Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**HUHTIKUUN Helmet vko. 48**

24.11.2008 |

Ja aloitetaanpa uusi viikkopino..

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten ollut viime viikolla lainkaan äänessä. Ei vaan jaksanut, lukemassa kyllä kävin.

Työt vie kaikki voimat. Siis mukava työ, tykkään olla kyllä. Mut vuodepotilaita kun käännät ja nostat ja siirrät ja nostelet tuoliin jne, niin kyl on paikat kipeet!! Olinkin sitten jo yhden päivän ennen vapaita sairaslomal ku selkä oli niin kipee ettei ylös päässy ja suoraks saanu selkää..

Lääkäri sanoi et jos tänään viel selkä kipee niin soitto vaan niin hän jatkaa sairaslomaa.. Kipee tuo on mut huomen pakko men töihin.. Viimiset 2vko jäljel tol osastol ja jatkoo pitäis selvitel jne niin..

Oltiin vanhempieni luona nyt viikonloppuna, yllätyin kuinka kimpaannuin kun äiti alkoi kokeilemaan vatsaani et kyllä se jo näkyy ja että potkiiko se. Sanoin että ei niin silti pittää kättä siinä ja sannoo et alas ny potkii. En tie miks siit kimpaannuin mut raivosin sil et ota nyt se kätes pois et se ei potki. Tuntu jotenkin et se tuli liian intiimille alueelle etenki ku maha ei kyl näy vieläkään!!

Kaitpa tuo kuulu raskauteen :D ?

Häitä tässä on myös järjestelty, päätettiin maistraatis men naimisiin mut kaikennäköst puuhaa tässä silti vielä on ennen meidän päivää..

Colatoffeel oli muuten sama arvo kuin miul sokerirasitukses, kyllä. Tässä sit vaan ruokavaliomuutostellaan =) Miten on lähtenyt sujumaan?

Tänään olis sitten ultra, rakenne sellainen. Aika monel se tääl ollutkin jo.. Ja vaihteeksi meil on miehen kans riita alla. Aina ollaan ultraan menty riita alla.. Aaargh. Nukuinkin sohval viime yön, huonosti..

Joo sit keräsin taas viime viikon kysymyksiä "gallupiksi" ja muutama omakin pyörii tässä mielessä..

*Tukivyön käytöstä kaivattiin kokemuksia? (tuntematon minulle tämä..)

*Onko teille tullut painoa minkä verran? (itselleni ei yhtään)

*Peräpukamia onko muille jo tullut? (nytkö ne vaivat sit jo alkaa, pukamat, hiivat...)

*Miten teillä liikunnan kanssa, meneekö puhkuen vai ei? (mie kävelen kyl mummomaisest ja henki ei kulje lainkaa :D)

*Onko muita joilla vatsa ei vielä näy??

*Ja onko muita joilla ei vieläkään liikkeet tunnu? Itsellä luulin kerran tuntuneen mut ei sit vissii ku ei oo sen jälkeen tuntunut mitään..

Mut nyt pitää ettii viel morsiuskimppu kuvaa ja lähtee hoitelee hääasioit ennen ultraa ja on viel labrakin 9:20, verensokeri otetaa.. :/

Jaksamisia!

Verticia & masukkiasukki Rv 19+3

Vierailija
2/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimen taas kirjoittelemassa täällä. Mulla hieman sama juttu kuin Verticia sulla; työ vie kaikki voimat. TÖiden jälkeen kun kotona viel kotihommia puuhaa niin ei paljon enää konetta jaksa aukasta. Nyt kylläkin työajalla käväsen täällä 'tuhma minä'.

Ensiksi ultrakuulumisia; viime viikolla käytiin rakenneultrassa :) Kaikki tuntui olevan hyvin, masukki vastasi viikkojaan ja oli kuulemma tasamittainen viikkoja ajatellen. Ja kuten monella muullakin täällä huhtikuisissa, niin meilläkin on ilmeisesti poju tulossa :) En voi kuitenkaan sanoa että olisin pettynyt, vaikka toivoinkin mielessäni tyttöä. Poika on ihan yhtälailla tervetullut :) Melko rauhallinen oli ja un kätilö olisi näyttänyt ultralla meille masukin kasvot, niin sepä laittoi käden eteen hieman kuin että minua ei saa kurkistella. Kunnon ujopiimä! Toisaalta mulla on pieni pelko, että onkohan kaikki hyvin kun se ei ollut mitenkään vilkas liikkeinen, mutta voi olla että sattui olemaan väsynyt juuri sillä hetkellä.

Kysymyksiin vastauksia:

-Tukivyöstä en ole ennemmin kuullutkaan..

-Paino on noussut noin 3kg (alkuraskaudessa ei pahoinvoinnin vuoksi kuitenkaan tipahtanut yhtään)

-Peräpukamat: ei ole vielä vaivannut, ei ole aiemmastakaan kokemusta, että millaista on kun vaivaa.

-Liikunta: Jäänyt todella vähälle, töissä tulee liikuttua melko paljon. Työliikunta ei tietysti korvaa lenkkeilyliikuntaa, mutta ei kerkeä/jaksa enempää (ei siis välillä kehtaa lähteä). Huomaa kylläkin että kunto on romahtanut. Välillä huomaa muuten, että vaappuu kuin ankka.

- Vatsa näkyy jo hyvinkin, ei sitä pysty saamaan peittoon enää. Saa olla täysin rinnoin ja näkyvästi raskaana :)

- Liikkeet ovat tuntuneet parin viikon ajan, mutta ei säännöllisinä. Alussa oli vaikea hahmottaa että mikä oli liikettä ja mikä vain ilmaa suolenmutkassa ;P

?Vaivaako ketään muuta närästys? Itsellä toissa viikolla oli jatkuvaa, nyt hieman vähemmän onneksi.

?Olisiko mahdollista laittaa tänne näkyville tämänhetkisiä masukuviamme? Olisi mukava nähdä millaisia mahoja meillä on :)

Monet ovat tainneet käydä jo sokerirasituksessa. Mulla se olisi vielä edessäpäin..

Mukavaa päivää kaikille!

Terveisin

Sivri ja masukki rv 20+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas se lumi tänne Helsinkiinkin, vihdoin!! Heh, tosin vähän liikaakin kerralla koska jouduin jättämään auton kotiin ja tulemaan julkkareilla töihin kun meidän parkkipaikalla sitä lunta oli yön aikana kertynyt taas ainakin 30cm! Eilen illalla ajeltiin Hämeenlinnasta kotiin ja aikaa meni "vaatimattomat" 2,5 h!! VOi luoja miten paljon mä pelkäsin vaikka vauhtia oli moottoritielläkin vain noin 60km/h. Välillä ei näkynyt metriäkään eteenpäin! Onneksi poika nukkui koko matkan kun mä en oikein osannut olla rauhallinen. Vaikka mies onkin kyllä ihan luotettava kuski, mutta keli oli aivan hirveä!!!! Olin ihan varma että jossain hangessa vielä ollaan.. Mulla on jäänyt pieni kammo kun esikoista odottaessani jouduin tekemään paniikkijarrutuksen 120km/h kun eteen pölähtikin 2 hirveä.. Silloin oli onneksi kesä ja kuivaa ja sain jopa pidettyä itseni niin, etten satuttanut mahaani turvavöihin, mutta se pelkotunne ei unohdu ihan heti.. Ja sairaalassa jouduin silti olemaan tarkkailussa yön yli.

Ei mennyt viikonloppuna ihan putkeen mun uusi ruokavalioni :).. Oltiin siis anoppilassa ja tuli syötyä kuin possu ja myös kaikkea kiellettyä.. Mutta ruotuun palasin kyllä taas tänään joten eipä se kai kauhiasti haittaa. Vähän sillä asenteella olen että viikolla ruodussa ja viikonloppuna saa sitten hiukan herkutellakin. Viime viikonloppu tosin meni vähän enemmän kun "vähän" herkutellessa. Suklaatakin sorruin syömään ainakin 5 palaa tai enemmänkin ja lisäksi sitten kaikki se ruoka.

Verticialle onnea tulevasta avioitumisesta!!! Millon teillä se hääpäivä on?

Sitten vähän noihin kysymyksiin..

*Tukivyön käytöstä kaivattiin kokemuksia? (ei kyllä minkäänlaisia, mutta olen kuullut että on hyvä jos selkä särkee)

*Onko teille tullut painoa minkä verran? (varmaan jo 10 kiloa)

*Peräpukamia onko muille jo tullut? (ei onneksi ole, tosi kurja vaiva kyllä)

*Miten teillä liikunnan kanssa, meneekö puhkuen vai ei? (välillä meinaa supistaa jos kävelee liian lujaa, mutta melko reippaasti pystyn vielä liikkumaan. Ei ahista yhtään)

*Onko muita joilla vatsa ei vielä näy?? (juuei, kyllä näytän siltä että kohta Greenpeace tulee.. Save the Whales..)

*Ja onko muita joilla ei vieläkään liikkeet tunnu? (liikkeet on tuntuneet enemmän ja vähemmän jo reilun kuukauden. Nykyään melko säännöllisestikin, mutta ei ne vielä kovin voimakkaita ole. Istukka on tässä raskaudessa takana, joten mielenkiinnolla koen uusia tuntemuksia. Esikoista odottaessani istukka oli edessä ja kyllä se totisesti vaimensi. Loppuajasta kyllä tuntui silloinkin ja kunnolla).

Nyt mä taidan vilkaista jo noita töitäkin..

Kivaa alkuviikkoa kaikille!

Colatoffee ja pikkukakkonen 21+3

Vierailija
4/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin kauhean pitkän vuodatuksen (yli puoli tuntia meni) ja sitten tämä saakelin sivusto sanoi että keskustelut ovat hetkellisesti pois käytöstä. Ei voi olla todellista...=(

Nyt ei enää ehdi toistamaan itseään, pakko lähteä kaivamaan autoa hangesta..

T: Helmielina + neponen 21 ja risat

Vierailija
5/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime viikko meni lueskellessa vaan teijän juttuja....

Omaan vointiin kuuluu vain hyvää massu on söpön valtava... tosin kun laittaa duuni vaatteet pääälle niin ei sitä sitten kunnolla edes näy... Töissä menee mukavasta mutta ärsyttää pomon vuoro jaot siitä että hänen mielestä en pysty tekemään vuorovastaava vuoroja turvallisuuden takia... naurettavaa meillä kun ei muutenkaan tapahdu mitään kummallista(olen siis kaupalla töissä ja asia liittyy siihen jos otetaan varkaita kiinni...) kun kukaan vv ei nykyään ota enää kiinni varkaita... syy on hyvinkin yksinkertainen siis jos jään saikkupäiville vuorovastaavavuorosta niin minut joudutaan korvaamaan ,mutta kun pomo pistää ns... tiimi taikka teollinenvuoroihin niin yllätys yllätys ei korvata kellään vaan kaikki muut vuorossa olevat tekevät enemmän hommaa(tämä sama on kaikkien kohdalla kun joka jää saikulle ei korvata vaikka joku olisi tulossa töihin...).... tekisi niin mieli ottaa yhteyttä liittoon ja kysyä mitä mieltä he ovat tästa kun taloudellinen tappio on melkein 500€ minulle.... varsinkaan kun en ole ole ollut saikulla kuin yhden päivän ja sekin oli poikani takia...... toiv. joku ymmärsi pointin... vaikea selittää

Rakenneultrassa käytiin ja kaikki oli hyvin!!! Sukupuolta ei edes haluttu tietää joten sen saamme nähdä sitten kun vauva syntyy...

Joku kyseli tuosta haikaranpesästä... poika on syntynyt siellä ja menemme sinne myös tämän kohdalla tosin meille uudelleen synnyttäneille ei ole niitä valmennuksia ainoastaan keskustelu kätilön kanssa ja sekin on vasta vko 32...

Tukivyön käytöstä kaivattiin kokemuksia? (tuntematon minulle tämä..)

itselläni on muutama sen takia että käyn jumpassa 3-4krt viikossa niin on tukemassa sitten selkää ja töissä myös päivästä riippuen..

*Onko teille tullut painoa minkä verran? (itselleni ei yhtään)

on tullut jopa 5 kiloa mutta se ei näy kyllä missään on vissiin ollu ihan hyvässä kunnossa

*Miten teillä liikunnan kanssa, meneekö puhkuen vai ei?

ja menee hyvin jaksaa melkein yhtä hienosti ku ennen ainoastaan häiritsee tuo pissi hätä.. ;) joudunkin jo puolessa välissä käymään pissalla..

*Ja onko muita joilla ei vieläkään liikkeet tunnu?

tuntuu ja on tuntunut jo kk verran osa syy uskoisin olevan siinä kun istukkka on takana...

mutta nyt täytyy mennä...

lumiterveisin mikumamma ja siru tasan 21

Vierailija
6/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan kans oltu hieman puhki töiden jälkeen. Lisäksi laitettiin asunto perjtantaina myyntiin ja siivosin kaks päivää. Nyt pitäis sitten pitää kämppä kuosissa seuraavat 60-90 päivää (kuulemma arviolta sen verran kestää myydä) kun on niitä esittelyjä! Löydettiin ihana rivarinpätkä Mäntsälästä! Kun vaan kukaan ei veis sitä ennen kun oma on myyty...

Sit Gallup...

*Tukivyö?

Ostin sellasen tukivyön jossa ei oo solkia vaan on sellanen joustava pötkylä. Vähän tuossa mahan alla on vahvempaa kangasta. Oikohan se merkki just Anita...? Mut mulla tuli siitä jotenkin huono olo ja se jotenkin paino mahaa alaspäin. Vaikea selittää... Laitoin sen ekan kerran päälle kun menin synnytysvalmennukseen ja varmaan tuli siitäkin huono olo kun piti istua paikallaan niin pitkään kovalla penkillä. Mut pitää kokeilla myöhemmin uudelleen!

*Paino?

Ei oo vaakaa kotona ni en tiedä. Vaatteet mahtuu kyl ihan ok vielä päälle paitsi mahasta.

Peräpukamat?

Ei vaivaa (vielä). Mun laiska vatsahan ei aluksi toiminu ollenkaan kun piti jättää pellavarouhe pois. Nyt oon löytäny vehnäleseen jossa on 49% kuituja ja kun sitä vetää 1/3 pakettia päivässä ni johan toimii! :)

*Liikunta?

Vähän joo puuskututtaa ja välillä tulee sellanen ihan hengenahdistus, mut vasta sit kun pahin hengästys on menny ohi. Ihan hyvin jaksan kuitenkin jumpassa ja koirien kans lenkillä. Istuessa ei voi enää olla lysyssä kun alkaa ahistaa, varsinkin jos on täysi vatsa.

*Vatsan näkyminen?

Kyl näkyy jo! Jopa (hoitsu)työvaatteiden läpi alkaa vähän pömpöttää...:)

*Liikkeet?

Liikkeet on tuntunu säännöllisesti n viikon. Sitä ennen ehkä joka 3 päivä jotain möyrintää parin viikon ajan.

*Närästys?

Joo välillä pahastikin! Mut ei joka päivä...

Sit mulla ois pari lisä kyssäriä...

*Aiotteko tehä miehelle isyyspakkauksen? Mitä laitatte siihen? Mä ajattelin väsät ja oon jo vähän keräilly kamojakin...

*Onko normaalia kun vihloo välillä emätintä ja peräaukkoa? Tai sinne mä sen vihlonnan sijoittaisin. Tuntuu pääasiassa paikallaan ollessa mut myös liikkuessa. Onko noi niitä liitoskipuja vai mitä?

Nyt pitää tehdä töitäkin välillä... :) Kiva kun täällä saa nurista ja valittaa jos tuntuu siltä ja lukea muidenkin samanlaisia nurinoita! Kotona aletaan olla jo kyllääntyneitä mun marinaan kun koko ajan kolottaa tai vihloo johonkin... :)

Terv.

Sirppu + Itu rv 21+4

PS. Sit vinkkinä: kun on sepustanu pitkän viestin ni kannattaa valita lopuksi (ennen lähettämistä) koko teksti ja sit oikealla hiiren näppäimellä valita "copy". Sit jos viesti ei mee perille ni "paste" toiminnolla sen saa nopeesti takas viesti kenttää siirrettyä.

Vierailija
7/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä itsekin vastaisi gallupiin:

Tukivyö: en ole ainakaan vielä ostanut. Tosin oma äitini jo sitä on ehtinyt suosittelemaan. :)

Paino: 4.5kg on tullut lisää kesästä. Lähtöpaino ennen raskautta oli 59kg, joten en panikoi painon suhteen. Tähän mennessä paino näyttää kasautuneen vatsan seutuville.

Peräpukamat: ei vaivaa vielä ja toivottavasti ei jatkossakaan

Liikunta: laiska olen liikkumaan ollut aina, raskausaika ei mikään poikkeus. Eilinen lumimyräkkä toi mukanaan lumityöt, joista sain ensimakua tälle talvelle tänä aamuna ennen töihin lähtöä. Mies oli yötä töiden vuoksi toisella paikkakunnalla, joten oli pakko tarttua lumikolaan itse. Puuskuttaen se onnistui.

Vatsan näkyminen: on näkynyt jo jonkin aikaa. Suhtaudun kasvavaan vatsaan ylpeydellä. :)

Liikkeet: on tuntuneet noin kolmen viikon ajan. Jonkin aikaa ne on tuntuneet säännöllisesti päivittäin ja etenkin iltaisin nukkumaan mennessä. Takaseinämässä oleva istukka mahdollistanee liikkeiden tuntumisen näinkin voimakkaina. Eilen telkkaria katsoessa vesseli oikein innostui jumppaamaan suuntaan jos toiseen. Vilkkaan oloinen kaveri. :)

Närästys: ei

Isyyspakkaus isälle: jaa-a, en ole asiaa tarkemmin miettinyt. Voishan hän siitä innostuakin.

Sirppu 83: epäilen kuvailemaasi vihlontaa liitoskivuiksi, joiksi itsekin niitä arvelit. Mutta kannattaa varmistaa asia neuvolasta, jos painaa mieltä.

Itse soitin tänä aamuna kaiken varalta neuvolaan kun onnistuin liukastumaan/pyllähtämään töihin tullessa. Lumen alla oli jäätä ja jalat lähti alta. Neuvolan terveydenhoitaja rauhoitteli ja kehotti seuraamaan vauvan liikkeitä ja mahdollisia kipuja/vuotoa ja ottamaan tarvittaessa uudelleen yhteyttä. Onneksi kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Säikytti vaan ja pitänee jatkossa katsoa tarkemmin mihin jalallaan astuu. Liukas- ja korkeakorkoiset kengät olenkin jo jättänyt suosiolla kaappiin "parempia aikoja" odotellessa.

En näköjään ole ainoa, jonka kotiväki eli minun tapauksessa tulevan lapsen isä on jo kyllästymiseen asti saanut kuulla vauvaan liittyvistä jutuista. Sanoi tuossa viikonloppuna, etten välillä puhu mistään muusta. Pitänee jatkossa yrittää säästää hänen korviaan ja purkautua täällä ja ystävien kanssa. Miehen serkun puoliso on raskaana myös, joten olemme sähköpostin välityksellä purkaneet ajatuksiamme.

Taapero 82 ja vesseli 21+3

Vierailija
8/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...moips !

Täällä on menty eteenpäin tasaiseen tahtiin, eikä mitään suuria uutisia ole kerrottavana. En nyt muista, kirjoitinko viime viikolla mitään neuvolakäynnistä vai ei. Enkä jaksa mennä katsomaankaan - laiska olen. Joo, jos jotain olen huomannut, niin sen, että pää on raskauden myötä lahonnu entisestään. En muista mitään, jos ei se lue kalenterissa. Osa syy alkavaan dementiaan on varmaan myös kohtuullinen stressi töissä. Olen kyllä tottunut lähes joka työpaikassa siihen, että töitä tehdään koko ajan kieli vyön alla, sata rautaa tulessa ja usein pitkää päivää jne. Mutta nyt stressaa lisää se, kun tietää, ettei sais stressata, istua kauan paikallaan, olla syömättä jne...oravanpyörä on valmis.

Viime viikon alussa tosiaan neuvolassa jälleen käväistiin ja nyt pääsimme niitä sydänääniä sitten vihdoin ja viimein kuuntelemaan. Sitä kun olen aikaisemmin ihmetellyt, kun ei tähän mennessä ole kuunneltu. Hyvin kuului molempien jumputukset. Toisella oli 140 ja toisella 150. Neuvolan täti meinas, että kun on noin paljon eroa, niin toinen vois olla tyttö ja toinen poika. Mutta ei se siis missään nimessä mikään varma asia ole.

Kaikki rutiinitsekkaukset olivat jälleen ok ja juomaan vaan kehotettiin enemmän ja enemmän. Mulla ainakin ottaa toi runsas veden juonti nyt niin paljon vastaan, että ei tuu mitään. Tai jos jotain tulee, niin huono olo. Makea mehu kyllä menee alas, mutta sehän sit ei taas kelpaa :D

Vastailen noihin kysymyksiin nyt, kun monet niistä liittyy mun neuvolakäyntiinkin:

TUKIVYÖ - neuvolassa kehoitettiin mua ostamaan se. Pötsistä tulee kuulemma todennäköisesti erittäin iso ja tukivyötä suositeltiin käyttämään jo ihan nyt saman tien. Yhtään en ole käynyt vielä lastentarvikeliikkeissä (en siis kertaakaan!) katsomassa tukivöitä tai mitään muutakaan. Varmaan on nyt laitettava kalenteriin ihan aika sille käynnille...antakaa vinkkejä tukivyömerkeistä, jos jollain jotain kokemuksia on.

PAINO - neljä kiloa tullut lisää elokuisesta ekasta neuvolakäynnistä. Tämä kuulemma ihan ok, kun se jaetaan kahdelle vauvalle. Noh, en tiedä meneekö se ihan noin, et painoa saa tulla tuplasti, kun kerran tuplat tulossa. Mutta mulle toi selitys kelpas.

PERÄPUKAMA - ei ole.

LIIKUNTA - liian vähän, myönnetään. Ja kova hönkäily alkaa heti alkumetreillä. Just lauantaina mulla oli vakiokuvio. Eli ensin lähdin vanhasta muistista kävelemään oikein reipasta askelta, sitten alkoi sattua vatsaan ja loppulenkin köpöttelen mammasti-tahtia, mikä menee ihan jees.

VATSA - näkyy ja paljon. Tänään viimeksi hammaslääkärissä lekuri onnitteli heti kättelyssä ilman sen kummempia varmistuksia :) Reikiä muuten nolla.

LIIKKEET MASUSSA - ei tunnu vielä(kään) mittä. Istukat on toinen edessä ja toinen takana, niin tämä ilmeisesti pehmentää potkuja sen verran, etten tunne liikkeitä.

NÄRÄSTYS - on ollut aina välillä. Toistaiseksi se on ollut kestettävissä.

ISYYSPAKKAUS - en meinaa väsätä. Annoin isänpäivänä vitsinä Tiger Dad -sukat.

MAHAKUVAT - itse olen omani valmis myöhemin laittamaan, varsinkin kun siitä tulee varmaan komias :D

Joku jo kertoili käyneensä synnytysvalmennuksessa. Tyhmä kysymys: mikä taho sitä järjestää ? Neuvola vai synnäri vai mikä ? Meille ei ole mitään tästä asiasta sanottu ja mitään esitteitäkään en asiasta neuvolasta löytäny. En kyllä muistanut kysyäkään - oma vika. Millä viikoilla se valmennus on ajankohtainen ? Sori, jos tästä jo puhuttu joskus aikaisemmin.

Olen näin kuutamolla osittain siksi, että olen asunut nykyisessä pienessä asuinkunnassani vasta kesästä asti, eikä mulla siellä kavereita, jotka olis synnyttänyt. Lisäksi nyt alkaa korostumaan toden teolla se, ettei palveluja pahemmin ole :( Kysyin muuten neuvolassa myös, että oisko joku muu odottamassa nyt samaan aikaan kaksosia paikkakunnalla tai oisko joku hiljattain (= viiden vuoden sisään) saanu kaksoset / kolmoset. Noh, ei kuulemma ketään !!! Täysin käsittämätöntä. Ainakin tuli selväksi, että mitään sen tapaista vertaisryhmää on turha hakea. Mutta kai sielläkin nyt joku perhekerho tai vastaava on oltava. (kirjoittelen nyt duunista, joka on eri kaupungissa kuin missä asun, siksi sanamuoto "siellä")

Olen ollut viime aikoina lähes elämäni kunnossa. Aika nopeasti tulee maha täyteen eli suuria määriä sapuskaa ei pysty kerralla syömään. Se on ainoa asia, mihin tällä hetkellä kiinnittää huomiota. Koitan saada höpötykset taas stopattua tähän.

Ciao belle !

t. PötsiPamela + Package x2

rv 20+0

Vierailija
9/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt vielä tsekkaamassa ton viime viikon pinon ja en ollut siellä vielä (onneks) neuvolakäyntiäni selostellut, koska se oli vasta sen päivän iltapäivänä.

Joku siellä siunaili, kun omasta miehestä vaimon "kasvanut olemus" oli vain seksikästä. Minusta se on ihanaa, että jonkun mies ajattelee noin! Omasta miehestäni en ihan tiedä, mitä todellisuudessa ajattelee. Mutta meikäläisellä hyrrää hormonit tällä hetkellä siihen tahtiin, että mies on helisemässä makuukammarin puolella :D Väsymyskään ei estä tätä asiaa. No, eipä ole mieskään tilanteesta valitellut eli ilmeisesti mun yllättävä aktiivisuus sopii herralle.

Vierailija
10/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa. Luen näitä kyllä, mutta jotenkin aina kirjottaminen jää. Pamelalle sen verran, että ainakin meillä Hki:ssä neuvolan kautta ilmottaudutaan perhe-ja synnytysvalmennuksiin.

Vastailen vähän galluppiin, kun tuntuu ettei itselle ole ehtinyt tapahtua mitään. Maha jatkaa tasaisesti kasvamistaan, ja oireet tuntuu pysyvän viikosta toiseen samana.

*Tukivyö?

Kävin kokeilemassa kaupassa yhtä (Anita?), tuntu ihan tukevalta, mutta koska hinta oli suolanen (42e) jätin toistaiseksi hyllyyn. Jos mahasta tulee jättimäinen tai selkä kipeytyy, niin ehkä sitten.

*Paino?

On tullut lisää jo 6 kg, lähtöpaino 58, neuvolan mukaan lähtötilanteeseen nähden ihan normaalisti, omasta mielestä tuntuu tosi paljolta. Suurin osa on mennyt mahaan.

Peräpukamat?

Suolen toiminta on aina ollut vähän hidas, jumiutu täysin kun tuli raskaaksi. Nyt toimii joten kuten, kivuliaasti kyllä. Vertakin on tullut pari kertaa paperiin, eli kyllä mulla taitaa peräpukamia olla. Ei oo ollut niin kivuliasta että olisin viitsinyt vielä mennä asian kanssa apteekkiin.

*Liikunta?

En oo ollut kovin aktiivinen liikkuja ennen raskautta, lähinnä vaan hyötyliikuntaa ja lenkkejä koiran kanssa. Juosta ei enää voi, eikä nostella painavia, kävellä voi pitkiäkin lenkkejä vaikka vähän hengästyisikin.

*Vatsan näkyminen?

Näkyy aivan selkeästi. Koska ylimääräistä ei oo kauheasti aiemmin ollut, pallo paidan alla on vaikea (mahdoton...) peittää.

*Liikkeet?

Tuntuneet n. kuukauden. Istukka on kuulema etuseinässä, silti tuntuvat, tosin vaan toisella puolella mahaa. Eikä koko aikaa, keskimäärin 5-10 kertaa päivässä.

*Närästys?

Ei.

*Isyyspakkaus?

En aio tehdä. Tyytykööt äitiyspakkaukseen, nykyisenä tasa-arvon aikana sen nimi saisi muutenkin olla vanhemmuuspakkaus tai jotain.

*Vihlonta?

Välillä kramppaa ihan häpyhuulia, ja joka päivä ainakin pari kertaa alavatsaa ja alakylkiä.

Hyvää talvipäivää, nautitaan lumesta kun sitä nyt kerrankin on!

-Sonja rv 20+5

Vierailija
11/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aika aktiivista, mun puolelta halut ei oo kaikonneet minnekään, ja myös mun mies on ihastunut muotoihin ja mahaan. Välillä seksi tosin on loppunut ennen kun ehtii edes alkaa, kun mahan silittely onkin kiinnostanut miestä enemmän.

Vierailija
12/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

PIkkuflunssaisena ja kärttyisenä lähden tähän viikkon. Tässä vastauksia kysymyksiin.

*TUKIVYÖ

-Olen käyttänyt kaikissa raskauksissa. Mielestäni tukivyö tukee hyvin selkää. Minulla on ollut kovia selkäkipuja erityisesti tässä kolmannessa raskaudessa ja olen nyt saanut ne pois Anita-tukivyön avulla. Kuulostaa mainospuheelta, mutta siis jo 3 päivän käyttö on auttanut tosi paljon. Ostin omani käytettynä, maksoi 5 euroa.

*PAINO

-kuten valitinkin viime viikolla. Painoa on tullut 6 kg:tä. Aluksi ei tullut juurikaan ja sitten yht'äkkiä 4 viikossa tuli 3 kg:tä lisää. Paino on enimmäkseen vatsassa, mutta myös hieman jenkkakahvoissa. Olo tuntuu huomattavasti raskaammalta kuin vielä kuukausi sitten. Neuvola oli kuitenkin sitä mieltä, että painonnousu varmaan tasaantuu ja jos ei niin sitten hakemaan apua ravitsemusterapeutilta. Sokeriarvot ovat onneksi kohdallaan, joten eiköhän tässä ole kyse vaan tahdosta.

*PERÄPUKAMAT/HIIVAT

-Ei

*LIITOSKIVUT

-Ajoittain kyllä. Tuntuvat siis paineena alapäässä.

*LIIKUNTA

-Yritän liikkua mahdollisimman paljon. Tosin ankkavaappuminen on nousemaan päin. Mahdollistaakseni liikunnan pyrin valitsemaan lajeja, joissa raskaus ei tunnu. Esim. uiminen sopii esim. hyvin lajina, sillä vedessä tuntee olevansa yhtä kevyt kuin ennen raskautta. Myös jumpassa jaksan vielä tosi hyvin, kunhan vaan saan itseni sinne. Olen tosin siirtynyt vaativilta tanssipainotteisilta tunneilta ns. mummojumppaan Easy-tunneille. Painoina käytän 1kg kevyempiä painoja.

*VATSA

-näkyy ja kuuluu. Liikkeet voi helposti tuntea laittamalla käden vatsa päälle. Ovat tuntuneet jo 6 viikkoa, mutta voimistuneet viime aikoina. Olen päättänyt tehdä asiasta julkista täällä töissä tällä viikolla, jotta ihmisten ei tarvitse arvailla "onko se lihonut vai mitä"

Pötsipamela

-löytäisitköhän vertaistukea esim. Monikkoperheiden kautta. Siellä näyttää olevan paikallistoimintaa yms.

http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/

-siellä myydään myös käytettyjä lastentarvikkeita kaksin ja kolmin ja miksei myös nelin kappalein :)

Verticia

-Musta toi naimisiinmeno on erinomainen päätös. Tärkeintä on, että saatte toisenne. Lisäksi pääsette huomattavasti helpommalla suhteessa viranomaisiin kun olette naimisissa. Itse olen joutunut 2 kertaa käymään paikallisessa virastossa todistuttamassa isyyttä yms.. Taloudellinen turvasikin on parempi.

-Voittehan aina järjestää isommat häät kun kassatilanne on parempi.

-Tuhannesti onnea avioliittoonne!!!

T:candelafi

Vierailija
13/54 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattu kyllä maanmainio ultraus aamu. :-) Piti olla 8.30 ultrassa tuossa kamalssa ilmassa. No hyvin kyllä onneksi ehdittiin.

Kaveri oli pää ylhäällä ja jalat alhaalla ja potkiskeli aika lailla. Kaikki oli kunnossa ja näytti hyvältä. Vastasi viikkoja ja sukupuoli jätettiin kysymättä. Tosin mulle tuli vähän huono omatunto siinä ultrauspöydällä ja kysyin sitten vielä mieheltä, että vai haluuko se nyt sitten kuitenkin selvittää sen sukupuolen. Nyt se sitten täytyy tehdä tai sitten jää arvoitukseksi. Se lupasi jaksaa odottaa. Tosin tuumasi kyllä ultran jälkeen, että kyllä taisi nähdä kumpi se on. No, siihen kyllä naureskelin vaan, että se tosi iso ja pitkä siinä lähellä jalkoväliä oli kyllä sitten napanuora.... :-) Poikaa veikataan molemmat tulevaksi. Saas nyt nähdä tuleeko tästä kutenki tyttö nimeltä Saku.

Viikonloppuna alkoi olemaan jo loisto-olo kun sai nukkua tarpeeksi. Tänään taas vaivaisen yhden työpäivän jälkeen olo on ihan ryydis. Mulla kun ei ole edes fyysinen työ, mutta henkisesti kyllä aika raskas. Täytyy katsoa miten tuo jaksaminen tässä viikonmittaan taas kehittyy.

Vastailen galluppiin jokin toinen kerta. Nyt täytyy lähteä käymään iltasuihkussa ja sitten tutimaan.

Päkkänä ja Saku 19+4

Vierailija
14/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vastailisi ihan ensimmäisenä kyssäreihin:

Tukivyö: käytin parissa ensimmäisessä raskaudessa, se auttoi mielestäni hyvin selkä-ja liitoskipuihin. Sitten se jäi pieneksi (lue:minä lihoin) ja pistin kiertoon, eikä ole tullut uutta ostettua (ovat muistaakseni aika arvokkaita)

Painosta: painoa tullut puoli kiloa elokuun lopusta, neuvolan täti juuri viime viikolla nauroi että jokohan ensi kerralla päästään uudelle kiloluvulle=) Mutta ei ole väliksi, tuota painoa on kyllä ihan liian kanssa siunaantunut niiden kilpparilääkkeiden seurauksena, eli lähtöpaino oli saman verran kuin mitä painoin viimeisilläni kuopusta odottaessa...=( Eli jokainen tuleva kilo on liikaa.

Peräpukamat: en ole päässyt tutustumaan moisiin.

Liikunta: aika vähäistä, pakollisia koirakävelyjä aina silloin jos miestä ei saa potkittua liikkeelle. Vauhdikas kävely, kumartelu ja kyykkiminen saa supistelemaan, joten parempi olla ihan vaan hissukseen.

Vatsa: näkyy todellakin, täälläkin ollaan kohta save the whales rintamalla..

Liikkeet: tuntuvat selkeästi, ovat tuntuneet jo hyvän aikaa. Aika villi kaveri tuolla vatsassa tuntuisi olevan=)

Närästys: Ei luojan kiitos vielä, mutta tiedän että siltäkään ei tule välttymään sitten loppuraskaudessa.

PötsiPamelan kanssa voin liittyä dementiaklubiin: mä vedin pohjat viime viikolla, unohdin mennä neuvolaan=(. Tiistaina lueskelin teidän juttuja neuvolakäynneistä ja aloin muistelemaan että koskas mulla se seuraava neuvola on ja kaivoin korttia esiin: doup, se oli eilen.... Onneksi löytyi vapaa aika vielä samalla päivälle ja täti vaan naureskeli että sattuuhan näitä.. Kaikki asiat pitäisi merkitä useampaankin kalenteriin niin ehkä muistaisikin.

Lisäkysymys entisten jatkoksi: NÄETTEKÖ TE MUUT LEVOTTOMIA UNIA? Mun yöni on nykyään yhtä suurta seikkailua, ja hyvin usein melko seksuaalispainotteista sellaista.... En näe normaalisti paljon märkiä unia mutta näin rakausaikana se jotenkin karkaa hanskasta: Milloin missä, mitenkä ja kenenkä (juu ei siis todellakaan aina oman ukon kanssa) kanssa tahansa tulee unissaan touhuttua. Vastapelurit ovat vaihdelleet PeteParkkosesta vanhoihin koulukavereihin ja työkavereihin. Aika ahdistavaa. (etenkin tuo parkkonen menee mun osalta lapsiin sekaantumiseksi...;) Voiko mieli alitajuntaisesti reagoida raskauteen näin, tyylin että nauti sinä rouva unissas vain, nämä herkut on sun osaltasi tältä erää ohi...?

Jaahas, lähtiskös katsomaan kuinka liukkaat on tiet meidän kylässä...

Verticialle onnea häätouhuihin!

T: Helmielina ja neponen 21+jotain

PS enää viikko 4D-ultraan!

PPS nyt kyllä kopioin tämän tekstin ettei taas pääse katoamaan...

Vierailija
15/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni huhtikuisista aikoo käydä 4D-ultrassa? Itse en koe kyseistä reissua tarpeelliseksi. Rakenneultrassa näkyi mielestäni kaikki oleellinen, koska ultran tarkoitus ei käsittääkseni ole ensisijaisesti nähnä lastaan ja hänen ulkonäköään, vaan tarkistaa vauvan vointi ja kehitys lääketieteellisessä mielessä. Lisäksi laitan kyseisen rahan ennemmin vaikka vauvan tarvikkeisiin, joista hyötyä vauvan syntymän jälkeen. Ultrakuva kun ei kauaa lämmitä...Ajattelen jonkun mielestä varmaan kylmästi tai liian järkevästi asian suhteen...

Taapero 82 ja vesseli 21+4

Vierailija
16/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Verticialle vihkiäishommiin! :)

Meillä on vähän sama tilanne. Meidän vihitään maistraatissa 12.12. jolloin paikalla on vain kaksi todistajaa. Lauantaina 13.12. pidetään sitten pienet juhlat kavereille, meitä on paikalla 10 henkeä. Tuo on samalla miehen 35-vuotissynttäripäivä, niin tulee samalla juhlittua synttärit, vaikka ei olekaan mitään pyöreitä :) Ei kerrota edes sukulaisille mitään. Illanistujaistyyliin kavereiden kanssa vain. Ei tule hienoja hääpukuja sun muita. kuvassa kuitenkin käydään päivän kunniaksi. Ajateltiin, että on hyvä olla aviopari silloin, kun vauva syntyy.

Joulukuussa on vielä edessä muutto isompaan kämppään, joten tuntuu tässä hommaa riittävän.

Gallup-kysymyksiin vielä...

*Tukivyö?

Tästä ei ole kokemusta

*Paino?

Varmaan viisi kiloa jo tullut lisää. Tosin en ole ihan varma, mitkä ovat vauvakiloja ja mitkä pelkkää kesälihomista.

Peräpukamat?

Ei onneksi tästä kokemusta.

*Liikunta?

Joka päivä rauhallisia pitkiä kävelylenkkejä koirien kanssa metsässä ja ne tuntuvat menevän ihan hyvin.

*Vatsan näkyminen?

Minulla kanssa maha pömpöttää jo ihan kunnolla!

*Liikkeet?

Jotain epämääräistä kuplintaa olen tuntenut, mutta en osaa varmasti tunnistaa, onko kyse liikkeistä.

*Närästys?

Minua ei ole närästänyt ikinä eläissäni, saa nähdä, joutuuko siihen vaivaan tutustumaan raskauden kuluessa...

Talvista viikkoa mammoille!

Shinon 20+2

Vierailija
17/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin just lääkäriltä. Mulla on jatkunut yskä 6 viikkoa ja nyt iski oikein kunnon flunssakin päälle kaiken lisäks. No, keuhkoputkentulehdushan siellä oli, joten nyt ollaan seuraava viikko lääkekuurilla. Viime viikolla tuulettelinkin jo tätä hyvää oloa, ei ois pitänyt... :(

Ja sitten gallupiin, johon vastailinkin jo osittein viime viikolla, mut tässä mun mietteitä;

*Tukivyö?

Käytin viime raskaudessa tosi paljon Anitan tukivyötä ja osoittautui käytössä tosi hyväksi. Auttaa siis myös supisteluherkkään vatsaan ja sen avulla pystyy kävelemäänkin ilman ikäviä tuntemuksia.

*Paino?

Painoa on tullut n. 4 kg tähän mennessä, tuntuu et kaikki on mahassa.

*Peräpukamat/hiiva?

Hiivatulehdus on vaivannut enemmän ja vähemmän koko raskausajan. Tuntuu, että on lääkkeillä (rasvalla) pois aina muutaman päivän ja sitten taas tulee oireita. Tosi tympeetä!!

*Liikunta?

Mitä se on... Juu ei, jollei kävelyä lasketa. Jospa nyt ryhdistäytyisin, kun pääsen tästä flunssasta eroon.

*Vatsan näkyminen?

Näkyy! On näkynyt jo rv 10 lähtien. Nyt ei voi peittää enää millään ja näytän siltä, että olisin pari kuukautta pidemmällä kuin olenkaan.

*Liikkeet?

Liikkeitä olen tuntenut pari viikkoa, aika hentoisia kyllä ja parhaiten tuntuu illalla, kun makaan sängyllä selälläni. Mieskin tunsi ekaa kertaa 2 päivää sitten.

*Närästys?

Ei vielä, mutta odotettavissa on myöhemmin, jos raskaus etenee yhtään samalla tavalla kuin edellinen...

Onnea jo näin etukäteen tuleville morsiamille, hieno juttu!

Työt kutsuu....

Lumikide ja EmmiKalle 17+6

Vierailija
18/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shinon: Arvaas millaiset häät meillä on? Mennään 12.12 maistraatis naimisiin, 2 todistajaa maistraatin puolesta. Ei kerrota kellekään. Lähetetään vain kortti perästä ja helmikuussa juhlitaan. Ei hääpukuja jne mut kuvaan mennään :D .. Heh.. Vähän oli hauska lukea sun tekstiä..

Onnea meille sitten vain!! :D

Ajattelin ensin etten nyt jouda kirjoittaa kun keitto on liedel ja töihin pitää pian jo lähtee mut tuon Shinonin viestin takia oli pakko :D

Ultras oltiin eilen.. Kaikki oli hyvin ja menen uudelleen 8pvä kun sydäntä ei nähnyt kunnolla.. Pieni vielä.. Tai kokematon ultraaja.. Pikkuinenkin hieman hermostui ultraajaan 45minuutin jälkeen.. No ihan sama, pääsen uudelleen. Jei.. Mut siis mitä nämä kaikki lyhenteet näis kuvis on: BPC, HC, AC, FL ja EFW???

Jaksoin eilen jopa siivota vessan, täyttää tiskikoneen ja tehdä lumitöitä. Ei ole tapahtunut sitten pariin kuukauteen mitään tällaista. Nyt olenkin sitten ihan puhki. Nukkuisin koko ajan, mut töihin vaan pakko mennä. Ei jaksaisi ja kiinnostaisi yhtn.. Palkan kanssakin ongelmia niin..

Keitto tulee yli..

Verticia & masukkiasukki Rv 19+4

Vierailija
19/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun on lunta! Ja huomennahan se taitaa olla jo mennyttä, tylsää!

Mahaan ei oikeastaan mitään uutta paitsi että en ole pitkään aikaan tuntenut mitään liikkeitä ehkä tossa aikaisemmin luulin vain tunteneeni?

Vähän siitä olen huolissani, ultraan kun on vielä kolmisen viikkoa niin

joudun sitten vaan odottelemaan ja toivomaan että kaikki olisi ok.

Olenko minä porukan vanhin(37)? Päättelin siitä kun täällä ei kukaan muu ole puhunut lapsivesipunktiosta mitään?

Ja sitten niihin kysymyksiin,

tukivyö: sain sellaisen kaveriltani, kokeilin mutta ehkä enemmän hyötyä kun

on isompi maha?

paino: En oikein tiedä kun en neuvolan jälkeen ole punninnut

itseäni, jossain 5kilossa mennään:(

peräpukama: ei ole vielä mutta aikaisempien raskauksien jälkeen olen niitä ikävä kyllä saanut. Häveliäänä ihmisenä en ole kehdannut lääkäriin mennä!

Oliiviöljy auttaa ja parantaa, puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä:)

liikunta:Olen nyt kolmatta päivää laittanut kittiä seiniin, keittiöjakkaran avulla painelen ylös ja alas, taitaa mennä liikunnasta ainakin mun maha on sitä mieltä:) Seuraavaksi alkaa sitten seinien hiominen ja sen jälkeen toivottavasti saataisiin tapetit seiniin, olettaen että saisin vihdoin päätettyä mitkä tapetit ostetaan.

vatsa: Iso ja iso ja iso:)

liikkeet: :(

närästys: ei vielä, tulee kyllä loppu puolella.

Ja niistä unista että todellakin nään joka yö unia mitä en normaalisti muista tehneeni.

Mun uneni ovat tähän mennessä olleet painajaisia joissa yritän aina pelastaa mun tyttöjäni huonoin tuloksin.

Toivottavasti alkaisin nähdä märkiä unia ja nämä painajaiset saisivat loppua!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Sailori&Panu hmm.. olisiko 18viikko menossa?en nyt muista:)

20/54 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ikimuistoinen päivä - ja juhlia voi halutessaan isosti sitten myöhemminkin, vaikka 10 vuoden kuluttua.

Mukavia ultrakuulumisia edelleen.

Gallupiin:

*Tukivyön käytöstä kaivattiin kokemuksia?

En ole ainakaan vielä käyttänyt. Jos tunnen tarvetta, ostan tai jos lainaksi saan jostain. Olen aika pitkä ja silloin tällöin ongelmia selän kanssa.

*Onko teille tullut painoa minkä verran?

Varmaan 6-8 kiloa. Toisaalta siitä, mikä on merkattu neuvolakorttiin siis elokuun lopulla, niin siitä 3-4kg. Meillä on Ikean vaaka kotona ;)

*Peräpukamia onko muille jo tullut?

Ei niitä, mutta ehkä aavistus virtsankarkailua (jee!) esim. urheillessa.

*Miten teillä liikunnan kanssa, meneekö puhkuen vai ei?

Mä olen paljon kävellyt, n. 4-5 x vk tunnin lenkki. Lisäksi käyny itämaisessa tanssissa 1 x vk ja silloin tällöin muualla. Viikonlopun olin kuntotanssikurssilla. Otin iisisti ja jätin suosiolla suurimman osan hypyistä ja muista reuhtomisista väliin. Eli toistaiseksi rauhallinen liikunta menee puhkumatta.

*Onko muita joilla vatsa ei vielä näy??

Mulla näkyy. Mun mielestä iso, mutta monet sanonut että tosi pieni. Ja pystyn vaitsemaan sellaiset vaatteet (esim. löysän hupparin, että ei huomaa, jollei tiedä)

*Ja onko muita joilla ei vieläkään liikkeet tunnu? Itsellä luulin kerran tuntuneen mut ei sit vissii ku ei oo sen jälkeen tuntunut mitään..

Mulla tuntunut noin kuukauden epäsäännöllisesti.

4d-ultrissa oli muistaakseni puhetta aiemminkin. Kovin moni huhtikuisista ei tainnut olla menossa.

Ja unista. Jep. Mä oon nähnyt koko raskauden ajan painajaisia ja muuten kovin elävän tuntuisia unia ihan joka yö ja paljon. Ja silloin tällöin noita seksiunia...mm. hyvän ystävättären kanssa...ja ookeasti olen ihan tylsä hetero.

Se mikä vähän huolestuttaa on, että kädet puutuu joka yö monta kertaa ja tuntuu aamulla ihan voimattomilta. Luin kyllä jostain, että on suht normaalia.

Olen myös nukkunu melkoisesti. Viime yönä vedin 11 tuntia...täytyy sit neuvolassa tsekkaa noi veriarvot.

Mun kyssä seuraavaan gallupiin. Syöttekö jotain lisävitamiineja ja -ravinteita yms. (kalsium, rauta) Ja jos kyllä, niin mitä ja miten paljon?

Nautitaan nyt lumesta, kun voidaan, myös täällä etelässä.

Sande ja Nyytti 21 + 1

ps. Verticia ja Shinon, kuunnelkaapa Stellan Häävalssi, niin pääsette tunnelmaan ;)