauvalle, täytyy yrittää jotenki rajata sen pääsyä. (portti ym.)
Kun ei viittis sit ainaa vauvaa sängyssäkään pitää sen takia. Mutta sen näkee sitten.
Kaverini kertoi joskus, että heidän naapurillaan oli myös iso koira ja kun heille synty vauva siitä tuli kamalan mustasukkainen ja kerran jopa puri vauvaa kun se konttas sitä silittämään. Silti pitivät koiran. Meillä on kyllä periaate että jos koira puree ilman syytä jotain niin sitten joutaa piikille, ikinä ei tiedä minkä raivotaudin se yhtäkkiä saa ja toisen kerran puree kahta kauheammin.
Erica07 Olet minua vain vuotta vanhempi, joten musta tuntuu että meidän äidin täytyy ottaa myöskin tukeva istuma-asento kun se kuulee.
Te jotka olette " nuoria äidiksi" eli n. alle 25v. Niin miten on suhtauduttu raskausuutisiin?? Mä pelkään tuota " pilaat nuoruutes" lausetta. Mutta omapahan on elämäni ja tiedän mitä sillä teen. Mielummin saan lapset nuorena ja sitten nelikymppisenä on vielä suht nuori kun muksu täyttää 18v. Meidän äiti oli 21v. saadessaan esikoisensa, eli mun isoveljen joka on mua 6 vuotta vanhempi. Joten samoihin aikoihin kun minä.
Taidan lähtee naukkaa jotain iltasta kun vatta kurnii.
Voikaa hyvin!
mtj08 6+1
Raskausoireista:
mulla oli oireita n.rv 7-8 ja sit ne loppui kun seinään, nyt ainoastaa väsymys ja välillä tuntuu et kohtu kovenee (niin löysät vatsanpeitteet ei tuntuu ihan selvästi) kai sekin ihan normaalia?!en vaan muista et aikasemmin ois näin aikasin vielä.
Joku kyseli muiden suhtautumista kun äidiksi alle 25 v: sain esikoisen 23 v ja toisen 24v ja omat vanhemmat, sukulaiset olivat ihan innoissaan yms mut jotkut (vanhemmat ihmiset) saattoi tulla metrossakin kysymään et onks nää sun omia tai ootpa reipas kun hoidat sisaruksia...Halooo!!!......miksiköhän perhepäivähoitajaksi luulevat syksyllä kun neljän lapseni kanssa liikuskelen:):):)
Hyviä vointeja kaikille!!!
mango ja rv 9+5
Raahauduin koneelle lukemaan muiden kuulumiset tuolta sängyn pohjalta.Oma olo on varsin kamala joten ei jaksa muuta kuin maata. Oltuani viime viikon oikeesti flunssassa, omat lapset (joita siis 3 kpl) kyselee että onko äiti vieläkin kipee?
Eli kuvottaa,etoaa 24h/vrk ja oksettaakin puolet ajasta, jotenkin oon selvinnyt työpäivistä. KUn aamulla oksennan oikeen kunnolla, niin on jopa ihan hyvä olo melkein puolille päivin, kun syön lounaan klo 11.30, sen jälkeen menee puoli tuntia ja on kamala olo... Tänään tsempillä kestin sinne kolmeen mutta joka päivä on arvoitus...Mitenhän helposti voisi pyytää sairaslomaa pahoinvoinnin takia?
Tänään oon oksentanut ihan kunnolla vaan 3 kertaa mutta johtuu osin siitä että suuren osan kotonaoloajasta oon vaan maannut. Milloinhan helpotusta olisi näkyvissä?
Aiemmissa raskauksissa oli jonkin verran huono olo mutta ei lähellekään tällasta...
Tanni 7+4
Mä olisin kysellyt, että miten teiltä muilta on nyt onnistunut liikkuminen? Multa on jäänyt kahtena iltana jumppa väliin sen takia, että mulla on ollut niin hirveä olo, etten ole voinut ajatellakaan jumppaan lähtemistä! Se ottaa mua tosi paljon päähän!!! Täällä siis tuntuu oksetusolo koko ajan pahenevan. Aluksi kun sitä ilmeni vain iltaisin, niin eilen voin pahoin koko päivän ja illan... :(
Onneks ulkona paistaa aurinko, nyt ulkoilemaan!! :)
Cisse rv 8+4
p.s. Joku kirjoitti, et neuvolassa oli suositeltu turkinpippureita huonovointisuuteen. Auttoiko ne?
Mulle neuvolassa suositeltiin niitä turkkareita. Kyllähän mä niitä imeskelin, mutta mulla oli se suurin pahaolo väistynyt jo ennen niiden ostamista niin en oikein tiedä. Jotenkin oli sellanen olo, että ne auttais, mutta voihan sitä kuvitella kaikenlaista..Mun mielestä kannattaa kokeilla, ei niistä mitään haittaa ole jos pikkusen niitä syö..Kunhan ei koko raskautta ja ihan jatkuvasti sanoi neuvolantäti.
Mulla tänään ultraääni yksityisellä. Toivottavasti pääsen kertomaan illalla teille hyviä uutisia:)
Erica 8+5
Eilen illalla oli menkkamaisia kipristyksiä joka sitten paheni siihen että mulla oli ilmaa mahassa eikä suostunut tulemaan ulos. Olo oli todella tuskallinen. Kävin vessassa, muutaman minuttiit odottelun jälkeen mulla olikin sitte vatta kuralla. No ei muutakun sänkyyn. Siteen viiden aikaan heräsin ihan älyttömään vatsakipuun, olo oli sellanen että on pissahätä, mutta kun menin vessaan pissaa ei suostunut tulemaan. Sitten kaiken sen kukkuraksi, mulla alko tuskahiki valumaan. Meillä on vessa yleensä aika viileä ja mulla hiki virtas. Ei ollut enää voimia istua siinä vaan oli pakko mennä sängyyn koska pelkäsin pyötyväni. (Mulle on käyny näin kerran aikaisemminkin. Silloin pyörryin eteisen lattialle kun tulin vessasta. Silloin en ollut raskaana.)
No hetken lepäiltyäni sängyssä menin uudestaan vessaan yrittämään joska pissa tulisi. Ei. No sitten oli taas vatsa kuralla ja sen pitkän odottelun jälkeen tuli pissakin. No sitte takas sänkyyn. Sängyssä en saanut heti unta koska mahassa painoin vieläkin. Jonkun ajan kuluttua sitten nukahdin ja heräsin puoli 12. Onko kellään ollu moista?? Nyt toivon että oli vaan taas se ohimenevä juttu mikä aikaisemminkin. No mulla on pääsiäisloma viikolla neuvola niin selvinnee sielä. Mutta tuo oli aivan hirveää.
Nyt taidan mennä syömään! Vointeja teille!!
mtj08 6+2
mtj08:
Koirallamme kun on sellanen tapa että kun kiljuu tai itkee leikisti se tulee tökkimään kuonolla kasvoille että onko kaikki hyvin. Jos yrittää tehä tämän myös vauvalle, täytyy yrittää jotenki rajata sen pääsyä.
Me ei olla kyllä mitenkään rajoitettu koiran pääsyä lapsiemme naamoihin, tosin tuo lähinnä nuolee lapsia ja tökkii kuonollaan vaan aikuisia (en oo nähnyt että käyttäytyis samoin). Onhan se tietty vähän epähygieenistä saada koirankiellinen tiesmitä basiliskeja, mutta toisaalta eipä ole (kakkosella tutista ja) lähes pelkästä purkkimaidosta huolimatta kummallakaan lapsella ollut korvatulehduksia. Tokko se kuolakäsittely suoraan suojaa korvatulehduksilta, en mä sitä sano, mutta ei siitä meillä ole ollut muuta haittaa kun anopin siunailu (no sille ei kelpaa mikään noin ylipäänsäkään).
Meille koira tuli kun esikoinen oli jonkun kuukauden ikäinen, eli ei omakohtaista tietoa miten koira suhtautuu uuteen tulokkaaseen. Useimmilla mennyt kuitenkin käsitteekseni hyvin. Meillä pahin ongelma koiran ja lasten suhteessa on toistaiseksi on ollut se, että koirasta olisi maailman ihaninta " pyydystää" pulkalla ohilaskevia lapsia. Etenkään vieraat lapset ei ilahdu mustasta leikkisästä hirviöstä, joka yrittää tarttua hampaillaan pulkkaan tai pahimmillaan haalarinhihaan.
Täällä yksi uusi keskustelija, viikkoja 9+1 tällä hetkellä. Laskettu aika on siis 8.10. Olotila on se mikä on, välillä tulee hirveän heikko olo jos on hiukankin liikaa aikaa viimeisestä suupalasta.. eli paino varmasti nousee tämän raskauden aikana. Toinen raskaus meneillään, ensimmäisestä onkin aikaa, poika on juuri täyttänyt 9 vee.
Päivitin tuon listan. Tässä linkki uuteen listaan: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12486956&p=1&tmo…
AngelEyes ja masukki 7+3
minuakin ottaa päähän kun jumpat on jääneet väliin (ja niin kun tsemppasin itteäni alkuvuodesta ja ostin jumppiin kortinkin koko kevääksi).Mutta kun ei yksinkertaisesti voi!!
SUnnuntainahan yritettiin mennä ukon kaa kävelylle mutta mies hermostui kun puolen kilsan matkalla jo oksensin 2 kertaa, joten käännyttiin taksin. MUlle ainakaan raitis ilma ei auta. Paha olo on jos et syö mutta myös jos jotain syöt.
Ehkä kuitenkin hiukan parempi olo jos syö joten voi olla että mutustus tuo lisäkiloja. Vaikka oon kyllä siis oksentanutkin...tänään tosin tähän mennessä v aan kerran ja muutenkin olo on epätavallisen hyvä . Peikko nostaa päätään, onkohan kaikki kunnossa??
En tiedä onko tää nyt vaan hyvä tekosyy ottaa vähän rennommin. Jotenkin sitä ei uskalla kovasti hyppiä ja pomppia. Vatsarutistuksissakin tulee lintsailtua ja BodyPumpissa ottaa pienemmät painot. Toisaalta harmittaa, kun ei uskalla eikä kohta varmaan jaksakaan, tehdä täysillä. Onhan sitä vähän huono omatunto.
Voi kun säälittää teitä huonovointisia. Oma olo on useisiin kokemuksiin nähden kyllä ihan loistava. Niin loistava, että mielellään jo menisi sinne neuvolakäynnille tarkistamaan että vaikuttaako kaikki normaalilta.
Viiru rv 7+3
Josko sitä itsekin uskaltaisi nyt tunkeutua messiin.
Tein positiivisen testin nelisen viikkoa sitten ja kai viime viikolla sain varattua ajan yksityiselle varhaisultraan ja siellähän se mötkäle jo potkisteli. Meillä tämä muksu vaan kertakaikkisesti päätti tulla maailmaan, ehkäisyn kanssa ollaan oltu suht huolellisia (no se suht...) ja edellinen muksu täytti juuri tänään 11 kk, joten kyllähän sitä yhä edelleen vähän kauhistelee tilannetta :) Mutta tärkintä oli, että kaikki on hyvin (eli siis ettei ollut tuulimuna) ja sitten saatiin tuo laskettu aika tietoon, menkat kun mulla ei ole vielä alkaneet (tässä just mietinkin, että jos tämä raskaus etenee loppuun asti niin sitä on ollut menkatta jo lähemmäs kaksi vuotta ;) )
Mutta mitäs tänne. Pahoinvointia, pahoinvointia ja pahoinvointia. Olen nyt testannut, että ihan sama mitä aamulla syö, ylös se tulee kuitenkin. Tänään on onneksi ollut hiukan parempi päivä ja pahoinvointi nujertui jo puolenpäivän aikaan (eilen leksailin vielä nukkumaanmennessä...). Ja sitten väsyttää välillä aikalaisesti, tuo esikkokin kun tuppaa vielä kiikailemaan yöllä useampaan kertaan... Kieltämättä hiukan kauhistuttaa jos saan lekasilla vielä rv30 tietämillä kuten esikoisen kanssa :( Ainoa loistava puoli tässä on se, että olen hoitovapaalla (ah sitä ihanuutta kun sai leksailla työopaikan vessoissa...).
Tämän viikon projektina on neuvola-ajan varaaminen (saamattomuus on toinen nimeni) :D Ja ehkä ajattelin kertoa äidille ja siskolle asiasta. Tulevat varmasti hämmästymään, mä kun olen vannonut, että meille tulee toinen lapsi aikaisintaan kuuden vuoden päästä.
Sangen omanapaista juttua, jätän kommentoinnit toiselle kertaa :D
Coltsfoot ja mini-Helmi 9+2
Sama juttu mulla, vatsa tuntuu jo ihan reilusti kasvaneen, mulla 9+2 tänään. Ekassa raskaudessa kyllä muistan kanssa ostaneeni ekat raskauspökät tälleen kolmannen kuun alussa. Oon normaalitilassa aika kapea tosta vatsan seudulta, mutta tällä ruokahalulla ja muutenkin ei oo terveellistä pitää niitä kireitä farkkuja varsinkin kun teen toimistotyötä (eli istun) koko päivät oikeestaan.. Vähän tuntu hassulta ostaa housut H&M:n äippäosastolta jo mutta ostin silti ja tosi hyvät on päällä eikä purista lantiota ja vatsaa!
Mulla on kanssa toi päänsärky vaivannut ja Panadolia olen siihen ottanut, muuta en uskalla. Migreeniin mulla on Clotam 200 mg:tä mutta sitä en uskalla ottaa vaikka ohjeissa sanotaan että on kielletty vaan viimeisellä raskauskolmanneksella. Silti.
Tänään on tullut vessassa käynnin yhteydessä pientä tuhru vuotoa paperiin, ei kovin paljon mutta kuitenkin. Nyt pelottaa onko tuo keskenmenon merkki!?!?Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Thilie-Thalia 9+2
Tultiin juuri alkuraskauden ultrasta. Kaikenkaikkiaan upea kokemus, en olisi voinut uskoa. Viimeisten kuukautisten mukaan mulla viikkoja nyt 8+5 mutta setä siellä lääkärissä sanoi, että asukki vastaa kooltaan viikkoja 9+1. Eli niillä mennään. Sydän pompotteli tulevan isän sanoin hevirockin tahtiin ja pikkuista liikettäkin oli jo havaittavissa. Kallista oli (180¿), mutta pitää sanoa, että jopa opiskelijabudjetilla se oli sen arvoista.
Nyt tuli pelkkää omaa napaa, en oikein saa sitä kuvaa mielestäni:)
Erica 9+1
Minä täällä olen pähkäillyt, että olenko ollenkaan raskaana (teidän muiden juttuja lukiessani), kun mitään pahaa oloa tai muutakaan vaivoja ei ole ollut. Mutta kuinka ollakaan, kun 8 viikkoa tuli täyteen, alkoi ällöttävä kuvotus...
Tänään ollut onneksi parempi päivä. Kahvin olen vaihtanut jo teehen. Ilmavaivoja ja vatsanpoltetta alkanut olla myös. Niin ja rinnat ovat niin turvonneet, että hankaloittavat jo juoksemistakin.
Pieni verinen tuhruvuoto loppui 7 viikkoon. Ilmeisesti johtui istukan kiinnittymisestä... ?
Salilla käyn edelleen kaksi kertaa viikossa ja siellä voin aina loistavasti, paitsi, että rinnat haittaavat juoksemista ja lonkat kipeytyvät helpommin. Aion kuitenkin ihan läpi raskauden salilla kulkea, jos suinkin terveys sen mahdollistaa.
Vatsa ei ole kasvanut, ja toivottavasti ei vielä pitkään aikaa kasvakaan. Jos sais asian pidettyä salassa kesään asti... ?
Joku kertoi tulleensa " yllätyksenä" raskaaksi. Sama täällä... Minulla todellakaan ei ollut aikomusta enää ikinä tulla raskaaksi ja tehdä yhtään lasta enää, mutta täälläpä nyt ollaan odottajien palstalla... :) Minun nuorin poika on nyt 6 v ja vanhimmat 11, 13 ja 14. Eli parikymppisenä olen tehnyt kolme ensimmäistä poikaani.
Joku miettikin nuorena äitinä olemista, mutta " kokemuksella" voin sanoa, että nuorempana kaiken ottaa paljon luonnollisemmin eikä pelkää ja hermoile turhia. Ja nuorenahan jaksaa paljon paremmin valvoakin ja sopeutuu asioihin helpommin...
Mutta, Nukku-Matti kutsuu nyt...
Oikein mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Josko ehtisi pitkästä aikaa taas tännekkin kirjoitella. Tänää lähdetään perheen kanssa Tahkolle muuamaksi päiväksi, joten sitten tulee taas pieni pakollinen nettitauko :)
Mulla oli viikonloppuna melkoisesti masuvaivaa. Sunnuntaina maha oli ihan tosi kipeä ja pelkäsin jo että menee tämäkin raskaus kesken. Mutta mitään vuotoa ei ole tullut ja kivutkin ovat rauhoittunett, joten lienee kuitenkin kaikki kunnossa. Pahoinvointia ja muitakin raskausoireita on entiseen malliin, joten sekin luo uskoa siihen että nuo kivut olivat vain jotain kohdun kasvukipuja.
Maanantaina kävin ekassa neuolassa, eikäpä siellä mitään ihmeitä. Lappusia täyteltiin ja verta otettiin. Mun toiveesta yritettiin kuunnella sydänääniä, mut niin kuin jo osasin arvella, niin eihän ne vielä kuuluneet. Olisi vaan helpottanut tätä omaa epätietoisuutta, jos olisi kuulunut. Mut eipä nyt auta kun vaan odotella. Tosin ei se terkkari niitä kauaa edes yrittänyt etsiä. Tiedä sitten jos olisi kauemmin yrittänyt, että olisko löytyneet...
Ericalle onnittelut sykkeestä! Ihana tunne kyllä kun se siellä näkyy.
Thilia Thalialle halitus. Toivotaan että kaikki on kunnossa!
Uusiakin on taas tullut mukaan roppakaupalla. Onnea siis teillekkin ja repullinen tarrasukkia matkaan mukaan.
Nyt täytyy lopetella ja viimeistellä pakkaukset.
Nähdään taas ensi viikolla!
Mirulii ja pirpana 8+3
Thilia-thalia: Noita vuotoja voi tulla silloin kun siulla pitäis kuukautiset alkaa, yhdynnästä voi myös tulla ja siitä että jos emättimen limakalvot on tosi kuivat. Uskosin että ei oo mitään vakavaa, jos on vaan tuhrua, eikä kirkasta verta. Ja yleensä vatsakivut on merkki keskenmenosta, eli jos ei oo mitään kovia kipuja niin eiköhän kaikki oo ihan ok.
mtj08: Miulla oli kanssa tässä yks ilta ihan samanlaisia juttuja, eli vatsaan sattui ihan mielettömästi, meni ihan sekasin ja vessassa sai istua hiki otsalla. Oliskohan jotain vatsatautia liikkeellä? Loppui sit kyllä yhtä nopsaan kun alkokin.
Tervetuloa uudet matkaan ja onnittelut plussista!
(.) Mie oon pitänyt vähän tällästä hiljaiseloa, kun ei oikein oo mitään kerrottavaa ja vaivaa vaan että onko masussa kaikki ok. Tosin nyt ei oo tullu mitään vereen viittaavaakaan moneen päivään. Että ehkä se tästä. Odottelen maanantain neuvolaa, jos vaikka siellä jo sydänäänet kuuluisi. Onkos kenelläkään kuulunut jo 8+1 viikolla? Oireita on kyllä tuo kuvotus ja ällötys, ja on miusta pahentunutkin tässä viimeaikoina. Muistaakseni tuo oli seurausta siitä että istukka toimii, joten jos nuo pikkuvuodot oli sitä että istukka siellä tehtiin ja nyt on sit ihan toiminnassa. :D Miehelle kyllä ehdottelin että josko siellä oiskin kaksi, kun alkuraskauden vuodothan on yleisempiä jos on enemmän vauvoja mahassa. Mies kyllä kauhistui jo ajatuksestakin. (kummallista ;))
Voikaahan hyvin
AE ja masukki 7+4
Tämä on ihan omituista. Minulla on siis pahoinvointi loppunut kokonaan! Pystyn juomaan jopa kahviakin, mikä ei kaksi viikkoa sitten tullut kuuloonkaan, kun oksentelinkin ja oli kaksi viikkoa putkeen todella huono olo! Ja nyt tuntuu ettei rinnatkaan ole enää niin kipeät, vaikka onkin jo kupilla kasvanut. No väsymys on kyllä edelleen.. Huolestuttaa tällainen, kun yht' äkkiä oireet häviää :( Toivottavasti kaikki on hyvin, ultraankin on meilkein kaksi viikkoa.
Oli nyt tällainen valituslaulu, ei minusta nyt oikein muuhunkaan ole.
Lillian, 9+4
Heippa kaikille ja kiva huomata, että suurin osa on pysynyt kyydissä muutamia huonoja uutisia lukuunottamatta. Noi huonot uutiset saa mut aina pelkäämään omallakin kohdalla sitä pahinta. Vielä, kun pahoinvointikin näyttää suurimmilta osin väistyneen. No meillä on onneks huomenna ultra niin siellä sitten toivottavasti näkee, että kaikki on hyvin. Hurjan paljon kyllä jännittää!
mtj08 kyseli, millä tavalla aiotaan kertoa perheenlisäyksestä lähimmille. Me laitettiin miehen kanssa ystävänpäiväkorttiin tulevalle tädille vinkki vauvasta ja se oli ihan hauska tapa kertoa. Mutta en mä sitä kyllä toteuttais mun vanhempien kohdalla. Haluan pyytää äitin istumaan alas, ettei satu mitään:) Mä kyllä jännitän tämän uutisen kertomista hirvittävän paljon, kun tiedän mun vanhempien suhtautuvan tähän aluksi epäilevästi. Olenhan vielä kuitenkin suht nuori (22 v.) ja opiskelutkin kesken. Meinataan kuitenkin kertoa tässä ihan lähiviikkoina, kunhan saan ensin kerrottua siskolleni ja toivon mukaan saan häneltä vähän neuvoja:)
lillian33 kyseli joko paino on noussut. Mulla ei ole onneks paino noussut plussaamisen jälkeen yhtään. Mulla painoindeksi nyt 27 ja toivon, etten saisi kamalasti niitä turhia kiloja. Oonkin pyytäny miestäni vähän kattomaan mun perään, eikä tarvii juosta kauppaan jos mun tekee joka ilta mieli suklaata. Ollaan myös alettu käydä joka toinen päivä lenkillä. Mulle on tosi tärkeetä pysyä hyvässä kunnossa jo senkin takia, että olis mahdollisimman suuret mahdollisuudet pystyä tekemään koko kesä töitä. Tiedän, ettei siitä tule siinä tapauksessa mitään, jos olen 20kg lihavampi sohvaperuna.
Erica 8+4