Älkää hyvät äidit nyrhikö pikkupoikienne hiuksia itse, jos ette osaa!
Mun mielestä tosi säälittävän näköistä kun 1-2v pojilla on selvästi äidin tai isin itse leikkaama " potta päähän ja loput pois" -kampaus. Tai sitten muuten vaan sieltä täältä nyrhitty tukka. Jos ei ole varaa/halua viedä parturiin, niin hommatkaa hiustenleikkuukone ja vetäkää sillä siisti siili.
Kommentit (68)
Juuri sellainen, " en jaksa parempaakaan leikata, joten leikataan aina siili vuodesta toiseen" . Tiedän yhden 5-vuotiaan, jolla aina ollut siili, ite ainakin jos pojan saan niin poikaa ei tulla kynimään siiliksi.
ollaan kuin suoraan venäläisestä lastenkodista... Miksi pienillä pojilla pitäisi olla tukat kuin armeijaan mentäessä?! Minusta on ihanaa, että lapsella -tytöllä tai pojalla- voi olla hiuksia päässä!!! Pojatkin voi kuulkaas nauttia siitä, että on vähän pidempi tukka eikä mikään millin siili.
Omilla pojillani toisella on " pitkä" potta tai polkkatukka -miten sen nyt sitten haluaakin ilmaista. Paksu ja taipuisa ja sopii kasvojen piirteisiin. Itse on latvoja tasoitettu, vaikkakin vajavaisilla taidoilla. Eniten pelkään sitä, että parturissa leikataan ihan typerän näköiseksi, esim. otsatukka jonnekin puoleen väliin otsaa... Toisella pojalla taas on paksu, mutta karhea tukka ja hänelle taas selvästi sopii lyhyt paremmin. Onneksi molemmat tuntuvat olevan ihan tyytyväisiä " tyyleihinsä" . Kun lapsi itse osaa sanoa millaista tukkaa haluaa pitää, kuunnellaan luonnollisesti lapsen toivetta.
Tuttavapiirissä on muuten yksikin poikaparka, jolle isänsä " säästömielessä" ajaa aina lyhyen siilin, vaikka poika itse haluaisi pitemmät hiukset (on jo 5v., joten osaa sanoa). Kesällä se markkinoidaan " kesätukkana" , mutta sama kalju paistaa kesät talvet!
meidän kohta 2v pikkupoika on aivan ylisuloinen lyhyessä siistissä tukassaan. :-) Koneella ajetaan, on aina tehty näin ja tukka sopii pojalle. Samoin kuin isälleen. En tykkää pitkistä hiuksista pojilla/miehillä, mutta jos poika itse joskus haluaa sellaisen kasvattaa niin se on sitten hänen asiansa.
Tuleehan se niin paljon halvemmaksi kuin vähänkin pidempi malli! Lyhyt tukka voi olla tosi nätti pikkupojalla, kun se leikataan hyvin. Mutta se vaatii useimmiten parturin taitoja. (Ja rehellisyyden nimissä on sanottava, että aikamoinen homma viedä lasta parin kuukauden välein parturiin, vaikka se parhaan tuloksen tuokin.) Kotioloissa koneella ajetut päät eivät ole kovin kaunista katseltavaa -ellei sitten ole harvinaisen kivan näköinen poikalapsi, jota ei edes siilitukka pilaa :D
oli se sitten äidin " nyrhimä" tai parturin leikkaama. Mikään ei ole kamalampaa katsottavaa kuin pojat, joiden tukka on YLIPITKÄ!
Ihan niin kuin meillä aikuisillakin. Jos jollekin sopii myös siili, mikäs siinä. Mutta kun näkee juuri näitä perheitä huoltoasemilla ja marketeissa, joissa on pari kappaletta koneella ajeltuja poikien päitä... Silloin tulee vaan mieleen, että on keksitty halpa ratkaisu keriä karvat päästä.
Mutta siis leikki leikkinä, kaikille ei sovi lyhyt malli. Ei minunkaan pojalleni, molempi vaihtoehtoja on kokeiltu. Niin, ja en minäkään tykkää pitkistä hiuksista miehillä/pojilla. Mutta pikkulasten kohdalla ei yleensä ehkä puhuta mistään hevileteistä, vaan ihan vaan suloisista " polkkatukista" ja kiharoista ;)
Tervetuloa takaisin 50-luvulle..!!!
Mikä helvetti muuten on " poikien tukka" ? Liekö joku maalaisilmiö. Täällä PÄÄKAUPUNGISSA kun pojilla, isoilla ja pienillä, näkee kaikenlaisia kampauksia ja ihan pojan näköisiä ovat, kuka pidemmissä kuka lyhyemmissä hiuksissa.
niin älkää tulko sanomaan, että kyllä pitäisi olla lyhyttä siiliä kuitenkin!!!
t. Mamma, jolla kaksi kultakutria, toinen lyhyt- toinen " pitkä" tukkainen
Vierailija:
Tervetuloa takaisin 50-luvulle..!!!Mikä helvetti muuten on " poikien tukka" ? Liekö joku maalaisilmiö. Täällä PÄÄKAUPUNGISSA kun pojilla, isoilla ja pienillä, näkee kaikenlaisia kampauksia ja ihan pojan näköisiä ovat, kuka pidemmissä kuka lyhyemmissä hiuksissa.
Noinko kovaa kolahti?
kun jokaisella pikkupojalla olisi samanlainen tukka. Toisaalta voitte ajatella, että teidän siistit ja tyylikkäät poikanne erottuu nyt oikein entistä enemmän edukseen kun kavereilla on (jos annatte lastenne näiden kanssa edes leikkiä?) rahan pihtareiden maalaistollojen mauttomasti kynittyjä hiuksia. :-)
Voitaisko, kun nyt 2000-luvulla kun eletään, vähitellen luopua näistä poikien tukka, tyttöjen tukka, poikien väri, tyttöjen väri höpötyksistä. Jokainen pukee ja kampaa lapsensa kuten tykkää -ainakin siihen asti, kun lapsi itse sanoo mielipiteensä. Mutta tollasta sukupuolisidonnaista bullshitiä ei vaan jaksa enää...
Ja onneksi tosiaan täällä kaupungissa ja erityisesti koulutettujen ja fiksujen vanhempien lapset eivät ole niin pakotettuja noihin muotteihin. Pojillakin voi hei olla punaisia vaatteita ja korvat peittävä kampaus!
34
mun mielestä mikään ei oo karmeamman näköinen kuin poika, jota ei tukkansa perusteella edes pojaksi tunnista. Kiva sitten kun mummot kaupassa ihastelee, että " onpa siinä sitten nätti tyttö" ..... Tekee varmaan mannaa pojan itsetunnolle........
t. äiti, jolla ei ole parturin koulutusta eikä kokemusta, mutta leikkaa silti poikansa tukan LYHYEKSI itse - ja ilman konetta
Minulla on kolme poikaa ikä haitarilla 2-12 vuotta. Käytän kampaajalla ja isommat valitsevat mieleisensä mallin ja pienimmälle leikataan sellainen kun saadaan, yleensä kuitenkin tulee aika siisti. Isommat pojat tykkäävät jo enemmän " miesten" malleista. No näitä kampauksia sitten siistitään kotona koneella niin kauan kuin kärsii ja jotenkin malli pysyy kuosissaan. Sitten kun malli on lähes kadonnut niin käydään taas kampaajalla. Eikä tosiaan tarvitse alvariinsa ravata
asuu muuten myös kaupungissa ja omaa korkeakoulututkinnon, että se niistä " maalainen-kaupunkilainen" asetelmista ;o) Ja meidänkin poika muuten kulkee toisinaan punaisissa vaatteissa.
Mitäs muuten, jos käännettäis tuo ehdotus toisin päin: annetaan poikien olla pojan näköisiä lyhyine hiuksineen aina siihen asti kunnes he ovat kyllin isoja päättämään itse tukkansa pituudesta???? ;o)
Olisi se sitten kamalaa, jos mummo kaupan kassalla erehtyisi luulemaan teidän tytteliä pojaksi. Eli PITKÄT HIUKSET kaikille tytöille -ja mielellään rusetteja.
Ettehän tyttöjen äidit sitten unohda myöskään sitä, ettei tytöille saa pukea sinistä! Joku voi erehtyä luulemaan pojaksi ja mitä se sitten tekisikään tytön itsetunnolle!!!
Onpa pelottava ajatus, että jonkun lapsen itsetunto on ihan siitä kiinni, mitä joku mummo kassalla ajattelee... Oiskohan kuitenkin kotikasvatuksella siinä vielä töitä..!
mä työskentelen päiväkodissa ja laitan joku kaunis päivä niille teidän pitkätukkapoikakullanmuruille ponnarit päähän ;o) So, onhan ne kasvatettu jo kotona niin vahvoiksi, ettei ne kavereiden ilkkumisista piittaa.....
Voi pyhä yksinkertaisuus. Olisivatkohan lapset sitten kuitenkin yksilöitä ja toiselle sopii toinen ja toiselle toinen... Ei mikään olisi kamalampi ajatus, kuin että kaikkien pitäisi mennä samaan muottiin. Luojan kiitos monimuotoisuudesta ja siitä, että meillä on erivärisiä, eri pituisia ja eri mallisia hiuksia päässä!!!
Ja täysin samaa mieltä olen siitä, että tänä päivänä voisi ihan todella jo vähän hellittää noista tiukoista sukupuolirooleista. Pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä, mutta hiusten pituus ei ole mikää biologiaan pohjautuva ominaisuus vaan tietyn kulttuurin ja ajan tuotos. Joskus pari sataa vuotta takaperin poikien tukka oli nimenomaan pitkä. Joskus 50-vuotta takaperin se oli lähes aina lyhyt. Nyt 2000-luvulla se voi olla kumpi vain!
Jonkun lapsen ominaisuuden korostaminen naurettavaksi tekemällä... Se että pojalla on pidemmät hiukset ei ole syy kiusata tai osoitella -ei edes hoitajalle!!! Erotteletko samalla tavalla mm. lihava lapsia..? Lapsen itsetunnon on kestettävä se, että jos on lihava, voi näyttää koomiselta vaikkapa laihalle lapselle sopivassa rooliasussa tms.
Huh, mua pelottaa millaisia ihmisiä päiväkodeissa voi olla töissä!!!
Tuollaiset päiväkodin tätit kuin tuo edellä kirjoittanut on. Pitäis kyllä karsia jo koulunpenkillä. Kammottavaa ajatella millaisia idiootteja sitä saattaa päivähoitoonkin eksyä. Onneksi meillä aika pienessä hoitokodissa ja hoitajat tuntuu ainakin olevan ok.
Tukka asiaan sen verran kommenttia, että hius " miehen" mukaan. Se on paras tukka lapselle mikä päähän parhaiten sopii ja mikä lapsesta tuntuu mieleiseltä. meillä ainakin 4v poika haluaa pitää tallaista vähän ylipitkää eli yli korvien, mutta ei varsinaisesti kuitenkaan perus takatukka. Jos yritettäisiin leikata huutaisi kuin syötävä.
sitä ennen on parempi leikata kotona.
Jos lapsi ei anna leikata kunnolla, niin jälki on sen mukaista, mutta eihän se ole mikään pysyvä vamma. Kun lapsi kasvaa, niin parturijälki paranee.