*MARRASVAUVAT*
Kommentit (69)
Täälläkään ei pahemmin mitään harrasteta. Muuten ois kyllä mukava mutta kun täällä pikkukylällä asustellaan niin ei hirveästi oo tuota tarjontaa. Pitäs lähteä jonnekin naapuripitäjään kuskailemaan jos jotain muskaria tai vauvauintia halajaa.
Meillä yöt sujuu nykyisin loistavasti. Viimekin yönä Eljas nukkui 21-6 välisen ajan putkeen ja sitten söi 200ml maitoa ja jatkoi unia puol 8 asti. Eli ihan kiitettävän pitkä alkaa olla toi eka unipätkä. Ollaan nyt jotain 3vko syöty kiinteitä. Aloittelin perunalla ja sit mangososetta annoin ja sit porkkanaa. Tänään ajattelin maistattaa bataattia. Hyvin on pojalle maistunut eikä oo mahaongelmia tullut. Saatiin tuo korvikemääräkin nyt inhimilliselle tasolle, sitä taitaa nyt mennä vain reilu litra vrk:ssa.
VAAVI:Joo toi kestoilu on ihmeellinen maailma kun se koukuttaa niin täysin. Meillä on vaippoja kyllä ihan yli oman tarpeen. Fuzzit oli aluksi täälläkin suosikkeja mutta kun menivät pilaamaan sen mallin uudistuksen myötä. Ja oon löytänyt parempia kotimaisiakin niin pitää kannattaa niitä.
TULPPA: Joo kyllä täälläkin saa miestä patistaa. Mies on vielä vanhempainvapaalla toukokuun loppuun ja silti ei kotona näy. Mut ei oikein voi mitään sanoakaan kun ei ihan huvituksissa juokse vaan tekee töitä talon eteen. Eli meillä alkamaisillaan talonrakennusprojekti ja on nyt minun isän kanssa olleet tukkisavotassa monen monta päivää aamusta iltaan talopuita kaatamassa. Vielä ois edessä sahaukset ja muut. Lisäksi se tekee yhden tutun mökkirakennuksella hommia aina kun kerkee. Kattoo poikaa kyllä sillon kun mulla on koulua ja eilen oli pari tuntia aamupäivästä kotona että sain kandintyötä tehtyä etiäpäin. Kyllä se kotona ollessaan poikaa kantelee, syöttää ja vaipan vaihtaa mut kylläpä se aika suurelta osin on minun hommaa.Kyllähän se tympii kun mies lähtee aamu kuudelta ja tulee kotiin ilta ysiltä, että ei paljon tuota yhteistä aikaa oo. Tätä tää luultavasti tulee olemaan ainakin suraavan vuoden ja tod. näk pitempäänkin, mutta eikai se auta kuin kestää. Ei se talo itsestäänkään sinne nouse.
Nyt taidan lähteä syömään kun eljaskin nukkuu päikkäreitään vaunuissa.
Sanle ja Eljas 3,5kk
Täytyy varmaan viedä tyttö taas lääkäriin, sillä tänään toisen silmän ylä- ja alaluomikin ovat hieman punoittaneet. Pitää varmaan alkaa antaa niitä tippoja yölläkin, jos vaiva paranis niin helpommin. Viimeksi lääkäri sanoi, ettei tippoja tartte antaa öisin, mutta nlan th puolestaan oli sitä mieltä, että yölläkin pitäis antaa, ettei tule liian pitkää väliä. Tytöllä on tosiaan nyt ollut aika paljon iho-ongelmia: karstaa, aika paha vaippaihottuma, näppyläistä ihottumaa -> mahtaisko olla atopiaa?
tosca: lääkäri sanoi nyt et on atooppineniho. viikon kestävän kortisonirasvan antoi. sanoi et kannattaa vaihtaa välillä rasvaa niin paranee paremmin eli ostin toisenlaista iho rasvaa apteekista kortisonin lisäksi.
Sanle: Kiva kuulla susta :) Meidän pitäis joskus tavata jossain. Olis kiva nähdä teidän poika. Asutaan sentään noin 40km päässä toisista. Talon rakentaminen on rankkaa puuhaa, mut lopputulos on sitten sen arvoista. Meillä varmaan talon remontointi kestää ikuisuuden. Sisutamiseen en ole ehtinyt panostaa, sen kyl sit huomaa. Meillä on siniset sohvat, vihreä nojatuoli ja erivärisiä muita kalusteita......
Pitää nyt mennä....
Tulppa: Toi atooppinen iho on kyllä inhottava vaiva. Mä kans " pelkään" että Eljakselle tulee kun mulla itellä on. Lapsena se oli pahempana, eli oli jalat ihottumalla ja kesäisin kun paljasjaloin juoksi oli jalkopohjat täynnä haavaumia. Nyt aikuisiällä ei oo ku oikeestaan pintakuiva iho ja joskus jos on pitemmät pakkasjaksot niin alkaa tulla semmosia ihottumaläikkiä ihoon. Niin ja sormenpäät on haavaumia täynnä.
Meillä ei tosiaan ois pitkä välimatka. Mulle on jostain jäänyt mielikuva että asutte Kontiomäessä. Oonko oikeassa? Eihän meillä siinä tapauksessa taida olla ku reilu 20km välimatkaa. Ootko käyny siellä neuvolan järjestämässä vauvaillassa tai menossa sinne? Meille tuli tänään postissa lappu että se ois ens kuussa. Mietin vielä tässä että onko kiinnostusta mennä...
Onpa tosiaan jäänyt vähälle kirjoittelu, ja välillä menee pitkään että ehdin lueskelemassakaan käydä... En tiedä mihin se aika menee mutta hujahtaapa vain. :)
Mistähän aloittaisi... Meidän ukkeli on potra poika, 3kk neuvolassa painoi n. 8,5kg ja oli 65cm pitkä. Ei siis kovinkaan hentoinen. ;) Eilen oli mummolassa vierekkäin Nuupi ja 2vkoa nuorempi serkkutyttö, eikä tarvinut epäillä kummastako tulee isona mies! :D Ihan täysimetyksellä on nuo mitat saavutettu, ei ole nan-purkkia tarvinut avata vaikka sellainen on varalta kaappiin ostettu. :) Hyvin syömisen lisäksi Nuupi myös nukkuu hyvin. Päivisin kahdet 3-5h päiväunet ulkona vaunuissa (välillä pitää toki tuttia käydä korjaamassa) ja yöllä yleensä 21-23 alkaen aamuseitsemään asti. Syö yöllä kerran tai pari. Oon yrittänyt tolkuttaa pojalle, ettei 7 ole vielä mikään ihmisen aika herätä vaan pitäisi nukkua vähintään yhdeksään, mutta turhaan. Vanhempiaan paljon aamuvirkumpi nassikka aloittaa kälättämisen ja kiljahtelun silloin kun itse tahtoo!
Vaippaihottumaa on Nuupilla ollut, ja vähän poskissakin välillä jotain punerrusta. Neuvolassa käskivät laittamaan sinkkivoidetta pyllyn iholle. Ostin sitä sitten ja muutaman päivän käytön jälkeen iho oli tosi karhea ja punainen. :( Paljon pahempi kuin ilman. Nyt on käytetty ihan vain a-cremeä (sellainen pehmeä mieto voide jota saa luontaistuotekaupasta) ja talkkia, ja iho alkaa näyttää taas hyvältä. Kyllä mua meinasi itkettää jo kun se sinkkivoide vei reppanan ihon niin pahan näköiseksi. Atooppista ihoa terkka veikkasi meillekin, mutta en nyt ihan vielä aio siihen uskoa. En ihan täysillä luota tuohon terkkaan, harmi kyllä.
Me ei harrasteta mitään erityistä. Hereilläoloaika on vielä niin lyhyt, että siihen aktiviteetiksi riittää lattialla leikkimatolla köllöttely ja äidin kanssa jumppaaminen. Vaunulenkeillä kyllä yritetään käydä ahkerasti, ja usein lähdetään naapuriin tutulle äidille päiväkahville.
Lumi-83: Suosittelen itkuhälyttimen hankkimista! Saisit ehkä sitten nukuttua niitä päiväunia sinäkin. Ja yritä puhua miehellesi, jospa hän ymmärtäisi väsymystäsi. Kokeilkaapa sellaista, että herättäisit miehen aina kun itsekin heräät ja hän joutuisi istumaan sängynlaidalla silmät ristissä niin kauan kuin sinä syötät vauvaa. Saisikohan hiukan ymmärrystä lisääntymään? :)
Kestoista: Meillä on käytetty tähän asti mun itse ompelemia sisätäyttöjä pul-kuorien tai hahtuvahousujen kanssa, mutta nyt viime viikolla ostin 10kpl Disanan nauhavaippoja. Ne tuntuvat kivan pehmeiltä ja taipuisilta, olen laittanut nyt niiden pariksi ihan vain hahtuvahousut ja hyvin on toiminut. Alkoi tuntua nuo edelliset vaipat jotenkin liikaa vauvan liikkumista rajoittavilta, joten siksi rupesin miettimään uusia pehmeämpiä ratkaisuja. :)
Pientä silmätulehduksen tapaista meilläkin on välillä ollut, mutta olen sitten vain pessyt silmiä vanulapuilla ja antanut homeopaattista " lääkettä" . :) En tiedä onko noilla homeopaattisilla ollut mitään vaikutusta, mutta päivässä on aina rähmiminen mennyt ohi. Riittää todisteeksi mulle. ;)
Olikohan mulla vielä muuta...? Tulipa siivottua tänään oikein kunnolla, pitkästä aikaa. Nyt olis kuulemma kahvia tuolla keittiössä joten menenpä juomaan. Nuupi nukkuu viidettä tuntia parvekkeella, mahtaa kohta herätä.
Mukavia maaliskuun päiviä kaikille!
-Ama-riia ja Nuupi (18.11.07)
Ette varmaan edes muista meitä enää, odotuspuolella palstailin kyllä, mutta tänne en ole tainnut kirjoitella kertaakaan. Meidän tyttö siis syntyi 8.11. ja alkuun tuntui aika helpolta tapaukselta. Imetys lähti hyvin käyntiin, nukkui hyvin jne, mutta muutaman viikon ikäisenä alkoi siskonsa tapaan vatsavaivat ja aikas monta yötä meni valvoessa. Neiti nyt siis viikkoa vaille 4 kk ja ruista en voi edelleenkään edes kuvitella syöväni. Aiheuttaa sellaisenkin kirkumiskohtauksen, että oksat pois.
No, alku siis meni hyvin imetyksen suhteen ja nyt ollaan siinä, että pullo ei edelleenkään mene. Olisi kiva joskus jonnekin päästä. Kahdeksaa erilaista pullotuttia olen kokeillut ja neiti vain pyörittelee niitä suussaan eikä siis tiedä, mitä tekisi. Huvitutti (niitäkin 8 erilaista) menee jotenkuten. Parhaiten avent -merkkinen sekä MAM keskosille tarkoitettu.
Alkaa olla aika väsynyt olo, koska neiti pitää mua täysin tuttina öisin, viime yökin meni vartin välein herätessä. Huvituttia ei siis huoli öisin ollenkaan.
Nyt ollaan maisteltu luumua viikon verran, kun ajattelin varovasti aloitella, että saisi ainakin iltaisin muutakin kuin tissimaitoa ja ehkä nukkuisi hiukan paremmin. Annokset on olleet tosin vain paria lusikkaa eli maistatusta, mutta tänään ajattelin antaa illallakin pari lusikallista ja totuttaa pikkuhiljaa. Ostin jo bataattiakin, perunan ajattelin tällä herkkävatsalla jättää myöhemmäksi.
Olisiko jollain vinkkejä millä nuo yöt saisi rauhoittumaan ja neidin nukahtamaan ja nukkumaan omassa sängyssään? Alkuun meni sekin hyvin, mutta tuntuu, että mitä vanhemmaksi tullaan, sitä vaikeammaksi menee kaikki. Unikouluttaa ei vielä oikein voi eikä sitten olla ihan varma nälättömyydestäkään....
Vähän on sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa.
Muuten kyllä kasvaa hyvin eikä lisäruokaa sen puolen vielä tarvisi, mutta ajattelin kuitenkin aloitella jo varovasti.
Pitää mennä....
Harmon kera kahden tytön
eli eiköhän se kevätkin joskus saavu. Tässä on alkanu jo masentaa nää sateiset ja rapaset ilmat ja just ku taas kaikki lumi suli ja oli jo niin keväistä ni eiköhän viime yönä tullu lunta. Oikeesti ihanaa et on lunta mut kurjaa jos se heti sulaa...
Mä en oo kans ollu enää aktiivinen pinoutuja. Tuntuu vaan ettei illalla enää jaksa paljoo koneella olla ku isot tytöt on menny nukkumaan. Safira on edelleen suurimman osan illasta tissillä ja siihen nukahtaa. Mennäänki aina samaan aikaan nukkumaan ja pikku neiti nukkuuki mun kainalossa koko yön. Edelleen taitaa olla tiheen imun kausi koska tissi maistuu tosi usein yölläki.
Meillä oli torstaina 3kk neuvola ja uusimmat mitat on 62cm ja 4905g. Syntyessä mitat oli siis 49cm ja 3024g. Safira vaikuttaa pitkältä vauvalta ku vertaan siihen minkäkokosii isosiskot oli samanikäsinä. Esikoinen ku oli 4kk ikäsenä just ton 62cm. Saatiin tietty se rokote joka tulee 3kk ikäsenä ja toinen annos rotavirusrokotetta. Oltiin neuvolassa ainaki 2 tuntii ku ennen Safiran neuvola-aikaa oli Sagan 6v neuvola. Piti oikeen ottaa eväätki mukaan et ehittiin sieltä isisiskojen kerhoon.
Safira on alkanu höpöttelee ihanasti ja hymyn saan palkaks tosi usein :) Tänään koitti selällään ollessaan kääntyy masulleen. Jäntevä neiti on tosiaan!
Mihinkäs aikaan teillä vauvat heräilee aamusin? Onks tullu selkeetä päivärytmii? Safira herää aamulla 7-8 aikaan ja aamupäivällä nukkuu 1,5-3 tunnin mittaset päikkärit ulkona. Iltapäivällä tai alkuillasta päikkärit on yleensä n. tunnin jos sitäkään.
Nyt jatkamaan aamupuuhia; meil oli herätys jo 6.15!
Tarald ja Safira sekä isosiskot
Pitkästä aikaa jälleen... Tulee niin vähän surffailtua, mutta silloin tällöin pistäydyn täällä ainakin lukemassa marrasmasujen pinoutumisia. Meillä voidaan hyvin. Helmi on pieni ja siro tyttö. Tuntuu, et kaikki muut vauvat on kovin isoja, mutta ainakin Taraldillakin on pikkuinen vauva. Eli meidän tytön mitat 3 kk neuvolassa oli 4910/59,5. Nyt 4 kk neuvolassa mitat oli 4990/61 eli painoa oli tullut vaivaiset 80 grammaa viidessä viikossa. Nyt ollaan sitten syöty perunaa ja porkkanaa kolme päivää sekä annettu pullosta lisämaitoa. Helmi syö kyllä hyvin ja on paljon tyytyväisempi kuin aikaisemmin.
Tarald kyseli rytmistä. Meille on ainakin tullut selvä rytmi, joka on jatkunut jo jonkin aikaa. Eli nukkumaan mennään illalla klo 21 ja aamulla neiti herää klo 7. Olen kanssa kovin yrittäynyt neuvoa häntä nukkumaan pitempään... Vielä muutama viikko sitten nukkui 10 asti! Yöllä hän syö kerran. Yöt nukkuu omassa sängyssä ja omassa huoneessa. Sängystä noustaan kuitenkin vasta 8 aikaan. Aamupäivällä nukkuu vaunuissa 1,5-3 tuntia ja iltapäivällä ottaa 1-2 unet pihalla, n. 1-1,5 t/kerta.
Meillä harrastetaan vauvauintia ja perhekerhoa. Vauvauinti on kiva, koko perheen harrastus. Meillä ainakin Helmi tuntuu siitä nauttivan ja vanhemmat varsinkin! Perhekerhossa käydään kerran viikossa ja se on ollut kiva tapa tavata muita äitejä. Äiti-vauva jumppa olisi myös tarkoitus aloittaa.
Mutta nyt taidan kömpiä sänkyyn ja lukea vielä hieman kirjaa ennen nukahtamista! Voimia kaikille!
Tänään paremipi päivä kuin vimeksi kun kirjoittelin.. =) Tyttö nukkui 8 asti!! Pitihän hän kuuden aikaa kovaa meteliä ja jokellusta, mutta oli kuitenkin nukahtanut uudelleen.
ama-riia-> Oon joo kans miettinyt, et pitäsi mies herätellä kunnolla aina kun tyttö herää öisin, mut en siinä unen pöpperössä enää sitä muista. Itkuhälytin kai ostettava.. Mut en pakkasella luota siihen että reagoi vauvan itkuun. Kaverin hälytin ei nimittäin pitänyt -7 asteen pakkasella mitään ääntä vaikka molempien vauvat parkuivat ulkona..
Meidän tytöllä on nyt tiehän imun kausi. Rinnalla on noin tunnin välein. Ei siis mitenkään älyttömän usein verratuna muihin vauvoihin, mutta meidän vauvalle se on usein. Aikaisemmin väli oli vähintään 2h, usein 3-4h. Ei onneksi öisin ihan tunnin välein herää, mutta tavallista useammin kuitenkin. Rinnanpäät on multa kipeytyneet jälleen.. Eivät kuitenkaan rikki ole!! Ja täysimetyksellä vielä mennään. Kiinteitä varmaan aloitellaan parin viikon päästä, jos tiheä imu jatkuu pitkään. Muuten meillä ei ole vielä kiire kiinteisiin. Noin 5-6kk ikään olen ajatellut odottaa. Ja katsellaan mitä neuvolassa ensi viikolla ovat mieltä asiasta..
Harmonille voimia! Teillä syödään kyllä todella usein. Olet varmasti aivan poikki!!
Vihdoinkin meillekin on tullut selkeämpää rytmiä päivään. Tyttö herää klo 6 (tänään tosin klo8). Aamu-ja iltapäivällä nukkuu noin kahdet päiväunet: yhdet lyhyet 1-1.5h ja yhdet pitkät n.3-4h. Illalla viiden kuuden aikaan nukkuu kolmannet unet: noin 0,5-1h. Joskus nämä unet ovat jääneet välistä, mutta silloin tyttö nukahtaa yöunille viimestään klo 20. Normaalisti jaksaa noin tunnin pidempään.
Pitkästä aikaa pari riviä kuulumisia. En todellakaan ole ehtinyt edes käydä teidän kuulumisia lukemassa, saatika sitten laittamassa omiamme.
Pojalla oli viimeviikolla vesirokko, jonka sai minulta! Mulle puhkesi vyöruusi, jonka en kylläkään tiennyt olevat vyöruusun, ja siitä sitten 10 pvn päästä oli pojalla muutama näppy. Nyt ovat kuivuneet, eikä niitä yhteensä tullut kuin jotain 10, joten helpolla päästiin. Ei noussut edes kuumetta.
Yöt menee rikkonaisesti. Yleensä nukkuu jostain 21-22 tuonne 24-01 saaakka ja sitten heräileekin jatkuvasti tuonne 7 - 9 asti. Päivällä nukkuu yhdet pitkät päikkärit 12-15 tai 16 ulkona ja yhdet tai kahdet pikkutorkut sisällä, muttei aina.
Perjantaina on 4 kk neuvola, jossa ajattelin kysellä kunnolla kiinteiden aloittamisesta täysimetyksen jälkeen. Onko kellään ollut iltavellistä apua nukkumiseen? Ajattelin sillä aloittaa, sillä itsellä alkaa olla aika väsy olo.
Taas pitää mennä! Terkkuja kaikille!
T:Sasusasu ja poika ihan pian 4 kk
Silmätulehduksesta on ollut puhetta. Meidän pojalla myös punoittaa ja vuotaa aika-ajoin pahastikin. Oon välillä laittanut muutaman päivän ajan antibiottitippoja, ja tulehdus on häipynyt tullakseen taas uudelleen. Ei auta kuin aika. Toisilla lapsilla muuten vaiva parani ekan suolaisessa merivedessä uinnin jälkeen (molemmat n. 4 kk ikäisenä), joten odotan veteen pääsyä.
Paljonko teillä on vielä ylimääräisiä kiloja? Itsellä on paino jäänyt junnaamaan siten että 15 kiloa on vielä ylimääräistä, vaikka liikun ja juon vettä enkä syö kovin paljon makeaa ja täysimetän. Alkaa jo pikkuhiljaa ärsyttämään oikein toden teolla. Mitenköhän sitä tohtisi aloittaa laihduttamaan maidontulon tai -laadun kärsimättä?
T:Sasusasu
Tänä aamuna oli Jussin 4 kk neuvola, mitat
paino 7660 g
pituus 67,5 cm
pipa 43,8 cm.
Gallupintynkää taisi olla kiinteiden aloituksesta -poika on pari viikkoa maistellut perunaa, maissia ja porkkanaa. Havahduin yösyötöllä (pystyn pullolla syöttäessäni samalla vetäisemään mikrotorkkuja, kätevää) useamman kerran " piih, piih" -ääneen, poika oli kiskaissut pullollisen maitoa eikä tuntunut missään. Jussi saa illalla ennen nukkumaanmenoa sekä yöllä maissivelliä ja on tyytyväinen. Haluaa välttämättä nukahtaa jo klo 20 aikoihin ja yösyöttö on noin klo 02. Seuraavaksi herää viiden-kuuden maissa, jolloin otan viereen ja imetän. Nukahtaa siihen ja esim. tänään noustiin kahdeksan jälkeen. Esikoinen herää nykyisin jo seitsemältä (damn), mutta koska mies menee aamulla töihin nousee tytön kanssa ja me jatketaan köllöttelyä vielä hetken.
Lusikkasapuskaa annan pari kertaa päivässä, lounas- ja päivällisaikoihin. Sosetta ei vielä mene mainittavia määriä, maistiaisia kuitenkin. Siitä se lähtee.
Pojan polvitaipeet ovat karmeassa kunnossa, hautuneet ja punoittavat. Niihin ei oikein pure mikään muu kuin kortisonisalva. Käytän sitä parina päivänä ja jatkan sinkkivoiteella, joka edes hieman rauhoittaa. Huolellisesta kuivaamisesta huolimatta taipeet ärtyvät aina vaan. Terkka jo uumoili allergiaa, uh, toivottavasti ei ole. Muut taipeet eivät punoita. Seurataan tilannetta...
Sellaista täältä -hyvää maaliskuun alkua :).
KL ja Jussi, 4 kk 2 pvää tjs.
Aurinkoista päivää kaikille!
Sanle: Asun Kontiomäellä. En ole saanut postissa kutsua siihen vauva/lasten juttuun. Pojalle on auttanut kortisonirasva, kasvot ovat nyt aivan ihanat ja sileät.
Joku kyseli että onko jäänyt kiloja odotuksen jäljeltä. Mulla on n. 1.5kg, nekin varmaan lähtee jos lopettaisin keksien syönnin. Keksit ovat vaan niin hyviä ja mulle on tullut kauhea makean nälkä, enkä ole syönyt karkkeja kolmeen kuukauteen.
Maanantaina 10.3 on 4kk:den lääkärineuvola. Jospa nyt saadaan ensimmäinen piikki, ainakin laitetaan rotavirus-rokotteesta toinen.
Täytynee jatkaa kotihommia....
Lumi-83, ostakaa ihmeessä itkuhälytin. Helpottaa elämää kummasti! Yllätysyllätys, valmistajat eivät todellakaan välttämättä lupaa niille pakkasenkestävyyttä, tämä ulkonanukuttaminen kun on aikalailla meikäläinen tapa. Markkinoilla on joitakin hälyttimiä (sorry, merkkejä en enää muista :I), joiden luvataan toimivan esim. -4 asteessa, mutta mikään itsestäänselvyys se ei ole. Meilläkään ei ole varsinaista itkuhälytintä vaan radiopuhelimet, joissa on itkuhälytintoiminto. Merkki on Cobra, mallista ei ole tietoa, saatikka että muistaisin mikä näissä on pakkasraja :).
Sasusasu, velleistä -voithan kokeilla. Meillä kumpikin lapsista on tykännyt velleistä ja esikoinen ryhtyi iltavellien aloituksen jälkeen säännöllisesti nukkumaan läpi yön (ikää 4 kk). En kuitenkaan markkinoi niitä minään ihmekikkana, jolla lapsi saadaan nukkumaan, nämä ovat niitä kuuluisia yksilöllisiä eroja. Joillekin äideille vellit tuntuvat olevan punainen vaate -mulle on ihan sama, kunhan lapsi saa vatsansa täyteen ja on tyytyväinen.
KL.
Kuulostelen tässä et milloin poika nukahtaa itse sänkyynsä yöunille.
Mitä teille kuuluu? On ollut hiljaista täällä pari päivää. Monella varmasti on paljon tekemistä.
Meillä on maanantaina neuvolalääkäri taas vaihteeksi, kun poika ei anna katsoa silmistä heijastuksia ja jotain muuta. Nyt olis sitten kolmas yritys.
Nyt pitää mennä suihkuun...
Ei tänne koneelle enää kerkii ku aniharvoin...sitä on muka koko ajan niin paljon kaikkee! ;)
Hieman kateellisena luin joidenkin rytmityksestä ja yöunista;meillä poju rupee nukkuun n9-10 ja aamulla noustaan klo 7-8, mutta yöllä herää syömään 1-2h välein.... Pikkuhiljaa rupee jo väsyttään, ja annoinkin eilen maissivelliä maistiaiseksi ja tänään taas että jos rupeis sit sillä tankkaamaan illalla niin jos nukkuis vähän pidempään.
Tuntuu kyllä et herää vaan et pääsee tissille nautiskelemaan, mutta joillakin heräämisillä kyllä tankkaakin tosi paljon.. Tutia oon yrittäny antaa ja silitellä takas uneen mut ei auta ku 2-10 min kun herää jo uudestaan.
Soseista ollaan maisteltu perunaa, bataattia, porkkanaa, persikkaa ja päärynää, mutta tosiaan vaan vähän maistelee, suurin osa muutamasta lusikallisesta tulee kielellä työnnettynä pihalle.Hauskaa niiden maistatus kuitenkin on! =) Ja meillä ei kiire muutenkaan ole kiinteiden suhteen kun poju kasvaa pelkällä rinnalla hyvin.
Eetun 4kk neuvola oli alkuviikosta ja mitat:
Paino: 7228
Pituus: 63
Pipo: 42
Kertokaahan kokemuksia miten syönnit on ruvennu sujumaan ja et oisko nuille yöheräilyille jotain kikkoja...??
Kuinka monta päivää annatte per sose kun lisäätte siihen jotain??
Ite oon antanu 4pv.
tässä poika sylissä yritän kirjottaa..
Tulppa:monelta teillä on neuvola ma? meillä kans Eljaksen 4kk neuvola sillon.
Eljas on oppinut olemaan aika vaativainen tuon ruuan suhteen. Tietää mitä millonkin haluaa. Eilen tarjosin bataattia aluksi, söi muutaman lusikallisen ja sitten ei suostunut ottamaan. ilmeisesti ei ollut nälkä. No sitten joskus tunnin päästä alkoi kiukkuamaan nälkäänsä ja tarjosin maitoa, no ei kelvennut vaan huuto vaan yltyi. Sitten yritin tarjota hedelmäsosetta, no ei kelvennut sekään ja huuto vain yltyi. kokeilin sitten tarjota sitä bataattia uudestaa ja hyvällä ruokahalulla veti koko annoksen. :) Ilmeisesti poika tiesi että kyllä se nyt on lämpimän ruuan aika. Äsken tuossa sitten annoin vähän hedelmäsosetta ja yritin tarjota maitoa päälle niin ei suostu ottamaan maitoa vaan hirveä huuto. tarjosin sosetta lisää ja hyvin söi. Aina välillä koetin tuttipulloa tarjota niin joka kerta hirvee huuto. no veti sitten koko purkillisen päärynäsosetta :O. Kun koetin aikasemmin lopettaa ja viedä purkin keittiöön niiin joka kerta hirvee raivo. Ilmeisesti halusi niin kovasti tuota sosetta syödä. Viimenen lusikallinen oli ainut minkä kieltäytyi ottamasta että ilmeisesti tuli masu täyteen :)
joo jos lähtis tarjoomaan pojalle maitoa ja sitten laittas päikkäreille ja rupeis ite siivoilemaan. mies kanto jo aamulla matot ja petivaatteet ulos ja kopisteli ne, ite ei tarttis ku imuroida, pyyhkiä pölyt ja luututa, mut saa nähdä miten onnistuu kun ei pysty poiikaa ulos laittamaan kun on parikymmentä astetta pakkasta. Varmaan herää imurin ääneen...
Sanle ja Eljas kohta 4kk
Meillä menee ihan mukavasti. Rytmistä oli puhetta. Meillä neiti menee nukkumaan 21 ja aamu alkaa 07-08 Riippuu lähinnä esikon heräämisestä. Yöllä syödään 2-3 kertaa. ILTAVELLI auttoi hiukan. Nyt ensimmäinen väli on 6 tuntia unta. Siinä saa itsekin latautua kunnolla. Sitten aamupäivällä ottaa 1-2 torkut riippuen moneltako herää aamulla. Päivällä nukkuu ulkona 3-4 h unet. sitten illalla 1-2 torkut ennen yöunia.
TULPPA JA SANLE: Minä muutan suurella todella pohjavaaralle Sotkamoon. Eli ei matkaa kovinkaan paljoa kontiomäkeen...
Pakkasta on piisannut ja täällä kainuussa lomalla ollessa on niin talvista. Esikko sai sukset ja innostui asiasta. Joka päivä on ahkerasti harjoiteltu. Luistimetkin saatiin mutta niitä ei ole testattu.
G: kuinka vanhemmat lapset suhtautuu uuteen vauvaan kun aikaa on jo kulunut reilut 3 kk. ja vauva alkaa kääntyillä ja herätä " eloon" ? Meillä esikkoroikkuu minussa lähes aina kun seurustelen vauvan kanssa lattialla. Mutta jos neiti on yksin lattialla esikko antaa olla tämän ja minun rauhassa.
Nyt pitää mennä. Mies mankuaa koneelle.
G ja Smilla (29.10)
Heips!
meille on puhjennut alahammas! Ja kovasti kuolataan ja kädet on suussa ja oikein huomaa, kun Adaa ahdistaa suussa jokin. Ada on rintaruokinnalla, joten äidin tisuja pelottaa. Muutaman kerran on ottanut kyl sillai kiinni, että huuto on päässyt!! Velliä yritin eilen ja tänään tarjota, mutta inhoaa sitä yli kaiken. Ei tää muutenkaan osaa juoda pullosta. Velliä kyllä tuli siitä ihan ilman imemistäkin kielelle, mutta hyi ällöä! Tissi on paras! Ja olenhan itsekin sitä mieltä. Kunhan kokeiltiin. Perunaa saa kans alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan, katsotaan mitä siitä pitää. Pari kertaa olen antanut bataattia, mutta ilme on ollut näkemisen arvoinen ja kaikki puklataan pois, tai on ehkä mennyt puoli teelusikallista yhteensä. HEH. Ehkä annan liian helposti periks. Enkä ole mitenkään järjestelmällisesti antanut, kokeillut vaan mitä Ada niistä on mieltä. Mutta eihän tässä tosiaan mikään kiire ole. Noita hampaita vaan jos alkaa tulla niin ajattelin jo pikkuhiljaa... heh.
Ostin sellaisen tutin, missä on nystyröitä. Ada ei siis tuttia syö, mutta sitä nakerteli, ku pidin kiinni... :-)
-Kuutti ja Ada 15vk
Meidän pojalla on myös ongelmana silmätulehdukset. Jos punoitusta on silmäkulmissa niin seuraa niitä, koska meillä mennään taas lääkäriin kun ei rupea iho paranemaan. Kun silmät vuotavat vettä niin ei märkärupi parane. Märkärupi tuli silmätulehduksen ja vuotavien silmien seurauksena. Ihoon saatiin ensi antibioottirasvaa ja siitä huolimatta levisi. Viimeksi saatiin 10 päivän nestemäisen antibioottikuurin ja sekään ei auttanut. Bebanten-rasva tai miten se nyt kirjoitetaan ei myöskään auta. Kolme kertaa ollaan saatu tipat silmiin. Nyt ei rähmi enää niin paljoa että tarvittais tippoja, mutta silmät vuotavat vielä ja rähmää on vähän.
Tuli vähän sekava, mutta elä päästä ihoa liian pahaksi.