Mä en vaan tajua!
Kuinka jollain on aikaa ja varaa tehdä normaaleissa kotioloissa kaksi eri ruokaa samalle päivälle?
Meitä on viisi henkeä, ja aina on vaan yksi ruoka. Mies ja minä syömme yhden lämpimän aterian päivässä, lapset saavat samaa ruokaa kahdesti tai sitten joskus syövät myös vain sen yhden.
Musta tuntuu, että jos kaksi ruokaa pitäisi olla, en ehtisi muuta tekemään kuin ruokaa! Sitäpaitsi aina jää yli, joten mihin sen kaiken jäljelle jääneen joka kerta tunkee? Pakastinkin on rajallinen.
Ja millaiset on ruokalaskut, kun joka viikon joka päivälle on kaksi eri lämmintä ruokaa? Mikä määrä aineksia onkaan oltava?
Miten järjestää menevässä perheessä, että kaikki varmasti ovat kotona just siihen aikaan ja niin pitkään, että jokaisen nyt varmasti tulee syötyä se kaksi eri ruokaa? En ikinä edes jaksaisi kahta lämmintä ateriaa syödä.
En vaan tajua.
Kommentit (13)
Tai jos ei ole edelliseltä päivältä mitään, niin teen jotain yksinkertaista. Munakas tai vaikka kalapuikot tms.
Ei ole kyse siitä, miten vaikeatekoinen tai hieno se toinen ateria on. Kunhan jotakin on. Meillä munakas, puuro jne. on ruokaa ja lasketaan lämpimäksi ateriaksi.
Meillä syödään eka ateria tarhassa/töissä ja toinen illalla. Iltapalaa ei syödä.
yleensä kyllä edullista ja nopeatekoista, esim. pastaa
viikolla syödään kyllä kounas koulussa/töissä
ei siihen nyt niin hirveästi aikaa mene. tänään lounaaksi oli pastaa ja tonnikala/herkkusieni/tomaattikastike, illalla teen pihvin lapselle ja aikuisille sushia ja jotain helppoa lisäksi
mutta sillä tavalla, että kokkaan iltapäivällä isomman satsin ruokaa, jota sitten seuraavana päivänä lounaaksi lämmitetään. Eli koskaan ei syödä samaa ruokaa kahta kertaa päivässä.
Ja tietty hekin syö koulussa ruoan ja sitten yleensä vielä kotona sen minun tekemän.
Mutta en nyt tarkoittanut sitä, vaan perheitä, joissa itse tehdään kaksi eri lämmintä ruokaa joka päivä.
Puuroa meillä syödään aamupalaksi kyllä, en ole sitä laskenut lämpimäksi ruuaksi.
ap
Jos jää edelliseltä päivältä päivällisruokaa, niin toki se lämmitetään seuraavan päivän lounaaksi, ei ruokaa poiskaan heitetä! Jos jää vain esim. yksi annos, niin pakastan tai otan evääksi töihin. Pakastimesta näitä kerta-annoksia otan evääksi töihin siis.
Olen ma-to töissä ja silloin kotona syödään vain päivällinen. Pe lounaalla yleensä lasten kanssa alkuviikon jämiä ja illalla parempi ateria. Viikonloppuna sitten kaksi " oikeaa" ruokaa. Esim. tänään lounaaksi italianpataa ja päivällisellä oli naudan paistia. Italian padasta jäi 2 annosta, eli mulle ja miehelle eväät maanantaille. Huomenna laitan lohta lounaaksi ja riisipuuron päivälliseksi.
Arkena laitetaan nopeita ruokia illalla, viikonloppuna ainakin pari pidempikestoista ateriaa.
Eli laatikot, keitot, kastikkeet, pizzat... mitä vaan tehdään PALJON ja syödään joskus kolmenakin päivänä.
Esim. tänään tein lounaaksi ison vuoan makaroonilaatikkoa ja sitä syödään myös huomenna lounaaksi. Nyt porisee liedellä stroganoff-kastike ja potut ja niitä syödään myös huomenna päivälliseksi. Eli oikeastaan teen vkonlopun aikana ainoastaan KAKSI ruokaa ja kaksi kertaa lämmitän :)
minkä hirveän määrän voileipiä, muroja, hedelmiä ja jogurttia meidän teini-ikäiset ja sitä vanhemmat lapset saisivatkaan tuhottua jo yhdessä päivässä, jos meillä ei olisi kunnon ruokaa. Ei minua tottavie huvittaisi aina laittaa ruokaa, mutta eipä siihen nyt ole paljon vaihtoehtoja, raha ratkaisee.
koululainen syö koulussa ja mies töissä. Minä ja kuopus syömme kotona, koska olen pph ja valmistan ISON satsin ruokaa. Illalla sitten lämmitämme sitä päivällä valmistamaani ruokaa :) Esim. laatikot, keitot, kastikkeet jne. Salaattia teen molemmilla aterioille.
Eli viiden hengen talous meilläkin. Meillä syödään kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja ei yleensä koskaan samaa ruokaa kahta kertaa samana päivänä. Teen ruokaa aina sen verran paljon, että siitä riittää kahdeksi ruokailu kerraksi. Emme syö silti samaa ruokaa kahdesti päivässä, vaan esim. edellisenä iltana ja seuraavana päivänä päiväruokana. Tai sitten vasta sitä seuraavana päivänä. Eli teen yhden ruoan päivässä ja ruokia syödään limittäin. Mies tosin tekee usein vielä iltaisin toisen ruoan kotona ollessaan. On tosin paljon pois kotoa, esim. 3 viikkoa pois ja kolme kotona.
Yleensä se päivän eka lämmin ateria syödään koulussa/tarhassa/töissä, toinen kotona. Viikonloppuisin kaksi lämmintä ateriaa kotona.
En ota mitään paineita ruuanvalmistamisesta, enkä tee mitään 3 tunnin kokkauksia arkioloissa. Voi olla vaikka lihasoppa ja sitten illalla kaurapuuro.
Minusta on helpompaa pysyä solakkana syömällä tavallista ruokaa. Sellaiset voileivät ja muu napostelu on yllättävän kaloripitoista, kun taas keitossa tms. ei ole niin kamalasti energiaa. Ja pitää nälkää hyvin.
Ruokaan menee kuussa 150-200 euroa.