PIKKULAPSI pelastui TÄPÄRÄSTI tulipalosta - oli yksin kotona, äiti käymässä lähikaupassa!
Miettikääs nyt te, jotka täällä kyselette että voiko pientä lasta jättää yksin kun pikaisesti vaan poikkean kaupassa!!
Iltalehti:
Yksin kotona
Pikkulapsi pelastui täpärästi tulipalosta
27.2.2008 20:31
Alle kouluikäinen pikkulapsi pelastui täpärästi asuinhuoneiston tulipalosta Kemissä keskiviikkoiltana.
Hän oli palon syttymisen aikaan kotona yksin, sillä hänen äitinsä oli lähtenyt pikaisesti käymään lähikaupassa. Kaksio kärsi palossa pahoja vaurioita.
Hälytys palosta tuli hieman kello 19:n jälkeen. Seutukunnan päivystävä palomestari Matti Eskonniemi kertoo, että palokunnan päästyä paikalle toisessa kerroksessa sijaitsevasta huoneistosta tuprutti jo savua rappukäytävään. Samalla äiti palasi kaupasta ja kertoi, että asunnossa on lapsi nukkumassa.
Palokunta mursi oven ja teki savuhyökkäyksen asuntoon. Lapsi löytyi makuuhuoneesta. Eskonniemi uskoo, että lapsen pelasti se, että huoneen ovi oli kiinni. Hänen mukaansa lapsi voi hyvin, mutta hänet vietiin kaiken varalta tarkastettavaksi sairaalaan.
Asunto paloi pahoin eteisestä, josta palon arvellaan saaneen alkunsa. Muu asunto kärsi tuntuvia vahinkoja. Palo saatiin rajoitettua yhteen huoneistoon, eikä talon asukkaita tarvinnut evakuoida.
Palon havaitsi saman rapun asukas. Palon syttymissyytä ei tiedetä.
Kommentit (42)
Jättää lapsi nukkumaan ja mennä alakertaan laittaan pyykit kuivumaan ja lisäämään pannuun puita ettei jäädytä täällä. Joskus sillä reissulla saattaa mennä varttikin, mut ei auta.
Kai otat otkuhälyttimen mukaan niin kuulet kun lapsi herää (tai palohälytin piippaa)? Tosin miksi ne pyykit on pakko ripustaa kun olet kahden lapsesi kanssa, tekeekö miehesi jotain pitkiä työmatkoja ettei ole joka päivä kotona vai?
Olet silti kotona... Ja kai sä sinne alakertaan kuulisit palohälyttimenkin.
En todellakaan jättäisi lastani yksin kotiin, niin kuin päivälläkin kirjoitin siihen ketjuun.
Mutta onhan se eri asia jättää 7 vuotiasta hetkeksi yksin kotiin. Siihenhän suorastaan jo kehoitetaan. Mutta sen ikäinen pääsee yleensä jo ulos, jos tulis esim tulipalo tai muu hätä, kun taas 3v ei pääse. Tai ei välttämättä pääse kun on hätä ja tajuaako sen ikäinen edes että on hätä? Tuskin, tai vain hyvällä tuurilla.
Olen Kemiläinen ja ajelin yhden säiliöauton perässä 19 jälkeen, joka vilkut päällä ajeli keskustaan. Ihan uteliaisuuttani ajelin perässä paikalle asti. Lähikauppa on talosta n 200 metrin päässä, ko. parvekkeelta lähes näkee kauppaan.
Olettepa aika viisastelijoita, tai sitten lapsettomia jotka eivät arkirutiineista mitään ymmärrä. Kalevan mukaan palopesäke oli eteisessä, eli vaikka lapsi olisi ollut hereillä, ei se olisi ulos päässyt, ei sen puoleen äiti tai pienempi lapsikaan. Kalevan mukaan asuntoon jäänyt lapsi oli 6 vuotias
Ja kyllä, minä asun omakotitalossa ja jätän 4-vuotiaan yksin 10 minuutiksi kun se nukkuu, pitää tyhjätä roskikset, luoda lumet, laittaa auto johdon päähän, hakea posti laatikosta, käydä autotallin pakastimella jne.
Kun lapsi nukahtaa päikyille, se on minun hetkeni poistua sisätiloista. Kun lapsi nukkuu, se ei satuta itseään mihinkään eikä putoa mistään. Suurimman vaaran lapselle aiheuttaa lapsi itse ollessaan aktiivinen. Kun lapsi on tutussa paikassa, luotan siihen, että neli-vuotiaani osaa jo, vaikka heräisikin, käydä vessassa ja huhuilla äitiä. Yleensä olen itkuhälyttimen kanssa ulkona.
turha soimata äitiä, parhaansa varmasti yrittää ja on katsonut mielestään sen rauhallisimman hetken, jolloin voi kaupassa kävästää sen maitopurkin hakemassa vauvan kanssa.
Ja palokunta päässyt vielä kohteeseenkin ennen kuin äiti on palannut pikaiselta kauppareissultaan kotiin?
Ei kai se nyt itsestään syty? Onko äiti joku sisällä polttava luuseri, jolta jäi tupakanjämä kytemään? vai onko kyseessä joku tuhopolton yritys, jos jos oli, niin kukakohan sen takana?
Ja siellä sattumoisin on usein niitä herkästi roihahtavia toppatakkeja ja haalareita myös...
Täällä on liian paljon ihmisiä jotka ei näköjään tiedä miten nopeasti tuli leviää. Kyllä mä ihmettelen että se tieto ei ole teidän päässä.
joko tulipalon syttymistapa tai sitten äitykän " lyhytaikainen" poissaolo.
jossa yleensä se hälytinkin on, niin ei tarvii olla kovin kummonen roihu kun hälytin soi ja savua on käytävässä. Palokuntakin voi tulla paikalle muutamassa minuutissa. Huono tsäkä. Tai ehkä hyvä. Mitä jos palo olisikin syttynyt muutamaa tuntia myöhemmin kakkien nukkuessa?
Vierailija:
Täällä on liian paljon ihmisiä jotka ei näköjään tiedä miten nopeasti tuli leviää. Kyllä mä ihmettelen että se tieto ei ole teidän päässä.
Kerrostalossa ei todellakaan soitella palokunnalle heti kun jonkun hälytin piippaa. Eli joko savua on tullut jo oven alta niin paljon että joku rapussa kulkenut on sen huomannut tai naapuritalon asukas on nähnyt palon ikkunasta. Aika hyvin muutaman minuutin pikaisella kauppareissulla.
Tai pudota kotona portaissa?
Elämä ei ole aina täysin riskitöntä. Tietysti pyritään karsimaan turhia riskejä, mutta tätä elämää on elettäväkin
ulos pitää päästä n. 3 minuustissa, jos meinaa hengissä selvitä. Että ei siinä tuntia mene kun joku kerrostalo kämppä palaa, tai että savu eteisestä leviää rappuun ja joku joka ehkä just kulkee ohi, reagoi heti ja soittaa palokunnan, jonka taas pitäis olla paikalla max 10 min kuluttua hälytyksestä.
että jo ennen varsinaisen tulen syttymistä voi savua tulla paljon ja niin pahan hajuista, että tunkee kyllä heti helposti rappukäytävään. Useissa taloyhtiöissä asuu myös ihmisiä jotka heti soitavat palokunnalle, tai ainakin alkavat selvittää mistä haju tulee.
Itse en voisi kuvitella jättäväni sen ikäistä yksin kotiin vaikka vain lähikaupassa kävisin. Monet taitaa kuitenkin jättää.
Palohälyttimestä ei mainittu mitään ja voisi olettaa, että jos se olisi pirrannut, niin siitäkin olisi jutussa mainittu.
Mutta Ilta-Sanomien mukaan sisällä ollut lapsi oli lukittautunut makuuhuoneeseen. Siis oliko lapsi itse lukittautunut vai oliko hänet lukittu sinne vai oliko kyse vain kuvaannollisesta ilmaisusta kertomaan, että lapsella ei ollut mahdollisuutta päästä itse pois.
Mutta toisaalta, jos äiti on ollut vielä nuoremman kanssa ollut käymässä kaupassa, niin tuskin tässä mitään vahingoittamistarkoitusta voi olla.
Palon syttymissyy kyllä kiinnostaa, on äärimmäisen huonoa tuuria, että palo sattuisi itsestään alkamaan eteisestä juuri sillä aikaa, kun äiti on lyhyesti käymässä kaupassa. Eihän se toki mahdotonta ole. Jos äiti suljetaan pois, niin on käynyt joko niin, että sisällä ollut lapsi on sytyttänyt palon (paitsi, että hänen piti olla nukkumassa) tai sitten joku ulkopuolinen on heittänyt eteiseen jotakin syttyvää. Tai sitten joku tumppi on jäänyt kytemään.
Tärkeintä on, että lapsi saatiin pelastettua ja naapuri ehti hälyttää palokunnan, oli paljon onnea matkassa.
Tiedoksi että siihen menee 1 MINUUTTI jos sitäkään!!
Vierailija:
Palo on ehtinyt syttyä, savua on tullut niin paljon että hälytin on alkanut huutaa ja joku naapuri on soittanut palokunnan (yleensä oletetaan että kyse on ruoanlaittokäryistä tms., eikä heti reagoida). Ja palokunta ehti vielä paikallekin ennen kuin äiti tuli takaisiin. Tosi pikaista!