KIINTEISTÄ kysyttävää ja mielipiteitä???!
heips! meillä on 4,5kk ikäinen poika, joka oli 4kk ikäiseksi pelkällä rintamaidolla. sitten aloitin antamaan pullosta korviketta, kun tuntui ettei rintamaito riitä ja söi yöllä niin tiuhaan. pari viikkoa olen antanut peruna-porkkanaa, päärynää tai peruna-kukkakaali-sosetta.. kerran tai kaksi kertaa päivässä olen nyt muutaman päivän ajan antanut soseita. alkuun siis pieniä maistiaisia uudesta mausta.
poika syö nyt jo purkillisen kasvissoseita kerralla, sen annan aamupäivä unien jälkeen. sitten illemmalla annan toisen kerran kasvissoseen tai päärynää. yöunet on parantunut niin että eka unipätkä on jopa 7,5 tuntia, ennen saattoi olla max. 4 tuntia..
voiko näin pienelle ja vasta soseisiin oppineelle antaa turvallisin mielin jo näinkin paljon sosetta päivässä? maitoa poika saa aina kun haluaa, soseen syönnin päälle ja muuten päivän aikana.. syö osittain rintaa ja välillä annan pullosta korviketta.
olen tehnyt osaksi itse kasvissoseita, välillä annan kaupan soseita. molemmat kelpaavat hyvin. millon ja mitä mausteita voi omatekoisiin kasvissoseisiin laittaa? nyt olen vain keittänyt potut ja porkkanat ja lisännyt vettä ja soseuttanut. siis voiko jollain maustaa?
kohta voimme alkaa antamaan lihaa ja viljoja.. millä ne kannattaisi aloittaa? ihan kaurapuuroa? vai mikä vilja ensin??
vastatkaa jos joku viitsii.. vinkkejänne kaipailen! =)
Kommentit (6)
Ennenkuin aloin antaan puuroja, meni soseita aina se purkillinen kerralla. Ja neuvolassa sanottiin et hyvillä mielin saan ne syöttää. Nyt puurojen jälkeen on soseiden määrät vähän vähentyneet, mutta syö aina vähintään puolipurkkia. Iltapuuro menee aina koko lautasellinen eli desin verran. Imetän vielä poikaa aina kun tahtoo.
Mielestäni voit huoletta antaa jo vauvan syödä sen verran kun jaksaa kiinteää ruokaa. Meillä nyt viisikuukautta vanha vauva ja syö kolme soseateriaa päivässä; ekojen unien jälkeen kasvissose, toisten unien jälkeen hedelmäsose ja viimoisten unien jälkeen lihasose. Vasta tällä viikolla aloitimme lihan, sitä enne tilalla kolmentena soseena oli kasvis. Ja kerralla menee yksi purkillinen. Maitoa saa tietysti aina soseiden välissä ja ennen unille menoa. En kysynyt mistään neuvoa kumpi kannattaisi aloittaa ensin, liha vai vilja, aloitimme siis lihalla koska ajattelin sen olevan hellempi vatsalle kuin viljat. Ja eilen neuvolassa terkka sanoikin että on parempi aloittaa lihalla. Mutta meillä kyllä syödään illalla maissivelli, jos sitä ei menisi, olisin ehkä aloittanut ensin viljoilla. Varmaan ihan jokaisen oman harkintakyvyn mukaan voi aloittaa kummalla haluaa:) Ja uusien makujen lisäämisestä vielä sen verra, että alussa annoin vajaan viikon samaa ja jo parin viikon jälkeen lisäsin uusia makuja vähän nopeammin kun ei mistään ole mitään tullut! Mukavia ruokahetkiä teille:)
kiva kuulla, että muutkin aloittaneet soseiden annon ilman neuvolan " lupaa" . meillä poika on siis perheessä toinen lapsi, mutta kummasti tuppaa unohtumaan nämäkin asiat esikoisen vauva-ajoilta.. ja sekin ero, että esikoiselle annoin vain kaupan soseita ja nyt vauvalle olen tehnyt itse ja meinaan tehdä jatkossakin, myös lihasoseita sitten kun niihin siirrymme. siksi kysyin niistä soseiden maustamisista, kun tämä on uus juttu mulle.
poika on hyvän kokoinen vesseli, 4kk mitat oli n.7kg ja 64cm. joten sen vuoksi ei tarttis kiirehtiä soseiden syöntiä, mut onhan se helpompi antaa pottua entä kokoajan juottaa vain maitoa. eiköhän kasvava poika tarvitse jo tuhdimpaakin evästä. ainakin pikkuhiljaa täytyy totutella kiinteisiin. =)
täytynee siis jatkaa samaa rataa, että sosetta 2x päivässä. onhan se äitillekkin mukava kun vauva nukkuu näin yönsäkin paremmin.
mutta jos joku osaa antaa vinkkejä omatekoisiin soseisiin, niin olisin kiitollinen.. ja muutkin mielipiteet asiaan kiinnostaa! =)
Tyttö täyttää pian kuusi kuukautta, ja pikkuhiljaa ollaan aloteltu kiinteitä. Meillä kolmas lapsi, mutta tosiaan helpolla unohtuu, miten tehtiinkään edellisen kanssa...
Meillä tällä hetkellä tarjottu vasta porkkanasosetta, porkkanaa ja perunaa ja porkkana-peruna-kukkakaali-soseita. Tuo porkkana on kaikissa mukana siksi, että maistuu tytölle hyvin. Olen keitellyt yleensä kahta tai kolmea ruoka-ainetta kerralla, ettei tulis liikaa makujen sekamelskaa; tiedä sitten olisko niin... Kaksi kertaa päivässä näitä tarjoan, koskapa melkoisen pieniä määriä menee vielä. Ja omaa maitoa lirautan vähän lämpimän ruoan joukkoon, vähän tuttua makua tuomaan.
Hedelmäsoseista olen tarjonnut aurinkoista (vaikka siinä onkin montaa hedelmää) ja ruusunmarjaa. Vähän annan niitä jälkkäriksi, ja aamupalalla pikkuisen seuran vuoksi (typy ei oikein enää vihdy yksikseen, kun muut on ruokapöydässä :D)
Tälleen siis meillä, laittakaa tosiaan muutkin ajatuksianne, niin omakin muisti palailee (pätkittäin)..
se purkillinen kasvissosetta varmaan kovin haitallista ole.
Jos ei ole mitään vatsaoireita tms. vauvalla ollut niin miksikäs ei voisi antaa kerralla sitä purkillista sosetta. Jos vatsa menee kovin kovaksi niin sitten kannattaa tsekata sitä saako vauva tarpeeksi nesteitä. Ei sitä imetystä vielä kannata kokonaan lopettaa ja varmaan olet muutenkin tietoinen esim. tiheän imun kausista? Toisaalta kasvaa se vauva ilman äidinmaitoakin, joten parasta lienee tehdä niin kuin itse ajattelet olevan parhaaksi lapsellesi :-).
Viljoista ensimmäiseksi suosittelisin riisiä. Sitä saa ainakin varsin näppäränä hiutaleena ja siitä saa itse sekoittamalla joko kiinteää tai ihan löysää puuroa.
Omia soseita voi maustaa esim. yrteillä. Minä olen maustanut lasten ruokia myös ainakin paprikamausteella ja ehkä jollain muullakin, mutta en muista millä kun ei ole muutamaan vuoteen tarvinnut näitä asioita muistella.
meillä poika on reilun 5 kk ja syö neljä ateriaa päivässä. Aamupuuro, kasvissose, hedelmäsose ja iltapuuro. Hyvä alotuspuuro on kaura. meillä ainakin sopi heti mahalle ja poika tykkää siitä paljon. Minä ostan kaupasta valmiita vauvan puurojauheita. Ovat tosi helppo vamistaa ja hyvän makuisia Meillä suosikkina on hedelmäkaurapuuro.
me aloimme antaan soseita jo 3 kk iässä ja puuroa vähän ennen 5 kk. Lihat aloitamme noin viikon kuluttua. meille ainakin neuvolassa sanottiin, että aloitetaan joko puuro tai liha ensin ja sit noin kuukauden päästä voidaan ottaa toinenkin mukaan. Ja näin me olemme tehneet. Samaa aikaa niitä ei kannata aloittaa.
En tiedä auttaako vastaukseni yhtään, mutta näin meillä.