Onkohan oman konsulttiyrityksen perustaminen tosi vaikeaa? Onko kellään kokemusta?
Mua kiinnostaisi kovasti oman koulutus/konsultointiyrityksen perustaminen. Luulen, että on kuitenkin vaikea saada asiakkaita. Minulla on hyvä sisällöllinen osaaminen, mutta kokemus rajoittuu kouluttamiseen, opettamiseen ja projekteihin, ei varsinaiseen konsultointiin.
kellään vinkkejä tai kokemusta?
Kommentit (6)
Itse yrityksen perustaminen ei ole suuritöistä, mutta myyminen on vaativaa. Kontaktiverkot vesissä jatkuvasti ja suurin osa asiakkaista entisiä yhteistyökumppaneita.
miten kauan hänellä kesti ennen kuin firma alkoi tuottaa säännöllisesti? Onko yksin yrityksessään? Onko tykännyt?
joku nelisen vuotta kunnes työt loppui. Entisiä asiakkaitaan sai aluksi asiakkaakseen (eli suhteita oli olemassa jonkin verran). Minusta aika nopeasti toiminta käynnistyi, vuoden toimittuaan joutui pian jo kieltäytymään töistä tai lykkäämään tulevaisuuteen. Haluaa tehdä suht lyhyitä päiviä...ja tienaa hyvin, loistava ratkaisu hänelle vaikka tarjoamat työhyvinvointipalvelut joskus raskaita ovatkin.
muttta kyllä konsultilla pitää olla asiakkaat tai vähintään maine valmiina. Kaikenlaista surraajaa kun liikkuu tuolla nimikkeellä, on todella hankala luoda kaikki suhteet nollasta.
siis jos lähes puhtaalta pöydältä aloitat. Myyt ja myyt ja myyt ja myyt. Kellään ei ole kiire ostaa mitään, vaikka kiinnostusta löytyisikin. Kaikki haluavat tietää referenssit. Joka päivä soittaa x määrä kilpailijoita. Nyrkkisääntö on, että 2 vuotta kestää, että yritys alkaa tuottaa.
Olen ollut mukana erään koulutusalan firman alkoperustamisessa. Jos olisin tiennyt sen vaikeuden, en olisi lähtenyt mukaan.
Kivinen tie edessä.