Kuinka läheinen sukulaisuus tai tuttavuus estää saman etunimen käytön?
Eli jos miehen vanhempien tuttavan lapsenlapsella on sellainen nimi, jota omalle lapselleni ajattelin, niin vetääkö tuttu herneet nenään?
Entä jos serkkuni laittaa omalleen meidän vauvalle ajatellun nimen?
Kommentit (7)
kuinka paljon lapsemme on tekemisissä kaimansa kanssa. En antaisi lapselleni samaa nimeä, joka on serkkuni lapsella puhumattakaan läheisemmästä sukulaisesta tai kaverin lapsen kanssa samaa nimeä.
joiden lapsenlapsella on se nimi, jota omalle ajattelin. Onko liian läheisiä?
Eero, Tuomas, Mikko, Olli, Laura, Anna... -nimen voi huoletta antaa vaikka sama nimi olisi myös lapsen serkulla.
Eksoottisempia nimiä ei sitten sovi olla ihan läheisellä.
Näin minusta, mutta tosiaan mitään nimien varauskirjaa ei ole olemassa. Kukin saa itse päättää lapsensa nimestä.
Etteköhän te valitse kaikista maailman nimistä lapsellenne se teitä eniten miellyttävän, riippumatta siitä onko naapurissa, tutuilla, sukulaisilla tms. samannimisiä lapsia ?
Itse olemme nimivalinnat tehneet sillä perusteella, että ei ihan joka toisella lapsella olisi samaa nimeä, mutta niin vain on käynyt, että vanhimpien lasten nimiä kuulee nyt joka puolella, useimmiten kylläkin n.15 vuotta nuoremmilla lapsilla (ovat siis 23- ja 21-vuotiaita nämä meidän kaksi vanhinta).
joiden lapsenlapsella on se nimi, jota omalle ajattelin. Onko liian läheisiä?
Että joudutko joka kerta puhuessasi lapsestasi tarkentamaan että "siis meidän Maija" tai "tarkotan siis Möttösen Maijaa". Eihän sillä muuten ole väliä, mutta rasittavaksi voi käydä jos koskaan ei voi olla varma ketä Maijaa tarkoitetaan.
Itse voisin laittaa saman nimen kuin serkkuni lapsella on, koska en ole juuri kenenkään heistä kanssa tekemisissä. En varmaan edes tiedä kaikkien serkkujeni lasten nimiä. Oman sisarukseni lapsen nimeä en kuitenkaan laittaisi, siitä tulisi liian hankalaa.
niillä on paljon tuttavia ja meidän lapsilla yleiset nimet
ei haittaa tahtia
en laittaisi samaa nimeä kuin serkkuni vauvalla
eri asia ehkä sitten jos sinulla on 40 serkkua joista tunnet vain osan