Millainen on heikkolahjainen ihminen? Kuvaile.
Kommentit (207)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ĂrĂ€bit vaikuttaa heikkomielisiltĂ€
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1be76836-3c9b-4cd2-b089-49eb0a4f2be5
No joo, mutta tuolla pÀin maailmaa meikÀlÀisittÀin heikkolahjainen ihminen on keskiverto.
Muistan lukeneeni, ettÀ kun KylmÀn sodan aikaan LÀhi-idÀssÀ ja Afrikassa kÀytiin proxy-sotia, Neuvostoliitto toimitti Libyaan pommikoneita, mutta paikalliset eivÀt millÀÀn oppineet lentÀmÀÀn niillÀ, joten lopulta piti lÀhettÀÀ myös lentÀjÀt.
Saudi-Arabian kaltaiset maat ostavat aseiden lisÀksi myös niiden huollon ja kunnossapidon amerikkalaisilta, koska paikalliset eivÀt kerta kaikkiaan pysty siihen omin voimin. Tekniikan opiskelu ja ohjeiden noudattaminen on liian vaikeaa.
Afrikassa on (vÀhÀiset) rautatiet ja muut siirtomaa-aikojen jÀljiltÀ. Sen jÀlkeen kun eurooppalaiset lÀhtivÀt, niitÀ ei ole pystytty yllÀpitÀmÀÀn.
EikÀ johdu köyhyydestÀ! Tai hirmuhallinnosta.
NimittÀn Pohjois-Korea on rutiköyhÀ hirmuhallintovaltio, jossa jopa syödÀÀn ruohoa. Mutta heidÀn ikivanhat MiG-hÀvittÀjÀnsÀ ovat lentokuntoisia (ainakin ne muutamat joita on varaa kunnossapitÀÀ). Samoin siellÀ on koulujÀrjestelmÀ ja muitakin jÀrjestÀytyneen yhteiskunnan merkkejÀ.
Koska pohjoiskorealaiset ovat aasialaista rotua, eli huolimatta köyhyydestÀ ja puutteesta, siellÀ keskimÀÀrÀinen geneettinen Àlykkyys riittÀÀ tÀllaiseen perusmuotoiseen toimintaan. LÀhi-idÀssÀ ja Afrikassa vastaavaa ei tavata.
Tuo johtuu muusta kuin geneettisestÀ Àlykkyyden puutteesta, jos on rasistisia antropologeja uskominen.
Kulttuuriin(=uskontoon) liittyvÀ probleema.
Ko. porukka antoi tieteelle paljon, ennen kuin wahhabismi tukahdutti ajattelun.
Se, ettÀ tyhmyys johtuisi tietyn rodun geneettisestÀ Àlykkyyden puutteesta on juuri sitÀ rasismia.
Onko sellainen ihminen, joka ei osaa tehdÀ juuri muuta kuin avata ja sulkea hanan, heikkolahjainen?
EntisellÀ kaverillani on diagnoosina laaja-alaiset oppimisvaikeudet eli on kai ns. heikkolahjainen. Olen nÀhnyt hÀnen perheenjÀsenensÀ ja heistÀ kaikista huomasi, ettÀ olivat vÀhÀn yksinkertaisia.
Tuo ihminen oli vÀlillÀ ihan hauskaa seuraa, mutta oli pakko lopettaa kaverisuhde kun en jaksanut enÀÀ sitÀ, ettei pystynyt keskustelemaan kuin aivan arkisista asioista ja siltikin hÀn oli aivan pihalla.
Alhainen ÀlykkyysosamÀÀrÀ nÀkyi ihan jÀrkyttÀvÀnÀ yleissivistyksen puutteena, ei tiennyt ihan normaalien arkipÀivÀisten sanojen merkitystÀ. Ei ymmÀrtÀnyt muutenkaan esim. yhteiskunnan tai talouden toiminnasta mitÀÀn, vÀitti muun muassa, ettÀ kaikille maksetaan joka vuosi veronpalautuksia, ei siis tiennyt, ettÀ millÀ perusteella niitÀ maksetaan vaan luuli sen olevan joku lahja/lisÀ tjs :D HÀnellÀ oli myös pinttyneitÀ luuloja, joita piti tÀytenÀ totuutena. Ne luulot oli sen tasoisia, ettÀ normaalisti ajatteleva hminen tajuaa heti, ettÀ tuo ei voi pitÀÀ paikkaansa. Kun kysyin, ettÀ mistÀ on nÀin kuullut niin ei muistanut, mutta on kuullut niin varmasti on totta!
Heikkolahjaisuus nÀkyi myös kaikessa sosiaalisessa kanssakÀymisessa ja ajatusmaailmassa. Puhui outoja asioita, kertoi aina esimerkiksi minkÀ verran rahaa hÀnellÀ on tilillÀÀn. Riitautuu helposti ihmisten kanssa kun on niin mustavalkoinen ja jyrkkÀ ajatusmaailmaan. Puuttui muiden asioihin, jotka ei kuulunut hÀnelle millÀÀn tavalla ja suuttui ja alkoi inttÀÀ toisten henkilökohtaisista valinnoista, jotka ei hÀnelle kuuluneet millÀÀn tavoin.
Suuttui myös siitÀ jos joskus ei ehtinyt nÀhdÀ hÀntÀ vaan oli suunniteltu muuta menoa, itse hÀn kuitenkin perui suunniteltuja tapaamisia jos tuli jotain muuta. KÀyttÀytyi muutenkin todella itsekeskeisesti ja ei ottanut muita ollenkaan huomioon, itse suuttui kuitenkin mitÀttömistÀ ja ihan oudoista asioista ja teki kÀrpÀsistÀ hÀrkÀsiÀ.
Muutama ystÀvÀni/perheenjÀseneni on nÀhnyt hÀnet ja he ovat huomanneet heti, ettÀ tÀmÀ ihminen ei kÀy ihan tÀysillÀ. HÀn ei kuitenkaan itse tiedosta ollenkaan omaa kÀytöstÀÀn vaan kuvittelee olevansa ihan normaali. Seurustelee lievÀsti kehitysvammaisen ihmisen kanssa ja hÀnen mielestÀÀn tÀmÀ ei ole kehitysvammainen vaan ihan normaali ÀlykkyydeltÀÀn.
Mies/nainen, ylipainoa, rahkeet eivÀt riittÀneet yliopistoon
Olen nykyÀÀn aika varovainen siinÀ, kenet mÀÀrittelen heikkolahjaiseksi. Kokemuksen myötÀ olen oppinut nÀkemÀÀn, ettÀ aina heikkolahjaiselta vaikuttava ei ole lÀhellÀkÀÀn tÀtÀ mÀÀritelmÀÀ. Muun muassa sosiaalisten tilanteiden pelko, ÀÀrimmÀinen stressi ja/tai univaje, autisminkirjolla oleminen tai vain ohut elÀmÀnkokemus voivat saada ihmisen vaikuttamaan heikkolahjaiselta, vaikka kyseessÀ olisi ihan normaaliÀlyinen tai jopa keskivertoa ÀlykkÀÀmpi tyyppi.
TiedÀn joitain henkilöitÀ, joilla on diagnosoitu laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja ehkÀ selkein yhdistÀvÀ tekijÀ heillÀ on ollut oman perspektiivin kapeus ja alhainen suuttumiskynnys. Keskustelu heidÀn kanssaan onnistuu lÀhinnÀ konkreettisista arkisista asioista, sellaisista, jotka liittyvÀt suoraan heidÀn omaan elinpiiriinsÀ. Monilla on ollut ikÀvÀ tapa pÀsmÀröidÀ muita asioista, joista eivÀt todellisuudessa ole perillÀ lainkaan. Esimerkiksi koko aikuisikÀnsÀ pelkÀssÀ pÀivÀtoiminnassa mukana ollut on saattanut alkaa paasaamaan työttömÀlle tuttavalleen siitÀ, ettÀ kannattaa hakea työpaikkoja ja pitÀÀ muistaa kirjoittaa työhakemuksia. HÀn ei siis itse tajua sitÀ, ettÀ tÀmÀ tuttava on tehnyt ja edelleen tekee juuri nÀitÀ asioita. Jos hÀnelle asiasta huomauttaa, hÀn vÀhintÀÀnkin loukkaantuu siitÀ. Joskus suuttuukin avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ĂrĂ€bit vaikuttaa heikkomielisiltĂ€
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1be76836-3c9b-4cd2-b089-49eb0a4f2be5
No joo, mutta tuolla pÀin maailmaa meikÀlÀisittÀin heikkolahjainen ihminen on keskiverto.
Muistan lukeneeni, ettÀ kun KylmÀn sodan aikaan LÀhi-idÀssÀ ja Afrikassa kÀytiin proxy-sotia, Neuvostoliitto toimitti Libyaan pommikoneita, mutta paikalliset eivÀt millÀÀn oppineet lentÀmÀÀn niillÀ, joten lopulta piti lÀhettÀÀ myös lentÀjÀt.
Saudi-Arabian kaltaiset maat ostavat aseiden lisÀksi myös niiden huollon ja kunnossapidon amerikkalaisilta, koska paikalliset eivÀt kerta kaikkiaan pysty siihen omin voimin. Tekniikan opiskelu ja ohjeiden noudattaminen on liian vaikeaa.
Afrikassa on (vÀhÀiset) rautatiet ja muut siirtomaa-aikojen jÀljiltÀ. Sen jÀlkeen kun eurooppalaiset lÀhtivÀt, niitÀ ei ole pystytty yllÀpitÀmÀÀn.
EikÀ johdu köyhyydestÀ! Tai hirmuhallinnosta.
NimittÀn Pohjois-Korea on rutiköyhÀ hirmuhallintovaltio, jossa jopa syödÀÀn ruohoa. Mutta heidÀn ikivanhat MiG-hÀvittÀjÀnsÀ ovat lentokuntoisia (ainakin ne muutamat joita on varaa kunnossapitÀÀ). Samoin siellÀ on koulujÀrjestelmÀ ja muitakin jÀrjestÀytyneen yhteiskunnan merkkejÀ.
Koska pohjoiskorealaiset ovat aasialaista rotua, eli huolimatta köyhyydestÀ ja puutteesta, siellÀ keskimÀÀrÀinen geneettinen Àlykkyys riittÀÀ tÀllaiseen perusmuotoiseen toimintaan. LÀhi-idÀssÀ ja Afrikassa vastaavaa ei tavata.
Rotueroja, joista ei saa puhua. Tai saa toki sanoa, ettÀ mustat ovat hyviÀ juoksussa mutta ei sitÀ, ettÀ Ào on kehitysvammaisen tasoa.
Ap.n elĂ€mÀÀn toivotan tyytyvĂ€isyyttĂ€ ja ilon hetkiĂ€ joka pĂ€ivĂ€lle.đ
Lapsen aivopeseminen vegaaniksi tyhmentÀÀ. EipÀ ihme, jos suomalaisilla lapsilla alkaa tulemaan heikkolahjaisuus- ja kehitysvamma-diagnooseja.
Somaliasta tulee insinöörejÀ ja aivokirurgeja.
Heikkolahjainen olen.Peruskoulu 5,6 keskiarvo.MitÀÀn muuta koulua en saanut suoritettua.
ElÀmÀssÀ paljon epÀonnistumista.Ei ole mukavaa olla heikkolahjainen.
Vierailija kirjoitti:
Heikkolahjainen olen.Peruskoulu 5,6 keskiarvo.MitÀÀn muuta koulua en saanut suoritettua.
ElÀmÀssÀ paljon epÀonnistumista.Ei ole mukavaa olla heikkolahjainen.
Sain heikkolahjaisuus diagnoosin v.1996, peruskoulun keski-arvo 7,9 saavutin sen opiskelemalla ahkerasti. LisÀksi minulla on seitsemÀn koulutusta mutta kaikki eri aloilta - suurtalouskokki v. 1995, dieettikokki v. 1996, puistopuutarhuri v. 1998, kemiantekniikan prosessinhoitaja v. 2003, varastotyöntekijÀ v. 2004, suntio v. 2010 sekÀ kiinteistönhoitajan osatutkinto v. 2014. - TÀmÀn takia en tiedÀ kuka olen siksi sekoitan asioita keskenÀÀn ja "satuilen" omiani. Minulla erittÀin vahva muistitoimintojen sekoittamistaipumus.
Nykynuori, joka hokee skibidi toilettia. Oikeasti tyhmÀn kuuloista. Ja sitten nÀmÀ nuoret ei osaa edes lukea eivÀtkÀ tunnista edes kelloa. Nykynuoriso on oikeasti heikkolahjaista sukupolvea, mitÀ tiedÀn.
ĂĂ€rioikeistolainen.
Lihaa syövÀ ja bensiini autolla ajava ihminen
Vierailija kirjoitti:
EnemmÀn kuin persulasta, jossa keskimÀÀrÀinen koulutus on pelkkÀ peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
ĂĂ€rioikeistolainen.
SentÀÀn yksi tieteellinenkin tutkimus aiheesta eikÀ mitÀÀn persumutua.
Sellainen persuilee ja useimmilla niistÀ on vesikusipÀÀ.
Matematiikka on niin laaja kÀsite, heikkolahjainen ei opi kertotauluja tai jakolaskuja tms yksinkertaisia laskutoimituksia. Mutta lukion matematiikkaa osaamaton ei vÀlttÀmÀttÀ ole heikkolahjainen vaan hÀnen aivonsa eivÀt vain toimi sillÀ tavalla pitkÀjÀnteisesti ja myös motivaatio voi olla vÀhÀistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EnemmÀn kuin persulasta, jossa keskimÀÀrÀinen koulutus on pelkkÀ peruskoulu.
Johan nyt toki. Tutkintopaperit vain oudosti hÀvinneet mereen koko porukalta. No, sattuuhan sitÀ.
Olen heikkolahjaisuuden mukaan työkyvyttömyyselĂ€kkeellĂ€ toistaiseksi ja saan tehdĂ€ töitĂ€ 757 âŹ/kk:ssa ylimenevĂ€ltĂ€ osalta elĂ€ke laitetaan lepÀÀmÀÀn, jonka jĂ€lkeen on vaikea pÀÀstĂ€ takaisin elĂ€kkeelle jos todettu työkykyiseksi kun alkanut tehdĂ€ töitĂ€.