Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka annan herkkuja toiselle lapselle kun toinen ei saisi niitä syödä?

Vierailija
25.02.2008 |

Aikamoista tasapainoilua ruokailun ja herkujen suhteen kun tytär 9-v on alipainoinen ja tosi huono syömään. Kyse ei ole mistään laihduttamisesta vaan hän on aina ollut vähäruokainen ja tosi hoikka.

Poika 7-v taas syö paljon ja on perso herkuille. On iso kokoinen ja alkaa olla jo aika pullukka. Ikävä kieltää toista ja yrittää saada toista syömään keinolla millä hyvänsä. En haluaisi tehdä numeroa kummankaan painosta tai ulkomuodosta (muut ihmiset pitävät siitä valitettavasti huolta)

Lääkäri totesi, että tyttärelle ei tekisi kerma ja voi pahaa. Ei kai niin mutta...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön ruoka-annokseen esim. ruokaöljyä (perunamuussin, riisi, pastan sekaan, kastikeannokseen, melkein mihin vain sitä saa tungettua). Ei niiden mitään erityisherkkuja tarvitse olla. Ja sitten vaan vähennät sitä herkkujen tarjoamista sille pojalle, katsot vähän annoskokoa jne. Liikuntaa tietty lisää jos voi.

Vierailija
2/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei niissä yleensä sitten ole mitään hyviä aineksia. Eli lähinnä niin, että mitä vähemmän lapsi syö, sen tarkempaa, että se mitä syödään, on " kunnon tavaraa" .

Voithan ostaa vaikka erikseen maidon lapsille - pojalle rasvatonta ja tytölle kevytmaitoa. Tai tytölle kermajuustoa ja pojalle taas jotain edamia. Onhan monissa perheissä tietyt lapset, jotka juovat " raitamaitoa" siinä, missä muut " tavallista" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan jo öjyä ruokaan tytölle ja olen rajoittanut pojan syömistä tekemättä siitä liian suurta numeroa.

Mitä sanon esim. jäätelön ja täytekakun ym suhteen kun poika sanoo, että miksi mä en saisi toista annosta jos siskokin saa?

Mielestäni on epäreilua antaa siskolle enemmän kun toinenkin haluaisi. En voi sanoa, että sinä saat vain yhden ettet liho ja sinä saat kaksi, että lihoisit!

Vierailija
4/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tuossa jo ehdottikin voi/öljylisää sille hoikkikselle.

Herkuilla älä lihota vaan kunnollisella ravinnolla. Herkkupäivä/karkkipäivä kuuluu kummallekin.

Vierailija
5/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa ja ulkoilua molemmille se lisää tyttären ruokahalua.

Vierailija
6/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna laihalle lapselle enemmän ruokaa tai enemmän (terveellisiä) välipaloja. Tuskin lapsi varsinaisesti läskiä luidensa ympärille kaipaa ja jos nyt opetat herkuille, niin myöhemmin tulee helposti paino-ongelmia.

Vierailija
7/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään rypsiöljyä tytön ruokaan, ja juovat eri maitoja. Olen samaa mieltä, että herkuilla en pelkästään ala lihottamaan.

Lasten suhtautuminen ruokaan on aivan erilaista. Toinen syö elääkseen ja toinen elää syödäkseen.

Vierailija
8/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä sanon esim. jäätelön ja täytekakun ym suhteen kun poika sanoo, että miksi mä en saisi toista annosta jos siskokin saa?

Mielestäni on epäreilua antaa siskolle enemmän kun toinenkin haluaisi. En voi sanoa, että sinä saat vain yhden ettet liho ja sinä saat kaksi, että lihoisit!

Mä en antaisi tytölle toista annosta herkkuja, jos pojalle ei voi antaa. Se tosiaan olisi hyvin epäreilua. Eihän sitä tyttöä niillä herkuilla ole tarkoitus lihottaa, vaan ihan ruoalla (niinkuin jo teetkin). Toiset vaan on hoikkiksia ja toiset pyöreyteen taipuvaisempia...

Vierailija
9/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lapsena alipainoinen, mutta nykyään ihan normaalipainoinen. Toi on varmaan vaan joku vaihe sen lapsen kehityksessä.

Vierailija
10/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyvä täyttää massua herkuilla. Ja hampaatkin kärsivät.

Vierailija
11/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki luut näkyy ja oikeasti ilman vaatteita alkaa näyttää jo aika pahalta. Mielestäni ei enää " terveen hoikan" näköinen vaan aliravitun. kasvaa kuitenkin pituutta, joten ei kai syytä huoleen.

Vierailija
12/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vasta luin jonkun lastenlääkärin kommentin, että vielä sukupolvi sitten oli ihan normaalia, että lapset olivat todella laihojakin kasvuvaiheissa. Mutta ei enää. Joten silmä on vain tottunut pyöreään.

Ei kannata väkisin lähteä lihottamaan, toiset muksut ovat vain hirveän hoikkeleita. Yleensä tytöillekin alkaa muotoja tulla siinä 14-16v iässä, sitä ennen osa on pelkkää luuta, nahkaa, käsiä ja jalkoja.

Vierailija
13/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette kaikki yhdessä pöydässä, samat säännöt kummallakin lapsella: jos toinen saa vain yhden palan pullaa tai jätksiä, niin toinenkin saa vain sen. Ei 7-vuotias voi mitenkään ymmärtää moista epäoikeudenmukaisuutta, että toinen saisi enemmän, etenkin kun on itse perso herkuille. Tuskin se herkkurajoitus tyttöäsikään lisää laihduttaa!

Vierailija
14/14 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskamössöä, harvemmin enää mistään löytää mitään hyvin tehtyä ja kunnollisista raaka-aineista, ilman lisäaineita. Ja nopeista hiilihydraateista tulee suurempi nälkä, nopeasti, ja kun tiedetään että nykyään osaan elintarvikkeita lisätään aineita jotka saavat ihmiset haluamaan lisää samaa, esim Pringlesit, jotka sisältävät mm natrium glutamaattia, ni miksi niitä pitää lapsille antaa? En tiedä mikä joillakin aikuisilla on että lapsille pitää antaa älyttömiä määriä makeaa, kun suhteuttaa sen niiden painoon, esim karkkipussi 20 kiloselle, noin 100 gr, vastaa samaa kun aikuinen söisi kerralla 350 gr pussin. Ruualla ei pitäisi ketään palkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi