Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon on järkeä laittaa rahaa auton ostoon?

Vierailija
14.05.2022 |

Auto on meillä töiden takia pakko olla. Kuinka paljon teidän mielestä on järkeä laittaa autoon rahaa? Keskituloisia ollaan, haluaisin huolettoman ja toimivan auton, ei mikään kauppakassi kuitenkaan..

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle sadalla tonnilla saa jo ihan kelvollisen pelin.

Vierailija
2/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin max 25 tuhatta jos minulla olisi rahaa hankkia uusi auto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kun on säästössä. Ei lainaa.

Vierailija
4/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet asiantuntijathan suosittelee lainaeräksi max 10% kuukauden nettotuloista ja maksuajaksi max 4 vuotta. Tuon ohjeen löytää monelta nettisivulta ja artikkelista.

Tuosta voi sitten laskea paljonko pitää säästää kasaan sen tietyn hintaisen auton ostamiseen.

Esim oma netto 2500e, voisin siis 250e kk-erällä maksaa 4 vuoden ajan 12000, eli tuo on maksimi lainasumma mitä minun järkevä ottaa. Loput säästettävä kasaan.

Vierailija
5/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kun on säästössä. Ei lainaa.

Laina on järkevämpää jos se esim mahdollistaa rahasto- tai osakesäästämisen. Mutta lainan maksimimäärälle tosiaan tuo mainittu 10% nettotuloista ja 4 vuotta yleinen ohje.

Vierailija
6/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli sellainen nyrkkisääntö, että vuosipalkan arvoinen auto on suhteellisen sopiva. 

Jos tienaa vaikka 40 keur vuodessa, niin 40 keur auto on passeli jne. 

Vierailija
7/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000:lla saa alk. uuden tai hyvän käytetyn. Lyhyellä matkalla pärisevä täristinkin käy, mutta itse tarvitsen limon jossa lepään monta tuntia viikossa.

Vierailija
8/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli sellainen nyrkkisääntö, että vuosipalkan arvoinen auto on suhteellisen sopiva. 

Ainakin yksinelävälle tuo olisi todella suuri rahanmeno vaikka laskisi nettopalkalla.

Vierailija
9/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa varsin suurelta summalta, ehkä ajat ovat muuttuneet

Vierailija
10/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisen ei kannata ostaa kovin kallista autoa tai kovin uutta autoa, koska semmoisen ylläpitokin on kallista. Vakuutuksista lähtien kaikki on kalliimpaa mitä uudempi ja kalliimpi auto on.

Tietysti vanhemmassa autossa on hajoamisen riski, mutta vanhan auton korjaaminen on edullisempaa kuin uudemman ja jos osoittautuukin täydeksi pommiksi, ei tule mahdottoman suurta taloudellista takaiskua jos se on vaikka romutettavakin.

Vierailija
11/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon tarpeesta, mutta koska auto on käyttötavara ja sen arvo laskee koko ajan niin sanoisin että sen verran mitä on varaa "menettää" niin sanotusti. Auton oston ei pitäisi vaikuttaa arkeesi rahallisesti joten säästöt määrittelee.

Vierailija
12/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet asiantuntijathan suosittelee lainaeräksi max 10% kuukauden nettotuloista ja maksuajaksi max 4 vuotta. Tuon ohjeen löytää monelta nettisivulta ja artikkelista.

Tuosta voi sitten laskea paljonko pitää säästää kasaan sen tietyn hintaisen auton ostamiseen.

Esim oma netto 2500e, voisin siis 250e kk-erällä maksaa 4 vuoden ajan 12000, eli tuo on maksimi lainasumma mitä minun järkevä ottaa. Loput säästettävä kasaan.

Tuolla summalla saa käytetyn 200 000 km ajetun ruosteisen rouskan. Mitä järkeä tyhjätaskujen edes hankkia autoa jos ei pysty ostamaan kunnon kulkupeliä?

Vierailija
13/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max 2000.Ei mitään järkeä enempää maksaa ja saa ihan hyvän.Itse ostin 2 v sitten 1500 auton ja korjauksiin mennyt n.300

Vierailija
14/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 000:lla saa alk. uuden tai hyvän käytetyn. Lyhyellä matkalla pärisevä täristinkin käy, mutta itse tarvitsen limon jossa lepään monta tuntia viikossa.

Olet helposti huijattavissa kerta sinulle kaupataan noin kalliita autoja koko ajan.

Vierailija
15/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla summalla saa käytetyn 200 000 km ajetun ruosteisen rouskan. Mitä järkeä tyhjätaskujen edes hankkia autoa jos ei pysty ostamaan kunnon kulkupeliä?

Heh! Minulla on yli 200 000 kilometriä ajettu 2004-vuosimallin auto ja eilen tuli taas kerran hyväksytty katsastuspäätös ilman mitään ongelmia. Ruostetta ei ole missään ja auto on muutenkin hyväkuntoinen. Miksikö? No siksi, koska minä pidän siitä huolta. Ei sinunkaan ole järkeä hankkia velkarahalla kalliita autoja koska sinun käsittelyssäsi ne ruostuvat jo parissa vuodessa.

Vierailija
16/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 4 * brutto kuukausipalkka on ihan maksimi. Auto on maailman huonoimpia rahallisia investointeja ja itse mieluummin sijoitan ylimääräiset rahani tai käytän ne nautiskeluun.

Eli jos tienaat 3000/kk, niin 4 * 3000 eli 12 000, maksimissaan.

Toki jotkut autohullut laittavat jopa 2 vuoden nettotulojensa verran lainapääomaa erikoisautojen ostoon, etenkin nuoret miehet. Siinä ei ikinä pääoma kuoletu samaa vauhtia kuin auton arvo laskee ja yllättävät korjauskulut jossain erikoisessa urheiluautossa voivat syöstä talouden kokonaan pois tolaltaan, tiedän tapauksia lähipiiristä.

Muutama ihan keskituloinen työkaverinikin harrastaa sellaista, että alunperin on hankittu omiin tuloihin nähden liian kallis, muutaman vuoden ikäinen iso premium auto, jota sitten vaihdetaan aina ennen piiitkän (5-7v) rahoituskauden päättymistä jälleen uudempaan (minimi omarahoituksella ja pitkällä lyhennysajalla, sekä isolla viimeisellä lyhennyserällä). Olen joskus miettinyt, että jos he vaikka sairastuvat/jäävät työttömiksi, lähtee se hieno uudehko auto aika nopeasti alta rahoitusyhtiön toimesta ja silti velkaakin jää jäljelle. He eivät ikinä ehdi omistaa autojaan tai edes olla lainan lyhennysten suhteen +/- 0 tilanteessa.

Itse en tuollaista elämää jaksaisi, mutta jokainen tietysti vapaasti tyylillään.

Vierailija
17/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 000 km oli paljon ajettu viimeksi 80-luvulla :D

Vähän korroosiosuojaus ja moottoritekniikka kehittyneet noista ajoista kumminkin. 

Minultakin pappa kyselee aina, että onko pakoputki jo ruostunut puhki, kun minulla on se 5 vuotta vanha auto. Hän on jo vanha eikä muista tällaisia, niin kysyy joka kerta nähdessä uusiksi. Papan aikoina pakoputket putoili teille parin vuoden välein. Eihän niitä nykyään tarvitse 10 vuoden välein vaihtaa, jos ei nyt kolauta johonkin?

Vierailija
18/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran ettei se heti hajoa. Riippuu ihan siitä paljonko ajatte ja paljonko ajattelitte laittaa huoltoihin ja varaosiin vuodessa. En kyllä ite laittais kymppitonnia enempää eli en ostaisi uutta autoa. Katelkaa jtn 3-vuotiasta käytettyä, vähän ajettua autoa, niistä joku muu on maksanut täyden hinnan ja sellaisella ajaa pitkään.

Vierailija
19/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule se kunnon kulkupeli tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Kaikki ei tartte isomoottorista janispetkettä mikä imee 12 litraa satasella.

Omani maksoi alle kymppitonnin, mittarissa oli 40 000 km ja edelleen 160 000 lisäkilsan jälkeen ajelen sllä iloisena.

Vierailija
20/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen nyrkkisääntö oli varmaankin joskus muinoin ihan hyvä, kun asuminen ei maksanut suhteessa läheskään niin paljoa kuin nykyisin.

Mielestäni täällä mainitut 10% nettopalkasta ja 4 vuoden rahoituksella tai 4 kertaa brutto kuukausi palkka ovat aika hyviä nyrkkisääntöjä, ainakin sinkulle.

2 palkansaajan kotitaloudessa tuota summaa voi korottaa 1,5 kertaiseksi, eli 15% yhteenlasketuista kk nettotuloista.

Eli esimerkiksi:

Sinkku, nettotulot 2000/kk olisi 200e X 48kk eli max 9600 euroa.

Pariskunta, nettotulot 5000/kk olisi 750e X 48kk eli max 36 000 euroa.