Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi noin 104cm ja 14 kg, kuinka paljon hän on alipainoinen?

Vierailija
26.02.2008 |

Mistä löytyisi pituuden ja painon suhteen käyrä täältä netistä?

Vuosi sitten lapsi oli -15% alipainoinen, mitenhän nyt?

Kuinka paljon lapsen pitää olla alipainoinen ennekuin neuvolassa havahdutaan? Meillä lapsella on olematon ruokahalu, pituuskasvu +-käyrällä mutta painoa liian vähän.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika oli 4-v-neuvolassa 107 cm ja 17 kg ja ihan 0-käyrällä on painonsa.

Vierailija
2/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunkin lapsesi on varmaan ihan sopusuhtainen ja kasvanut olemattomalla ruokahalullaan tämänkin kokoiseski.

Älä ala turhaan niitä käyriä enää tutkimaan, saat vaan kamalan stressin eikä se auta lastasi. Itse olen tähän asti vaan stressannut, nyt relaan. Lapsi on kuitenkin terve ja reipas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Mistä löytyisi pituuden ja painon suhteen käyrä täältä netistä?

Vuosi sitten lapsi oli -15% alipainoinen, mitenhän nyt?

Kuinka paljon lapsen pitää olla alipainoinen ennekuin neuvolassa havahdutaan? Meillä lapsella on olematon ruokahalu, pituuskasvu +-käyrällä mutta painoa liian vähän.

Meillä tytär 98 cm ja 14.4 kg. Oli aiemmin -20% käyrällä, nyt jo kivunnut sieltä ylöspäin. (Tosin syynä pituuskasvun hidastuminen, ts. ei niin hyvä asia...)

Varsinaisesti tuossahan ei ole " alipainosta" kyse, vaan erilaisista ruumiin rakenteista. Ihan tilastollisesti -20% käyrän yläpuolella on tietty määrä lapsista jne. Eli +-0 käyrä ei sekään ole mikään tavoiteltava asia: osa ihmisistä on sillä, osa + tai - käyrillä.

Jos olet huolestunut, ota asia puheeksi neuvolassa ja pyydä päästä käymään ravitsemusterapeutin puheilla. Meillä lapsen painoon vaikuttavat allergiat (eli noin 2 ekaa vuottaa alle 5:llä ruoka-aineella, nyt on jo enemmän ruokia, mutta edelleen mm. maito + kotim viljat + monta muuta poissa), eli hän saa sitten esim. rasvalisää melko runsaita määriä (= kasvisöljyä ja sinistä keijua runsaasti ruuan kanssa), jotta saa riittävästi energiaa.

Mutta tosiaan: myös ihan terve lapsi voi olla miinus-käyrillä ja olla ihan normaali. Omista lapsistani suurin osa (lapsia siis suurperheen verran :)...) on ollut miinus-käyräläisiä (kuten myös äitinsä lapsena), ainostaan yksi on kulkenut yläpuolella. Heistä vanhin huiteli juuri tuolla -20 prosentin käyrällä aikoinaan leikki-iässä (vauvana oli rintamaidolla kasvatettuna + käyrällä, paino laski imetyksen loputtua vuoden iän jälkeen) ja on nyt 18-vuotiaana hoikka, mutta ihan normaalipainoinen nuori nainen.

t. suurperheen äiti

Vierailija
4/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme ole huolestuneet, sillä kasvaa kuitenkin koko ajan omalla käyrällään.



Painokäyrän löydät esim osoitteesta www. verkkoklinikka .fi/ laskurit/ kasvu/



Siihen kuinka paljon miinuksella 104cm ja 14 kiloa on vaikuttaa myös se minkä ikäinen lapsi on ja kumpaa sukupuolta.

Vierailija
5/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on tyttö ja täyttää kesän alussa 4 vuotta. Päiväkodissa juuri huomautettiin lapsen olevan todella valikoiva ruoan suhteen ja syö vain muutaman suupalan jos sitäkään. Ruokahalua löytyy harvoin.

Ja lasta pidetään sielläkin tavattoman laihana. Kylkiluut näkyvät...

Silti kakat ovat mielestäni syötyihin ruokamääriin nähden suuria...eiköhän ravinto imeydy kunnolla?

Lapsi on ollut aina kevyt ja paino kulkenut alakäyrillä.



Kiitos kaikille vastauksistanne, mukavaa että olette viitsineet vastata aloitukseeni.

Vierailija
6/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias, on 105 cm ja painaa 16 kg. Ja ei ole mielestäni ollenkaan liian laiha, itse asiassa veljeensä verrattuna hän on raskasrakenteisempi - toki kolmeveellä vielä on sellaista pikkupoikamaista pyöreyttä masussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruokiin, joita hän syö. Siis siihen annokseen lautasella. Syökö hedelmiä? Jos, niin tarjoile niitä reilusti välipalana ja jälkiruokana. Samoin kasviksia, tuoreena maistuvat usein paremmin. Meillä ainakin kohta 4v syö pikkutomaatteja, kurkkua, paprikaa, maissia jne vaikka kuinka enkä turhaan huolestu ruuan menekistä. On myös tyttö, 106cm ja 16,8kg.

Vierailija
8/8 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paino on 15% alle keskiarvokäyrän, se ei tarkoita että olisi alipainoinen, vaan ihan on normaalipainoinen.