Päiväkodista soittavat turhan takia hakemaan lapsi kotiin!
Viime viikolla hoitaja soitti, että lapsellani on kuumetta. Lähdin kesken päivää hakemaan lasta, joka leikki iloisena muiden lasten kanssa, nauroi ja touhusi. Kuumetta ei ollut (mittasimme kotona heti).
Tänään soitettiin taas päiväkodista, epäilevät että lapsellamme on joku rokko... haimme hänet taas kotiin kesken päivän, mutta "rokosta" kertoo ainoastaan muutama hikinäppy/allergianäppy. Siis mitäs hittoa?!
Muilta äideiltä kuulin, että päiväkodista on paljojn henkilökuntaa kipeänä...eli ilmeisesti koittavat siksi saada mahdollisimman paljon lapsia kotiin, ettei tarvitsisi vaan pukea kaikkia pihalle... Ottaa todella päähän tämä!!! Maksamme sentään korkeinta hoitomaksua, enmekä ole tähän asti valittaneet ikinä hoidosta (vaikka syytä olisi ollutkin).
Kommentit (49)
että turhaan soittaisivat. Itselläni on ollut 3 lasta päiväkodissa ja kerran on soitettu hakemaan kun lapsi oksensi.
Itse sanon aina, jos lapsilla on vähänkin flunssanpoikasta, että ilmoittavat heti jos lapsi vaikuttaa liian väsyneeltä olemaan hoidossa. Että kuumetta tai mitään "isoa tautia" ei todellakaan tarvitse odotella. Luotan hoitajien arviointikykyyn täysin.
Olisi kauheaa ajatella että pitää odottaa kuumeen nousemista, miettikää itse vähän miltä tuntuu olla väsyneenä ja "pikkuisen kipeänä" töissä??
Itse lastentarhanopettajana voin kyllä omasta puolesta sanoa, etten ole semmoiseen törmännyt että ruvettaisiin valheellisesti sairauksia keksimään. Toki päiväkodeissa on ihan liian vähän väkeä töissä monena päivänä, mutta itse olen silloin tehnyt niin, että sanon suoraan vanhemmille aamulla henkilökunnan vajauksesta ja toiveesta pitää lapsi sinä päivänä kotona. Se kun takaa kaikkien turvallisuuden.
Toisaalta joissain ryhmissä on väsyneet aikuiset, ja saattaahan jossain semmoistakin outoa tapahtua. Kuitenkin henkilökunta viettää lapsen kanssa pitkän ajan päivästä, ja huomaavat aika helposti jos lapsi on sairas. Vanhempana kannattaa muistaa, että päiväkotipäivä on lapselle kuin työpäivä, eikä sitä jaksa sairaana, edes vähän sairaana. Lisäksi lapsi saattaa leikkiä kyllä ihan iloissaan, vaikka kuumetta olisikin ja sairaus vaivaisikin - varmaan siitä on kaikilla vanhemmilla kokemusta.
veroja ja päivähoitomaksuja maksetaan sen takia että saadaan lapsille hoitoa.
meillä ihan päinvastoin. Tässä muutama viikko sitten vein pojan aamulla hoitoon ja sanoin hoitajalle että pojan silmät on ihmeen vetiset ei punoita eikä mitään ja on jotenkin todella väsynyt, mutta kuumetta ei aamulla ollut joten soittakaa jos tilanne muuttuu niin haen lapsen pois. Noh menin sitten työpäivän jälkeen hakemaan ja näin jo kaukaa että lapsella on silmätulehdus, silmät oli tulipunaiset ja yltä päältä rähmässä ja totesin että kamala minkä näköiset silmät miksi ette soittaneet ja vstaukseksi sain jotain epämääräistä muminaa että on kyllä ollut päiv'unien jälkeen jo tuollaset ja lapsi kummallisen väsynyt. Päästiin kotia ja mittasin kuumeen joka oli 38,9 silloin ajattelin ensimmäisen kerran että tädeillä ei ollut kaikki tänään kotona,siis oikeasti olin kyllä vihainen.
Enkä valittanut niinkuin en koskaan etten saa vittumaisen valittajan mainetta, mutta mielestäni siinä vaiheessa kun silmätulehdus oli noin selvästi nähtävissä olisi pitänyt soittaa
aika helposti. Ripulia on ollut muutaman kerran, mutta kotona ei sitten enää mitään oireita. Mun on vaikea lähteä töistä kesken päivän ja mun äiti on yleensä hakenut kun päiväkodista soitetaan. Mun äiti sitten "valittaa" mulle, että ei niillä lapsilla mitään ole.
Silloin tällöin ihan käsittämättömiä hakuja olemattomista sairauksista. Olen itsekin päätellyt, että siellä taidetaan pienentää ryhmäkokoa näin.
Ei varmaan kukaan pakkosyöttämistäkään odottaisi päiväkodin hoitajilta, mutta... :(
Itse lastentarhanopettajana voin kyllä omasta puolesta sanoa, etten ole semmoiseen törmännyt että ruvettaisiin valheellisesti sairauksia keksimään. Toki päiväkodeissa on ihan liian vähän väkeä töissä monena päivänä, mutta itse olen silloin tehnyt niin, että sanon suoraan vanhemmille aamulla henkilökunnan vajauksesta ja toiveesta pitää lapsi sinä päivänä kotona. Se kun takaa kaikkien turvallisuuden.
Ihan tyynestikö vanhemmat lähtevät lapsen kanssa kotiin ja ilmoittavat töihin, etteivät pääsekään tänään töihin pk:n henkilökuntapulan vuoksi. Itselläni ei tuollainen onnistuisi. Muutenkin olemmme ilmeisesti olleet onnekkaita, sillä kolme vuoden aikana ei meidän ole kertaakaan tarvinnut hakea kesken päivän lapsia kotiin.
lapsi oksentaa ja on mahataudissa ja sitten kun päästään kotiin niin mistään mahataudista ei ole tietoakaan. Joskus hänellä juuttuu isot ruoanpalaset ruoka kurkkuun ja hän sylkee sen sitten, ilmeisesti hoitajat eivät erota sitä oksentamisesta.
Ihan tyynestikö vanhemmat lähtevät lapsen kanssa kotiin ja ilmoittavat töihin, etteivät pääsekään tänään töihin pk:n henkilökuntapulan vuoksi. Itselläni ei tuollainen onnistuisi. Muutenkin olemmme ilmeisesti olleet onnekkaita, sillä kolme vuoden aikana ei meidän ole kertaakaan tarvinnut hakea kesken päivän lapsia kotiin.
Kuvitteletko, että näinä subjektiivisen hoidon aikoina kaikki vanhemmat käyvät töissä?
Tosin meillä nämä soittamiset tapahtuvat aina yöllä. Lapset ovat vuoropäiväkodissa ja kolmesti on soitettu, että lapsella on kuumetta. Kun lasta on menty hakemaan, on hänet herätetty sängystä, jossa on ollut nukkumassa. Minkähänlaisia kuumeen mittauskierroksia siellä yöllä pidetään? Kotona ei kuumetta ole koskaan ollut.
Silloin myös lapset ovat nukkuneet patjoilla lattioilla ja pinnasänkyjä on käytävillä, eli ilmeisesti ylikuormitusta lasten määrässä. Mies on myös jäänyt lasten kanssa ulkoilemaan tarhan pihalle sunnuntaisin ennen töihin menoa, kunnes päiväkodin siivooja on saapunut klo 11 töihin lisäämään aikuisten määrää.
On mainittu päivän päätteeksi kyllä turhan takia hikinäppylöistä ja ties mistä.
Jos taas pitäisin kotona kaikki ajat, kun on vähänkin pientä flunssaa tai yskää, niin en joutaisi töissä käymäänkään useamman lapsen kanssa talvisaikaan. Enhän minäkään voi töistä pois jäädä heti ensimmäisestä yskäisystä tai aivastuksesta.
Sairaan lapsen kyllä tunnistaa ilman kuumemittariakin. Ovat hätäisi ja haluavat pienentää lapsiryhmiä.
No minä annoin palautetta ja soittelut loppuivat.
Nyt lapseni on koululainen ja soittoja ei ole tullut kertaakaan. Kummasti parani poika, kun oppivelvollisuuuden piirissä.
Se ei ole meidän vanhempien asia pienentää hoitoryhmiä. Onneeksi mun lapset on jo koululaisia.
Kyllä lapsella on kuumetta kotonakin, jos sitä on ollut jo hoidossa. Niin ja kyllä henkilökunnan nyt luulisi osaavan rokko-nypyt tunnistaa.
Meidän päiväkodista eivät ole koskaan soittaneet, mutta pari kertaa on käynyt niin, että olen hakenut kuumeisen lapsen hoidosta. Ensimmäisellä kerralla (lapsi oli päälle 2vuotta silloin) oli selvästi saanut nestettä liian vähän (pk:n piha aurinkoinen ja todella kuuma kesäpäivä silloin) eli kuume johtui nestevajauksesta (silloin töissä oli käsittämättömän surkeita sijaisia, onneksi eivät ole enää siellä töissä). Toisella kertaa en välttämättä itsekään olisi huomannut lapsessa mitään outoa, kun leikki iloisesti muiden lasten kanssa. Kotona huomattiinkin sitten että kuumetta oli ja huimasti.
Vein lapseni lääkäriin kun päiväkodista sanoivat että lapseni yskä häiritsee muiden nukkumista, ei siis tulemista hoitoon. Lääkäri kuunteli ja sanoi että mitä ne äm.... hössöttää, tässä on todistus, lapsi voi olla hoidossa. Näin oli tehtävä kun olin yh-äiti ja työssä käytävä.
Juu-u, itseasiassa niin jotkut tekevät. Kaikki eivät tietenkään voi, ja se on pakko ymmärtää. Mielestäni kuitenkin on meidän kaikkien vastuulla, että päivähoidolle osoitetaan riittävästi määrärahoja, joka takaa esimerkiksi sen, että sairaiden työntekijöiden tilalle voidaan ottaa sijainen. Jos päiväkotien rahapula näkyy muissakin töissä, alkaa rahaakin ehkä löytyä lasten päivähoidon takaamiseksi. Lisäksi kannattaa tosissaan miettiä millaiseen päivään lapsensa laittaa, jos henkilökuntaa on vähän ja lapsia liikaa.
En siis tosiaan tarkoittanut, että lapsi olisi pakko viedä sanomisen jälkeen kotiin, vaan että asian voi jättää myös vanhempien harkintaan ja tuoda tietoiseksi se ongelma, joka päiväkodeissa sijaisten hankkimisen suhteen on. Päiväkodeilla on velvollisuus taata lasten päivähoito työvoimapoliittisista syistä, mutta myös taata lasten turvallinen päivähoito.
Juu-u, itseasiassa niin jotkut tekevät. Kaikki eivät tietenkään voi, ja se on pakko ymmärtää. Mielestäni kuitenkin on meidän kaikkien vastuulla, että päivähoidolle osoitetaan riittävästi määrärahoja, joka takaa esimerkiksi sen, että sairaiden työntekijöiden tilalle voidaan ottaa sijainen. Jos päiväkotien rahapula näkyy muissakin töissä, alkaa rahaakin ehkä löytyä lasten päivähoidon takaamiseksi. Lisäksi kannattaa tosissaan miettiä millaiseen päivään lapsensa laittaa, jos henkilökuntaa on vähän ja lapsia liikaa.
En siis tosiaan tarkoittanut, että lapsi olisi pakko viedä sanomisen jälkeen kotiin, vaan että asian voi jättää myös vanhempien harkintaan ja tuoda tietoiseksi se ongelma, joka päiväkodeissa sijaisten hankkimisen suhteen on. Päiväkodeilla on velvollisuus taata lasten päivähoito työvoimapoliittisista syistä, mutta myös taata lasten turvallinen päivähoito.
Tuossa soittelussa ei ole mitään kummaa. Pk:ssa on ihan liikaa niitä lapsia jotka "kyllä voivat olla ryhmän mukana, mutta älkää vain rasittako rassukoita liikaa kun ovat vain vähän nuhaisia" eli lapset tuodaan pääsääntöisesti liian pian sairastelun jälkeen päiväkotiin.