Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos eskari jää väliin? Onko siitä haittaa?

23.01.2008 |

Meillä poika on pk-ryhmästään ainoa ensi syksynä eskari-ikäinen. Esikoulua varten pitäisi siirtyä toiseen päiväkotiin (hankalan matkan päässä) tai koulun yhteydessä olevaan esikouluun, mitä pidämme aika pelottavana paikkana.

Niinpä mietimme pojan jättämistä nykyiseen päiväkotiin, jossa hän voisi käydä " viskaria" ja mennä sitten sieltä suoraan kouluun.

Poika on loppuvuoden lapsi, en haluaisi hänelle vielä niin koulumaista systeemiä. Mutta mistä hän jää paitsi, jos eskari jää väliin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se alussa kieltämättä hirvitti. Tuntui hurjalta siirtyä turvallisesta päiväkodista ja sen turvallisesta pihasta isoon kouluun. Mutta kaikki on mennyt hyvin ja on ollut tosiaan hyvä " pehmeä" lasku koulumaailmaan.

Meillä myös iltapäivä on toiminut hyvin - siitäkun olen kuullut usein negatiivista palautetta koulun eskareista.

Vierailija
2/11 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa lapsi tutustuu tuleviin luokkakavereihin ja meillä on kyllä muutenkin viihtynyt eskarissa -lapsille ollut jotenkin tärkeä olla niin " iso" et saa jo mennä eskariin :)

Koulun yhteydessä oleva eskari on minusta toisaalta ihan hyväkin juttu (aiemmin erillään omassa paikassa, mutta sittemmin sijoitettu ison koulun yhteyteen). Siinä saa vuoden verran rauhassa tutustua isoon, kenties pelottavaankin kouluun. Eikä sitten kerralla pamahda eteen kaikki isot lapset, iso piha, monet rakennukset, uudet asiat kuten istuminen paikallaan tunnilla. Jos on eskarissa jo tutustunut ympäristöön, nähnyt niitä isompia kenties vähän pelottaviakin tyyppejä, voi jännittää " vain" koulun aloitusta kun menee sitten oikeasti kouluun. Meillä ainakin eskari on ollut hyvä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielläkin tyttö on koulun eskarissa ja siellä ainakin tekevät jo todella paljon kynä-paperitehtäviä - alkeismatikkaa ja -äidinkieltä ja muita eskaritehtäviä. Ei siis vaan, että opetellaan kirjaimet ja numerot vaan mitä erilaisimpien harjoitusten avulla valmistaudutaan lukemaan ja laskemaan opetteleluun etc.

Tietysti on myös leikkiä, ulkoilua ja liikuntaa ja musiikkia, piirrustusta ja askartelua.

Vierailija
4/11 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lämpimästi suosittelen eskariin menoa pojallesi!

Täällä eskari on koulun yhteydessä myöskin, ja kyllä se on ollut hyvää harjoittelua koulun aloitusta varten.

Lisäyksenä vielä muiden kirjoituksiin; eskarissa lapset opettelevat esim. ruokailussa käyttäytymistä toisin kuin päiväkodissa, eskarissa opetellaan kantamaan tarjoitinta itse, opetellaan ottamaan ruokaa itse annostelemalla, kaikenlaisia ruokailutapoja. Opetellaan myös erilaisen aikataulun noudattamista, tulemaan toimeen samanikäisten kanssa.

Meillä ainakin ollut tosi tärkeää päästä leikkimään ja touhuamaan samanikäisten, tavallaan tasavertaisten lasten kanssa ja päästä pois sieltä pienten parissa touhuamiselta.

Ihan eritavalla on tullut lapseen vastuunkantokykyä omista jutuistaan, oppinut sosiaalisia neuvottelutaitoja jne. Päiväkodissahan sellaiset asiat ratkaistaan lasten kesken usein vielä fyysisin keinoin tai kovin sanoin kun joukossa on niin paljon pienempiä.

Eikä meillä ole ollut ongelmaa siitä, että leikkipihalla ovat koululaisten kanssa yhtäaikaa. Samoin käyttävät samaa ruokasalia, tosin porrastetusti koululaisten kanssa.

KYllä eskari ehdottomasti on sellainen pehmeä lasku siihen koulumaailmaan missä pitää sitten osata tosissaan ottaa vastuuta itsestään ja omasta olemisestaan. Koulussa ei enää katsota perään vaatettamisen, vessassa käymisen, tavaroiden yms. kanssa vaan pitää itse huolehtia.

Jos jätätte eskarin väliin tavallaan siirtääksenne lapsenne siirtymistä " kovaan koulumaailmaan" voi se tehdä enemmän haittaa hänelle loppujen lopuksi. Sitten se pudotus vasta raju on jos suoraan menee kouluun vaikka lapsi olisikin koulukypsä esim. kirjamien, numeroiden yms. suhteen, niin muut tarvittavat taidot jäävät puutteellisiksi, koska niitä ei kyllä tietääkseni pv-kodissa opeteta. Näin minun mielestäni!

t. Yhden eskarilaisen, yhden ekaluokkalaisen ja yhden pv-kotilaisen äiti

Vierailija
5/11 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen siityi viime syksynä koulun yhteydessä pidettävään esikouluun ja jännitin sitä todella paljon. Onnekseni voin nyt suositella sitä teillekin - tietysti lapsikohtaisia eroja on ym. ym. mutta jos se koulu on ko. koulu johon hän menee myös 1. luokalle - laita ehdottomasti. Kynnys koulunaloitukseen madaltuu roimasti!

Meidän tyttö on tutustunut tuleviin luokkakavereihinsa ja vaikka muutimmekin juuri toisen koulun alueelle, aiomme laittaa tytön tuohon samaa pieneen kouluun jossa on nyt eskarissa. He harjoittelevat koululaisten päivärutiineja eli esim. syövät koulun ruokalassa - harjoittelevat tarjottimen ym. ottamista ja juuri sellaista mikä on sitten tosi uutta kun menee kouluun. Nyt tulee tilat ja koulun hälinä tutuksi ilman että olisi vielä niitä koululaisen juttuja. MEidän tyttö on tosi innoissaan ja saanut tosi läheisiä ystäviä näistä uusista, mutta tulevista luokkakavereista!

Oikeasti esikoulu on niin hyvä silta päiväkodin ja koulun välillä - leikitään, mutta totutellaan myös koulussa vaadittaviin taitohin, eli olemaan hiljaa kun opettajalla on asiaa ym. muutakin tärkeää kuin kirjaimia, lukemista tai läksyjä. Meidän eskariopettaja onkin sanonut, että nämä keskittymiseen, yhteistyöhön ym. liittyvät harjoitukset on sitä kouluun valmistumista - tehtäviä tehdään jonkin verran, mutta se ei ole esikoulun tarkoitus. Opetellaan kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä, istumista ja kuuntelemista sekä esim. mielipide-erojen hyväksymistä, kompromissien tekemistä isossa ryhmässä, yhteisiä päätöksiä esim. retkistä ja sellaista jota ei vielä päiväkodissa harjoitella.

En voi muuta kuin suositella erityisen lämpimästi juuri sitä kouluntiloissa tapahtuvaa esikoulua!

Vierailija
6/11 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itsestä tuntuu että päiväkodin eskarista ei jää mistään muusta paitsi kuin kavereihin tutustumisesta. Itse laittaisin lapsen juuri paljon mielummin koulumaiseen eskariin kuin päiväkodin eskariin juuri monien mainitsemista seikoista johtuen.

Eskarin taitoja hiovasta vaikutuksesta en ole läheskään yhtä vakuuttunut kuin moni, niitä taitoja kun voi hyvin opetella kotona ja muuallakin ryhmässä toisten lasten kanssa. Tehtävien osalta tuntuu myös että kotona oppii jopa paljon enemmän kuin eskarissa, mutta riippuu tietenkin lapsen mielenkiinnosta ja kotona tehtävistä asioista.

Lähinnä itse näkisin eskarin hyödyn kavereihin tutustumisessa ja koulussa tapahtuvan eskarin kouluun siirtymisen harjoitteluna pikkuhiljaa. Muuten en ehkä korostaisi sitä niin paljon.

Vierailija
7/11 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eskarista on vain ja ainoastaan hyötyä. Sen olen vuosien varrella opena huomannut. Mitä jos laiittaisit lapsesi sinne koulun yhteydessä olevaan eskariin? Eipä olisi koulu kauan pelottava paikka! Itse olen jopa opettanut sellaista eskaria, jossa oli eskari-1 lk-2 lk samassa. Hienosti sujui, myös eskarilaisilta.

Vierailija
8/11 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen avulla lapset tutustuvat koulussa tärkeisiin taitoihin leikin ja toiminnan kautta. Toivon mukaan kaikkialla olisi niin hieno järjestelmä kuin meidän kaupungissamme, että lapset saavat todella leikin ja yhteistoiminnan kautta opiskella koulussa tarvittavien taitojen alkeita, eikä missään keskityttäisi vain papereiden täyttämiseen ja kynätöiden harjoitteluun. Oma poikani oppi eskarissa ennen kaikkea olemaan ryhmässä (esikoinen) ja toimimaan muiden kanssa yhdessä. Hän sai juuri sellaista toimintaa, jota siinä iässä tarvitsi. Paperitehtäviä ei juurikaan tehty eikä niitä kuljetettu kotiin. Askarteluja vain tehtiiin ja mukavaa oli, silti opittiin. Eskari oli koulun yhteydessä, mutta eri koulussa kuin missä poikani lopulta aloitti ensimmäisen luokan.

Kannatan ehdottomasti eskariin laittoa, varsinkin, jos lapsesi aloittaa samassa koulussa missä eskari on :) Päiväkodin toimintaakaan en väheksy ja monissa päiväkodeissa kyllä kannustetaan lapsia keskustelevaan riitojen ratkaisuun ja ainakin niissä missä omat lapseni ovat vierailleet (perhepäivähoidon kasvatteja pääosin) lapset ovat ottaneet ruoan itse jo melkein kolmevuotiaista???

Vierailija
9/11 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tula vaan mieleen, kun muut väheksyivät noita eskarin tehtäviä tai, että niitä tehdään hyvin vähän.

Meidän lapsella on koulun eskarissa nimittäin on mielestäni aika paljon kynäpaperi tehtäviä -läksyäkin on kerran tai pari viikossa. Heillä on tietysit esiopetuksen kirja käytössä ja sen lisäksi tehdään paljon monistetehtäviä. Tehtävistä on minusta hycvn huomannut, että ne on todella asiantuntijoiden suunnitelemia - eli niissä selvästi harjoitellaan esim. lukemiseen tai matematiikkaan liittyviä hahmotusjuttuja - vaikkei tosiaa heti aluksi suoranaisesti lukemista ja laskemista harjoiteltukaan - nyt on kyllä jo tosin ihan +-laskut pelissä. Mutta aikamoinen pedagogi saa mielestäni olla jos tuon kaiken kotona suunnittelee ja opettaa....

Vierailija
10/11 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari ei ole pakollinen, mutta siihen on oikeus... Laitoin esikoiseni kevätlukukaudeksi eskariin ja syksyllä aloitti koulun ekalla. Lapseni on alkuvuodesta syntynyt ja aloitti varhaistetusti. Syksyllä ehti sitten käydä koulukypsyystesteissä yms. No, ihan ikätasonsa mukainen poika oli ja kynäote on vieläkin hakusessa, muuten pärjää kyllä.

Syyt olivat itsekkäät, en halunnut syksystä heti sitoutua eskariruljanssiin. Siellähän on sitten käytävä, kun sen aloittaa. Mutta siis näin meillä ja olen kiitollinen, että kohdallamme löytyi tällainen ratkaisu. Itse asiassa yksi tuttavaopettaja sanoi, että laita ny edes puoleksi vuodeksi esikouluun.

Vierailija
11/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on loppuvuodesta syntynyt lapsi, jonka laitoin koulun eskariin oman ikäluokkansa kanssa samanaikaisesti. Ei olisi pitänyt. Jos sinusta tuntuu siltä, ettei lapsi ole valmis koulun eskariin ja on vielä loppuvuodesta syntynyt ja käy kuitenkin päiväkotia, kannustan sinua tekemään niin kuin sinusta tuntuu parhaimmalta. Huolimatta siitä, mitä mieltä muut ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan