**HUHTIKUUN Helmet vko. 48**
Kommentit (54)
Teksti taas pomppinut :D
Siis lisäys ensimmäiseen kappaleeseen: En tiennyt että olisiko pitänyt itkeä vai mitä... (kuulostaapa nyt jälkikäteen typerältä tämä vuodatus :)
Onnea häitään viettäville odottajille!
Me mentiin naimisiin kesällä ja käytettiin tuota maistraattia, mikä sopi meidän tilanteeseen hyvin. Mun mielestä sillä ei ole merkitystä menetkö kirkossa vai maistraatissa vihille. Pääpointtihan on olla aviopari loppuun asti ;)
Olin ultrassa tuossa pari viikkoa sitten ja vauvalla oli kaikki hyvin. Ainoastaan tuo istukka tuntui olevan alhaalla, vielä.. Hoitaja sitten sanoi, että täytyy mennä rv 28-30 uudestaan katsomaan onko paikka muutunut. Nyt on hieman jännittänyt tuo tilanne, mitäs jos se ei nousekaan? Kuulemma sektio on silloin edessä.. Onko muilla kokemusta aiheesta tai muuta tietoa?
Niin ja painetta tuntuu nivusissa ja pissalla saa käydä lähes jatkuvasti.. muut?
Mitäs niitä kysymyksiä olikaan, johon piti vastata...
Liikkeitä olen tuntenut jo pari viikkoa lähes päivittäin (tälläkin hetkellä)
4D-kuvaukseen en ole menossa, minulle riittää tässä vaiheessa tuo vauvan terveydentila, vaikka se sukupuoli olisi sitten varmemmin tiedossa...rakenneultrassa veikatiin tyttöä :) Mun kohdalla ainakin päteis sanonta : tyttö vie äitinsä kauneuden. Mulla ei oo koskaan iho ollu näin huono kuin nyt!
Vatsa näkyy jo hyvin ja 5 kg on tullut tähän mennessä
Turvavyöstä ei ole kokemusta
Liikun yhtä paljon kuin ennen vaikka välillä nuo liitoskivut oli tosi pahoja
Isyyspakkaus kuulostaa mielenkiintoselta..sitähän voisi tehdä sitten kun on jäänyt äippärille.
Närästystä on alkanut ilmaantumaan...
Semmosia kuulumisia.
Lähempä nyt saunaan, mukavaa viikkoa kaikille!
Hups! Edellinen viesti lähti varkain.
Mutta siis eihän tämä voi olla tottakaan, millainen yhteensattuma meillä on Vertician kanssa tämän namisiinmenon kanssa! :D Kummallakin aivan samanlaiset kuviot. Jännää! ;) Onnea teille vielä Vericia! Ja samalla kiitokset kaikille onnitteluista! :) Kuuntelinkin juuri tuon Stellan Häävalssin. Kiitos Sande75 vinkistä :)
Unista joku kirjoitteli. Minä en valitettavasti näe mitään märkiä unia (kun näkisinkin!) vaan todella ahdistavia unia. Pelkään korkeita paikkoja, ja usein näen älyttömän ahdistavaa unta, että olen jossain tosi korkealla, enkä pääse pois. Tai että hukkaan jotakin hirveän tärkeää ja etsin aivan kamalassa paniikissa, enkä millään löydä... Siis tosi ahdistava olo niissä unissa. Samoin kärsin myös jonkin verran unettomuudesta. Olen aina ollut huono nukkumaan ja herään tosi herkästi. Nyt saattaa käydä niin, että herään 3-4 aikaan yöllä, enkä millään saa enää unta :( "Mukava" kuulla, että täällä on kohtalotovereita, vaikka tuollaista ei tietenkään toivoisikaan kenellekään!
Hih, nyt pitäisikin pimeässä lähteä hakemaan muuttolaatikoita naapuritalon roskalavan vierestä, että saadaan muuttolaatikoita.
Shinon 20+2
Onnea Verticalle ja Shinonille tulevien häiden johdosta!!!
Me mentiin naimisiin viima kevät talvella lapissa, me ja paikalla kaksi todistajaa lapsineen( saivat tietää aikeista edellisenä iltana). Meidät vihittiin näin pienin mutta ihanin menoin kirkossa. Ei mitään hienoja pukuja, eikä ylimääräisiä hössötyksiä. Meille päätös naimisiinmenosta oli silloin hieman erilainen... Se että elämä jatkuu eteenpäin kaksin, vaikkeit lapsia tulisikaan. Mutta nythän tilanne on sitten se että esikoista odotellaan!!!
Onnea teille siis vielä kerran!!!
Enempää en jaksa nyt kirjoitella, nukkumatti kutsuu...
Terveisin
Kristiina75 ja "Martti"21+2
... pitkästä aikaa. Väsymys on ollut kova, joten olen vain käynyt lueskelemassa. Rakenneultra on täälläkin takana. Sukupuolta ei kysytty, koska haluttiin pitää se yllätyksenä. Normaalilta näytti ja kaveri vaikutti todella aktiiviselta, ei meinattu saada mittauksia otettua kun masutyyppi ei ollut sen aikaa paikallaan että olisi saanut pysäytyskuvan. ;-D Mies on nyt kauhuissaan että lapsella on ADHD. ;-)
Ja vastauksia:
*Tukivyö?
Siskoltani saatu odottaa kaapissa. Kerran sitä testasin, mutta se tuntui lähinnä kiristävän. Ehkä mahan pitää olla vähän isompi, että se tukee. Alaselkäkipuja on kyllä jo ollut.
*Paino?
On tullut 3 kiloa.
Peräpukamat?
Ei ainakaan vielä. Mutta ummetus on kyllä alkanut vaivata, en tiedä johtuuko rautakuurista vai raskaudesta muuten vaan. Ärsyttävää.
*Liikunta?
On jäänyt tosi vähälle raskauden aikana ja kuntokin on mennyt kehnoksi. Hengästyn helposti ja kävelykin tuntuu ihme vaappumiselta. ;-) Hengästymiseen varmaan osasyynä anemia, hemoglobiini ei vain tykkää nousta...
*Vatsan näkyminen?
On näkynyt jo muutaman viikon. Löysillä vaatteilla saa vielä jotenkin peitettyä, mutta onneksi ei ole tarvinnut peitellä.
*Liikkeet?
Ovat tuntuneet jostain 16-17 viikolta asti. Aluksi epämääräisiä hipaisuja, nyt jo kunnon potkuja. Mieskin on jo tuntenut ne mahan päältä.
*Närästys?
Ei.
*Isyyspakkaus?
En aio tehdä.
*Vihlonta?
Häpyluun kohdalta vihloo usein.
* Unet
Levottomia unia täälläkin. Sekä painajaisia että seksiunia. Tänä yönä jostain syystä heräsin kolmelta, enkä saanut unta enää. Siksi tämä ajankohta.
Magda83: Mulla on sama homma istukan kanssa, ja pitää mennä vielä ultraan 28-30 viikolla. Meille ainakin sanottiin, että tilanne on aika yleinen ja istukka siitä yleensä nousee.
P.s. Sitten päivän pirkkavinkki: täällä Turkkusessa on ainakin ollut ihan s**kelin liukasta viime aikoina, ja talvikenkieni pohjat ovat ihan sileät. Huolestunut siippa hommasi mulle sellaiset mummojen suosimat liukastumisestotsydeemit, jotka laitetaan lenkien päälle. Aluksi ajattelin etten todellakaan kehtaa laittaa niitä, mutta sitten testasin ja havaitsin hyviksi. Ei ehkä kovin tyylikästä, mutta en myöskään halua kaatua ja satuttaa itseäni/vauvaa. (Ja toisaalta, kun jo kerran vaapun kuin mummo, voin myös pukeutua kuin mummo. Hehe.)
Muksaa viikkoa kaikille! :)
Voisin lisätä vielä galluppiin pari juttua:
* Onko muilla ollut ongelmia hemoglobiinin kanssa? Mulla se oli alussakin vain 115 ja nyt laskenut lähemmäksi sataa, vaikka olen syönyt jo pitkään rautaa.
* Onko teiltä otettu jo SF-mittoja (kohdunpohjan korkeus)? Voi olla että tästä on aikaisemmin puhuttukin, mutta en muista. Mulla oli eilen neuvolassa 19 cm. Ei mitään hajua onko se paljon vai vähän. Siispä vertailu kiinnostaisi. :)
Amena 22+0
Tai aamutuimalta tää tuntuu, kun ennen kasia joutu herää ja soittelee tk:hon ja vieläkään ei ole herännyt..
Olin viime perjantaina selästä sairaslomalla ja nyt päivän töissä ja selkä niin muussina et sairaslomaa kiitos lisää. Eivät ole vaan vielä soitelleet takaisin. Täällä turkkusees kun on sellainen tapa, et soitetaan tk:n vastaajaan, jätetään numero ja ne soittaa sitten takaisinpäin.
Mutta mutta.. Lueskelin kaik nuo vanhat viestit nyt kun oli kerran aikaa..
Mua masentaa ihan hirveesti et kaikil tuntuu maha näkyvän ja liikkeet tuntuvan, meikäläisel ei. Ennen maha näky makuuasennos mut ei sekään tunnu enään näkyvän :( ja liikkeitä oon luullu kerran tuntevani mut ei ne sit tainnu ollakaan ku ei oo sen jälkeen tuntunut. Jotain ihmejuttui kyl tuntu olikos se eilen, mut en sit tiiä.. :(
Joku tuosta kelistä sanoi niin oikeesti turun tiet on niin huonos kunnos lumen aikaan.. Siis oikee peltoo joka puolelta. Porin kuppeesta ku tultiin sunnuntaina niin koko ajan paheni mitä lähempän turkuu oltiin ja turus sit ihan peltoo.. Saa nähä miten sit on ku lähetään Mäntsälään ajaa, paraneeko vai ei. Tosin jos on tuota luntakaan silloin.. :D
PötsiPamela: En muista mainitsinko aiemmin mut tosi outoo ettei niitä sydänääniä aiemmin kuunneltu. Olen sitä taustalla aina ihmetellyt. Mulla kuunnellaan joka neuvolakäynnin yhteydessä.. :o
Joku kyseli synnytysvalmennuksen ajankohdasta jne. Niin minulle neuvolatäti sanoi että keväällä, tammi-helmikuussa. Ja ihan kuin olis sanonut että tuossa samas mis on neuvola ja fyssat jne, mut eiks ne sairaalan tilois oo :o ?
Isyyspakkauksia suunnittelette.. Tosi hyvä idea. Mitä meinaatte siihen laittaa?
Candelafi oli käynyt isyyt tunnustamas tai siis varmaan isä et sie :D , mut millainen tilaisuus se on? Ihan mielenkiinnost kyselen ku ei siihen nyt joudutakkaan.
Joku kyseli levottomista ja märist unist.. Mie oon kerran nähnyt jotain märkää unta mut viime yön uni oli jotain hirveet.. Oksettaa ajatus vieläkin.
Mulle oli tullut sellainen 20cm peräpukama ja sit piti olla jossain sellaises vessas mis kaikki pytyt oli vierekkäin ilman väliseinii. Ja verta tuli hirveesti ja mua vaan tuijotettiin ja aina kun olisin halunnut nousta niin se pukama tuli ulos ja en sit kehdannu nousta ku oli piikki persiis niinsanotusti.
Hyrrr.. Muistan ku siin unes niinku kosketinki sitä. YÖK!!!
Nii onko kellään tietoo mitä tuos rakenneultrakuvas tarkoittaa nuo BPC, HC, AC, FL ja EFW mitat?
Lisäravinteista.. Mie käytän tuota olikos se multitabsia raskaana olevil tarkoitettua. Tuota ennen lady vitaa mut ne ol niin isoi..
Ja joku muukin potee samaa kuin minä.. Herää 3-4 aikaan aamuyöst ja sit niinku ollaan hereil ku ei tuu uni enää, korkeintaan 5min ennen kellon soittoa! Tosi rasittavaa ja joka öistä. Ja sit illal tulee uni vast joskus 23-24 aikaan niin mikään ihme et tässä väsyttää ja on voimat ja mielenkiinto kaikkeen poissa..
Mulla lukee äitiyskortis et kohdunsuun korkeus 3cm, ja päivä 7.10 että onko tuo sit se SF mitta? Tosin tuon mittauksest on siis jo aikaa...
Kiitos kaikille onnittelijoille *.*
Taidan siirtyä katsomaan sairaalan jakson kun ei tuota puhelinsoittoa ta:seltakaan kuulu..
Verticia & masukkiasukki Rv 19+5
Hei, tuotas.. Ajattelin että ilmoitan sähköpostitse pomolle raskaudestani koska taitaa olla paras että itselleni jää joku dokumentti siitä.. ..ja kun on vielä epäselvää jatkuuko sopimukseni 7.12 kummalla osastolla ja et jatkuukos sitten lainkaan.. Niin miten mie muotoilen sen sähköpostin?? Ideoita??
Jokuhan täällä oli ilmoittanut kanssa sähköisesti...
Verticia
Ajattelin lohduttaa sua ettei mullakaan tunnu liikkeitä mutta mulla on sellainen mielikuva että ultrassa olisi sanottu että mulla on istukka edessä.
Se ei kylläkään lue neuvolakortissa.
Sulla on kai ensimmäinen tulossa joten älä huoli kyllä sä vielä tunnet ne.
Kokeiles sitä oliviöljyä peräpukamiin:) toimii.
Lisäravinteista en syö muuta kuin d-vitamiinia.
Kohdunsuun korkeus 3cm,viikolla12.
Ja vielä liukkaudesta täällä turus, vedin lipat eilen meidän pihatiellä ja nyt
aamulla sama juttu kun lähdin viemään tyttöjä tarhaan, täytyy koittaa olla vähän varovaisempi. Meillä kun tässä talossa on pirun laiska talonmies:)
Ja onnittelut molemmille häitä viettäville.
Sailori&Panu
Onnea myös Shinonille tulevistä häistä! Hauskaa että teillä on Vertician kanssa ihan samat suunnitelmat ja samalle päivälle :)!
Hempasta oli puhetta.. Mulla on niin korkea että tuskin joudun rautaa syömään tässä raskaudessa. Kuukausi sitten se oli neuvolassa vielä 144! Edellisessä raskaudessa se taisi olla alimmillaan 118 ja silloin söin rautaa silloin sun tällöin.
Vitamiineja en syö, vaikka kyllä pitäisi! Ja jos ei vitamiineja niin ainakin kalkkia pitäisi saada kun en juo maitoa enkä käytä juurikaan juustoja tai muuta.. Kynsistä huomaa että tarvetta olis todellakin mutta miten sais itseään niskasta kiinni??
Tuo mitta josta Verticia kyseli on varmaankin kohdunkaula? Siis tuo 3cm.. Eli sisi se joka on yleensä just jotain 3 cm pitkä ja kova alussa ja sitten lyhenee ja pehmenee ja lopulta avautuu synnytyksen alkaessa..
Sf-mitta (siis se kohdun ylin kohta) oli mulla viimeksi 13 cm. Siis kutakuinkin navan tasolla silloin.
Sitten vielä noista mitoista joista Verticia kyseli.. Varmaa tietoa mulla ei todellakaan ole, mutta käsittääkseni ne on mm. sikiön pituus, reisiluun pituus, kyynärvarren pituus? jne. Korjatkaa jos olen väärässä!!
Uniani en muista ja heräilen kyllä öisin, yleensä pissahätään. Mutta nukahdan uudelleen varmaan jo ennenkuin saan pääni tyynyyn. Ostettiin vähän aikaa sitten makkariin telkkari ja nyt en sitten näe enää ees mitään ohjelmia.. Tai siis nukahdan jo ennen kymmentä.. BB´n olen pyrkinyt katsomaan, mutta enpä ole nähnyt ihan hetkeen :). Aamulla kello soi jo 5.20 joten sinänsä hyvä että tulee sit nukahdettua ajoissa. Tuo Vertician uni oli karmea!! Hyh, tunsin itekin sun häpeäsi kun tekstiä luin =)
Isyyspakkauksen tein miehelleni viimeksi. Annoin sen hälle samana päivänä kun äitiyspakkaus tuli. Laitoin sinne Viskillä terästettyä suklaata, pikkusikareita, paidan jossa lukee Isi (teetin sen itse kun en tykänny niistä valmiista malleista) ja pullon viskiä. Mies tykkäsi tosi paljon!! Nyt en tiedä teenkö tällä kertaa.. Katsotaan nyt! Viskipullo oli kyllä ihan liian iso!! 1l pullo jonka 3-4 miestä kiskoi "pohjiksi" varpajaisissa.. Huoh!! Oli sitten meidän isäntä kohtuullisessa kunnossa kun kompuroi kotiin varpajaisistaan!!!! Hälle siis pidettiin varpajaiset vasta viikko pojan syntymän jälkeen. Heh, jos teen pakkauksen niin viskipullo on kyllä tällä kertaa se minikokoinen!!!!
Ite kyllä ilmoitan (tai siis olen molemmat kerrat ilmoittanut) mieluummin kasvokkain koska silloin näkee heti toisen ilmeen eikä tarvi jännittää milloin toinen vastaa viestiin ja onko se jo lukenut sen vai ei.. Mutta kyllä sähköpostikin varmasti ihan hyvä tapa on! Varsinkin jos et näe esimiestäsi päivittäin!
Mitähän sellaiseen sit kirjoittaisi.. Varmaankin laittaisin ihan vaan näin että ilmoitus äitiyslomalle jäämisestä.. Jään äitiyslomalle xx.xx.xxx eli siis olen tällä hetkellä raskaana viikolla 22.. Tai jotain tän suuntaista. Mun mielestä sunkin kannattaa Verticia laittaa jotenkin niin,että automaattisesti oletat jääväsi tuosta duunista äitiyslomalle, vaikka sulla se sopparin uusiminen taitaa olla joulukuulla eikö vaan?
Jotain muutakin mun piti kommentoida vielä, mutta pää on laho..
Jaa juu, Seilorille piti sanoa että aika lähellä täälläkin tullaan sun ikääsi.. Mä täytin just 34.
Nyt töihin välillä.
Colatoffee 21+5
Tuosta seksistä ja seksikkyydestä piti vielä jotain sanoa.. Mä tunnen itseni NIIIN epäseksikkääksi kun vaan olla ja voi. Kyllä meillä vielä touhuillaan, mutta en voi sille mitään että mietin paljon sitä kuinka epähot mä olen..
Tiedän kyllä että mieheni pitää mua ihan ok´na, mutta myös tiedän että kyllä se enemmän tykkää musta silloin kun olen kuosissa. On se sen myöntänytkin kun ollaan puhuttu..
Mä en oikein osaa suhtautua taaskaan tähän mahaan.. TUnnen itseni ihan sairaan läskiksi enkä osaa olla ylpeä uusista muodoista. Johtunee tietty siitä kun olen taas syönytkin kuin possu.
Kai tää on jotain peruja siitä kun olin 25 vuotta elämästäni suht pyöreä ja sen jälkeen n. 7 vuotta tosi hoikka ja timmi. Ja sitten esikoisen jälkeen en ehtinyt itseäni ihan kuntoon saamaan.. Tylsää, pitäisi kyllä nauttia tästä raskaudesta eikä miettiä koko ajan että näyttää valaalta!
X-(
Mulla oli 19. viikolla 18,5 cm. Neuvolan täti mittasi...
Nyt takas töihin.. kävin pikaisesti lukee teidän juttuja :)
Sivri ja Masukki 21+0
Se on olo näin lyhyesti tässä vaiheessa päivää... Mulla on ollut maha kipeenä eilisestä iltapäivästä lähtien. Sellanen olo kuin tossa mahassa, navan seutuvilla olis kasa tiiliä päällä. Vähän vaikea selittää, mut ei mitään vihlontaa vaan enemmänkin sellainen olo, että maha on ihan pinkeenä ja räjähtää just. Onko muilla tällaista? Mulla on nyt n. 3 viikkoa ollut aina välillä ja mennyt aina levolla pois, mut nyt ei. Yöllä en pystynyt yhtään nukkumaan kyljellään, koska silloin tuntui tosi pahalta. Panadolia otin, että sain edes vähän nukuttua. Tänään olo ollut himpun verran parempi, mut ei hyvä vieläkään. Alkaa vähän tympimään, että koko ajan on jotain. Eilenhän sain antibioottikuurin keuhkoputkentulehdukseen, mut en usko että näillä vatsakivuilla on mitään tekemistä sen kanssa.
Kysymyksiin: sf mitasta ainakin oli puhetta, mulla ei oo vielä mitattu. Hemoglobiini oli rv 12 jotain yli 140, sen jälkeen sitä ei oo mitattu. Viime raskaudessa meni alle sadan, saa nähdä miten nyt käy.
Unista: Joo, mä nään kans ihan outoja unia. Levottomia, märkiä, painajaisia ja vaikka mitä. Välillä hämmästyttää aamulla, että mitä se mielikuvitus oikeen tuottaakaan yön aikana. Unia yhdistää aina se, että olen raskaana. Vielä en ole nähnyt vauvaunia tai synnytysunia, mut kai nekin sieltä tulee :) Onneks toistaiseks nukun aika sikeesti n. 9 tunnin yöunet (jos viime yötä ei lasketa) eikä vielä tarvii käydä vessassakaan yöllä. Jossain asiassa sentään tulee pientä helpotusta...
Lumikide 18 tasan
Kolatoffee:
Samma här. Kiva tietysti että rinnat on kasvaneet mutta ei tuo tynnyrinalku tossa edessä tunnu kovin eroottiselta. Hyvää asentoa on mahan kanssa vaikea löytää, häpyluuhun sattuu jne. Ja kyllähän siinä fiilikset menee, kun seksin aikana lapsi potkii tai mietin että sattuukohan sitä tms. Miestä ei kyllä tunnu haittaavan yhtään eikä kuulemma ajattele lasta siinä tilanteessa. Tissien ja mahan kasvu on ilmeisesti miehen mielestä hämmästyttävää, koska ukko kommentoi suunnilleen joka kerta kun näkee mut alasti että OHO, onpas kasvanut taas. Olen kyllä sitten kiukkuisena ojentanut että ei sitä tarvitse prkl joka kerta kommentoida kun sattuu näkemään vaimonsa alasti. ;-D
Mutta joo, meillä on kyllä ollut aika hiljaista makuukammarissa koko raskauden ajan. Aluksi pelkäsin keskenmenoa ja nyt on vaan niin pönäkkä ja epäeroottinen olo.
Verticia: Älä huoli, kyllä ne liikkeet ja masu vielä ilmaantuvat. Mun tapauksessa tulivat esille aikaisin varmaan siksi, koska lähtöpaino oli aika alhainen. (Sain viime keväänä keskenmenon ja laihduin sen jälkeen paljon, kun ei ruoka oikein maistunut.) Mulla on myös ilmeisesti istukka takaseinässä alhaalla.
Lueskelin kaikki tän viikon viestit ja pistin ylös mistä kaikesta on ollut puhetta. Muuten ei mielessä pysyis..
Täällä itäsessä suomessa sataa taas lunta :) alkaa olla jouluinen olo :D joulukortteja oon tehnyt ja koristeet etsin komerosta..
Verticialle ja Shinonille onnea häiden johdosta! Täällä odotellaan kosintaa..aiemmin höpöttelin naimisinmenosta, mutta nyt masukin kanssa on ollut muuta ajateltavaa. Nyt yks ilta tuli kysymys, että mikä mulla on kun en oo puhunu siitä, vaan oon ollut ihmeen hiljainen asian suhteen. On tosiaan ollut muuta ajateltavaa sen verran ja sanoin myös että kyllä sitä kosintaa oottelen edelleen. Olis se paljon järkevämpi jos oltais kaikki saman sukunimen alla, yhtä perhettä sit.
Mikumamma kirjoitti alkuviikosta että työvaatteiden alta ei massua näy kunnolla. Mulla on melko lailla sama juttu..mut nyt vähitellen turvaliivi ei laskeudukaan kovin suorasti alas, vaan hieman mahan kohdalta kohoaa. Mut porukka alkaa jo suurimmaksi osaksi tietää. Ei jääny paljon arvailulle varaa kun ainaan söin.. sitten aina aamulla ja vuoron päätteeksi liikun omissa vaatteissa, niin muutama huomas mahan. Nyttemmin on liikkuminen hidastunut. Varsinkin tämä viikko on tullut oltua jaloillaan lähes koko päivä, niin ei iltapäivällä ole enää askel niin kevyt, ja portaita joutuu nousemaan niin tuntuu että vois puuskuttaa.
Puhetta taisi olla myös oman olemuksen tuntumisesta.. Välillä tuntuu että olis kuin valas.. toisinaan oon lähes ylpeä muodoista joita on tullu. Töihin palaten, tiistaina sain palaverissa uteliaita katseita mahaan, kun ei ollut liiviä edessä. Kiusoitteluakin siitä, kun syön suolaista ja etikkaista mielellään ;) Koitan ajatella että hyvää vain tarkoittavat huomiolla. Oon paljon yksin myös kotona, niin mukava jakaa olotilaa joidenkin kanssa. Myös täällä palstalla :)
Niin, toisinaan tosiaan tykkään tulleista muodoista. Rintsikat alkaa olla sillä ja hilkulla että mahtuvat :) sänkypuuhat eivät raskauden myötä ole vähentyneet, onneksi.. ainut vaan on että välillä tuntuu maha olevan edessä :P
Meillä päin täällä valmennukset ovat vasta maaliskuussa. Ei ainakaan pitäis unohtua mielestä kun alta kuukaus on niistä valmennuksista synnytykseen.
Mulla on ollut mielessä tehdä isyyspakkaus.. En vain oikein tiedä että mitä kaikkea siihen voisi koota. Olisi mukava jotain yhteistä isälle ja vauvalle, jotain mikä yhdistäis niitä. Jotkin yhtenäiset paidat tms vois olla, mut jotain muutakin ois kiva.
Liukkaus on kyllä tuntunut pelottavalta. Ostin myös liukuesteet, jotka laitetaan kenkien päälle. Vaikka eivät nätimmät oo, niin miusta sen arvoiset että masukki pysyisi kunnossa.
- Miten päin muuten maha-asukkinne on ollut rakenneultrassa?
Meillä masukki oli pää alaspäin. Ei tullut siellä kysyttyä sit kun nyt olen miettinyt että kun sikiö liikkuu mahassa niin vieläkö se pyörähtää pää ylöspäin vai jääköhän se jo nyt kasvamaan pää alas päin?
Älä Verticia huoli, uskon että ne liikkeet alkaa tuntua sullakin piakkoin, toivon kovasti niin. En muista kerroitko istukan paikkaa, mutta edessä oleva vaimentaa ainakin.
Näillä eväillä unille
Sivri ja Masukki edelleen rv21
Suuret onnittelut morsiammille täältäkin! HIENO JUTTU!
Verticia
Synnytysvalmennus on osin Tyksissä. Oli muistaakseni niin, että jostain ajoista sai valita sairaalaan tutustumisajan ja muutama kerta oli neuvolassa illalla tai iltapäivällä. Näin ainakin Rantakadun neuvolassa, tosin vuosi oli 2004. Kauheen myöhään ne valmennukset oli.
Suosittelisin myöskin kertomaan kasvokkain asiasta pomolle.
Täältä -taustalta enimmäkseen- oon seurannut sun tilannetta. Tsemppiä sulle ihan hirveesti. En tiedä miksi se vaikuttaa näin, mut jotenkin sun tilanteita elää ja jännittää täällä taustalla kai siksikin, kun oon samalta suunnalta. "kuuntelin" kyllä heti alkuun sun puhetta et et taida olla alunperin Turusta, mut mainitsitkin tuossa Porin.
Mäkin pääsin rakenneultraan ja kaikki oli hyvin. Siellä Lahjis köllötti pää alaspäin. Vastas aika tarkasti viikkoja, vain -2pv.
tosi vähän on mitään käyntejä ollu. Mulla ultrien lisäksi ollut 2 neuvolakäyntiä. Sydänäänet kuulin tänään rakenneultassa ekan kerran!! HB t otettu ekas neuvolas.
Ja galluppiin
Tukivyö
on käytössä ja suosittelen. Mulla kaverilta saatu Anita. Jää kyllä pienex. Toisen ostin Huutiksesta. Aika erikoinen viritys. Saa nähdä...
Paino
-1,5kg lähdöstä. Taitaa olla mun tyyli olla raskaana. Oon ihan normaaipainoinen lähtöjään. No kyllä sitä ehtii ennen huhtikuuta. Viimeksikin olin kuin maapallonpuolikas, vaikkei painoa kauheesti tullu.
Peräpukamat
Löytyy. En suosittele. taidan kokeilla Sailorin vinkkiä.
Liikunta
Mitää ei jaksa. Vapaapäivinä koitan ulkoilla, mut jatkuva kävely ja muu touhuaminen työpäivinä riittää. Vaappumista on jo. Uskon kyllä tuohon tukivyöhön ettei selkä pääsis niin pahaksi ku viimeksi.
Vatsan näkyminen
Ei pysty enää peittää, varsinki viimeisen kahden viikon-viikon aikana suorastaan pullahtanut näkyviin. Työvaatteis alkaa näyttää tynnyriltä, ei peitä enää.
Liikkeet
Oon tuntenut muka? jo monta viikkoa. Nyt on ehkä pari viikkoa tuntunut muutenkin kuin kädellä mahan päältä.
Närästys
Väliaikaisesti kai ohi. Alkuraskaudessa ihan mahdoton, nyt suvantovaihe.
Isyyspakkaus
ei taida jaksaa, ostin viimeksi sen valmiin mikä oli kyllä hintaansa nähden aika tylsä
Vihlonta
Vihloo usein. Liitoskipuja varmaan. Töissä satulatuolilla istuen töiden teko yhtä h-vettiä.
Unet
Mulla ei oo nyt ollu kovin paljon märkiä unia, mut ihan älyvapaita seikkailu-unia. Yleensä unet jotka muistan toistaa samaa kaavaa. Talo-unet, kaupunki-unet. Nyt ei mitään tylsää vaan ihan ku telkkaria kattois. Hassua.
Makuuhuone
Ei toimintaa meillä. Ei mitään hormoonitoimintaa sillä sektorilla. Toivottavasti ei jatku seuraavaa vuotta...
Lisäravinteet
Aamu ei lähde käyntiin ilma c-vitamiini poretablettia
monivitamiini
omegat
ja vielä d-vitamiini.
Saman satsin syön (talvisin) ilman raskauttakin. Nyt vaan muistaa paremmin ottaa.
d-kuulemma ainakin ihan ehdoton kaikille talvella. Ei vain raskaanaoleville ja lapsille.
Oliko se Sailori, kun epäilit olevasi vanhin... Muistelen että paljon olisi ollut alle 30v äitejä täs porukas kun se "osanottaja"lista vielä pyöri. Itse täytän maaliskuus 34.
Mukavaa viikkoa kaikille tai kohtahan se on viikonloppu taas.
Paik ja Lahaja rv 20 tasan
Juu tuosta porin kuppeesta oon kotoisin.. Kierrelly suomee ees taas rastiin ja mulle tarttuu murteet tosi helposti niin puhumpas sit miten sattuu millonkii..
*pyyhkii kirjoitetun tekstin pois*
Tuli kyl niin sekavaa tekstiä ettei tosikaan. Kirosin kun lekuri ei soita ja siinä samassa se soittikin. Lauantaihin asti jatkan selästä sairastamista.
Sen perään soitin töihin ja puhuinkin sitten pomon kanssa. Tarjosi vuorotteluvapaan sijaisuutta ja kieltäydyin ja kerroin sitten raskaudesta samalla ja silti työt jatkuu 8.12 eteenpäin. Otti asian tosi hyvin, onnitteli ja kaikkea..
Juu ja sitten viel hoksattiin, että mun selkä on työtapaturma. Että sillee..
Tuntuu että kivitaakka tippui selästä!
On nyt niin sellainen jee olo ettei muista yhtään mitä piti kirjoittaa paitsi se, että
puutuuko teillä peffa ja jalat mitenkä? Siis mun ei tarvii ku vartti istuu tuolilla kuin tuolilla ja peffa ihan puuduksis :/
Liikkeistä tosiaan, mulla ol istukka takana. Ja se ultraaja kysyki et olenko paljon tuntenut jo liikkeitä ja sanoin et en.. Oli vähän hämmästynyt.. Niin sitten itteäkin ahistaa enemmän kun ei tunne.
Sillai se baby oli et pää alaspäin ja jaloilla se potki mua ihan nähtävästi navan kohdil, mut ei tunnu ei..
Samaa mietein kun joku muukin et kääntyileekö se viel vai onko se nyt sit jo koko loppuajan pää alaspäin :o ?
Ruokavaliosta, kyselinkin et miten raskausdiabeetikot on pysynyt dieteissään.. Mie pysyin tosi hyvin!! sen ensimmäisen viikonkos.. Mut sit sen jälkeen, olen alkanut jättämään aterioita väliin. Syön ehkä sen kolme kertaa, aamupalan, lounaan ja iltapalan.. Ja sit saatan lounaan korvata sil et käyn cafe picnicis patongil. Olen ihan koukus tuohon paikkaan nyt kun löysin sen turusta viimein!
(Helsingis tottu et se on joka puolel..) Ja aina kun käyn keskustas niin aina käyn siellä syömässä :(
Töistä.. Sen verran kyl ahistaa viel et ku vaihdan osastoo ja sinne on suunniteltu listat jo mulle.. Niin joudun het hylkää siit paljon luulisin, kun on 8.12 ultra, 12.12 häät, 12-14pvä hää"lomailua" ja sit jouluakaan en pysty olemaan niin... :s Tuntuu kamalalta aloittaa uudel osastol ku het on joo en pysty tekee tuota enkä tuota enkä tuota... :( Ilmeisesti kolmen viikon vai kuudenkos.. pätkä on sitten tuolla osastol ja sit pääsen takaisin tälle osastolle missä tällä hetkellä olen, kun mua on niin paljon kehuttu että olen reipas jne *:*
Ihana kuulla että olen reipas ja teen työni hyvin kun edellinen työpaikka oli niin syvältä ja olin "suuri pettymys talolle että minut palkattiin" ja en muka tehnyt töitäni jne.. Ja mitenkään en ole työnteossa muuttunut!
Tukivyöstä piti kysymäni, että millainen se sitten on niinkus.. Auttaako se selkää vai mahaa vai mahan kannattelemista vai :D
Mietein tuota minun selkääni vaan et pitäiskö harkita tjn?
Mut nyt menen aamupalal ja alan jatkaa hääkorttien tekoa sitten =)
Ihana et tällainen keskustelupalsta on olemassa!!
Verticia & masukkiasukki Rv 19+6
Täällä ihan nuutunut olo. Huomenna olisi vielä työpäivä ja sitten viikonloppu vapaa. Huomenna on kyllä muistettava laittaa tukivyö! Auttaa minulla hyvin selkäkipuun ja mahan kovettumiseen. Millonkohan alkaisi se hehkeä keskiraskaus? Syödä yritän pakolla vaikka mieli ei mitään tee.
Liikkeitä olen muutaman tuntenut mutta en niistä niin stressaa kun en ole aikaisemmissakaan raskauksissa kokenut mitään mega kovia potkuja. Tyttöjä odottaessa jouduin useamman kerran käymään ultrassa kun en vaan yksinkertaisesti tuntenut liikkeitä. Rakenneultrakin on vasta ennen joulua et sinnekin vielä pitkä aika. Seuraava eli 3. neuvola olisi 5.12.
Pitäis alkaa siivoamaan kun viikonloppu menee 5v synttäreitä juhliessa. Arvatkaa vaan jaksaisiko =( tytölle toki niin tärkeä juttu että pakko yrittää. Eilen sain jo vähän suunniteltua ostoslistaa ja et millainen täytekakku tehdään. Meinasin tehdä ensimmäisen kerran voileipäkakunkin. Vaikuttaa kuitenkin aika yksinkertaiselta noissa ohjeissa. Saa sitten nähdä mikä siitä tulee kun alkaa tekemään ;) Mies kun on kivasti töissä joka ilta klo 19 asti ja lauantainakin on iltamenoa eli ainut apu hänestä on sitten sunnuntai aamuna =( Itse en jaksaisi esim siivousta jättää niin viime tinkaan kun muutenkin on rankka päivä.
Mutta nyt taidan hieman huilata kun tytöt katsovat lastenohjelmia ;)
Prinsessat 5v ja 3v + masu rvko 18+1
Kurja, kurja päivä :(
Kun lähtee päivä ja mieli menemään matalalla niin kaikki tuntuu olevan vastaan, tuttu tunne?
Kaiken huippu oli kun mun pankkikortista on magneettinauha ruvennut kettuilemaan(siru toimii kyllä..) niin "mukava" rouvashenkilö naukui suureen ääneen jonon perältä että pitäisi kyllä ymmärtää tuollainen kortti jo mennä vaihtamaan. En tiennyt et :( se ns. viimeinen korsi..
Aamulla heräsin taas klo 4(!!) niin väsy painoi kummasti... Onko kenelläkään muulla aamuyöstä unettomuutta? Hyvin kettumaista...
Verticialle ja Shinonille jo etukäteen suuret onnittelut, hauska yhteensattuma :)
Tukivyötä kokeilin ekan kanssa ja silloin siitä ei ollut apua joten nyt en ole edes harkinnut. Tapauskohtaista, kait.
Eilen neuvola, ihan ok. Painosta huomautti mut ei siitäkään enempää. Kelan paprut ja todistuksen sain! Pakkausta hakuun!!! :)
Mukavat illan jatkot!
Jo-hanna ja Lupu 22+1