Millainen on heikkolahjainen ihminen? Kuvaile.
Kommentit (207)
ex-suntio kirjoitti:
Mulla 7 kpl koulutuksia, mutta kaikki eri alalta koska en pÀrjÀÀ kuin ammattikoulussa josta pÀÀsin lÀpi rimaa hipoen heikkolahjaisuuden takia. Olen koulutuksiltani kiinteistönhoitaja, suntio, varastotyöntekijÀ, kemiantekniikan prosessinhoitaja, puistopuutarhuri, dieettikokki sekÀ suurtalouskokki. Olen ylikoulutettu, vaikka en ole suorittanut kuin perustutkintoja. Jouduin hankkimaan kaksi psykologin todistusta omakustanteisesti ettÀ työelÀkelaitos hyvÀksyi minut elÀkelÀiseksi. Olen erittÀin hyvÀ aputyöntekijÀ mutta tÀllÀisiÀ töitÀ nykytyöelÀmÀssÀ ei ole koska tÀytyy hallita tietokoneet ja asiakaspalvelu. LisÀksi kun työt menee suhteella niin töihin vaikea pÀÀstÀ osatyökyisenÀ jos suhteita ei ole.
EpÀuskottava viesti. Kuitenkin tietokoneella tÀtÀkin kirjoittelet? Miksi et muka pÀÀse esim. varastotöihin tai kokiksi?
ex-suntio kirjoitti:
Heikkolahjainen = zombie, elÀvÀ kuollut, lapsellisen yksinkertainen, kulkee omissa ajatuksissaan, tekee tyhmiÀ pÀÀtöksiÀ kun jÀrki ei riitÀ ja juoksee joka paikkaan niin kuin Forrest Gump.
Miten kommenttisi on linjassa aiemman kommenttisi kanssa? Tuollaiset piirteet voisi olla myös jollain huippulahjakkaalla nerolla. Korkean Ào:n omaava voi hyvinkin kulkea ajatuksissaan tai sÀhlÀtÀ kÀytÀnnön asioissa tai olla lapsellinenkin tunnepuolen jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisinko minÀ koska sain tuosta Mensan nettitestistÀ tuloksen 70? Olen AMK-koulutettu sekÀ sen jÀlkeen yliopistossa osaamistani syventÀnyt tavallinen veronmaksaja.
Tyhmyys nÀkyy kÀytÀnnössÀ siten ettÀ kÀyn töissÀ vaikka saisin sossupummina leveÀmmÀn leivÀn.
Nuo Mensan testit on huonoja.
Itse en tajunnut niitÀ ollenkaan. Psykologi teki mulle kunnolliset 2 pÀivÀÀ kestÀneet testit. Tulos 125.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tÀmÀ palsta on tÀynnÀ korkeasti koulutettuja fiksuja ihmisiÀ. Tunnen myötÀhÀpeÀÀ miten monet ajattelevat heikommin menestyneestÀ. Kaikki me olemme yhtÀ arvokkaita!
Singulari tekoÀlyyn verrattuna kaikki ihmiset on yhtÀ tyhmiÀ.
Voin kertoa erÀÀstÀ 50 ja plus naisesta. HÀnellÀ oli mies ja sai kaksospojat silloin joskus 25 vuotta sitten. JÀtti perheensÀ, lasten isÀ alkohoisoitui ja nÀmÀ pojat jÀi isÀlle. Nyt asuvat samassa kaupungissa mutta pojat vihaavat ÀitiÀÀn ja ovat nyt aikuisia, tosin monella tavalla kaikesta jÀÀneet paitsi, ymmÀrrÀn. Olen kuitenkin asiakaspalvelussa ja palvelen tÀtÀ naista kuin hÀn oli ihan kuka vaan, se tekee todella kipeÀÀ vaikka huomaan hÀnestÀ paljon epÀnormaalia, on vain hyvÀksyttÀvÀ ettemme kaikki kÀy tÀysillÀ.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa erÀÀstÀ 50 ja plus naisesta. HÀnellÀ oli mies ja sai kaksospojat silloin joskus 25 vuotta sitten. JÀtti perheensÀ, lasten isÀ alkohoisoitui ja nÀmÀ pojat jÀi isÀlle. Nyt asuvat samassa kaupungissa mutta pojat vihaavat ÀitiÀÀn ja ovat nyt aikuisia, tosin monella tavalla kaikesta jÀÀneet paitsi, ymmÀrrÀn. Olen kuitenkin asiakaspalvelussa ja palvelen tÀtÀ naista kuin hÀn oli ihan kuka vaan, se tekee todella kipeÀÀ vaikka huomaan hÀnestÀ paljon epÀnormaalia, on vain hyvÀksyttÀvÀ ettemme kaikki kÀy tÀysillÀ.
Miten nuo muut seikat liittyivÀt asiaan? Miten otsikon aihe ilmenee naisesta?
Vierailija kirjoitti:
No emme nÀköjÀÀn...
Ei ole helppo löytÀÀ yksinkertaista mÀÀritelmÀÀ, tunnen useita briljantteja ihmisiÀ jotka ovat sitten yhtÀkkiÀ aivan onnettomia jollain tietyllÀ osa-alueella, ÀlykköjÀ jotka esim. masennuksen vuoksi eivÀt saa asioitaan hoidettua, akateemisia ihmisiÀ joilla olemattomat kÀytÀnnöntaidot, kielellisesti hyvin lahjakkaita joilla vaillinainen matemaattinen osaaminen jne.
Yhden asian olen huomannut, joka tuntuu yhdistÀvÀt ainakin useimpia ns. heikkolahjaisia: kyvyttömyys suhteuttaa. Heille se, ettÀ sataa on yhtÀ iso ongelma kuin vaikka se, ettÀ tilillÀ on 0 euroa ja laskuja maksettavana. PientÀkin valintatilannetta jÀÀdÀÀn vatvomaan, koska onhan se nyt ihan hemmetin tÀrkeÀÀ onko sukat tÀnÀÀn siniset vai vihreÀt. Pikkuasiat koetaan ihan mahdottoman suurina, kaikenlainen turha sÀlÀ mitÀ elÀmÀÀn nyt vaan liittyy on heikkolahjaisille ihan kauheita esteitÀ ja niissÀ jumitetaan ja niitÀ ÀllistellÀÀn. Jokin sellainen sanonta taitaa olla, ettÀ ihmisen suuruuden voi mitata sillÀ kuinka suuria ovat hÀnen ongelmansa ja se taitaa pitÀÀ paikkansa.
ĂrĂ€bit vaikuttaa heikkomielisiltĂ€
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1be76836-3c9b-4cd2-b089-49eb0a4f2be5
IhmisiÀ jotka kÀyttÀvÀt termiÀ narsisti sÀÀnnöllisesti. Matalapalkkaisessa suorittavassa työssÀ, jossa työkaverit ovat hÀnen mielestÀÀn kusipÀitÀ ja pomot tyhmiÀ mulkkuja. Usein ay-aktiiveja.
No suomesssahan on kohta sellaset verilöylyt kÀynnnisssÀ ettÀ kuka saa työpaikan kaaatopaikalta.
Heikkolahjaisuudella tarkoitetaan normaalia mutta melko alhaista ÀlykkyyttÀ, joka aiheuttaa laaja-alaisia oppimisvaikeuksia sekÀ vaikeuttaa toimimista ongelmanratkaisua vaativissa tilanteissa[1]. Heikkolahjaisuus on terminÀ vanhentunut, minkÀ vuoksi puhutaan nykyisin laaja-alaisista oppimisvaikeuksista.
Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kÀrsivien ÀlykkyysosamÀÀrÀ on 70-85, mikÀ on enemmÀn kuin kehitysvammaisilla[3].
Vierailija kirjoitti:
No suomesssahan on kohta sellaset verilöylyt kÀynnnisssÀ ettÀ kuka saa työpaikan kaaatopaikalta.
Kuulostais oikeen lupaavalta.
ĂĂ€nestĂ€n sua vaaleissa.
Asun Kouvolassa jossa työttömiÀ paljon, ei tÀÀllÀ ole sellaisia varastotöitÀ joita pystyn tekemÀÀn eli laatikon siirtoa a:sta b:hen. En pysty kokin töitÀ tekemÀÀn siihen mulla ei jÀrki riitÀ koska olen niin rajoittunut ja hidas kun olen logistiikka-alalla 11 vuotta sitten odottanut kerÀyksiÀ.
Vierailija kirjoitti:
MÀ sain kerran jouluna herkÀsti sÀrkyvÀn posliinikulhon. Lasketaanko mut heikkolahjaiseksi?
Nokitan himmelillÀ.
Vierailija kirjoitti:
ĂrĂ€bit vaikuttaa heikkomielisiltĂ€
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1be76836-3c9b-4cd2-b089-49eb0a4f2be5
No joo, mutta tuolla pÀin maailmaa meikÀlÀisittÀin heikkolahjainen ihminen on keskiverto.
Muistan lukeneeni, ettÀ kun KylmÀn sodan aikaan LÀhi-idÀssÀ ja Afrikassa kÀytiin proxy-sotia, Neuvostoliitto toimitti Libyaan pommikoneita, mutta paikalliset eivÀt millÀÀn oppineet lentÀmÀÀn niillÀ, joten lopulta piti lÀhettÀÀ myös lentÀjÀt.
Saudi-Arabian kaltaiset maat ostavat aseiden lisÀksi myös niiden huollon ja kunnossapidon amerikkalaisilta, koska paikalliset eivÀt kerta kaikkiaan pysty siihen omin voimin. Tekniikan opiskelu ja ohjeiden noudattaminen on liian vaikeaa.
Afrikassa on (vÀhÀiset) rautatiet ja muut siirtomaa-aikojen jÀljiltÀ. Sen jÀlkeen kun eurooppalaiset lÀhtivÀt, niitÀ ei ole pystytty yllÀpitÀmÀÀn.
EikÀ johdu köyhyydestÀ! Tai hirmuhallinnosta.
NimittÀn Pohjois-Korea on rutiköyhÀ hirmuhallintovaltio, jossa jopa syödÀÀn ruohoa. Mutta heidÀn ikivanhat MiG-hÀvittÀjÀnsÀ ovat lentokuntoisia (ainakin ne muutamat joita on varaa kunnossapitÀÀ). Samoin siellÀ on koulujÀrjestelmÀ ja muitakin jÀrjestÀytyneen yhteiskunnan merkkejÀ.
Koska pohjoiskorealaiset ovat aasialaista rotua, eli huolimatta köyhyydestÀ ja puutteesta, siellÀ keskimÀÀrÀinen geneettinen Àlykkyys riittÀÀ tÀllaiseen perusmuotoiseen toimintaan. LÀhi-idÀssÀ ja Afrikassa vastaavaa ei tavata.
ex-suntio kirjoitti:
Asun Kouvolassa jossa työttömiÀ paljon, ei tÀÀllÀ ole sellaisia varastotöitÀ joita pystyn tekemÀÀn eli laatikon siirtoa a:sta b:hen. En pysty kokin töitÀ tekemÀÀn siihen mulla ei jÀrki riitÀ koska olen niin rajoittunut ja hidas kun olen logistiikka-alalla 11 vuotta sitten odottanut kerÀyksiÀ.
MitÀ ihmettÀ? Kirjoitat ihan sujuvasti tÀnne, muttet pysty olemaan kokki? Miten olet silti kouluttautunut siihen ammattiin? Kokki yleensÀ katsoo ruokaohjeesta tarvittavat mÀÀrÀt ja noudattaa ohjeita. Siihenkin rutinoituu, kun tekee usein samoja ruokia. MikÀ on siinÀ ongelmana?
Sellainen, joka möllöttÀÀ suu auki.
TyhjÀ katse.
Ammattivalittaja on heikkolahjainen.
Onneksi tÀmÀ palsta on tÀynnÀ korkeasti koulutettuja fiksuja ihmisiÀ. Tunnen myötÀhÀpeÀÀ miten monet ajattelevat heikommin menestyneestÀ. Kaikki me olemme yhtÀ arvokkaita!