Heinähattujen 2009 VK 48
Heipsan kaikille!
Oli pakko tulla kertoo ku olin eilen nkl: lla illal ultrassa ku koko päivän oli selkä särkeny älysti ja pyörryttäny ja vatsa ollu tosi kipeä. Sit soitin sinne ja pyysivät tulemaan ja ihana lääkäri ultrasi heti ja siellä oli 5,5 mm pikku papunen. Mun mies oli mukana ja näki kans ku sydän sykki. Se oli ihan uskomatonta. Nyt ei tarvi enää pelätä. LA siirty viikolla eteenpäin jota kyl olin itsekin epäilly jo ennen.
Hyvää uutta viikkoo kaikille ja ihanaa kun tuli lunta. Pysyispä koko talven. On niin valoisaakin.
Is ja papunen 6+4
LA on nyt 16.7
Kommentit (37)
Voi kääk... minä pöllö menin lukemaan keskenmeno puolen juttuja ja arvatkaa vaan olenko nyt ihan kauhusta kankeana!!! Olen nyt ihan varma, että kesken menee tämäkin raskaus tai sitten on tuulimuna tai jotain. Mä en halua enää kokea yhtään keskenmenoa, viisi riittää, mutta voitte uskoa, että alkaa jo tuntua siltä, että ei tämäkään raskaus voi onnistua. Nyt pelkään aivan valtaisasti ja pitäisi vielä viikko odottaa ultraan pääsyä.
Että pitikin olla näin typerä... :(
Heippa kaikki!
Erityinen heippa Nunnuliinikalle! Tervetuloa joukkoon!
Ja et usko kuinka kiva kuulla että täälläpäin on joku muukin masunkasvatustalkoissa ja vielä samalla päivämäärällä kuin minä! Tuli heti sellanen tunne että pakko päästä tapaamaan ja tutustumaan, ettei vasta sitten sairaalassa =)
Laitanpa tähän s-posti osoitteeni, jos haluat kirjoittaa privammin: jenniliini80@hotmail.com
...saa sinne muutkin kirjoittaa jos sille tuntuu tarvetta =)
omaa, niin kallisarvoista napaa:
Pahoinvoinnit ovat loppuneet kuin seinään, samoin rintojen kipuilu on hellittänyt. Tilalle tuli muutaman iltainen valtava mahakipu...
no minähän sitte tietysti taas vedin paniikit ja omat johtopäätökset että nyt on James muuttunut enkeliksi, enkä vuoda sitä ulos kun on nämä lääkkeet käytössä...
No mennä tilasin sitte taas lääkärin jossa toivotusti sain kuulla vain ylireagoineeni, että kaikki näyttää juuri sille kuin tässävaiheessa tuleekin näyttää. Harmikseni vaan tälläkertaa jäi kuva saamatta, eikä lääkäri kertonut pituutta tms. Mut se oli kiva huomata että nyt se alkoi jo muistuttamaan "vauvaa" eikä ollu vaan sellanen musta läntti ruudulla!
Nyt sitten otin ja tilasin Pedihealthistä sen sellasen Lifesound kotidopplerin, jolla saan mielenrauhan nopeesti, kotikonstein n rv 12 alkaen. Ei tartte sitten kokoajan ravata tohtorilla, vaikka työterveyden piikkiin mä olen sielä nyt ravannutkin....mutta kun työt kerran loppuu, niin loppuu edutkin....tammikuussa tosin vasta =) Siihen asti otan työterveyshuollosta kaiken irti =)
Mutta, nyt rupeen tekemään pullaa...tuli eilee illal kauhee pullan himo...ja huolestuneille voin sanoo, että on mul varaa syyä pari....mä oon laihtunu 2 kiloo raskautumisen jälkeen...eli eiks se sit tarkota että noin 20 pullaa voi vetää hyväl omatunnolla =p
Terveisin Jenniliini ja James 8+2
Onpas moni ehtiny neuvolaan. Mulla neuvola vasta 8.12, mutta eipä siellä varmasti mitään erityistä. Ultraan olisi kiva päästä pian
Mulla oli viime viikko aika kauhea, pyörrytti ja oksetti kauheasti. Ja mahaa vihloi. Nyt ei sitten ole mitään oireita ollut moneen päivään joten tulee semmoinen kauhea olo, että onko tässä edes raskaana:-(
Jos tämä raskaus nyt jatkuu, minusta varmasti tulee kesään mennessä satakiloinen hirmu. Nimittäin ruoka maistuu ja hyvin. Kokoajan ihan kauhea nälkä eikä se lähde millään omenilla ja porkkanoille. Leipää ja lihaa perunoiden kera pitää olla! ja paljon.
Hyviä vointeja kaikille
P-M 6+3
Eipäs oo tullu kirjoteltua vähään aikaan.. Hassua, miten monilla on vähän samat fiilikset, eli et ollaanko sitä vielä ihan oikeesti raskaana? Mulla oli koko viime viikon tosi kipee vatsa, heräsin joka yö siihen, mutta nyt viimmeset kolme yötä on olleet kivuttomia. Luulen, et se johtu ruuansulatusvaivoista ja lievästä ummetuksesta (ihanaa..). Nyt oon alkanut juomaan vähän enemmän vettä ja luumumehua ja suoli toimii taas, hurraa! ;)  Väsy on vaan lisääntynyt, eilenkin oli pakko ottaa tirsat, ku juttu alko oleen sen tasosta, et mies kippas mut sänkyyn ja sano et ois varmaan parasta, jos nukkuisit vähän aikaa... Nännit on arat ja viluttaa vieläkin. Välillä todellakin mietityttää, et ollaanko tässä nyt raskaana tosiaan? Ens viikkoa seuraavalla viikolla on ultra ja lääkäri, sitten sitä uskoo varmaan paremmin (toivottavasti).
RR 6+4
Taddylle halit ja voimia!!
ON: Paha olo on miltei hävinnyt ja muutenkin menee kivasti!!! On tosiaan sellainen olo että onko sitä raskaana vai ei mutta eipä pitäisi valittaa jos pääsi pahasta olosta eroon!! Ummetus oireita täälläkin mut kai se tästä!!
Kovasti odotan jo ultraa joka on 16.12 et kolmisen viikkoo pläähhh....
Kyllä se tästä onneks viikot tuntuu menevän tosi nopeesti ja kohta saa ruveta joulua laittaan!!!
Millaisi suunnitelmia teillä on jouluksi??
Meillä anoppi ja appiukko tulee ja miehen sisko ja hänen miehensä syömään ja saunaan sellasta pientä! Ja joulu päivänä vähä kierretään kylää mun vanhemmilla!!
Mutta iloista päivän jatko kaikille heinämasuille!!!
ansku rv 8+5
Taas mennyt monta päivää, etten ole yhtikäs mitään kirjoitellut. Lueskellut välillä kylläkin.
Tänne kuuluu oikeastaan hyvin samaa kuin monelle muullekin. Eli pahoinvointi alkaa ilmeisesti helpottaa, koska hetkittäin tosiaan tulee tunne, että ollaanko tässä enää lainkaan raskaana. Eikä muutaman päivän takainen pieni vuoto ainakaan oloa helpottanut :( Vuoto onneksi kyllä loppui, eikä nyt ole näkynyt mitään *kop, kop*. Viime viikolla pääsin neuvolan kautta ultraan, vain nopeasti kurkistamaan, missä mennään. Silloin kaikki oli ainkin vielä hyvin, syke näkyi ja vauvan alku vastasi viikkoja. Np-ultra minulla olisi 16.12., joten sinne asti on nyt odoteltava ennen seuraavaa kurkistusta.
Kaikille km:n kokeineille iso hali ja paljon jaksamista! Aika on se paras lääke. Toivottavasti pääsette pian uudelleen yrittämään.
Piitu-Miinan kanssa minulla on sama juttu, eli oikeaa ruokaa menisi vaikka kuinka paljon. Nyt onkin ollut pakko syödä ihan säännöllisesti kaksi lämmintä ateriaa päivässä, muuten illasta tulee pitkä ja heikottava. Ja pahoittelut muuten sinulle vielä siitä, että sotkin sinutkin kerran kuudennen odottajaksi :/ Taisin vain tuolta kuumeilupuolelta joskus lukea sinun tehneen aiemmin jo viisi r-testiä ja siitä sitten näppäränä tyttönä laskin, että kuudetta teillekin odotellaan. Onhan minullakin yksi km takana, mutta aina ei vain leikkaa :)
Joulua meille vietetään ihan oman perheen kesken kotona, joulupäivänä sitten isovanhempia tulee meillä käymään.
Nyt on valmistauduttava hakemaan neiti 4v kerhosta, joten hyviä vointeja kaikille!
M rv8+6
Monta päivää on taas mennyt, että olen jaksanut raahautua koneelle. Tyttö on ollut mahataudissa ja itselläkin voimat melko vähissä... Onneks vähän alkaa helpottamaan...
Pahoittelut keskenmenon kokeneille!:( Tsemppiä!
Huomenna olis pikkujoulut ja tarkoitus olis ihan osallistua niihin. Viimekin raskaudessa olin alkuvaiheessa mukana menoissa, sitten vähän rauhotuin, kun maha alkoi kunnolla näkyä... SIis en tietenkään ota yhtään mitään, mutta pystyn pitämään hauskaa ilman viinaakin, vaikka muut ottaisivatkin (tietysti lähden ennen pois ennen sitä pahinta vaihetta, jolloin muut ei ehkä enää muista mitään!!!;)  )
Niitä neuvolakuulumisia: Meillä oli neuvola tiistaina, eli rv 8+4. Papereita täyteltiin, mutta muuta ei otettu kuin verenpaine, joka on aina mulla alhainen. Muut käyn sitten ihan labrassa. Näköjään kunnittain eroja, koska esikoista odotin eri kunnan alueella. Mutta siis sydänääniä kuunneltiin!!!
 Mutta täti paineli ensin kohtua ja sanoi, että hyvin on kasvanut ja taitaa olla taaksepäin kallellaan, jolloin sydänäänet on VIELÄKIN hankalampi kuulla! Joten eipä niitä kuulunut, mutta kohdun verenkierron vilkastuminen kuului huminana ja näytöllä vilahteli syke 170, mutta ei saanut kohdistettua niin, että olisi kuulunut.... Mutta en ole kovinkaan paniikissa, koska ei esikoisestakaan kuulunut näillä viikoilla...
Meillä on ultra vasta 23.12. ja sitä ennen käyn siinä veriseulassa. Seuraava neuvola on vasta tammikuun puolivälissä... Vähän ihmetyttää tuo ultra-aika, koska silloin taitaa olla jo rv 12+4... Mutta eikös sekin vielä tuohon veriseulaan sovellu...
Tsemppiä odotukseen!:) Ja kiva, että vielä tulee uusia heinäkuisia!:)
T:Amanda rv 8+6 (hui huomenna alkaa jo 10. raskausviikko!!!)
Täällä taas laiskaan tahtiin kirjoittelen, mutta luen ahkerasti muiden kuulumisia. Pahoinvointia oli minulla viime ja edellisellä viikolla todella paljon, oksenteluakin useana aamuna. Uutta oli työpaikalla oksentaminen kesken asiakastapaamisen aamupäivällä. Jouduin ryntäämään vessaan, joka onneksi sattui olemaan silloin aika lähellä. Aloin jo joka paikassa ottaa tavakseni tarkastaa, että missä on milloinkin lähin vessa. Nyt ei ole kolmeen päivään ollut pahoinvointia, ja sekin huolestuttaa. Kova nälkä on sentään jatkunut. Töissä pitää syödä vähän väliä välipaloja, muuten tulee kamala olo, eikä mikään ruokamäärä tunnu riittävän.
Tietääkö kukaan, onko normaalia vai pitäisikö huolestua supistuksista näin alkuvaiheessa? Tänään alkoi sellaisia tuntua pitkin päivää, kivuttomia ovat olleet eikä muita oireita ole.
Keiju rv 7+0
Tosin itsekin olen taustaillut koko viikon kun ei ole oikein mitään kirjoitettavaa. Oma olo edelleenkin hyvä, väsymystä ja palelua lukuunottamatta. Kyllä muakin mietityttää että olenko raskaana ollenkaan... Maanantaina ultra, jossa se sitten selviää.
Keiju, kyselit supistuksista aikaisilla viikoilla. Mulla ollut vähän samanlaisia tuntemuksia, ikään kuin vatsan kovettumisia/ kiristelyä, jotka tuntuvat vähän kuin supistuksilta, mutta olen ajatellut niiden olevan jotain muuta, kun luulin, ettei näin aikaisin voi olla supistuksia! Tiedä sitten mitä ovat...
Hyvää viikonloppua kaikille :)
Nasqu rv 7+0 tai 6+2 (maanataina nuo viikotkin sitten ehkä varmistuu :)
Kävin sitten aamulla päivystyksessä, kun holahti aamulla verta ihan kunnolla ja se kyllä pelästytti. Pääsin tosi nopsaan lääkäriin ja kaikki oli ainakin toistaiseksi hyvin :) Syke löytyi ja pienokainen vastasi viikkoja. Nyt sitten odotellaan ja toivotaan, että ei ollut mitään alkavaan keskenmenoon viittaavaa. Kontrolli ultra kahden viikon päähän.
Mukavaa viikonloppua kaikille :)
Varovasti minäkin ilmottaudun heinäkuisiin, maanantaina kävin neuvolassa ultrassa ja pikkuinen oli oikeassa paikassa ja LA:ksi saattin 2.7. Minulla oli tähän alle kaksi keskenmenoa, viimeiset menkat oli joskus toukokuussa, sitten keskenmonot viikoilla 8+1 ja 6+3 heinä- ja syyskuussa, joten aika kauhuissaan meni tuo ihan alku. Neljättä lapsukaista meille nyt sitten toivottavasti paremmalla menestyksellä odotellaan, edelliset -00, -02 ja -07.
Paha olo on ihan jatkuva, välillä joku syöminen vähän auttaa välillä ei. En muista edellistä lapsista, että hajut olisivat näin paljon haitanneet, asiakkaat haisevat monesti hirveälle ja miesparallakin on syömisrajoituksia. Väsymys on hirveä ja läjä muitakin oireita on ilmestynyt jo nyt. Hyvä tietysti, että oireita on =) Ensimmäinen oikea neuvola on ensi perjantaina, silloin ultrataan taas ja varmistetaan tuota laskettua aikaa.
Olen varmaan laiska kirjoittaja itseni tuntien, ainakin näin alkuraskaudessa, mutta käyn kyllä lukemassa ahkerasti. Erityisen paljon voimia ja kärsivällisyyttä keskenmenon kokeneille tai sitä pelkääville, tiedän hyvin miten piinaavaa se on! Rauhallista viikonloppua kaikille!
Miksuliinu 9+1
tänne kai minäkin liityn vaikka lienen ainoa joka ei heitä volttia tikkuun pissattuaan. Meillä tulossa yllätysten yllätys joka on sitten jo viides lapsi minulle... On hieman pökkyräinen olo että kuinkas tässä näin kävi... Mutta ihaniahan nuo edellisetkin ovat, kai se tästä iloksi muuttuu. En kyllä tiedä millon tästä uskaltaa puhua, omaiset kaatuvat varmaan suorilta jaloiltaan! On jotenkin kauhea olo kun luin esim. Tandyn tekstin, miksei se sattunut vaikka minulle kun en osaa iloitakaan (vielä)... Mutta eiköhän minuakin täällä jatkossa "nähdä". Niin ja se l.a. omien laskujen mukaan 25.7.
Viikot vasta alussa ja kun kierto on ollut todella lyhyt (24pv) niin ennen ultraa ei tarkkoja päiviä tiedä.
Neljättä odotellaan ja menkkojen mukaan la olis 31.7. mutta se siis varmaan muuttuu.
Pahoinvointi on vielä pysynyt kurissa mutta sitä odotellessa..
äitix3 rv 5+1
Pahoittelut keskenmenoista ja iso lämmin halaus. Toivottavasti jaksatte pian pyristellä jaloillenne ja uutta yritystä vaan!
Täällä ollaan jo kolmatta viikkoa kuumeessa. Nyt oon käynyt keuhkovissa, ensiviikolla pitäisi tulla soitto lääkäriltä jos kuvista löytyis jotain.
Mahaakin on pariin otteeseen ultrattu. Ensin lääkärillä missä ekaks tarkistettiin sikiön kunto, ja siellähän se kellui ja sydän löi pikkuisen rinnassa. Samalla katsottiin munuaiset, maksa yms, yms ja ne kaikki oli kunnossa. Sitten mä olin ekalla neuvolakäynnillä missä taas ultrattiin vauveli ja siellä hän oli pääalaspäin ja kaikki kunnossa. Laskettu aika on neuvolan mukaan 5.7, omien laskujen mukaan 6.7, että aika samoille päiville päästiin...
Neuvolassa sanottiin että alkuraskauteen saattaa myös liittyä pieni kuumeilu, mutta ei yli 37.3, kun mulla taas kuumetta on 38 astetta... kummallista. Toivottavasti tämä nyt ees joskus lähtisi pois.
Tää oli nyt tämmönen omaan napaan kirjoittelu, mutta ei tahdo tuo ajatus pysyä kasassa joten palaan ensi viikolla asiaan.
AatuLiina ja asukki 8+6, tyttö -06
Minäkin uskaltaudun viimein mukaan, taustaillut oon heinähattujen perustamisesta asti. Viikkoja on 8+1, ekassa neuvolassa on käyty, sekä ultrassa jo viikolla 6 verisen vuodon vuoksi, olen tässä hämmästellyt miten te olette päässy alkuraskauden ultraan, itselläni työterveyshuolto ei hoitanut asiaa vaan passitti päivystykseen, jossa minulle sanottiin että ei ole heidän asia, eihän he sille mitään voi jos kesken on mennyt. Kovalla vaatimisella sitten pääsin jonoon ja onneksi yksi sairaanhoitaja ymmärsi hätäni ja järjesti äitipolille. Jäi aika paha maku suuhun.Mutta onneksi masussa oli kaikki hyvin.
Pahoinvointi ja väsymys on kovaa, sekä kohtalaisen kova ruokahalu. Sitä perunaa ja pihviä tännekkin, kiitos=)))Kiloja tullut jo kolme...Viime raskaudessa paino nousi 28 kg, osaksi turvotuksen vuoksi, oli raskausmyrkytys.
empunmami ja baby 8+1
Tässä vielä yksi arkajalka liittyy seuraan.. heinäkuun 27. päivä on näillä näkymin la. eli nyt on viikkoja kertynyt 5+6 mikäli osaan yhtään oikein noita tulkita. Eka ultra oli jo alkuviikosta, kun mahaa on juilinut niin pahasti etten töihin kyennyt. Eipä sieltä vielä löytynyt kuin nesterakkula, johon sen papusen pitäis kuulemma ehkä jo ens viikolla ilmestyä kun uudestaan kurkataan. Ihan epätodellinen olo koko raskauden suhteen. Esikoinen siis tulossa ja toisinaan se iskee kyllä ku metrinen halko ja toisinaan sitä miettii onkohan sitä raskaana oikeesti ollenkaan...kaippa sen sitten uskoo kun sen sieltä ruudulta näkee.
Tää on kyllä kiva palsta ,ku pääsee vertailemaan "vaivojaan" toisten samassa tilassa olevien kans niin ne vaivat ei tunnu niin ylitsepääsemättömiltä ja osaltaan turhat pelot häviää (toisaalta lisääntyy).
mp73: Hieno kuva! :)
Eilen oli tällä tytöllä eka neuvola ja siellä ei nyt muuta ollut, kuin pisunäyte, verinäyte ja punnitus ja verenpaine. Seuraavalla kerralla(ens vuonna) sitten saan tietää nuo arvot tai aikasemmin jos niissä jotain häikkää on. Hemoglobiini oli normaali ja verenpaine hiukka alhanen, mutta ei hälyttävä..se selittääkin huimaukset mitä joskus tulee. Kumma juttu mutta ei edelleenkään tunnu että oisin raskaana, vaikka olen jo pikkuisen masussa nähnyt ja sydämmenkin sykkivän :)
No, tässä kohta puolin varaan aikaa ultraan ja verikokeeseen(päätettiin miehen kanssa että otetaan tuo verikoe)..sehän ei ole pakollinen, mutta silti..
Joku kyseli vitamiinilisistä, niin itse syön multitabseja raskaanaoleville ja siihen vielä hiukan d-vitamiinilisää, jotta se 10mikrogrammaa päivässä varmasti tulee saatua.
Olokaan ei ole hassumpi eli suht oireettomana mennään..viime yönä tosin kärsin koko yön päänsärystä ja ihmettelin kun normaalisti se lähtee nukkumalla pois, mutta ei tällä kertaa..ja tietenki heräilin koko ajan, joten taattu aamuvi**tus oli päällä ;) No, muuten kaiki hyvin :) Jatkoja kaikille!
-tanni- rv 8+5