Onko hysteeristä hankkia Epi-pen-kynä varmuuden vuoksi?
Kommentit (28)
kun en ole kalaa hänelle koskaan antanut, vaikka lapsi on 2-vuotias?
Toiseksi: Allergia vaatii kehittyäkseen altistuksen. Eli periaatteessa ekasta kerrasta ei pitäisi tulla reaktiota, ei ainakaan anafylaksiaa. Ja eka reaktio on lievempi, seuraavat voimakkaampia.
Voi että hetkellisesti jopa provosoiduin tuosta kutosen vastauksesta.
siksi meillä ei syö kukaan kalaa, ei edes päiväkodissa. t. 6
Tajuatko, mistä lapsesi jäävät paitsi? Se, että sinä kutonen olet allerginen kalalle, ei tarkoita sitä, että lastesi pitäisi jäädä paitsi terveellisiä rasvahappoja. Toivottavasti otatte ne purkista edes.
Jos lapsi syö päivähoidossa kalaa, niin haistaisitko muka sen vielä kotona? Tuskin se haju sulle mitään oireita kuitenkaan aiheuttaa. En minäkään tykkää paskan hajusta, mutten silti kiellä muksujani kakkaamasta.
Ethän voi tietää onko lapsi allerginen vai ei, jos et anna. Anna ensin vain pieni hippunen ja seuraavalla kerralla vähän enemmän. Kyllä niitä oireita tulee, jos on tullakseen. Onko lapsella muita allergioita? Itselläni hyperallergiset lapset ja ihmeiden kautta heille sopii kala, vaikka viljat eivät sovi! Jos olet itse kala-allerginen se ei tarkoita, että lapsesikin on. Allergia voi periytyä, mutta ei niin, että kala-allerginen saa kala-allergisen lapsen. Voi olla että lapsesi allergia on vaikka siitepölyallergia sitten isompana. Mutta rohkeasti vain kokeilemaan. Kala on niin terveellistäkin aivoille ja sydämelle :)
Itse olen entinen kala-allergikko, olen aikuisiällä opetellut syömään kalaa.
Poikani 1v7kk on maito/muna/vilja-allergikko, viljoja on saatu nyt kokeilemalla ruokavalioon. Kala ei ole koskaan aiheuttanut mitään oireita hänelle ja pojan suurta herkkua onkin ihan mikä tahansa kalaruoka - uunilohi, ahvenpihvit, savukalat jopa kylmä tomaattimakrilli suoraan purkista (hyi yök minun mielestäni!) uppoaa.
Joten älä siirrä fobiaasi lapseesi. Kala on hyvää ja terveellistä.
Olen vauvana antanut heille kalasoseita ja on sopinut. Kokeilin ensin hyvin pienellä määrällä ja sellaiseen aikaan että on helppo lähteä terveyskeskukseen jos jotain tulee. Sosevaiheen jälkeen kalan tarjoaminen onkin jäänyt, koska en itse voi kalaruokia laittaa, mutta lapset saavat rasvahapponsa kalaöljystä.
Itseäni hirvittää olenko allerginen ampiaisenpistoille kun koskaan ei ole ampiainen pistänyt. Pitää toivoa että jos joskus pistää niin apu on lähellä jos tulee oireita. Ja miehelleni olen sanonut että epäilee ampiaisenpistoa jos löytää minut kesällä tajuttomana ulkoa. Hätävarjelulta kuulostaa, mutta ei se mitään ;o)
Epipen-reseptin lääkäriltä varmuuden vuoksi, jotta saan hankittua adrenaliinikynän mukaan reissuun. Lapsella todettiin vasta kananmuna-allergia. Jos hän saa allergiakohtauksen tunturissa, ei apu ehdi mitenkään perille ajoissa.
vasta kolmivuotiaasta lähtien. ap
lääkäriltä kuin muilta vanhemmilta, tuo nimittäin ei ole totta.
Nykyään lääkärit suosittelevat normaalia ruokavaliota kaikille lapsille, ruoka-aineita vältetään vain jos on pakko, eli selvä allergia on todettu. Yksin ei saa ruveta pienentämään lapsen ruokavaliota. Kala on tärkeä lapselle, juuri noiden rasva-happojen ja vitamiinienkin takia.
Lisäksi on todettu, että allergeenien turha välttäminen voi jopa lisätä allergisuutta, suoliston kun tulee tottua monipuoliseen ruokaan.
ruoka-aineita vältetään vain jos on pakko. Näin myös allergisten kohdalla. Mitään ei kannata välttää vain varmuuden vuoksi. Tietysti allergisen kohdalla oltava kokeiluissa varovaisempi ja aloitettava HYVIN HYVIN pienillä määrillä.
t. maito,- muna,- soija,- vilja -allergisen lapsen äiti
ps. kala käy kyllä lapselleni :)
" minulla on kala-allergia ja kukaan perheenjäsen ei saa syödä kalaa"
Päiväkotiin pitää olla lääkärintodistus jos on allerginen tai ruokarajoitteinen. Myöhemmin kouluunkin se vaaditaan. Jotenkin on vaikeaa uskoa ettei lapsillenne anneta päiväkodissa kalaa kun eivät ole allergisia. Tietty jos olet sanonut että teillä on sellainen vakaumus joka kieltää kalan syönnin niin sithän se onnistuu. ;)
koskenutkaan annokseen. Kyllä se olen minä, joka päätän mitä lapseni ei syö
että aina jos joutuu antamaan Epipeniä niin sen jälkeen on mentävä sairaalaan vaikka olisi missä tunturissa.
On vain ensiapu-lääke
Lapsemme voi silti syödä kaikkia noita. Ja miehenikin muuten voi syödä simpukoita.
Ellei lääkäri ole suosittanut sen hankkimista, olet hysteerinen.
Jos anafylaksia on todellinen uhka, ei ole lainkaan hysteeristä hankkia EpiPen, mutta " varmuuden vuoksi" ette taida saada edes reseptiä. Ettekä tarvitsekaan.