Onko oikein, että opettaja haukkuu teini-ikäistä lastasi mm. " lehmäksi" ja " vajaaksi" blogissaan?
kiva lukea mitä opettaja ajattelee oppilaistaan oikeasti..
" Huultani purren kuuntelen reilun tunnin ajan yhden vähä-älyisen, lehmän kokoisen ja näköisen tytön huutelua ja haukkumista, ja yritän samalla opettaa muita, kunnes en jaksa enää kuunnella (eivätkä muut oppilaatkaan jaksa) enkä purra huulta (vaan lähetän hänet ulos luokasta. Mutta neiti Vajaa ei suostukaan poistumaan luokasta"
Jos laitatte googleen " huultani purren kuuntelen" vaikkapa niin löydätte blogin...
Kommentit (58)
mutta taidan olla töissä lintukodossa, kun ei ole vielä tullut noin isoja agressioita oppilaita kohtaan. Olen töissä ekaa vuotta yläkoulussa ja taidan olla onnekas työpaikkani sijainnin suhteen. Työni on sellaista, että olen kaiket päivät mukavien lasten ja nuorten kanssa opettelemassa mielenkiintoisia asioita. Välillä täytyy käyttää samoja kasvatusmenetelmiä, kuin uhmaikäisten (niitä on kotonani) kanssa ja pitää useasti muistuttaa päivän aikana vuorovaikutustaidoista jne. Muutamia kertoja olen antanut jälki-istuntoa ja kerran soittanut oppilaan kotiin. Ja kolleegoiden kanssa voi purkaa ongelmia ja saa apua tarvittaessa. Allekirjoitan sen, että vanhemmat kyllä ovat välillä ihan pihalla ja syyttävät opettajia sellaisesta, mistä saisivat syyttää itseään. Eivät kuuntele omia lapsiaan, vaan kasaavat heille kohtuuttomia paineita. Ja kun menestystä ei tule, syyttävät opettajia - haukkuvat vaikka päin naamaa. Itse en ole onnekseni vielä joutunut tuontyyppiseen tilanteeseen, mutta todennäköisesti se on edessä jossain vaiheessa uraa.
Olen ollut pätkäsijaisena monessa koulussa ja on kyllä tullut vastaan aika hurjia tapauksia. Siis ryhmiä, joilla on useita erityisoppilaita. Pahin koulu oli eräs helsinkiläiskoulu.
Ja jos ko. tytön äiti tosiaan palstailee täällä, voisitko opettaa lapsellesi käytöstapoja, ei ehkä vielä ole liian myöhäistä? En kehtaisi edes anonyyminä tunnustaa tuollaista lasta omakseni!
Mutta tämän ketjun eräitä opettajia kyllä ihmettelen. Ei hyvänen aika se kuulu asiaan, että opettajille, varsinkaann nuorille opettajille, möykätään ja huudellaana samalla häiriten opetusta ja kaikkien muiden luokassa olevien opiskelemista. Niiden, jotka oikeasti haluaisivat keskittyä itse asiaan. Tottakai ikä ja kokemus tuo auktoriteettiä ja osaa hallita opetustilannetta paremmin, mutta on idioottimaista sanoa, että se on HYVÄKSYTTÄVÄÄ käytöstä.
Minua itseäni häiritsi todella paljon yläasteella sellaiset opettajille päänaukojat, ja he eivät todellakaan keskittyneet pelkästään niihin nuoriin opettajiin.
Kyllä yläasteellakin riittää niitä teinejä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita eri aineista ja häiriintyvät muiden remuamisesta. Ja monesti ne häiriköt ovat myös koulukiusaajia.
asiansa osaava opettaja saa ne teinit kuriin. On se asiansa osaava sitten aloittelija tai ei. Blogin kirjoittaja mitä ilmeisimmin ei saa nuoria kuriin muuta kuin poistamalla luokasta...
No minä olen juuri sellainen. En todellakaan anna myöskään puhelinnumeroani oppilaille senkään takia, että sitten pitäisi omaan laskuun selvitellä ties kuinka kauan oppilaiden asioita.
Minä taas kammoan 24/7 -opettajia, jotka antavat kohdella itseään miten vain, totuttavat vanhemmat siihen, että opettajalle voi hyvin soittaa sunnuntaina ja häippäsevät sitten kuukausien työuupumuslomalle jättäen muut pärjäämään. Ja olen ollut niin kauan opettajana, että tiedän, että sinne burn out -lomille häipyvät juuri ne, jotka eivät osaa vetää rajoja työnsä ja vapaa-ajan välillä. Yksikin juuri alaa vaihtanut opeystäväni ei edes käynyt syömässä vuoteen töissä, koska " ei ehtinyt" , kun välitunnit menivät oppilaiden asioiden selvittelyyn. Minä selvittelen oppilaiden asioita vain ja ainoastaan sen yhden välitunnin ajan kun on koulun käytännöissä sovittu ja syön joka päivä rauhassa. Koska pidän tiukasti kiinni rajoista, niin oppilaat eivät edes roiku enää perässä kysymyksineen käytävillä.
Opettajan työ ei ole niin kamalan rankkaa, jos ei siitä itse sellaista tee. Ei kukaan oleta, että esim. sairaanhoitaja jakaa numeroaan kaikille, jotta huolestuneet omaiset voivat soittaa hänelle milloin vain.
Jos vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan hyvin käyttäytyviksi, miten perheelle vieras opettaja voisi sen tehdä? Pilaantuneesta kermasta ei tule hyvää kermavaahtoa.
Ja tiedän myös, että vieläkin löytyy opettajia, jotka saavat luokan hiljaiseksi pelkällä katseella.
Jos opettajalla ei ole karismaa, ei sitä viidellä poppakonstilla löydy.
En menisi arvostelemaan kollegaa työssään, jota en ole itse tehnyt. Teinit saattavat yksinkertaisesti päättää käyttäytymisestään. Eivät lääkäritkään joka syöpää paranna, vaikka jonkin parantavatkin.
Kirjoittelit meille tarinan ja sitten piilotit blogisi salasanan taakse? Toivotko kenties, että me kaikki tilaamme sinne pääsyn lukeaksemme purkauksiasi? Oliko tämä kaikki vain iso, paskainen mainostempaus?
Kannattaa muuten ihan oikeasti hakea esim. blogilistalta (löytyy hakukoneella) opettajien blogeja ja lukea niitä. On hyvin avartavaa tutkia, millaisia ihmisiä on lapsiamme kasvattamassa. Keskustelupalstoilla ja irkissä voi esiintyä opettajana ja houkutella muita purkautumaan, se on ERITTÄIN paljastavaa.
Lisäksi moni tällainen purkautuja on hölmö ja paljastaa helposti identiteettinsä. Kun kyse on pienemmistä paikkakunnista, ei tarvitse olla mikään salapoliisi pystyäkseen päättelemään, kuka tampio siellä nyt purkautuukaan kun ei osaa/pysty/kestä työtään.
Tänään lööpeissä kuinka nuori miesopettaja kuristi oppilaan tajuttomaksi, ja ilmeisesti oli meinannut päästä täysin rangaistuksetta!
Samoin sen hänen " lehmäksi" haukkumansa oppilaan henkilöllisyys.
Käsittämätöntä käytöstä ko. opettajalta tuollaisen julkisen blogin pitäminen. Olen todella pahoillani lehmäksi haukutun tytön puolesta.
Tämä ketju sai minutkin tutkimaan henkilön blogia, ja täytyy kyllä sanoa etten ihan ymmärrä hänen valintojaan purkaa tuskaansa tuolla tavoin... Mutta tapansa kullakin...
" Siksi, koska se tuntuu aiheuttavan kukkahattutädeille sydämentykytystä. Enpä olisi arvannut, että meikäläisen ahdistuksen purkaminen on aiheuttanut tällaista mylläkää"
Olin äärimmäisen yllättynyt, että minun pienen elämäni vuodatuksesta oli noussut tällainen haloo. Mutta toisaalta lienee ihan hyvä, että asiasta keskustellaan. Opettajan työstä on niiin monella harhakuvia.
Kirjoittelin pienen tarinan teille, hyvät keskustelijat, luettavaksi blogiini. Käykääpä toki katsomassa se, mutta jatkossa, jos pelkäätte verenpaineenne puolesta, jättäkää ihmeessä Seitsemännen kerroksen kateellisen naisen blogitarinat ihan rauhaan. Säästyy niin teidän kuin minunkin pumppu :)
Miten vaitiolovelvollisuus liittyy tähän? Tai tunnistettavuus? Vai onko Suomessa yksi tietty lehmän näköinen vähä-älyinen tyttö, ja nyt kaikki tietävät kenestä puhutaan? Minä en ainakaan tiedä.
lukekaa vaikka Frank McCourtin Liitupölyä. Siinäkin mun mielestä annetaan oikeanlaista kuvaa opettajan työstä. Ei se vaan niin helppoa ole, että iloisesti opetetaan hymyilevälle ja oppihaluiselle luokalle pari tuntia päivässä - niitä kesälomia odotellessa.
T:Ope
" Kannattaa muuten ihan oikeasti hakea esim. blogilistalta (löytyy hakukoneella) opettajien blogeja ja lukea niitä. On hyvin avartavaa tutkia, millaisia ihmisiä on lapsiamme kasvattamassa. Keskustelupalstoilla ja irkissä voi esiintyä opettajana ja houkutella muita purkautumaan, se on ERITTÄIN paljastavaa.
Lisäksi moni tällainen purkautuja on hölmö ja paljastaa helposti identiteettinsä. Kun kyse on pienemmistä paikkakunnista, ei tarvitse olla mikään salapoliisi pystyäkseen päättelemään, kuka tampio siellä nyt purkautuukaan kun ei osaa/pysty/kestä työtään."
Tämä viesti on jotain täysin käsittämätöntä. Sinä siis esiinnyt opettajana ja sillä keinoin houkuttelet oikeita opettajia kertomaan sinulle työstään!? Paitsi outoa niin aika härskiä toimintaa. Ja kaikki vaan siksi, että pystyisit esittelemään " meheviä" juttuja kansankynttilöistä. Voi jessus...
Ei varmaan ole toista ihmisryhmää, joka saisi yhtä paljon aiheetonta loskan heittoa silmilleen kuin opettajat. Koittakaa kasvakaa, ihmiset, aikuisiksi.
Tiedoksenne: Suomessa on maailman parhaat opettajat niin koulutuksen kuin oppilaiden oppimistulosten perusteella laskettuna. Ja ne opettajat ovat myös ihmisiä, inhimillisä olentoja heikkouksineen kuten me kaikki muutkin. Olkaa siis hiljaa siellä puskissa!
Ja ei, en ole itse opettaja, mutta seuraan työtä sekä opettajan ystävänä että vanhempana.
...ammatissa " puretaan paineet" haukkumalla asiakkaat lehmiksi ja idiooteiksi
Vierailija: