Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millasista syistä ihmiset joutuu laitokseen?

Vierailija
11.08.2014 |

En ymmärrä miten pienistä syistä joutuu..itse nuorena varastin kaupasta (en jäänyt kiinni ikinä) Poltin tupakkaa..Join alkoholia, laittomasti tuotua viinaa virosta jne. Join joskus myös koulussa..Mutta ei kai tollasista syistä voiskaan joutua.:D

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lopetin koulun kesken!!  siitäkään ei mitään ongelmia ;o

Vierailija
2/64 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijät tekevät arvion. Lastensuojeluilmoituksilla ym on oma roolinsa asiassa. Ei kaikki tule ilmi ja esille. Jos kaikki omat hölmöilyni olisi puitu niin olisin varmaan itsekin käynyt laitosvierailulla nuorena :)

T. Sossu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin kun käytin huumeita, olin itsetuhonen ja karkailin kotoa. Mutta samassa perhekodissa oli monia, jotka olivat joutuneet sinne vanhempien takia (alkoholisteja, todella vakavasti mt-ongelmaisia, kuolleet) tai koulunkäynnin takia. Tai lähinnä sen puutteellisuuden takia.

Vierailija
4/64 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapsi itse haluaa laitokseen ihan muuten vaa olisiko se mahdollist

Vierailija
5/64 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin nuorisokotiin, koska en käynyt koulussa kahden viikon aikana...

Vierailija
6/64 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme laitosnuorta: yksi karkasi kotoa, toinen ei käynyt koulua ja kolmannella oli niin huonot kotiolot, että oli parempi siirtyä laitokseen vaikka hän ei tehnytkään mitään ihmeellistä.

Vierailija
7/64 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko laitokseen jos kerran ns. Murtautuu käytöstä poistettuun kouluun. Mun kaveri rikko sen oven, mut musta sai yksvideon menemästä sinne....

Muutq en oo tehy ja oon hyvä koulussa.

En polta enkä juo

Vierailija
8/64 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kolme laitosnuorta: yksi karkasi kotoa, toinen ei käynyt koulua ja kolmannella oli niin huonot kotiolot, että oli parempi siirtyä laitokseen vaikka hän ei tehnytkään mitään ihmeellistä.

samat kokemukset täällä omien lasten koululuokilta

lisäksi yksi sukulaistyttö joutui laitokseen kun hänellä oli joku mielen sairaus, ei osannut elää normaalisti kotonaan saati sitten yksin

Vierailija
9/64 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaa oo ikinä laitokseen joutunu, vaikka sossuilmotuksii on lukuisia mm. Näpistyksiä, murto, muutama pahoinpitely, ryyppääminen, rattijuopumus, jotain varmasti unohtu mut itekin ihmettelen etten oo joutunu, ikäähän on nyt 17, kohta 18.

Vierailija
10/64 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla tilastoilla ap lla on käynyt tuuri. Vanhempasi ovat varmaan vakuuttavia puhumaan. Vähemmästäkin laitokseen laitetaan. Suurin osa on kuitenkin vanhempiensa töppäilyiden takia. Sekin pitkälti selviää kysymällä ikää jolloin sijoitettiin. Alle 13 v sijoitukset äärimmäisen harvoin lapsen käytökseen sidonnaisia. Vanhemmat ja riittämättömät tukitoimet sossulta. Monesti he hiljaa seuraavat perheen voinnin heikkenemistä kädet taskussa ja iskevät kun vanhempi/-mat romahtavat.

Vierailija
11/64 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa teini-ikäisenä laitokseen joutuneista on siellä juuri ap:n kuvailemien juttujen takia. Ennen ei vaan juuri kukaan joutunut noista asioista minnekään, nykyään vähän eri juttu kun lastensuojelu toimii paremmin. Useimmiten laitosasuminen on väliaikaista, harvempi siellä koko nuoruuttaan viettää jos perhe on suht normaali.

Vierailija
12/64 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorein tapaus on kun pelotteli ihmisiä klovninaamari päässä klovnihysterian aikaan. Vastapuoli kertoi poliisille teinin uhanneen tappamisella ja teini päätyi laitokseen yhden pelleilyn vuoksi. Kaikkeen sitä on Suomessa rahaa! Minun mielestäni olisi nuhtelu riittänyt teinille ja antaa hänen jatkaa elämäänsä kotonaan.

Vierailija
13/64 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin nuorisokotiin, koska huusin liikaa kotona...

Vierailija
14/64 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäyntivaikeudet, alkoholi/huumeet, räikeä sääntöjen noudattamattomuus (rikoksia, ei tulla yöksi kotiin jne.) varmaan yleisimmät lapsesta itsestään johtuvat syyt. Joko joku noista yksinään tai useampi ongelma yhdessä (vrt. koulukiusattu joka ei käy koulua vs päihteitä käyttävä nuorisorikollinen, skaala on laaja). Sitten tietysti ne, joiden vanhemmat eivät syystä tai toisesta pysty huolehtimaan.

Ennen tosiaan ei puututtu samalla lailla kuin nykyään, monet kaverit teki kaikenlaista eikä siitä ikinä seurannut mitään.

Vierailija
15/64 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö laitokseen sossuilta pyytämällä jos on vähän ongelmia mutta ei tarpeeksi että ne ite ehdottais.

Vierailija
16/64 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aivan samaa...Esim jos on aggressiivinen ja hakkaa toisia mutta haluaa apua tai ei ole hyvät suhteet kotona :(

Vierailija
17/64 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite jouduin siitä kun lintsasin koulusta 3kk.

Ja samoin karkailin koulusta usein.

Vierailija
18/64 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin päästä laitokseen seiskalla, koska koulukiusaaminen oli niin pahaa, että pelkäsin oman turvallisuuteni vuoksi. Kiusaajat seurasivat kotiin asti ja saattoivat tulla muutenvain kotipihalle odottamaan, että tulisin ulos. En ollut mikään "ongelmanuori", päinvastoin. Kympin oppilas, mutta kiusattu ja masentunut. Pääsin laitokseen ja vaihdoin koulua.

Yksi laitoskaveri oli päässyt laitokseen vanhempien alkoholiongelmien takia.

Toinen laitoskaveri muutti laitokseen väkivaltaisen huoltajan takia.

N17

Vierailija
19/64 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan noi kuuluu nuoruuteen, ei mitään niin isoa, että olisit laitokseen joutunut, jos asiat vielä muuten ok.

Vierailija
20/64 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut haluavat laitokseen ja tekevät jotain, että pääsevät sinne.