Ruuan tarjoaminen tietyille vieraille tuottaa ongelmia...
Kuinka paljon perheen äidin on otettava huomioon vieraiden ruokamieltymykset tehdessään heille ruokaa? Yksi ystäväni käy meillä n. kahden kuukauden välein, on miehensä kanssa meillä 1-2 yötä, mutta ruuan tarjoaminen tälle pariskunnalle tuottaa tuskaa. Ystäväni ei suostu syömään kuin esimerkiksi kanaa tai joitain fileepihvejä.
Aikaisemmin olen tehnyt ruuat niin, että tiedän hänellekin maistuvan, mutta viime kerralla iski piruus ja tein jauhelihakeittoa, jota meillä lapset syö mielellään. Ruoka ei ystävälleni kelvannut, vaan kuultuaan mitä on ruokana, teki miehensä kanssa itselleen voileivät ja lähtivät jatkamaan matkaa. Ystäväni ei syö jauhelihaa, ja keitossa oli paistijauhelihaa. Mitään vakaumusta hänellä ei lihan syönnin suhteen ole, mutta hän ei vain pidä punaisesta lihasta. Paitsi tosiaan, jos kyseessa on pihvi.
Ystäväni loukkaantui, mutta niin loukkaannuin minäkin. Mielestäni hän on nirso, mutta olinko typerä, kun tein tahallani ruokaa josta tiesin että hän ei pidä....
Kommentit (39)
Minulla oli aika, jolloin en syönyt punaista lihaa lainkaan, en siis edes mitään pihvejä. Jos jossain oli ruokana punaista lihaa, en tehnyt siitä mitään numeroa, vaan söin esim. salaattia/leipää tms, mitä oli valmiina pöydässä tarjolla. Ikinä en vaatinut mitään muuta, koska en ollut allerginen.
Jos kyseessä on vain nirsoudesta kyse, niin toki YSTÄVÄLLENI laittaisin joskus sellaista ruokaa mitä hänkin suostuu syömään, mutta en koko aikaa.
Meillä syödään tavallista kotiruokaa, mm. jauhelihakeittoa. YSTÄVÄNI aikana en tekisi jauhelihakeittoa vaan muuta ruokaa josta on mahdollista olla ottamatta lihaa ja syödä halutessaan pelkkää salaattia ja perunaa/lisuketta.
Ystäväsi ei sitten tuonut tullessaan omia erikoislihojaan tai tarjoutunut kauppaan ostamaan?
Jos ei talon tarjottavat kelpaa, niin olkoon ilman. Suotta loukkaantui.
Nirsot aikuiset ovat kyllä (onneksi) harvinaisempia kummajaisia. Musta on kyllä törkeää valittaa isoon ääneen toisen tekemistä ruoista, tai nyppiä inhosta väristen eri aineksia sivuun. Noihin olen joskus törmännyt, yleensä olleet vain miehiä, jotka eivät itse tietenkään vaivautuisi mitään kokkailemaan muille.
Eli onko ystäväsi vai vaan tilausravintolan ja yöpymispaikan kärkkyjä.
Itse pahoitin erään yövieraan jäljiltä mieleni, koska kysyin etukäteen, että sopisiko esim. fetasalaatti, patonki ja jäätelöä jälkkäriksi. Sopi hyvin. Sitten jälkikäteen oli narissut yhteisille ystäville, että kun ei " oikeaa ruokaa" saanut. Ja aamiaiseksi oli tavallsita paahtoleipää, kun olis pitänyt olla jotain siemenjyväpaahtiksia(?).
Seuraavan kerran kun tuli, niin jääkaappi oli tyhjä. Mentiin illalla syömään ja sanoin ystävällisesti, että voi tilata ihan mitä haluaa, ja myös maksaa. Aamiaista saa useista kymmenistä kahviloista matkalla koulutukseen.
Vierailija:
Itse pahoitin erään yövieraan jäljiltä mieleni, koska kysyin etukäteen, että sopisiko esim. fetasalaatti, patonki ja jäätelöä jälkkäriksi. Sopi hyvin. Sitten jälkikäteen oli narissut yhteisille ystäville, että kun ei " oikeaa ruokaa" saanut. Ja aamiaiseksi oli tavallsita paahtoleipää, kun olis pitänyt olla jotain siemenjyväpaahtiksia(?).
on kohtuuton. Ei kai kukaan voi vaatia että heille tehdään jotain erikoisruokia ellei nyt kyseessä ole joku vaarallinen allergia!!?? Meillä yksi kaveriperhe on " allerginen" ja vuosia ostelin erikoisruokia heille kun pidimme ruokakutsut. He sitten saattoivat tuntia ennen juhlien alkua jättäytyä pois pippaloista ja sain heittää 50-100¿ ruuat roskiin koska ei niitä kukaan muukaan syönyt. Enää emme suostu kutsumaan heitä; jos on joskus ollut pakko niin teemme mitä haluamme ja syövät tai näkevät nälkää. Ottakoon eväät mukaan!!!
hän voisi vaikka tuoda ruokakassin tullessaan. Aika tyyriiksi tulee isolle perheelle ja vieraille fileet joka kerta ostaa...
että vaatiiko hän broilerin rintaa tai sisäfilettä, vai onko kyse siitä, että ei syö MUITA lihatuotteita. Jälkimmäisessä tapauksessa tekisin koko perheelle jotain halpaa kasvisruokaa. Vaikka kasvisminestronekeittoa.
Silloin söisin sitä kiltisti itsekin jos siis kylässä siellä olisin. miten jollekin voi edes tulla mieleen alkaa valittaa kyläpaikan tarjottavista?
Vierailija:
En voi ymmärtää! Syödäänkö jossain perheessa valkoista vehnäpaahtoleipää?? Siitä minäkin valittaisin, ihan kelvotonta valkoista höttöä sellainen leipä, ei mitään kunnon ruok
perhe- ja ystäväpiirissä kun on:
- laktoosi-intolerantikkoja
- keliaakikkoja
- allergikkoja (mm. kananmuna, pippuri, paprika, omena, kiivi)
- tavallisia kasvissyöjiä
- vegaaneja
Vierailija:
perhe- ja ystäväpiirissä kun on:
- laktoosi-intolerantikkoja
- keliaakikkoja
- allergikkoja (mm. kananmuna, pippuri, paprika, omena, kiivi)
- tavallisia kasvissyöjiä
- vegaaneja
Olen itse ronkeli ruuan suhteen. Ikävä kyllä en kiusallani, vaan oksennan jos joudun pakosta edes maistamaan justiinsa jotain jauhelihasoppaa tai makkarakeittoa. Keitetty pottu -- kammottavaa, paitsi hajultaan, myös maultaan ja mielikuvituksettomuudeltaan! Useissa ruuissa jo pelkkä hajukin yökkäyttää. Ehkä olen siitä oppinut että en oleta enkä pakota muitakaan syömään vastentahtoisesti ja kohteliaisuudesta. Paras vaihtoehto on laittaa ruoka esille siten että jokainen voi poimia lautaselleen sen mitä on valmis syömään. Sen ei luulisi rasittavan isommin aivosoluja. Ellei sitten se kiusanteko ole päällimmäinen perusidea.
Vanhempani ovat muuten kokkeja, joten juu, tarjolla on ollut apetta jos toistakin.
teen yleensä parit ruuat tai seisovan pöydän joka on kasvispainotteinen
mutta täytekakkupuoli (esim. syntymäpäivät) tuottaa kyllä harmaita hiuksia.
t. 34
ap:n ystävälläkin voi olla jotain sellaista
Kieltäydyn aina kohteliaasti kutsusta, jos en ole 100% varma, että ruokana on jotain mitä voin syödä. En tietenkään ikinä kysy, mitä aikovat tarjota, vaan esim. jos kutsutaan grillaamaan tms. niin tiedän sen olevan okei.
Mutta jos ruokana olisikin jotain mitä en halua syödä, niin en - ikinä - kehtaisi siitä loukkaantua tai lähteä tieheni.
eri mauilla käy yleensä kaikille.
Salaatista saa ruokaisan jos on siihen pastaa tai couscousta.
Olisi jotenkin epämukavaa mennä jonkun kotiin tyhjin käsin kuin hotelliin.
Silloin syödään mitä tarjolla on ja kiitetään kohteliaasti.
Kun ystävyys on alkuvaiheessa, niin silloin voi ajatella vähän enemmänkin, mitä toinen haluaa. Kun ystävyys on jatkunut pitkään, niin silloin pitäisi olla mahdollisuus olla kotoisampi. Mielestäni jos tämä tuttusi ei anna sinulle anteeksi, hän ei ollut oikea ystävä. Allergiat ja sellaiset on ihan hyvä ottaa huomioon, mutta muuten täytyy sovitella molempiin suuntiin. Sinä et voi aina olla se, joka suunnittelee elämänsä ystävän mukaan, vaan ystävänkin on välillä ajateltava sinua.