Karonkka-kutsussa pukukoodina juhlapuku.
Käykö sinne siis ihan housu-jakkupuku?
Kommentit (9)
eli ykkösluokan bileet, miehet on kunnon mustissa, osa jopa frakeissa ja naiset iltapuvuissa. Kannattaa katsoa juhlaetikettiä vaikka netistäkin ja tietty kysyä toki juhlakalulta ohjeita käytäntöön.
Tai saisitko kaverilta lainaksi? Mun iltapuku on kiertänyt kaikki väähnkin saman kokoiset kaverit... :) Ymmärrän ton rahakysymyksen, mutta mun mielestä kerran elämässä juhliin panostaminen oli sen arvoista (varsinkin kun en ole naimisissa, joten " päivä prinsessana" on jäänyt kokematta).
" Kun miehellä on tumma puku, nainen käyttää vierailupukua, iltapukua kello 18 jälkeen tai juhlapukua, kun mies käyttää tummaa pukua frakin asemesta."
" Juhlapukeutuminen klo 18:n jälkeen
Mies Nainen
tumma puku iltapuku
smokki tai tumma puku iltapuku tai pikkumusta
frakki juhlapuku, aina pitkä
Tummaa pukua käytetään avajaisissa, päivällisillä ja perhekutsuilla. Smokki tai tumma puku kuuluu asiaan päivällisillä, ensi-illoissa ja illallisilla. Frakkitilaisuuksia ovat juhlatanssiaiset, juhlakonsertit, häät (alkaen klo 17 frakki myös lähisukulaisilla), juhlanäytännöt ja Suomen tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotot."
Ps. google auttaa usein av:takin nopeammin ja paremmin ;)
Tumma puku = nainen voi mennä myös hienossa housupuvussa tai lyhyemmässä kuin nilkkapituisessa hameessa.
MUTTA kaikissa karonkoissa missä olen ollut, naisilla on ollut iltapuku. Miesten ei kuitenkaan tarvitse vuokrata frakkia (juhlapuku = miehillä frakki). Toisissa tiedekunnissa on jopa naisilla " sallittu" vain musta iltapuku, meillä kuitenkin myös värillinen ok.
Jos olet menossa (vain) karonkan jatkoille, pukeutuminen rennompi. Olet siis menossa ihan päivällisille? Siellä muuten tapoihin kuuluu vastata puheeseen, mikäli väittelijä sinut nimeltä puheessa mainitsee. Kannattaa varautua tähänkin.
Karonkassa juhlitaan vuosikausien, usein jopa 10 vuoden työn tuloksia. Älä oikeasti alipukeudu, ei ne kriteerit täyttävt iltapuvut ole niin kalliita, ihan sokokselta tai haloselta voi löytä puvun, joka täyttää vaatimukset.
Ei missään nimessä mitään housu-jakku yhdistelmiä :(
on naispuolisilla vierailla ollut iltapuku tai hieman lyhyempi leninki.