Tehdäänkö koulussa yleisesti joku sukupuu?
Olen joskus kuullut, että jonkun lapsi on tehnyt alakoulussa sukupuun omasta suvustaan, tai siis koko luokalla on teetetty sellaiset. Onko tämä yleistäkin?
Tiedän että useimmille ihmisille tämä on yks hailee, mutta minä en pidä siitä että perheemme asioita tällä tavalla väkisin kaivettaisiin julki, ja tieto suoraan opettajalle ja luokkakavereille. Meillä kun sattuu suvussa olemaan erinäisiä asioita, jotka eivät kuulu pätkääkään kenellekään.
Kommentit (35)
tarvitse koulutöissä paljastaa. Voitte pudottaa sukulaisia puustanne, mikäli niin haluatte, tai siirtää heitä eri oksille. -ope
vaan nimet tyyliin "mimmin äiti ja isä" siitä sitä "äidinisä ja äidinäiti" jne
Osaisiko joku vastata varsinaiseen kysymykseen, eli että kuinka yleisesti näitä tehdään.
ap
Koulutöissä ei tarvitse paljastaa kaikkea. Voitte pudottaa sukulaisia puustanne tai siirtää heitä eri oksille, jos niin haluatte. -ope
Tyttö nyt kolmannella ja ainakin ekaluokalla piti tehdä sukupuu, tyyliin vauvakirjan sukupuu. nyt kolmannella uskonnon ja yllin tunneilla suku/perhe asioita käsitelty ja sukupuu piirretty!
ehdin värkätä uuden. Korjasin virheetkin. 5
mm. vieraiden kielten opiskeluun kuuluu sukulaisuussanojen opetteluun sukupuun tekeminen. Mutta se ei ole kovinkaan kattava, lähinnä siis vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja tädit, sedät/enot ja serkut tulevat siihen.
Kukaan ei voi tietää, miten yleinen koulutehtävä se on - niin kuin ei muistakaan tehtävistä. Itse en ole koskaan teettänyt. 5
Ja eri opet heillä, mutta sama koulu.
Jännä että on näin yleistynyt, että tehdään ihan useammassakin aineessa ja eri vuosiluokilla.
Meidän perheen kannalta todella ikävä asia.
ap
mutta siihen ei tule mitään sellaista, että suvuista mitään salaisuuksia paljastuisi ja aina jää myös tyhjiä kohtia, joten ei huolta, jos ei halua laittaa sinne mitään yksityisasioita
tarkoitus on kurkistaa oppilaan omaan historiaan, teemme sen vuoden alussa, samalla kun mietimme miten historiaa tutkitaan ja mistä se tieto tulee =)
Oli tosi kivaa kaivaa sukulaisia esiin, ja puu on vieläkin tallella. Omat lapset ei ole vielä kouluikäisiä...
"Antti Siltavuori". Tuskin herättäisi mitään intohimoja. Taitaa olla useita sen nnimisiä.
"Antti Siltavuori". Tuskin herättäisi mitään intohimoja. Taitaa olla useita sen nnimisiä.
tehtiin yläasteella, muistaakseni historian tunnilla.
siis sehän on AIVAN pakko laittaa rehellisesti joka nimi jne... eli ap,laitat niihin kohtiin jotain muuta tai kierrät jotain kautta
Vaikka lapsesi pappa tmv olisi ollut tuntematon,voit kirjoittaa huoletta siihen et "Antti Saarinen" ja kukaan ei ihmettele,on varmaan suomen yleisimpiä nimiä tmv
Eli ei se ope tai luokka lähde niitä tarkistaan et onhan sukulaiset oikein nyt tässä...
nejlännellä enkun tunnilla ja viidennellä historiantunnilla. Esim historian aloittaminen omasta suvusta on mielestäni aika hyvä pedakoginen konkretisointikeino.
Tietysti ap voi jättää nimiä pois tai valehdella suvustaan. Mutta hänenä miettisin kyllä myös, mitä hän opettaa lapsilleen jos opettaa näille, että omasta suvusta ja menneisyydestä pitää valehdella. Vaikka siellä sitten olisi lapsenmurhaajia, noitia, raiskaajia, juoppoja, poliitikkoja, ruotsalaisia aatelissukuja, teollisuuden patruunoita tai jotain muuta. Lasten itsetunnolle olisi parempi, kun he saisivat olla omina itseinään sen suvun jäkeläisiä mitä ovat, joutumatta suvun tekoja häpeämään tai niistä ylpeilemään. Kun he voisivat ajatella, että sukuni on tämä ja minä olen sitten minä, ihan erikseen ja itsenäni.
Älä viitsi siirtää tuota häpeän tunnetta lapseesi!