Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektion kokeneille kysymys

Vierailija
25.02.2008 |

Eli milloin haavan kohta alkaa tuntua normaalilta? Minulla nyt kolme viikkoa sektiosta joss tehtiin pitkä viilto poikittain (kiireellinen sektio) ja haavan kohtaa, oikeastaan koko mahaa kiristää niin pirkaleesti. Tavallaan koskeekin mutta pääasiassa tunne on inhottavaa kiristystä :/ Tällä hetkellä tuntuu siltä etten enää ikinä liiku normaalisti, puhumattakaan mistään juoksemisesta tai muusta rehkimisestä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3kk meni että alkoi tuntua normaalilta. Minulla myös kiirellinen sektio poikittaisviillolla. Kipulääkkeitä käytin ensimmäisen viikon, sen jälkeen oli sen verran siedettävä etten enää ottanut lääkkeitä mutta kyllä siinä vaan aikansa meni ennenkuin alkoi taas tuntua "omalta". Toisesta reunasta haava oli pitempään kipeän tuntuinen, mutta ei siinä sitten ilmeisesti mitään sen kummempaa ollut, parani omia aikojaan.

Vierailija
2/22 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 15:20"]

Au, au, au. Täällä sektiosta kaksi viikkoa ja kamala kiristys toisella puolella vatsaa. Ei saa suoristettua itseään ja pitkäkseen olo tuntuu pahalta kun joku hannaa vastaan. kauan muilla kesti tämä kauhea kiristyksen tunne? Tuntuu oikealla nivusesta ylös kylkeen.

Minullakin kiireellinen sektio takana, ja toipuminen on ollut tämän pari viikkoa yhtä helvettiä :(

[/quote]

Kuulostaa kurjalta. Koeta kuitenkin varovasti venytellä ja vältä vääriä asentoja. Runko kun sitten taas tuppaa tuleen kipeeksi noista kieroista asennoista toisesta kohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti noin puoli vuotta ennen kuin olo oli suht entisellään, mutta vieläkin on tunto pois siitä arven kohdalta.

Vierailija
4/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli milloin haavan kohta alkaa tuntua normaalilta? Minulla nyt kolme viikkoa sektiosta joss tehtiin pitkä viilto poikittain (kiireellinen sektio) ja haavan kohtaa, oikeastaan koko mahaa kiristää niin pirkaleesti. Tavallaan koskeekin mutta pääasiassa tunne on inhottavaa kiristystä :/ Tällä hetkellä tuntuu siltä etten enää ikinä liiku normaalisti, puhumattakaan mistään juoksemisesta tai muusta rehkimisestä.

Vierailija
5/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavaa on kyllä jomottanut pari kuukautta sektion jälkeen aina jos olen rehkinyt liikaa. Nyt viimeisimmästä sektiosta 4kk eikä haavaa enää tunne ellei esim. pikkuhousujen reuna satu hankaamaan sitä.

Vierailija
6/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös poikittaishaava. Ei se oikeastaan tikkien poiston jälkeen kiristellyt, muuten oli koko alavatsa arka siitä runnomisesta ja käsittelystä.

Vierailija
7/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin totta kuin olla ja voi, ellei sitten haavan paranemisessa ole oikeasti jotain ongelmia, esim. tulehdus tai repsottaminen. Ja mitä enemmän jaksat haavanseutua suihkutella (ja taputella huolellisesti kuivaksi sen jälkeen), sen nopeammin se paranee. Myös rauhallinen liikkuminen nopeuttaa sektiosta palautumista, vaikka se tuntuukin aluksi pitkään vähän epämukavalta.

Itse en valitettavasti enää muista tarkkaa aikaa, kuinka kauan haava tuntui aristavalta, kun sektiosta on jo 4 vuotta aikaa. Pahin kipu meni pois muistaakseni kuukaudessa-parissa ja ehkä noin puolen vuoden jälkeen en enää edes muistanut koko haavaa :) Pitkältä se odottelu silti silloin taisi tuntua, vaikka nyt en ole enää edes muistanut vuosiin koko haavan olemassaoloa... Kärsivällisyyttä!

Vierailija
8/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että oli kipeä/kiristi/muistutti olemassaolostaan. Nyt ei ole kuin siisti huomaamaton arpi. Tosin edelleen, 4 vuotta sektion jälkeen arvessa on parin sentin tunnoton kohta.

Vierailija
9/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei missään tapauksessa juoksemista, imurointia ja muuta resuamista. Haavan parantumisen ja tulevien raskauksien kannalta se on tärkeää. Kolme viikkoa on lyhyt aika.

Vierailija
10/22 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei synnärillä neuvota rasvaamaan sitä arpea. Meillä mies ihmetteli kun valittelin että eikö annettu arven hoito-ohjeita. Mun mies oli ollut pahassa onnettomuudessa jonka vuoksi plastikkakirurgilla ja siltä oli saanut kunnon ohjeet arpikudoksen hoitoon. Eli arpea kannattaa rasvata ja hieroa esim. ceridal-öljyllä, muuten voi käydä noin.

Meillä oli miehen jäljiltä sitä suihkutettavaa ceridalia ja oireet helppas heti kun aloitin rasvaamisen.

Vierailija
11/22 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au, au, au. Täällä sektiosta kaksi viikkoa ja kamala kiristys toisella puolella vatsaa. Ei saa suoristettua itseään ja pitkäkseen olo tuntuu pahalta kun joku hannaa vastaan. kauan muilla kesti tämä kauhea kiristyksen tunne? Tuntuu oikealla nivusesta ylös kylkeen.

Minullakin kiireellinen sektio takana, ja toipuminen on ollut tämän pari viikkoa yhtä helvettiä :(

Vierailija
12/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 6 viikkoa sektiosta ja yhä kipeänä. Kävely on hidasta ja kivuliasta köpöttelyä. Oikea puoli vatsasta pinnasta tunnotonnja sisältä vihlova. Hermvauriota siis. Lisäksi kiristää koko vatsaa kävellessä.

helpottaakohan tämä koskaan :( alkaa usko loppua kohta.

Vierailija
13/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntui normaalilta noin kuukauden päästä sektiosta mutta mulla parani haava todella hyvin ja siististi.

Vierailija
14/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä se kesti aikansa. Minulla hätäsekstiosta jo 12 vuotta. Aluksi oli hyvin kipeä ja arka. Tikkien poisto helpotti vähän. Haava parani kai ihan hyvin, mutta siihen, että koko arkaa paikkaa ei muistanut, meni ainakin 3  - 4 kk.

Nyt näkyy vaalea arpi.

Vierailija
15/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden päästä et muista koko haavaa muuten kuin peilistä katsomalla. Syö runsaasti proteiinia ja C-vitamiinia haavan paranemisen edistämiseksi. Kananmuna päivässä juuston sijasta jne.

Vierailija
16/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla haavan kipu loppui noin vuoden päästä. Sinä ennen näkyi tähtiä silmissä, jos haava osui johonkin.

Vierailija
17/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sektiohaava todella kipeä pari viikkoa, kipeä pari kuukautta ja alavatsa tunnoton puoli vuotta. 

Vierailija
18/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kuukauden kuluttua olo oli jo sellainen kuin mua ei olisi leikattu ollenkaan vaikka joskus haavakohtaa vähän kiristeli, nyt sektiosta reilu vuosi ja arpea tuskin edes huomaa.

Vierailija
19/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunto oli pois pitkään, mutta noin vuoden päästä oli ihan normaali. Pieni jälki jäi loppujen lopuksi, ei muuta, vaikka kivut olivat aluksi kovat.

Vierailija
20/22 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aikaa parantua, kolme viikkoa on tosi lyhyt aika kokonaisuudessaan. 

Muistan, että puoleen vuoteen ei saanut tehdä mitään vatsalihasliikkeitä, vaan piti antaa parantua rauhassa, ettei repeä ompeleet. Mieti nyt, sulla on kuitenkin ihan kaikki kerrokset leikattu auki, ei ne ihan nopeasti palaudu.

Mulla nyt sektiosta (suunniteltu) kaksi vuotta aikaa ja muistona kaunis vaalea arpi.