Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**ELOKUISTEN, viikko 10 **

03.03.2008 |

Huomenta!

Linkki viime viikkoon http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12533209&p=1&mpage=3&tmod…

Ja meidän poika heräsi 5.30 ja herätti mölinällään esikoisenkin. Toivon, että esikko nukahti uudestaan isin kainaloon, koska meistä kaikkki olisivat vielä unen tarpeessa. Pakko yrittää tänään kääntää tämän vauvan rytmiä. Nukkuu niin huonosti päivällä, että on aikaisin aina sippi illalla. Nytkin tosin jo haukottelee.

väsynyt västis

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä tää aika nyt sellaiselle on joka ei ole nukkunut kuin pari tuntia?!?

Saanalla alkoi flunssa ja KOKO YÖN HUUSI!! Nukkui pikku pätkiä sylissä, jos vein sänkyyn niin heräs vartin sisään kauheeseen huutoon! EI KIVA!!!

Luulen myös ettei Saanalle sovi kaura!! Tein tässä n.kk sitten tavallista kaurapuuroa, siis hiutaleista ja soseutin sauvasekottimella vähän, eikä se mennyt ollenkaan alas, yökki vaan. Ajattelin, että hiutaleet vielä liian karkeita ja ostin viime viikolla sitä jauhekaurapuuroa. Sitä Saana söi puoli lautasellista ja oksensi... Eilen illalla annoin sitä tetra kaurapuuroa ja koko yön paukutteli oikein kovasti!

Kun syö riisipuuroa niin ei tule mitään tällaista!

Yöllinen huuto oli siis varmaan osaltaan myös vatsakipua?!

Nyt loppui meillä kaurapuuron syönti!!!!

Västikselle sympatioita!! Tiedän NIIN hyvin miltä tuo tuntuu! Meillä kun heräiltiin tuohon aikaan puolisen vuotta! Nyt on jo ruvennut hiukka helpottaan!

Ärsytti just sekin kun esikoinen heräs samaan aikaan, eikä 3-veen paukut riitä valvoon tyyliin puoli kuudesta kahdeksaan illalla. Sen sitten tiesi mitä kiukkua ja raivoo meillä oli jos ei päikkäreille toista saanu...!

Meen töihin syyskuun alussa. Lapsemme joutuvat oleen hoidossa n.10pv/kk. Meillä ei riitä rahat jos olisin kotona kauemmin. Tai kai ne just ja just riittäis, mutta sitten ei päästääs mihinkään eikä tehtäs mitään ja se ei olis kiva!! Ollaan niin kovia reissaileen asuntoautolla ja muutenkin, et enemmin meen töihin ja päästäänkin joskus johonkin kun se että nökötettäs vaan kotona!

Myös takaraivossa ajatus, että josko tässä piakkoin raskautus niin ehtis olla sen puoli vuotta töissä ja sais taas maximi aippäpäivärahan!

Nyt tarvii mennä laittaan räkänokkaa aamu-unille ja kai siltä tarvii kuumekin kohta mitata niin tietää vähän tilannetta...

Oikein mukavaa viikon alkua kaikille!!!

T:Mona ja muut

Vierailija
2/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kylläpä kuulostaa kauhealta noin aikainen aamuherätys. Kaikki sympatiat aloittajalle ja monalle joka myös valvonut.

Nyt on täällä etelässäkin vihdoin talvinen ilma, vaikka kohtahan sitä jo odottaa että lumet lähtisi taas pois ja saataisiin kaunis kevät ;)

Itse olen ajatellut (ja ilmoittanut töihin) olevani pois loppuvuoden, oltiin sitten vaikka kuinka tiukoilla. Ja mehän ollaan. Uudessa talossa asustellaan ja vaikka ei nyt ihan pääkaupunkiseudulla niin asuntolainaa on kuitenkin jonnin verran. Mutta meille kun ei enää enempiä lapsia tule (siis ihan omasta tahdosta) niin nautitaan nyt tästä ajasta kun saa olla " rauhassa" :) kotosalla ja ajatella vaan lapsia. Sitten kun menee töihin niin täytyy taas revetä joka suuntaan samaan aikaan ja työstressiä päälle ym ym. ei hyvä...

Omaa aikaa järjestyy meillä onneksi aika hyvin. Mies on lasten kanssa minkä omilta töiltään, harrastuksiltaan ja talon rakennukselta (vähän siis on vielä kesken) ehtii. Lisäksi omat vanhemmat asuvat lähellä ja he pitävät lapsia tarvittaessa vaikka muutamankin päivän. Anoppikin asuu lähellä mutta hänelle en kyllä uskaltaisi jättää...Mutta siis omissa harrastuksissa tulee käytyä vähintään 2kertaa viikossa ilman lapsia ja sitten satunnaisesti vielä lasten kanssa jokunen kerta tuohon päälle. Viihteelläkin tuli käytyä pariinkin otteeseen silloin pikkujouluaikaan ja juuri suunniteltiin miehen kanssa että pitäisipä lähteä taas kaupungille hummaamaan joku ilta. Kauhean usein ei tule käytyä mutta joskus kuitenkin.

Rytmeistä, meillä vaihtelee ihan hirveästi päivärytmit. Päiväuniaika on viime viikkoina kovasti lyhentynyt ja yli tunnin päikkärit on nykyään aika harvinaisia. Kiinteitä on nyt alettu syömään 3-4 kertaa päivässä, josko näillä nyt saisi jostain rytmistä edes vähän kiinni.

Mutta nyt imuroimaan ennenkuin emmerdale alkaa :) ...

Jav@

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vauva heräs mummulassa viikonloppuna jo 8. siis menee nukkumaan vasta 23 ja kotona herää aina 9jälkeen-10 maissa.ajattelin että rytmi on kotonakin sekaisin.vaan nytpä heräsi vasta 10 jälkeen =) joten kiva ettei ollu minkään työn takana tämä rytminmuutos.

töihin meno: venkutettiin asiaa puolintoisin.mutta mun paskapalkalla ja lasten järjettömillä hoitomaksuilla ei erotus ollu kovin suuri. todella pienen paikka ei oo päiväkodissa,enkä mä halaja mitenkään töihin,ja kun tuo on rahallisesti ainakin vähän aikaa mahdollista miehen hyvän palkan vuoksi...jään kotiin ainakin kesän 2009 yli.ehkä sitten jotain... opiskelua,töitä...jotain. mutta ymmärrän hyvin,että joidenkin on PAKKO mennä töihin.kyllä ne lainat painaa meilläkin,ja kitkuttaa saa jonkin verran kun tuota hoitorahaa alan saamaan.

mä valvoin koko yön.ihan vissiin omaksi iloksi.ja kyllä tuo pikkumieskin vaistoo kun kokoajan käännän kylkeä,ja pari kertaa jouduin hänetkin hiljentämään.josko ens yönä nukuttais.ärsyttää tollainen yövehtaus,kun sais nukkua kuitenkin ihan hyvin vauvan puolesta.

esikoisen synttärivärkkäilyä tällä viikolla.mutta nyt lähdetään autolla puistoilemaan vähän kauemmas,kun auto on kerrankin meitin käytettävissä!kyllä se talvi nyt tuli ainakin pariksi päiväksi.

Vierailija
4/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve vaan kaikki! Joitakuita sentään vielä täällä kirjoittelee. Tiedättekö, toimiiko se mesetys-homma (vai mikä sen nimi on) edelleen? Muuten vain kyselen.

Meillä oli herätys 5.20 ja minä olin aivan onnessani! Siis että pojumme nukkui putkeen elämänsä ekan kerran ensin 6 tuntia, sitten syötyään jatkoi vielä yli kaksi tuntia ja tunnin päästä siitä vielä tunnin! Ihanne tietysti olisi, ettei välillä valvoisi, mutta luksusta nämä yöt ovat menneeseen verrattuna!

Pikku herramme oli vaihteeksi antibioottikuurilla elämänsä kolmannen korvatulehduksen takia plus että sai kamalan yskän myös. Liekö kertoo jotain taipumuksistaan se, että siskonsa mininuhat tarttuvat joka kerta ja aina tuplasti pahempina kuin siskollaan? Lähinnä mietin, kauanko jatkuva sairastelu menee vauvuuden piikkiin? Minusta immuniteetti ei voi toimia ok, jos vauva on kerran kuussa sairaana. Käytämme nyt vauvaa vyöhyketerapiassa ja mietin, jos pitäisi homeopatiaakin kokeilla. En vain periaatteestakaan vie lastani hoitolaan, jossa annetaan myös esim. korvakynttilähoitoja... Tosin täällä pääkaupunkiseudulla on kyllä muitakin paikkoja, joissa lääkäri olisi myös länsimaisen lääkärikoulutuksen saanut.

Taannoin juttelitte juhlimisista ym. Me ollaan tässäkin asiassa mieheni kanssa keskitien kulkijoita eli bailaaminen ei enää tässä iässä kiinnosta, mutta toki joskus on kiva käydä ulkona syömässä ja parilla lasillisella. Ne harvat kerrat, kun muuten raaskin lähteä lasten luota pois, kuluvat mieluummin teatterissa, konsertissa tms. Yöpoissaoloja emme harrasta, mitä nyt mieheni joutuu joskus työn takia olemaan yhden yön pois kotoa. Esikoinen oli mummin luona yötä pari viikkoa sitten vuoden tauon jälkeen ja kovasti oli minua ikävöinyt, vaikka siis mummi on rakas ja läheinen ja arjessamme tiiviisti mukana. Nukkumaanmenoaika on aina asia erikseen ja äidin kainaloon tulee näköjään ikävä.

Itse olen aloittanut cyclingin lähikuntosalilla ja se tuntuu aivan mahtavalta! En tosin käy kuin pari kertaa viikossa, mutta alkuhan sekin on. Työni puolesta olen tottunut liikkumaan ja vapaa-aikana myös, joten nämä 10kg olisi saatava liikkeelle ennen paluuta töihin. Vaikeata vain tuntuu olevan, kun ruoka sun muut herkut maistuvat... Aasinsilta työaiheeseen. Aloitan osa-aikaiset työt pikku hiljaa kesäkuussa ja osa-aikaisena aion jatkaakin ainakin muutaman vuoden. Työni on onneksi hyvin joustavaa aikataulujen suhteen ja muutenkin minulle rakasta. Mummi hoitaa päivisin muutaman tunnin vauvaa poissa ollessani, ja esikoinen menee näillä näkymin osa-aikaiseen päivähoitoon elokuussa.

Nyt muihin hommiin!

Ai niin, tietääkö joku jonkun, jonka vauva käyttäisi Pepti-Junior -vastiketta? Meillä olisi myytävänä meille tarpeeton avaamaton pakkaus, alehintaan luonnollisesti.

Hannele9

Vierailija
5/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillähän todettu tuo maitoallergia aikoinaan ja nyt sit " taistellaan" kokeilla muita ruoka-aineita ja taistelulta se tosiaan tuntuu, sillä mikään ei tunnu pojalle sopivan. Viikkojen kuluessa on jouduttu toteamaan, että toistaiseksi vain bataatti ja profylac maito sopivat meitin pojalle. Kokeiltu on viljoista riisi, kaura, tattari. Hedelmistä päärynä ja persikka. Marjoista mustikka ja ruusunmarja ja lihoista possu. Ja mikään ei käy... viimeisimpänä oli kokeilussa tattari ja ruusunmarja ja poika on aivan vihreällä ripulilla ja ihottuma on tosi pahana... alkaa mennä hermot... Jos tätä tahtia edetään niin meidän poika elää ensimmäisen vuoden pelkällä bataatilla ja maidolla... Nyt alkaa ymmärtämään mitä se on kun lapsi on moniallerginen. Tuntuu aivan uskomattoman vaikealta edetä noiden ruokien kanssa ja poika joutuu kärsimään kun on koko ajan ripulilla ja iho kutiaa pahasti....

Nyt onneksi viikonlopun ripuli näyttäisi helpottavan ja pidämme viikon/kahden tauon kokeiluissa ja eletään sillä bataatilla ja maidolla, jonka jälkeen aletaan kokeilla taas uusia aineita, josko jokin alkaisi käydä. Seuraavana listalla olisivat herukat, poro/lammas/hirvi, peruna, ja jotain hedelmää (aprikoosi kait) ja sitten hirssi viljoista.

Miesten osallistuminen lasten hoitoon oli viime viikon pinoissa juttua. Meillä mies ahkerasti rakentamassa, joten hänen panoksensa täällä kotona on vähäinen. Haluaisi ja osaisi varmasti hoitaa enemmänkin, mutta ei valitettavasti nyt pysty siihen. Tosin pojan allergian hoitaminen voisi olla haasteellista miehelle, kun ei oo juurikaan ehtinyt siihen paneutumaan. Joutuu vaan sivusta seuraamaan, kun kiroan ruokien sopimattomuutta... Nyt pitää mennä tyhjentämään pesukona ja katsomaan nukkuuko esikoinen vai ei. Veikkaan että ei ja sitten on illalla taas kiukkuinen kuin ampiainen...

mukavaa viikon alkua kaikille!!

t. huhtikuunvauva

Vierailija
6/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli raskaustesteistä, minä tein 2 testiä, kun menkat oli jo lokakuussa ja marraskuussa ja sitten jäi yhtäkkiä pois. Nyt ne alkoi ja sain sen Nuvaring-ehkäisyrenkaan ja tuntuu ainakin näin reilun viikon käytön jälkeen ihan hyvältä! Papa-testin tuloksia vielä odottelen...

Minäkin lukeudun kastiin " hullut" , haluan toisen vauvan =) Mutten ihan vielä, ehkä vuoden päästä, sitten voisin jäädä kotiin kahden pienen kanssa. Ainakin nyt se ajatus tuntuu hyvältä, tiedä sitten vuoden päästä. Ilmoitin tänään töihin että olen ainakin ensi kevääseen asti hoitovapaalla, ottivat asian hienosti ja pomo toivotteli hyvää kevättä ja jatkoa =) Rahassa tulee todella tiukkaa, mutta eiköhän me jotenkin pärjätä. Minulla on sama juttu kuin jollain, eli pienenpieni palkka ja työmatkakustannukset 130 euroa/kk joten aika samoihin jää jos veisin Lintsun tarhaan hoitoon ja maksaisin päivähoitomaksut.

Meillä Linnea alkoi tosiaan heräillä jo 07 aikaan aamulla, ostettiin pimennys-rullaverho ja nyt kun huone on pimeä niin nukkuu jo toista viikkoa 08-09.30 asti!!!

Tänään Linnea seisoi hetken ihan itse tukea vasten, eli lattialla sohvaan tukien. Ei siis itse vielä nouse seisomaan vaan minä nostin. Mahallaan maaten ei oikein viihdy, mutta sen hetken kun on niin työntää itseään takaperin liikkeelle. Istualtaan nytkyttää itseään eteenpäin jopa puoli metriä =) Viikonloppuna se pääsi lattialla olevan rottinkisen lehtikorin kimppuun ja voi sitä riemua kun sai itse kiskottua sieltä korista pirkka-lehden ja muita mainoksia, ei meinannut pylly maassa pysyä kun pomppi ja heilutti lehteä käsissään!!! Ihana vauva.

Minä kanssa kaipailen välillä aikuista seuraa... Mies tulee kyllä joka päivä kotiin 16.00, mutta silti tuntuu että päivät tulee vaan möllötettyä tuon palleron kanssa ja olisi kiva tehdä jotain esim.äitiporukassa, pitää varmaan mennä nyt keväällä tutustumaan siihen lähellä olevaan perhekerhoon vaikka kuinka ujo alkuun olenkin.

Viihteellä en ole käynyt vielä kertaakaan, mies on käynyt jonkun 4 kertaa. Itse olen käynyt 2 kertaa sillä lailla illalla " ulkona" että olen tullut itse nukuttamaan Linnean, eli noin 22 aikaan. Eli työkaverin läksiäiset ja työpaikan pikkujoulut, molemmat siis syömässä käymisiä. Vielä ei ole menokenkää vispannut, mutta varmaan sitten kesän kynnyksellä tulee terassille lähdettyä parille =) Niin ja siis miehen kanssa kahdestaan ei olla oltu kuin 1 kerran syömässä niin että Linnea oli minun äidillä hoidossa pari tuntia. Pitänee koittaa taas joku viikonloppu!

Hyvää viikonjatkoa kaikille! Nyt laittamaan ruokaa nälkäiselle miehelle joka kohta kotiutuu!

Terv. Hell-in ja Linnea

Vierailija
7/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö oon päivissä sekaisin.... Heh.

Vierailija
8/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa tuollainen ruoka-aineallergia! Voin kuvitella, että tuskallista on! Missä kohdin se ihottuma ilmenee?

Meillä pojalla on leuanalus ja kaula olleet tulipunaiset ja pysyvät kurissa vain Sibicortilla. Emme tiedä, johtuuko jatkuvasta kuolaamisesta vai mistä. Lääkärit eivät ole vielä allergiaa epäilleet. Nyt kokeillaan taas olla ilman Sibicortia. Katsotaan. Kakki on normaalia ja kerran päivässä tulee.

Kaurasta pitikin ihmetellä, että miksi sitä niin hanakasti heti ens' alkuun suositellaan, kun moni vauva saa ilmavaivoja ym.? Meilläkin kävi niin ja lopetettiin kaurapuuro alkuunsa. Toivon mukaan riisipuuro alkaa kelvata, kun vellit eivät uppoa. Poikamme joko ei tykkää, että velliä tulee niin " hulvaamalla" vellitutin isommasta reiästä tai sitten pelkän vellin maku ei kelpaa. Velli-maitoseos nimittäin kyllä kelpaa, kun sen saa juoda tuttuun ja turvalliseen tahtiin...

Meillä isä osallistuu kiitettävästi lasten hoitoon, niin yöllä kuin päivällä. En voisi enempää toivoa. Meillä ei siis rakenneta taloa, vaan mieheni on normaalisti päivätöissä. Omat tulevat työaikani ovat taidealalle tyypillisesti myös ilta- ja viikonloppuhommia ainakin näytösten aikaan.

Nyt sanon moi!

Hannele9

Vierailija
9/35 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hell-in: en edes huomannut otsikossasi mitään outoa, joten ei se täällä päiväpöllöjen seurassa haittaa ;) Perhekerhoa suosittelen, jos kaipaat jotain seuraa, itse aloin käydä siellä, kun esikko oli pieni. Pienen vauvan kanssa ei kauheasti ole puuhaa tuolla puistoissa vielä, mutta sinnekin kannattaa varsinkin kevään edettyä mennä, vaikka vaan keinumaan. Sitä oikeasti jaksaa paljon paremmin, kun on puuhaa ja aikuiskontakteja sen ihanan miehen lisäksi! Juuri siksi minusta on ehdottomasti parasta tässä mammalomassa, kun on jo tuo kohta 5 vuotias esikoinen kotihoidossa. Hänen kanssaan pääsee " moniin kivoihin paikkoihin" .

Huhtikuunvauva: Sympatiani! Itselläni ei ole allergisia lapsia, eikä Luukaksen lievää atopiaa pahempaa (pysyy kurissa perusvoiteilla). Mutta takuulla raskasta! Isäni joskus aikoinaan antoi minulle lääketieteellisen julkaisun, jossa kehoitettiin atoopikkojen hoidossa kokeilemaan välttämisdieettiä, lääkärin seurannassa tietenkin. Mutta siinä jutussa ne " turvalliset" ruoka-aineet olivat muistaakseni: riisi, kaali, jauhenliha, kurkku ja gluteiiniton leipä. Näiden ei pitäisi aiheuttaa ihottumaa, toki saattavat aiheuttaa muita oireita. Joten puuroistakin ehkä kannattaa kokeilla sitä riisipuuroa ekaksi. Jaksamista!!

Meillä kaurapuuroa on syöty jo pari kuukautta, eikä ole siis aiheuttanut meillä mitään oireita. Mutta epäilen kyllä hieman, että jotain allergiaa saattaisi ukkelilla olla, joten tarkkailen tilannetta.

Ensi viikonlopulla on sitten meillä edessä ensimmäinen yö ilman lapsia, pitäisi lähteä toiseen kaupunkiin tupareihin, ja lapset menevät vanhemmilleni. Saa nähä miten käy. Esikoinen on siellä kuin kotonaan ja yhdessä kun menevät, en juuri ole huolissani. Esikoinen on Luukakselle niin tärkeä.

Nyt pitää päästää esikoinen kattomaan koneelle Areenasta muumeja, joten jaksamista kaikille väsyneille äideille! emma ja Luukas kohta 7kk!

Vierailija
10/35 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on hammasitkua taas.viime viikolla meni kaksi yötä,että tajusin että hammashan sieltä puskee.annoin kolmea yötä vasten suppoa,ne auttoi.

viime yönä itkettiin sitten seuraavaa hammasta.jes.tuli vaan olo kun toinen itkee kun henkeä vietäis,että kohta tulee naapuri pimpottaan ovikelloa.

silitin,taputin,otin syliin (sitten vasta huuto tulikin),laitoin valot,ei auttanut. lopulta maitopullo tainnutti kiukkuisen pikkuisen.huh.

tuli sota miehen kanssa,joka huusi että tee nyt jotain.mä huusin sille että luuletko etten mitään tee =) ja manasin helvettiin koko äijän.tilanteet kärjistyy kivasti yöaikaan =) hih.

tuota itkua ei nyt ollut kun puolisen tuntia,ja toisen kerran vartin,mutta se huuto oli sitä luokkaa että vähintäinkin toista tapetaan+ mun ja miehen huuto siihen päälle,varmasti kaikki luulivat että sota on syttynyt.

naapurissa asuu mies ja nainen ja 4kk vauva,ja sieltä ei ole IKINÄ kuulunut pihaustakaan.heidän makkarinsa on meidän makkarin takana,joten voi raukkoja,voin kuvitella miltä heistä tuntuu...

otanko nyt turhan huolen aiheen itselleni? musta suorastaan tuntu hyvältä kun ennen meidän yläkerrassa asui perhe mistä kuului yölläkin lasten itkuja pari kertaa viikossa.mutta he muuttivat pois.tuntui että samassa veneessä ollaan aika-ajoin =)

jes,esikon huominen synttäritäytekakku saatu päällystä vaille valmiiksi.hyvä hyvä! =) kohta 6kk neuvolaan matka käy...

Vierailija
11/35 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neitiniiskunen: meillä harvoin vauva itkee öisin. Ja jos itkee, se itku on aika vaisua ja lyhyttä, silti kertoo jostain kivuista viimeeksi kivuista joko hampaista tai kaurasta tai molemmista. Esikoinen sitten olikin toista maata.. Kauhukohtaukset joskus vuoden ja kolmenvälillä vasta olivatkin kamalia.. Huutoa riitti ihan niin kovaa kuin keuhkoista lähti ja silloin meilläkin saattoi mies suuttua siitä (tosi järkevää). Tyttö oli osittain silloin unessa, joten häneen ei saanut edes kontaktia. Nyt on yöt rauhallisempia, vaikkakin kaikkea on varmasti vielä edessä tämänkin pojan kanssa. Herätys oli tänään vasta vähän yli kuusi, ja olen pirteä. Kävinkin nukkumaan kahdekalta illalla tai ennen. Nukahdin siihen, kun mies luki esikoiselle iltasatua.

Tsemppiä huhtikuun vauvalle! Teillä menee kyllä tosi pahaan kuntoon vauvan iho. Toivottavasti löydätte edes pari ruoka-ainetta lisää. Kaveri kertoi heidän vauvaiästään, jolloin heidän vauvalleen kävi vain ne perinteiset riisi, possu, kaura ja bataatti. Kuulemma jo viiden ruoka-aineen kanssa ei tarvinnut enää lisäravinteita. Heille neuvottiin uusien ruoka-aineiden kohdalla kokeilemaankeitettynä ja parin viikon pakastuksen jälkeen, jotta olisivat mahdollisimman mietoja. Mausteista kuulemma oregano, maustepippuri ovat siedetyimmät.

Västis

Vierailija
12/35 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joonas ja isoin pojistamme sairasti korvatulehduksen ja mieheltä leikattiin siihen päälle umpisuoli joten meillä on taas sairastettu kiitettävästi ja minulla univelka senkun kasvaa. Mies vielä tämän viikon sairaslomalla ja kyllä jo saisi mennä töihin kun alkaa käymään minun hermojen päälle. Oli hiihtolomankin lomalla että ihan on tarpeeksi jo ollut tällä tiellä niin että normali rytmimme kärsii. Meillä ei tahdo hommat sujua jos mies on kotona.

Meillä vasta aloitettu kiinteät.Reilun viikon on Joonas saanut kiintita ja tuntumaa on saanut perunaan, maissiin ja päärynään. Näistä peruna saa aikaan oksentamisen eli ei maistu yhtään. Maissiin sekoitettuna menee kyllä. Allerginen sille tuskin on vaan rakenne sellainen että ei tykkää. Meillä kiinteiden aloitus sai aikaan ummetuksen. Hidas suoli pojalla jo muutenkin ja nyt ei saa kunnolla punnattua kakkaa ulos ollenkaan ja sehän sitten itkettää. Luumua varmaan pitää ottaa ruokalistalle josko hiukan helpottaisi vaivaa.

Joonas istuu hienosti tuetta ja pääse yllättäviin paikkoihin kierimällä. Ryömiä ei vielä osaa mutta pyörii kyllä napansa ympäri ketterästi. Minun puolesta saisi vielä pysyä paikoillaan tovin niin ei tarvitsisi olla niin varovainen isompien lasten lelujen kanssa kun kaikki minkä käsiinsä saa menee suuhun.

Töihin meno ei huvittisi yhtään kun tuntuu vuoden vanha niin pieneltä. Mutta, mutta meillä ihan kiitettävän iso asuntolaina jonka kanssa nytkin tekee tiukkaa ja täällä ei edes kuntalisää joten kesän yli jos sinnittelemme kotihoidontuella niin sitten on pakko ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi mikä taas aika todennäköisesti tarkoittaa että töihin tai kurssille sitten on mentävä ja pojat päiväkotiin. Esikoisen hoito onneksi onnistuu siskoni ja äitini voimin eli ei tarvitse pienen koululaisen olla vielä pitkiä aikoja yksin kotona. Tällä hetkellä siis hiukan harmittaa että mies halusi tähän saumaan tämän talon ostaa kun edellisessä kunnassa oli hyvä kuntalisiä jonka turvin olisin voinut olla kotona kunnes Joonas 2½v. Vaikka talo on ihan kiva ja hyvin on viihdytty.

Stressaavaa tämä kuitenkin on. Mies ei yhtään ymmärrä että minulla asiasta kovasti paineita ja ei yhtään tajua miksi olen koko ajan niin kireä. Meillä kun ei mies yhtään osallistu kotitöihin sati lasten hoitoon. Ja kyse ei ole siitä että ei osaisi kun teke sitä työkseen vaan siitä että minulta nuo hommat sujuu helposti ja nopeasti kun kotona olen eikä tähän asti ole itseäni yhtään haitannut että teen kaiken kotona. Nyt vaan huolettaa myös se miten saan miehen taas oppimaan että kotona pitää auttaa kun ei ole monen vuoteen tarvinut tehdä mitään. No omapa on syyni kun olen miehen siihen opettanut. Mutta tiedän että kun olen töissä en halua enkä jaksa tehdä kaikkea ja siinäpä onkin sitten savottaa ttä taas assdaan työnjako sovittua.

Jotain muutakin piti kommentoida mutta Joonas heräsi päikkäriltä.

Aliisa ja Joonas

Vierailija
13/35 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en huomioinut ollenkaan tuota Hell-in:in tiistain toivotusta maanantaina, joten ei täälläkään ihan täysillä ajella ;)!!!

Huhtikuunvauvalle oikein paljon jaksuja allergioiden kanssa taisteluun!!! Itse ei niistä mitään ymmärrä, kun ei ollenkaan ole allergioita noilla meidän tenavilla.. Onneksi!!

Neitiniiskunen; meillä ei Saana yöllä paljon huuda, korkeintaan inahtaa tuttia ja se on siinä. Nykyään ei enää herääkään karjumalla (mitä teki ekat 6kk...tosi kivaa herätä n.klo5 kun toinen karjuu!! Siitä se päivä lähtee mukavasti käymään;)!) vaan molisee vaan sängyssään siihen asti kunnes korottaa ääntään merkiksi siitä, että nyt makoilu ei enää huvita!

Nyt on ollut kaksi poikkeus yötä huudon suhteen, kun on tätä räkäisyyttä! Edellis yön huusi KOKO YÖN ja viime yönä kahteentoista asti. Rupeaa mielestäni olemaan jo parempaan päin, joten josko tämä yö nukuttaisiin.... En tajua kuinka se voi tuntea olonsa niin tuskaiseksi pelkästään kun on nokka vähän räkänen?!

Pelottaa jo vähän, että mites sitten huudetaan kun hampaita rupee tuleen?? Niitä kun ei vieläkään yhtään ole.

Eihän sille aina mitään voi kun vauva itkee ja sen kyllä luulisi naapureidenkin ymmärtävän?!

Meillä mies kyllä osallistuu kyllä jonkin verran kodin siivoiluun ja järjestelyyn ja teki sitä varsinkin kun olin esikoisen jälkeen töissä, joten minulla ei onneksi ole siitä huolta, että joutuisin kaiken yksin tekemään!

Nyt kyllä teen paljon enemmän, mutta on mielestäni ok koska olen enemmän kotonakin!

Nyt täytyy mennä laittaan palleroita yöpuulle. Ollaan valvottu jo super myöhään.. Yleensä ollaan kasilta sängyssä ;)!!

Hyvää yötä!

T:Mona ja mukelot

Vierailija
14/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin supon yötä vasten,ja meillä nukuttiin eikä itketty kipeitä ikeniä =)

03 heräs itkulla,mutta nukahti samantein.08 söi ja nyt heräs vähän aikaa sitten =) ihanaa.menin itsekin " jo" 00 nukkumaan,yleensä menen joskus 01 maissa. (vauva siis nukahtaa 23-23.30)

6kk neuvolassa oltiin eilen 68,4cm ja 7,4kg.kovasti on esikoista monta senttiä pidempi,mitä esikko aikoinaan.esikoinen oli vuodenikäisenä 72cm,kohta otetaan se kiinni =)

istumisessa oli suojeluheijasteet kohdillaan...vaikka se kyllä kaatuu kotona ihan että muks samantein..en siis istuta kun sohvankulmalla " Pesässä" ja syöttötuolissa istuu hyvin.

ulkoilua ja siivousta ja sen semmoista,illalla esikoisen 5v kaverisynttärit kutsut,ensimmäiset sellaiset =)

hyvin nukkunut neitiniiskunen ja pikkumies 6kk1vk

Vierailija
15/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona on aivan upea talvisää. Aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta ja maa on valkoinen. En ole talvi-ihminen, mutta tällainen sää kyllä kelpaa. Esikoinen vei tänä talvena ekaa kertaa sukset kouluun, pääsevät vihdoinkin hiihtämään.

Meidän pikkumies on varsinainen touhuaja, kiertää kodin moneen kertaan ympäri päivän aikana, ryömien ja kontaten. Ylettyy vetämään keittiön vetolaatikot auki, siskojen huoneiden hyllyltä vetää tavarat alas. Pian pitää myös pinnasängyn pohja laittaa alas, koska ottaa molemmin käsin kiinni laidasta.

Yöt nukutaan hyvin heräämättä, 9-10h. Päivällä nukkuu päiväunia yhteensä 4-5h, parissa erässä.

Mutta jotain allergiaa taitaa olla, posket ovat menneet aika pahaan kuntoon, ja pohkeissa on samanlaista ihottumaa kuin poskissa. Missään muualla tätä ei ole. Kotimaisia viljoja ei ole vielä otettu käyttöön, ja muutenkin ruokavaliossa on maidon lisäksi vasta 6 ruokaa. Yksi vanhemmista lapsista oli vauvaiästä lähtien moniallerginen, mutta oireili vain suolen toimintana, iho oli aivan ok. Olen yrittänyt katsoa että koska posket ovat pahemmat, mutta en ole päässyt syypään jäljille. Ei varmaan muu auta kuin aika allergialääkärille.

Terveydenhoitajan mukaan meillä myös laahataan kasvukäyrässä painon osalta sen verran alakanttiin, että myös 7kk neuvola on ensi viikolla. Mitat olivat 6kk neuvolassa 9450g ja 73,1cm. Onhan poika hoikka, mutta jotenkin tuntuu hassulta että käyrä menee liian alhaalla ??!! Mitä muut, onko teidän vauvat kasvukontrolleissa?

Vauveli03 ja pikkumies viikon päästä 7kk

Vierailija
16/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli puolivuotismitat 8420g ja 67,3cm ja mennään kontrolliin 7. kuukauden kohdalla. Mitat eivät olleet kasvaneet aivan yhtä paljon kuin muina kuukausina, mutta kasvaneet kumminkin. Minä en stressaa asiasta, kun vauvamme oli kuukausi sitten vatsataudissakin ja flunssia on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Mielellään kumminkin vien mitattavaksi ja punnittavaksi. Eipä se haittaakaan.

Just, kun kerroin, että pojallamme oli jo kolmas antibioottikuuri, niin perään iski jonkun sortin vatsatauti! Edes villeimmissä unissa en olisi uskonut, että tiheä sairastelu voi olla näin tiheää! Toissayön oksenteli, mutta nyt on ok. Annettiin ekan kerran d-vitamiinia oksennuksia ennen ja hieman mietityttää, voisko se olla syynä oksenteluihin? Neuvolassa eivät uskoneet d-vitamiinin vaikuttaneen asiaan, mutta kun poitsun vatsa tuntuu olevan herkänsorttinen, niin miksei se vois olla mahdollista? Katsotaan nyt, sairastuuko esikoinen. En vielä vedä johtopäätöksiä.

Onko teillä muilla kokemuksia, että d-vitamiini voisi pistää mahan noin sekaisin? Huomattava´on, että se kuurikin oli just saatu päätökseen, joten sekin vaikuttaa mahaan.

D:stä vielä. Löysin itseltäni kahdenlaisia ohjeita sen antamisen suhteen. Luulin jo olleeni niin sekaisin alkusyksyllä, että olen unohtanut koko vitamiinin, mutta ei. Toisen ohjeen mukaan ei tartte antaa d-vitaminiia, jos saa esim. vastiketta yli 1000ml/vrk. Toisen ohjeen mukaan pitää alusta asti antaa 3 ml, vaikka saisikin noin paljon vastiketta tai muuta vitaminoitua muonaa. Vähän ihmeellistä siis nuo ristiriitaiset ohjeet! Eipä silti, asiat ei taida olla mustavalkoisia tässäkään ja ohjeet muuttuvat.

Poski-ihottumaa on muuten meidänkin vauvalla. Vasta eilen aloimme ajatella, oisko kyse esim. persikka- tai bataattiallergiasta (vai voiko bataatille olla allerginen?), koska ihottuma katosi täysin vatsan tyhjennyttyä oksentelun myötä! Ja molempia ruoka-aineita vauva syö päivittäin. Hm?

Hannele9

17/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannanpa oman korteni taas kekoon..

Västis: onnea pikkumiehelle 7kk ja kaikille muillekin piiperoille jotka ko iän ovat saavuttaneet..perässä tullaan

Neitiniiskunen: meillä ei huudeta öisin, meillä kitistään ensin ja sitte SYÖDÄÄN! Voipi olla että aika pian menis huudoksi jos ei tuo tissi auttais.

Eli meillä edelleen vedetään tissiä (molemmat) tunnin kahen välein. Olen yrittäny pitkittää syöntivälejä mutta mitä ilmeisemmin toisella on nälkä/jano sillä sellasella imulla ja tahilla vetää molemmat tissit (melkein ahmii ja kerralla aikaa kuluu korkeintaan 10min). Äitiä väsyttää ku unet katkiaa näin usein ja heti ei joka kerta unta saa.

Terkalle soitin ja kerroin tilanteen niin kuulemma tuo yösyöminen ei ole normaalia kaikki muut kuulemma on eli ei nukuta päikkäreillä (herätään hetken päästä itkien ja silloin nukkus tai ainaki hiljaa on ku vaunuja ryskyttää tai ne on liikenteessä) ja muuten ollaan vaan kitinää (=tk:n mukaan voisi olla liikkumisen/uusien juttujen oppimista yms tai on vaan niin väsynyt),

kiinteitä ei syödä juuri lainkaan suu vedetään tiukasti kiinni vaikka mitä tarjoais...(=tk:n mukaan hampaita voisi tehdä, ei kuitenkaan näy)

välillä onneksi toisella on olo ihan hyvä tmv ku on se sama ihana onnellinen pikkupoika...

Ei olla alotettu uusia ruokia, ei olla opittu uusia juttuja, ei olla tehty hampaita...

Noh terkka anto ajan lekurille (sillo maanataina) että katotaan korvat, puhtaathan ne oli niin ku arvelinki. Lääkäri oli sellanen " piip" pää joka vaan tuumas että äidissä vika, taitaa äitiä vaan väsyttää (no kyllä väsyttääki mutta ei noin paljon)...

en tiedä siis mikä vaivaa mutta perjantaina mennään lääkärissä (yksityisellä) jospa löytys jokin juttu mikä pientä vaivaa...ku ei ole toisella hyvä olla ;(

Voi ku kaiholla luen teidän yöjuttuja unien pituuksista, ehkä meilläki sitte joskus....

Huhtikuunvauvalle tsempit täältäkin, meilläkin iho kukkii ja kortisonia käytetään kuureina, joten silloin on iho paaaljon parempi!

Juodaanko teillä vettä? Meillä tää vetää välillä ku sieni..en ole moiseen ennen törmänny vaikka kaks siis ennestään on, ennemmin vettä on saanu vaan tyrkyttää...

siispä olen jo kauhukuvia itekseni tehny että voisiko näin pieni sairastua diabetekseen?? vai onko tää näitä äitin pelkoja?? sopii vaan tuo jatkuva tissuttelu ja veden juonti sekä syömisen haluttomuus ja kova väsymys siihen (ystäväni sairastaa 1tyypin diabetestä)....huoh taidan vaan kuvitella..ja miksi sitä pitää aina aatella melkeinpä pahinta???

Hannele9: d:tä (jekovit) meillä otetaan 5 tippaa/pv ja imetetään siis melkeinpä täysillä vielä

Meillä muuten kans kasvua kontrolloidaan..Jooel oli 6kk 65cm pitkä ja paino 8,1kg

Sori taas iloiset mietteeni! Iloisempaa päivän jatkoa!

nani ja Jooel 5pv vaille 7kk

Vierailija
18/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty mukissa on enemmän vettä,mutta kun ohikin menee,arvelisin menevän puoldesiä massuun asti.eli tulee sitä pari desiä liki per päivä.

minusta iso määrä.

Vierailija
19/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvusta, Joonaksen 6kk mitat oli 7840g ja 66,4cm. Kasvaa miinus käyrällä ja edellisessä neuvolassa kasvukäyrä siis notkhti plussasta miinukseen. Vaan meillä ei kasvua kontrolloida kun kaksi muutakin lasta on miinus käyrillä kasvanut ja puolen vuoden tietämillä ollut tuollainen notkahdus. Meille vaan sanottu että lapset vaan kasvavat omia käyriään ja omassa rytmissään.

Nani, Joonas roikkuu läpi yön tississä mutta meillä löytyi kitinälle, yösyönnille jne. selitys ummetuksesta. Toivottavasti teilläkin löytyy syy miksi pikkuinen ei ole tyytyväinen. llergiaa pelkäsin minäkin ensin kun vanhimmalla alkoi allergia oireet n. 4kk iässä ja oli sitä että nukkui huonosti ja heräili jatkuvasti syömään, ei viihtynyt oikein misään vaan kitisi koko ajan jne. tosin hällä myös atooppinen iho, pulauttelua ja ripulia. Meillä lääkäri kanssa sanoi etä taitaa äitillä päässä vipata ja että vauvalla on vaan nälkä ja se pompottaa äitiä. Ohjeeksi lisätä kiinteiden määrää (oli sanut vasta perunaa ja mangoa ja riisivelliä) ja laittaa omaan huoneeseen nukkumaan. Ei tuottanut tulosta ja suolisto-oireinen maitoproteiiniallergia diagnosoitiin 1v. iässä. Oli rankka vuosi. Luulin ensin että Joonaksella on samaa mutta taitaa tosiaan hänellä kitinät ja huonosti nukkuminen johtua ummetuksesta sillä tänään tuli vihdoin kunnon kakka ja poika vetäisi neljän tunnin päikkärit ja leikkii nyt tyytyväisenä lattialla.

Mutta nyt ruuan laittoon.

Aliisa ja joonas

Vierailija
20/35 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

UPEA auringonpaiste taitaa loimottaa miltei koko Suomessa. Tästä tämä eukko repii aina niin paljon energiaa: keväthangilla loistava Solberg, voiko ihanampaa olla! Vaikka Nani taisi kärsiä siitä migreenistä, minkä säteily voi kyllä toki aiheuttaa...

Meillä on vietetty synttäreitä, esikoisen ja meikän, ja niitäkin moneen otteeseen, kiitos mieskultani ihmesuvun, jonka pitää tulla paikalle ainoastaan lammaslaumana kokonaisena. Jos yksi suvun jäsen on reissussa, siirtävät kaikki muutkin tuloaan siihen, että ovat kaikki koolla, hohhoh... No, hyvin meni, mutta tänään sain sitten puhelinsoiton, jossa miehen sisko kertoi, miten oli häntä jäänyt vaivaamaan " ja äitinsäkin kanssa on tästä puhunut" (!!!), että tämä poikamme oli sanonut useampaan otteeseen, että tämä tätinsä " ei tykkää hänestä" . Puhelusta kuulsi, että satavarmasti nämä suvun naiset ovat nyt sitä mieltä, että me olemme (voi hyvä halvattu!!!) salaa puhelleet lapsellemme, ettei kumminsa pidä hänestä! EN voi uskoa todeksi ja reippaasti vaiin selitin muutaman faktan ujosta lapsesta, joka vaivaantuu saamastaan huomiosta ja kääntää asiat päälaelleen ilman,e ttä siinä on mitään sen kummempaa takana, ihan peruslapsipsykologiaa! JA toisaalta kaipaakin sitä vahvistusta, että kummi sanoisi ääneen, että tottahan maar minä sinusta tykkään! Ihmettelen, miten pienet piirit voi ihmisillä olla ja ongelmat, kun tällaisesta 4-vuotiaan sanonnasta kehittävät aikuiset ihmiset kovat paineet... No joo. Meitä on moneen junaan, ja vaikka miten yrittää olla positiivinen ja herttainen ja huumoria viljelevä, löytää aina joku jotain kummallista jostakin.

Muuten synttärit menivät hyvin, poju on onnellinen. Oppi luistelemaan tavallaan viikonloppuna, mistä olemme innostuneita. Ihanaa, kun nämä nöpykät kasvavat ja niiden kanssa voi alkaa oikeasti tehdä kaikenmoista pelkän perushuollon lisäksi! Sitä paitsi 2-vuotiaamme on nyt alkanut lirutella pisuja pottaan, minkä ansiosta sai lisää rakastamiaan palapelejä, joita tekisi aamusta ehtooseen, jos itse saisi päättää (esikoista eivät koskaan ole vähempää voineet kiinnostaa).

Ja meikä on taas vuoden vanhempi! Hemmottelin itseäni, mieskin kun oli lomalla, ja kävin kampaajalla, ostelemassa vaatteita kerrankin itselleni, kokovartalohieronnassa, joka jatkuu taas ensi viikolla, sen verran jumissa olen.

JA teitä lohduttaakseni voin kertoa, että meillä varmasti nukutaan edelleen kaikkein huonoiten: Ukkeli on aivan pelottavan vahva, tahtoo äitimuorin kainaloon ja siinä kahden maissa alkaa kekkuloida (herättyään x kertaa jo sitä ennen tahtoen tuttia, tissiä syliä) valveilla, potkii, tempoilee lyöden mua kasvoihin, halailee rajun hellästi, jutustelee äkeänä ja muuten vain - ja rauhoittuu vasta, kun annan kolmannen kerran peräjälkeen tissiä. Ja meillähän herätään kivasti siinä 5.30-6.00 aikaan. Aamu-unetkin ovat nyt typistyneet niin, että poju nukkuu puoli ysin pintaan tunnin, puolitoista, ja sitten näin yhden ja kolmen välillä toisen tunnin, puolitoista.

D-tiposta on uutta ja vanhaa ohjetta, ei meikäkään ikinä muista, miten se oikeasti menee. Ja kun noille alle kolmivuotiaillekin pitäisi nykyohjeiden mukaan vitamiinia lykätä päivittäin... Hmmm? Viittä tippaa meitsi tiputtaa lusikkaan.

Mies osallistuu kotielämään 100%:sti, kun palaa töistä kotiin eikä ole luennoillaan. Siivoaa, kokkaa, pesee kakkapyllyjä, pukee, pesee, lukee iltasadut jne. Niin kuin pitääkin. Vaan kyllä mä siltikin sanon, että päävastuu päivän eteenpäin rullaamisesta taitaa kuitenkin olla mulla. Sen kyllä huomaan, että mitä isommiksi nöpökät kasvavat, sitä enemmän isukkikin keksii kaikenmoista puuhaa heidän kanssaan. Niin ne lapsetkin kasvattavat meitä ja toisinpäin.

Hauskoja maaliskuun päiviä teille! JA hedelmällisiä hetkiä niille, jotak toivovat pikaista perheenlisää! Mielestäni on huippujuttu, kun lapsia on tiheään enemmän kuin yksi, on aina kaveri, hyvässä ja pahassa, rinnalla, ja oppii pakostakin elämään muiden kanssa toisen tarpeet ja tunteet huomioiden.

Ohhoh, Samuli heräsi.

Vitanova