Onko oikein, että opettaja haukkuu teini-ikäistä lastasi mm. " lehmäksi" ja " vajaaksi" blogissaan?
kiva lukea mitä opettaja ajattelee oppilaistaan oikeasti..
" Huultani purren kuuntelen reilun tunnin ajan yhden vähä-älyisen, lehmän kokoisen ja näköisen tytön huutelua ja haukkumista, ja yritän samalla opettaa muita, kunnes en jaksa enää kuunnella (eivätkä muut oppilaatkaan jaksa) enkä purra huulta (vaan lähetän hänet ulos luokasta. Mutta neiti Vajaa ei suostukaan poistumaan luokasta"
Jos laitatte googleen " huultani purren kuuntelen" vaikkapa niin löydätte blogin...
Kommentit (58)
Ehkä hän jaksaa töissä paremmin kestää itsekeskeisiä ja uuvuttavia oppilaitaan, kun saa jossain purkaa tuntojaan. Opettaja saa koulutuksen ja luulee menevänsä töihin opettamaan, mutta edessä on karu totuus. Pitäisi olla terapeutti, poliisi, sosiaalineuvoja jne. On turhauttavaa, kun suurin osa ajasta menee järjestyksen ylläpitämoiseen ja välien selvittelyyn. Lisäksi koulussa on myös oppilaita, jotka oikeasti haluaisivat opiskella.
Jos 26 v ei ole esim. tehnyt hyvin nuorena lapsia, hän on todennäköisesti vielä tuossa vaiheessa itse henkisesti aika lähellä teini-ikää, ja siksi menee mukaan siihen tyttöjen sodankäyntiin sen sijaan että nousisi sen yläpuolelle aikuisen rooliin. Kokenut, itsevarma opettaja osaa panna jauhot suuhun pullistelevalle teinille.
Itse kävin kouluni normaalikoulussa, siis opettajankoulutuslaitoksessa, ja ai että me kiusattiin niitä raukkoja auskultoijia, mutta eipä uskallettu sönköttää omille oikeille opettajillemme.
Kävin lukemassa ko. tyypin blogia ja auta armias mitä tekstiä. Itse opettajana en voisi kuvitellakaan olevani noin tyly. Kyllä mä olen kiitollinen jos oppilaan vanhemmat laittaa viestiä lapsen sairaudesta jo ennakkoon, saahan sen puhelimen kiinni jos ei työasiat kiinnosta. Juuri tuollaisia opettajia minä kammoan " olen ope 8-16" . Ei se niin mene jos oikeasti haluaa oppilaiden parasta!
lehmän näköinen ja kokoinen ja ehkäpä myös vähä-älyinen lapsesi, tunnista ja päivästä toiseen raastaa opettajan ja luokkatovereiden hermoja huonolla käytöksellään. Opettaja estyy tekemästä työtänsä ja osa luokan oppilaista, joilla olisi mahdollisesti edessä hyvä tulevaisuus yliopisto-opintoineen estyy siltä SIITÄ SYYSTÄ, ETTÄ SINUN LAPSESI V***U TUNNISTA TOISEEN KÄYTTÄYTYY OPETTAJAN KUVAAMALLA TAVALLA. En yhtään ihmettele, että tuollaisessa tapauksessa opettajan arviointikyky pettää, sillä tietenkään ei ole korrektia kirjoittaa nettiin tuollaista tekstiä mistä lapsi on mahdollista tunnistaa.
Jotenkin en enää yhtään ihmettele, miksi koulukiusaaminen on ilmiö, jota ei saada pois, koska vanhemmat ja aikuiset ihmiset on tätä mieltä. Että kiusata saa ja ilkeys epävarmaa harjoittelijaa kohtaan on hauskaa?!!
Luin blogia ja käsitin, että kyseessä pätevä uraansa aloitteleva aineenope. Tekee ihan älyttömästi töitä opetuksensa eteen, todella pitkiä työpäiviä yötä myöten.
Kävin lukemassa blogia, ja oikein pahaa teki. Mm. kommentti siitä että pitääkö yläkoulussa kasvattakin, eikö pelkkä opettaminen riitä. Häntä ei kuulemma ole opetettu kasvattamaan. No opetussuunnitelmassa selvästi lukee, että peruskoulun tehtävä on sekä kasvattaa että opettaa, ja itse olen ainakin kokenut peruskoulussa kasvattamisen ajoittain jopa tärkeämmäksi. Ja kyllä minä siihen kasvatukseen opetustakin yliopistolta sain, loput tulee sisältä. En kyllä haluaisi ko. open opettavan lapsiani! Ei tunnu välittävän oppilaistaan pätkääkään!
Ai joo - itsestänikin tuli lukion ope, ja kauheaa oli se auskultointi.
Ja nyt reilut nelikymppisenä pystyn suurimmaksi osaksi suhtautumaan niihin " lehmiinkin" ihan ammatillisesti. Alkuvuosina tuli otettua oppilaiden heitot ja temput enemmän henkilökohtaisesti, mutta iän karttuessa sitä oppii, että työtähän tämä vaan on. Opettaja tapaa jotain tiettyä kauhuteiniä muutaman tunnin viikossa, kyllä se pitää kestää.
aikaa. Siis itse olin esim. ollut töissä kaupan kassalla ja tiesin, että päivä alkaa klo x ja loppuu klo x eikä kukaan soita enää illalla kotiin, että mitä jokin tuote maksaa tai mistä hyllystä löytää sitä ja tätä. Puhumattakaan että joku olisi soittanut kassatytölle kotiin ja haukkunut kaupan muita asiakkaita tai vaikkapa naapurikassaa.
Vuosi tai pari, niin open työn kokonaisvaltaiseen rooliin tottuu, mutta on se alussa kummallista. Ja vielä jos vierellä on puoliso, joka samaan aikaan valmistuu myös akateemiseen ammattiin, mutta ihan toiselle alalle. Samaan aikaan kun se toinen saa kaikenlaisia ihanuuksia (lounastauot työpaikkaravintolassa ja työpuhelimen jne.), itse pääsee tappelemaan ruokalaan ruokaa heittävien teinien keskelle, saa kuulla v-alkuista kieltä koko päivän ja sitten vielä illalla soittelee ja vastailee omalla puhelimella kaikennäköiseen " asiakaspalautteeseen" , siitä on nauru kaukana. Mutta onneksi kaikkeen tottuu ja tästä koulutyöstä voi ihan tykätäkin, vaikkei ensin itsekään oikein uskonut... Mutta jotenkin ymmärrän sitä blogikirjoittajaa aika hyvin...
Kyllä oppilaat tunnistaa auktoriteetittoman open kun sellasen näkee, ja kyllä sille hypitään silmille minkä keretään. Mutta jos opella on auktoriteettia ja oppilaat huomaa että se ihan oikeasti välittää niistä, niin aikast rauhassa saa olla. Ihan omasta kokemuksesta voin sano.
T: yläkoulun aineenope, aika lailla erityylinen kuin bloginpitäjä
käyttäytyy hyvin? Häpeäisin syvästi, jos lapseni käyttäytyisi noin. ei ole ilmeisesti oppinut kotonaan minkäänlaisia käytöstapoja. Aika surkealle näyttää neidin tulevaisuus=(
Nykyajan uuusavuttomat ns" vanhemmat" , kuvittelevat, että yhteiskunnan kuuluu kasvattaa lapset ja itse sitten katsellaan, jos ehditään, mitä tuli tulokseksi.
on olleet, eivät ajat viimisessä 20 vuodessa ole siitä mihinkään muuttuneet. Kyllä opettajan tehtävä on opettamisen lisäksi kasvattaa, ei siitä mihinkään pääse!
T: 29
ja jos alkeelliset käytöstavat kuuluvat sille listalle, niin vika on kotona. 35
Perusopetus on osa koulutuksen perusturvaa. Sillä on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Sen tehtävänä on toisaalta tarjota yksilölle mahdollisuus hankkia yleissivistystä ja suorittaa oppivelvollisuus ja toisaalta antaa yhteiskunnalle väline kehittää sivistyksellistä pääomaa sekä lisätä yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa.
Perusopetuksen on annettava mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen, jotta oppilas voi hankkia elämässä tarvitsemiaan tietoja ja taitoja, saada valmiudet jatko-opintoihin ja osallistuvana kansalaisena kehittää demokraattista yhteiskuntaa. Perusopetuksen on myös tuettava jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä. Tavoitteena on myös herättää halu elinikäiseen oppimiseen.
Yhteiskunnan jatkuvuuden varmistamiseksi ja tulevaisuuden rakentamiseksi perusopetuksen tehtävänä on siirtää kulttuuriperintöä sukupolvelta toiselle, kartuttaa tarvittavaa tietoa ja osaamista sekä lisätä tietoisuutta yhteiskunnan perustana olevista arvoista ja toimintatavoista. Sen tehtävänä on myös kehittää kykyä arvioida asioita kriittisesti, luoda uutta kulttuuria sekä uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja.
Paras tapa olisi työnohjaus, mutta siihen ei juurikaan ole mahdollisuuksia. Lueskelin blogia, eikä siitä nähdäkseni pysty tunnistamaan yhtään mitään. Tuo on enemminkin ylökoulujen arkipäivää ihan missäpäin Suomea tahansa.
Parempi että purkaa patoutumat anonyymiin blogiin kuin oppilaisiinsa, sillä silloin vanhempien toimesta istuisi hyvin pian leivättömän pöydän ääressä. Viime vuonna opettajista tehtiin satoja kanteluita ja rikosilmoituksia...
Tosta ois muuten ip-lehdet repinyt hyvät otsikot jos joku ois niille vihjannu...
Vierailija:
aikaa. Siis itse olin esim. ollut töissä kaupan kassalla ja tiesin, että päivä alkaa klo x ja loppuu klo x eikä kukaan soita enää illalla kotiin, että mitä jokin tuote maksaa tai mistä hyllystä löytää sitä ja tätä. Puhumattakaan että joku olisi soittanut kassatytölle kotiin ja haukkunut kaupan muita asiakkaita tai vaikkapa naapurikassaa.Vuosi tai pari, niin open työn kokonaisvaltaiseen rooliin tottuu, mutta on se alussa kummallista. Ja vielä jos vierellä on puoliso, joka samaan aikaan valmistuu myös akateemiseen ammattiin, mutta ihan toiselle alalle. Samaan aikaan kun se toinen saa kaikenlaisia ihanuuksia (lounastauot työpaikkaravintolassa ja työpuhelimen jne.), itse pääsee tappelemaan ruokalaan ruokaa heittävien teinien keskelle, saa kuulla v-alkuista kieltä koko päivän ja sitten vielä illalla soittelee ja vastailee omalla puhelimella kaikennäköiseen " asiakaspalautteeseen" , siitä on nauru kaukana. Mutta onneksi kaikkeen tottuu ja tästä koulutyöstä voi ihan tykätäkin, vaikkei ensin itsekään oikein uskonut... Mutta jotenkin ymmärrän sitä blogikirjoittajaa aika hyvin...
Tosin toivon, että jos meidän omat ovat koulussa kauheita, niin kuulemme siitä myös kotona, että voimme puuttua kullanmurujemme tekemisiin.