Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan tarjoaminen tietyille vieraille tuottaa ongelmia...

Vierailija
25.02.2008 |

Kuinka paljon perheen äidin on otettava huomioon vieraiden ruokamieltymykset tehdessään heille ruokaa? Yksi ystäväni käy meillä n. kahden kuukauden välein, on miehensä kanssa meillä 1-2 yötä, mutta ruuan tarjoaminen tälle pariskunnalle tuottaa tuskaa. Ystäväni ei suostu syömään kuin esimerkiksi kanaa tai joitain fileepihvejä.

Aikaisemmin olen tehnyt ruuat niin, että tiedän hänellekin maistuvan, mutta viime kerralla iski piruus ja tein jauhelihakeittoa, jota meillä lapset syö mielellään. Ruoka ei ystävälleni kelvannut, vaan kuultuaan mitä on ruokana, teki miehensä kanssa itselleen voileivät ja lähtivät jatkamaan matkaa. Ystäväni ei syö jauhelihaa, ja keitossa oli paistijauhelihaa. Mitään vakaumusta hänellä ei lihan syönnin suhteen ole, mutta hän ei vain pidä punaisesta lihasta. Paitsi tosiaan, jos kyseessa on pihvi.

Ystäväni loukkaantui, mutta niin loukkaannuin minäkin. Mielestäni hän on nirso, mutta olinko typerä, kun tein tahallani ruokaa josta tiesin että hän ei pidä....

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsumme tietyn pariskunnan syömään, niin laitamme aika spesiaalia ruokaa, kaikki viimeisen päälle, hyvälaatuista lihaa, hyvät jälkkärit jne. Tämä siksi, että myös he tarjoavat meille aina kunnon illallisen, ei siis mitään jauhelihakeittoa ;) Eli vuoroin vieraissa.

Jos taas tietty ystäväperhe tulee kylään, niin laitan juurikin jauhelihakeittoa- tai kastiketta, lihapullia (paistijauhelihasta), makaronilaatikkoa tms. peruskotiruokaa. Jälkkäriksi keitetään kahvit ja syödään vaikka marjapiirakkaa. Samanlainen tarjoilu on meillekin heillä.

Oman siskoni perheen kanssa teemme yleensä niin, että viikonlopun aikana on yksi hienompi ateria ja muut sellaista peruskotiruokaa. Viipyvät siis aina 2 yötä.

Eli toimimme eri ihmisten kanssa eri tavalla, vastavuoroistesti. Kyllä minuakin harmittaisi, jos joku nirso kävisi usein kylässä ja _vaatisi_ jotain tiettyä...

Enkä IKINÄ valittaisi kenekään ruokatarjoilusta suoraan tai selän takana. Olen ihan samaa mieltä jostain vehnäleivästä, että se ei ole ihmisravintoa ollenkaan ;) Ja yhdessä kyläpaikassa ei ikinä ole kasviksia tarjolla. Mutta sellaista se elämä on :) Tuollaiset asiat pitää voida ohittaa olan kohautuksella. Talo elää tavallaan.

Vierailija
2/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ihminen on niin nirso, että ei syö kuin pihviä ja broilerin filettä, niin silloin ei pitäisi mennä kenenkään luo kylään syömään.

Olen itse kotona aika tarkka ruoan alkuperän, ravintoarvon tms suhteen, mutta en todellakaan kylässä VAADI yhtään mitään vaan syömme juuri sitä mitä meille tarjotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten söisin ihan tyytyväisenä pelkkiä lisukkeita. Jälkimmäistä olen tehnytkin, eikä se kai ole kenellekään ongelma?

Vierailija
4/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi käy kuitenkin todella usein.. aivan kohtuutonta häneltä vaatia pihvejä ja fileitä!! Miten jaksatte ylipäätään kestitä heitä noin usein?

Vierailija
5/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verran vielä lisään, että en ole kutsunut vieraita, he itse kysyivät (kuten aina tekevät), että voivatko tulla meille yöksi, kun ovat ohikulkumatkalla. Jos itse pyydän, niin tottakai yritän tehdä vieraille mieluista ruokaa. Tämän pariskunnan kohdalla vain tuntuu, että pidän jotain matkailuhotellia, jossa voi vaatimuksia esittää...

ap

Vierailija
6/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin vieraalla olisi ollut mahdollisuus tuoda eväänsä tullessaan.

Jos teillä on vastavuoroista kyläilyä ja sinunkin toiveet otetaan huomioon niin silloin pitäisi myös vieraan toiveita kunnioittaa.

En kyllä ymmärrä että joku vieras nirsoilee ruoan kanssa, ymmärrän terveydellisistä syistä johtuvat ruokarajoitteet sekä vakaumukselliset. Itse olen nyt dieetillä ja en oleta että kyläpaikassa on minun tarpeisiin varauduttu. Aion ottaa omia eväitä mukaan ja syön talon ruoista mitä ruokavalioni sallii.

Pääperiaate on että talo elää tavallaan ja vieraat käy ajallaan. Tykkään kokkailla ja leipoa joten kyllä vieraita varten teen jotain ekstraa. Joskus kysyn jopa toiveita ja kokkaan sitä mikä vieraille maistuu.

Vierailija
7/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tulevat yökylään kuin hotelliin ja vielä viipyvät pitempään, mitä alunperin ovat aikoneet. Mun tehdessä ruokaa olikin hyvä ottaa päivälepo. :P

Vierailija
8/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskomaton ystävä. Minulle on opetettu pienestä pitäen että kylään (myös yökylään) mentäessä syödään sitä mitä talossa tarjotaan, ja jos itse jostain syystä haluaa muuta niin sitten ostetaan ja tehdään.

Vierailija
9/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei aikuiselle ihmiselle kelpaa tavallinen kotiruoka niin sitten olkoon nälissään. Meidän perheessä on tapana että sunnuntaisin tehdään jotain parempaa ja kalliimpaa...

Vierailija
10/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa, niin olkoon kelpaamatta.

Vierailija
11/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ei tarjottu ruoka kelpaa, niin sitten ei tarvitse syödä. Toisaalta muutakaan ei sitten ole tarjolla. Näin meillä opetetaan lapsille, samoilla säännöillä mennään vieraidenkin kanssa.

Meillä on yksi kaveripariskunta, jossa mies on nirso. En pahastu siitä, että hän jättää syömättä salaatit, jälkiruuat, ja vain pikkuisen maistaa pääruokaa. Se on hänen ongelmansa ja häpeänsä, ei minun. Mutta mitään vaihtoehtoisia ruokia tai leipää en rupea hänelle edes tarjoamaan.

Vierailija
12/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta olen sitä mieltä, että jos aikuiselle ihmiselle ei ruoka kelpaa, niin olkoon syömättä.

Vierailija
13/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vieras on sitten syömättä ja sillä siisti! As simple as that!

Vierailija
14/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä touhua. Ette taida olla kovin läheisiä ystäviä? Meidän kaveripiirissä ensinnäkin monesti mietitään yhdessä mitä syötäisiin ja kokataan yhdessä, se on mukavaa yhdessäoloa. Toisekseen kenellekään ei tulisi mieleenkään nirsoilla ruuasta jos ei ole terveydellisiä rajotteita.

Vierailija
15/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käy, teen sitä mikä minusta silloin tuntuu parhaalta. Yleensä kysyn etukäteen onko jotain ruokaa mistä vieraat ei pidä, tai onko allergioita.

Aika uskomattomalta kuulosti tuo sinun kaverisi. Mä kyllä kieltämättä vähän loukkaantuisin, jos vieraani eivät edes suostuisi maistamaan tekemääni ruokaa!

Vierailija
16/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sinun ystäväsi. Jos ei kyseessä ole mikään vakaumus tai allergia vaan pelkkä nirsoilu AIKUISELLA ihmisellä niin voi voi. Naurettavaa, inhoan ylikaiken tollasia ruokaongelmaisia .

Olkoon syömättä jos ei normaaliruoka kelpaa. Saahan niitä pihvejä ravintolasta. Ihan oikein teit!

Vierailija
17/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka-allergiat on tietysti asia erikseen, mutta jos kaveri vaan haluaa syödä pelkkää broilerin rintafilettä ja pihviä ja mikään muu ei kelpaa, niin ei voi kuin ihmetellä. Kyllä meillä vieraat syö sitä, mitä sattumalta sinä päivänä on ruokana tai sitten voivat olla syömättä.

Vierailija
18/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos vieraat tulee taloon sillä mielellä että mitäs täällä tarjotaan, eivätkä itse vaivaudu osallistumaan ruoanvalmistukseen ja kustannuksiin (jos jotain erikoista ja kallista tekeillä) niin meillä tarjotaan tasan kotiruokaa. Jos ei kelpaa niin aivan sama... Olkoot nälissään.

Vierailija:

Ihmeellistä touhua. Ette taida olla kovin läheisiä ystäviä? Meidän kaveripiirissä ensinnäkin monesti mietitään yhdessä mitä syötäisiin ja kokataan yhdessä, se on mukavaa yhdessäoloa. Toisekseen kenellekään ei tulisi mieleenkään nirsoilla ruuasta jos ei ole terveydellisiä rajotteita.

Vierailija
19/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä laitan sitten jotain toista ruokaa, vaikka mieheni onkin ihtohimoinen kalan ystävä.

Toisaalta en kyllä ala pröystäilemään, jos meillä ei ole tapana syödä pihviä niin ei sitä vieraita varten yksinomaa aleta valmistaa.

Vierailija
20/39 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokoon ystäväsi pihvinsä mukanaan jos niitä haluaa, hänhän voi kokata teille kiitokseksi kyläilykutsusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi