Kumpi on kätevämpi: Keittiö ja olohuone erikseen, vai yhdessä?
Kommentit (21)
on keittön ja olkkarin välissä baaritiski, ovat siis käytännössä lähes yhtä isoa huonetta. Keittiö jää siis selän taakse kun katsoo telkkaria. Keittiön saareke toimii baarijakkaroineen arkisin ruokapöytänä, pyhä yms varten on olohuoneessa pöytä tuoleineen.
Meillä tää toimii ihan hyvin, just sen takia että toinen voi istua olohuoneessa ja silti pystyy keskustelemaan samalla kun toinen häärää keittiössä.
Mä en ymmärtäny miksei keittö sais näkyä olohuoneeseen?
Mä tykkään sitä enemmän talosta/asunnosta, mitä vähemmän siinä on turhia väliseiniä.
Tosin meillä on arki- ja vierasolohuoneetkin erikseen.
Varmasti kyse siitä mihin on tottunut. Minä pidän siitä että olohuone on omassa rauhassaan ja sinne ei kanna kokkouksen äänet. Olohuoneesta voi tietenkin olla yhteys ruokasaliin, mutta sekin mielummin olohuoneesta ja keittiöstä erillisenä huoneena.
Tai sitten keittiön pitäisi olla niin iso että sinne mahtuisi sohva tms että siitä vois tehdä myös oleilutilan.
En koskaan haluaisi olohuoneeseen ruokapöytää.
En edes muuttaisi sellaiseen asuntoon.
Keittiön käryt pysyy poissa olohuoneesta. Myös kivempi ettei tarvitse hellan vieressä rentoutua ja katsoa televisiota tai ettei vieraille tarvitse esitellä tiskejä.
Ja niin teimmekin kun tätä vanhaa taloa remontoimme, toimme keittiön olohuoneen yhteyteen. En tiedä mitä tiskejä sieltä olohuoneesta pitäisi tuijottaa, tiskoneeseenhan ne saa piiloon.
Pienten lasten kanssa on ihanaa kun ei tarvitse linnoittautua keittiöön ja miettiä mitä ne lapset olohuoneessa puuhailevat (meillä leikitään lähinnä olohuoneessa). Ja tykkään myös katsoa sitä telkkaria joskus ruokaa laittaessani, tai ainakin ennen tykkäsin kun viiden maissa sai katsoa jotain muuta kuin lastenohjelmia ;)
ja se on tosi rasittavaa. Seuraavassa näköyhteys ruokatilasta olohuoneeseen säilyy, mutta välissä on toinen tila. Se on parasta koko asunnossa.
Lasten kanssa tykkään erillisistä tiloista. Tulee selkeät ruokatilanteet eikä vilkkaampikaan lähde niin helposti haahuilemaan kesken syömisen.
Sellaisista en silti pidä, jossa keittiö on kokonaan erillinen huone. Avaruutta pitä olla ja usein erilliset keittiöt ovat ahtaita. Niitä näkee vanhemissa asunnoissa.
Voisitko kertoa, milloin käytätte vierasolohuonetta? Nimestä päätellen silloin, kun on vieraita? Käykö teillä niitä useinkin? Olettaisin näin...
Tai voihan sitä ihan huvikseen rakentaa muutaman kymmenen neliön huoneen jos joskus tulee vieraita.
tykkään että tämä on tosi hyvä ja toimiva järjestys. olohuoneen ja keittiön erottaa toisistaan isokokoinen leivinuuni-takka ja sen vieressä oleva pieni seinänpätkä. huoneiden välillä on puhe- ja myös osittainen näköyhteys mutta silti kumpikin ovat selkeästi omia tilojaan.
ihan täysin avokeittiöstä en tykkää enkä myöskään kokonaan erillisestä keittöstä.
Se kait riippuu eniten kokkaajan tavoista ja keittiön puhtaanapitokyvystä. Mikäli kokkaamisen jälkeen joutuu alkaa siivoamisen katosta ja seinistä roiskeita ja tiskivuori pursuaa jo ulko-ovesta ulos, niin ekäpä silloin saa miettiä kerran jos toisenkin huonejakoaan..
Meillä oh+keittiö on yhdistetty, en osaisi muuta kuvitellakkaan. Pikku riiviöitä on helpompi paimentaa avarissa tiloissa ja keskustelukin on lkaikkien kanssa helpompaa, kun ei tarvitse mennä yksikseen mököttämään (=kokkaamaan) keittiöön.
Vinkki; mikäli olet sotkija keittiössä, et sa tapojasi muutettua vaikka optimistisesti niin kuvittelisitkin tupakeittiötä rakentaessasi.
Ihan kiva, mutta mä olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että, on kivempi kun se keittiö on ihan erikseen.
Syitä mä en nyt jaksa luetella, mutta näin..
En tykkää tästä nykyisestä suuntauksesta, että kaikki yhtä suurta avointa tilaa. Meillä niin, että on vähän isompi keittiö, jossa erillinen ruoanlaittopiste ja ruokailutilana siitä osa, joka sitten olohuoneen vieressä, oviaukko on hiukan suurempi kuin tavallisesti, mutta seinä siis kuitenkin välissä, mikä on hyvä asia. Kokkailutilaan ei siis näkyvyyttä olkkarista. En halua, että jos esim. yllätysvieraita, vieraat sais tuijotella tiskiröykkiöitä (ja kauhistella mielessänsä...).
Mun mielestä on erittäin ärsyttävää kun tulen vaikka töistä, miehellä on kaveri/kavereita tai sukulaisia käymässä ja mulla nälkä. Mä haluaisin siinä syödä ihan rauhassa ja olla rauhassa vähän aikaa, en tykkää olla silloin ns. " näytillä" .
Erikseen ottaisin nyt keittiön jos saisin valita.
En halua, että olohuoneessa hurraa tiskikone, yleiskone tai mikroaaltouuni. Ruokapöytä olohuoneessa on aivan älytön juttu, tosi vanhanaikaista.
Aivan avoin tila on minun mielestäni aika " orjuuttava" tai mikä sana sitä nyt kuvaisi parhaiten.
Jos on pieniä lapsia, erillinen keittiö, missä pöytä arkiruokailuun. Sitten erikseen olohuone ja ruokailutila/huone.
Meillä tupakeittiö on TODELLA tärkeä.. En edes osaisi ajatella, että olisi erillinen keittiö, mihin pitäisi varta vasten mennä..
Vieraitakin kun on, saa seurustella vaikka toiset ois kahvilla ja toiset sohvalla!
Minäkään en ihan avoimeksi tilaa haluaisi, ei ole kiva olkkarista nähdä keittiön mahdollisia sotkuja. Mutta jonkunlainen yhteys keittiöön, että sieltä kokatessa voisi seurustella olohuoneessa istuvien kasnsa.
Meillä on nyt olkkari ja keittiö erillään toisistaan, välissä eteiskäytävä. Ei ole kiva. Ainoa miinus koko asunnossa.