Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~~~ELOKUISET vko 9 (ma-ke)~~~

25.02.2008 |

Korkataanpas helmikuun viimeinen viikko alkaneeksi :) Siirrän TarjaMamman tämän päiväisen tekstin tähän pinoon ja ite tulen paremmalla aikaa uudelleen - neitillä sapuska-aika.

Ja viime viikon loppuosan keskustelut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12500627&p=1&tmo…

Ja uudet - tervetuloa joukkoon :)

-AJ&natiainen-

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummaliini, ei kuulosta hirveän pahalta tuo summa, saatuun palveluun nähden. Mie menisin varmasti yksityiselle myös jos se olisi täällä päin mahdollista, mutta pitäisi ajella kaupunkiin sitten joka kerta ja siitä tulisi jo melkoinen lisälasku löpöjen takia. Mutta olisi ihana, jos voisi oikeasti vaatia rahoilleen vastinetta ja suuremmalla todennäköisyydellä saisi varmasti kunnon palvelua!!

-E- 13+

Vierailija
22/34 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt toistamiseen sitä mahakipua/jomotusta, ja samalla alaselkäkipua. Selkäkivun nyt vielä pidän normaalina, mutta ei mulla tällaista kovaa mahan jomotusta ollut ekalla raskauskerralla ja pistäähän se miettimään. Tänään kävin kahteen otteeseen kävelyllä (enkä edes kuntoilun vuoksi, vaan kaupassa ja tokan kerran lapsen kanssa ulkoillessa), niin olisiko se siitä sitten " ärtynyt" . Voiko sellainen olla liikaa liikuntaa?! Pitänee soittaa neuvolaan.

On se sellaista tuuripeliä, että millaisen neuvolaihmisen saa kohdalleen. Mulla oli ekalla raskauskerralla ihana neuvolatäti ja siellä paikassa tutuksi tuli toinenkin täti, joka oli vielä kivempi. Nyt kun on muutettu kaupunginosasta toiseen, niin tietty uus neuvolatäti. Siitä en tykännyt, käytiin sen luona tytön tarkastuksissa ja ei vaan kliksahtanut kohdalleen. Joku hänessä vaan mätti. Vaihdoin sitten saman terveyskeskuksen sisällä neuvolantätiä nyt, kun raskauduin taas ja on tämä nykyinen vanhaa kivempi, muttei läheskään niin ihana, kuin ihan eka ekassa raskaudessa. Mutta menettelee. No, näköjään nyt tokassa raskaudessa käyntejä on tosi harvoin, ettei edes usein häntä näe, ekassa raskaudessa oli tärkeää ja mukavaa, että täti oli tosi kiva, kun nähtiin niin paljon.

Edelleen ihmettelen näiden käyntien vähäisyyttä, varsinkin, kun mulla oli raskausmyrkytys ekalla kerralla. Tosiaan 7vkoa tulee neuvolankäynneille (eka ja toka kerta) väliä, tosi pitkä aika! Koska se raskausmyrkytys sitten voi alkaa aikaisintaan? Haluan kyllä sitten käydä ylimääräisissä pissa- ja verenpainetsekkauksissa, kun semmoinen rajapyykki tulee eteen. En mä ekallakaan kerralla olis ite mitään tiennyt, ellei testit olis kertonut, että pissassa valkuaista ja verenpaine koholla. Ei mulla mitään oireita ollut, aluksi. Tai turvotus nyt varmaan, mutta kun sekin on osaksi normaalia raskaudessa.

Nimiä en ole paljoa miettinyt, toki vähän joskus ja DVD:itä katellessa on kiva tsekata nimet lopussa. Ulkomaalainen nimi tulee, niinkuin tytölläkin, mutta eka kysytään siellä rakenneultrassa sukupuolta, sitten voi alkaa paneutua siihen hommaan enemmän. Vaikka olen samaa mieltä, että eka on vauva nähtävä, ennenkuin sitä voi lyödä lukkoon.

Viimeksi nimi lyötiin lukkoon 2vkoa syntymän jälkeen, mikä oli suuri kummastuksen aihe mieheni suvulle (ulkomaalaisia siis), sieltä tuli _kamalaa_ painostusta, kun ei vieläkään nimeä ole keksitty, sen perään kyseltiin jatkuvasti ja kaikkialta. Ja sekös pänni mua ja sitten vasta ei motivoinutkaan nimiä ajatellakaan, kun siihen pakotettiin :( :( Kummallista! Halusin vaan olla nimestä 100% varma, suuri päätös! Eikä juttu ollut niin todellakaan, että olisin halunnut ilmoittaa nimen vasta nimiäisissä, ehei, halusin vaan tosiaan olla nimestä ihan varma ja sitten olin valmis sen kertomaankin. Ai että, kun risoo vieläkin tuo. Ja nyt jos on sama ruljanssi tulossa, niin..... Argh.

Jaaha, klo vasta 20:40, mutta taidanpa mennä sänkyyn masua hoitamaan, toivottavasti jomotus hellittää. Aika ikävää :( Yötä!

Seiskaseiska rv15+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo yahoon lista on tosiaan erittäin hiljainen, ja mulle edelleen vieras vaikka olen jo muutamia kuukausia ollut jäsen...

olisiko jollain intoa pystyttää msn-yhteisöä? olisi mulle ainakin paljon tutumpi käyttää ja yhteen tällaiseen kuulunkin ja pakko sanoa että tulee käytettyä päivittäin?

minusta tuollainen voisi olla kiva jos vähän tiiviimpiä keskustelu tuttavuuksia haluaisi luoda, tänne en jotenkin kovin osaa omista asioistani kertoa....

voin tosin yrittää itsekin yhteisön luoda, jos vain onnistun....katsotaan sitten tuleeko sinne muita kun minä ;)

mammeli

Vierailija
24/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä nyt olemattomilla taidoillani loin elokuisille msn-yhteisön...jos laitatte tuohon yhteisön osoitteeseen hakemuksia niin hyväksyn jäsenenksi,parhaan taitoni mukaan... yhteisö on siis yksityinen eikä ulkopuolisten luettavissa...

Elokuiset2008@groups.msn.com

ja jos joku muu olisi innokas ja aktiivinen niin kertokaa halukkuudesta toiseksi valvojaksi....

t.mammeli alias hapsumuru (yhteisössä eri nikki kun se on mulla tuolla muissakin msn-yhteisöissä)

Vierailija
25/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi msn-yhteisö on huomattavasti helpompi käyttää verrattuna Yahooseen, mutta molemmat kyllä oppii - tää lähinnä vinkiksi heille, joista Yahoo tuntuu vaikealta. Ite oon kahessa yhteisössä valvojana ja on aikasta iisipiisiä hommaa ;) Ja jos porukkaa alkaa kertyyn tonne yhteisön puolelle, nii sinne siis :) Osa varmaankin pysyttelee täällä?

-AJ-

Vierailija
26/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä taidan opastaa ihan väärin sen liittymisen...?

eli olikos se sittenkin että hakemuksen pääsee täyttämään yhteisön osoitesivulta....mä koitin ite testailla mutta en nyt löydä, että hyvin alkoi....

yhteisön osoite on siis http://groups.msn.com/Elokuiset2008 koittakaas pääsettekö sieltä sisään....

heh tällä taidolla mä jään oikeasti ainoaksi jäseneksi....

mammeli

Vierailija
27/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Msn-yhteisöstä: Just tuosta jälkimmäisestä eli yhteisön osoite-sivulta pääsee täyttämään hakemuksen. Minä jo semmoisen laitoin menemään :) Msn-yhteisöt on tosiaankin paaaaljon helpompi käyttöinen kuin Yahoo, onhan se sentään suomenkielinenkin.

Kylläpäs täällä moni odottaja kärvistelee masukipujen kanssa :/ Voimia teille, toivottavasti olotilat helpottavat. Tokihan kohdun kasvaminen voi käydä kipeää mutta kyllä on kurja, jos vähäinenkin liikunta aiheuttaa jo noilla viikoillla suppareita.

Liikkeista: Aloin tuntemaan viikolta 15 lähtien, tosin alkuun ei tuntunut päivittäin. Nyt tunnen vauvan muljahteluita jo pitkin päivää, lähinnä istuessani. Ihanaa, jotenkin nuo liikkeet konkretisoivat odotuksen :)

Ostin maanantaina ensimmäiset pikkiriikkiset vauvanvaatteetkin... Ei mulla hoppu ole muttako en malttanut olla ostamattakaan ;)

Mukavata päivää kaikille!

Ivy rv 17+3

Vierailija
28/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ollaan taas pari päivää kärsitty kestokrapulasta - olo on tosi hontelo ja etova... ei auta kuin kestää... Lisäksi alaselkä on alkanut vaivata oikein kunnolla ja siihen on kokeiltu jo hierontaa - joka ei auttanut sekä pallojumppaa - joka ei myöskään ole auttanut. Istuminen tai makaaminen ei tee hyvää sillä en meinaa päästä jaloilleni... Ja töitä teen tietysti toimistossa, jossa istun suurimman osan päivästä :( kipu on sellaista iskiastyylistä ja säteilee toiseen pakaraan ja jalkaan.

Nimistä oli ollut puhetta: meillä on tytölle ollut nimi valmiina ekan odotuksesta lähtien - jospa nyt tulisi nimelle käyttäjä :) pojalle ei olla vielä mietitty, kakkosenkin kanssa kävi niin ettei se alunperin suunniteltu nimi ollutkaan yhtään hänen oloisensa ja nyt voi sanoa, että on nimi miehen mukainen :)

Mahan kasvusta: tuntuu, että kumpare kasvaa ihan silmissä, aiemmat raskaudet ovat kulkeneet masunkasvussa omia käyriään siellä reilusti keskikäyrän yläpuolella. Luulenpa, että tässä käy samoin ja saan kannettavaksi kummun, jonka ympärys on melkein sama kuin pituuteni.

Oletteko muut kokeilleet tukivyötä tässä tai aiemmissa raskauksissa? Minulla on aimmissa jäänyt vain aikomukseksi tukivyönhankinta, mutta nyt olen tosissani miettinyt, että olisko siitä apua tähän selkäsärkyyn...

Meillä on vielä kolme päivää ennen talvilomalle lähtöä - lapset laskee aamuja :) Lähdemme Lappiin viikoksi ja sitä on odotettu kun ei täällä ole lunta lainkaan. Tarkoitus on ottaa ilo irti talviurheilusta :)

Aurinkoa elokuisten keskiviikkoon!

-viltsu rv16+5-

Vierailija
29/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kakkosen ootuksessa tukivyö käytössä ja kyllä oikeesti kannattaa hommata sellanen ja meinaan satavarmasti käyttää nytkin. Mulla oli ensin alkuaikoina se Carrivelin vyö (joka nytkin silloin tällöin jo käytössä), mutta se on aikasta hempula, mutta sitten sain joskus puolenvälin jälkeen kaverilta lainaan Anitan tukivyön ja se oli mun mielestä sikahyvä. Ja on varmasti hintansa väärti, koska tukee vattaa sekä selkää ja jotkut sanovat sen hidastavan raskausarpienkin tuloa, ko ei pääse maha " roikkumaan" . Itellä ei tullu kakkoselta arpia lainkaan, kiitos vyön ja ahkeran päivittäisen rasvaamisen melkein alusta lähtien :) Ja sillä Anitan vyöllä on muuten hyvä jälleenmyyntiarvokin.

Ja täällä Lapissa sitä lunta riittää ja nyt jopa pakkasiakin ;)

-AJ-

Vierailija
30/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitänee varmaan ottaa itseä niskasta kiinni ja nyt hankkia tuo tukivyö. Etsiskelin netin kautta tietoa mokomasta ja kyllä siitä on monelle tosiaan ollut hyötyä.

Jotenkin ihanaa tosiaan päästä sunnuntaina talven keskelle - täällä kun sataa taas vettä...

-viltsu-

Vierailija
31/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan, ja lumista tiistaita kaikille.

Kyllä täällä väestötappioalueella ainakin on neuvolat neljän viikon välein, mutta käsittääkseni lasketaan nuo suunnitellut lääkärikäynnit siihen mukaan. Samaten jos on syystä tahi toisesta äitipolilla seurannassa, voi sit neuvolat olla harvemmin. Itselläni tulee neuvolakäynneille nyt viisi viikkoa väliä, kun terkkari sattuu olemaan lomalla nyt. Mutta tässä välissä oli kyllä se alkuraskauden lääkäri, että se tasoittaa välejä. Mutta se neuvolaohjelma taitaa olla suositus, ei ehdoton määräys käyntien tiheydestä. Joka tapauksessahan ne loppua kohti tihenevät.

Itse mietin edellisessä raskaudessa yksityistä neuvolaa, kun olen samassa tk:ssa töissä. Matkaa tulisi kuitenkin lähemmäs 70km sivu, joten päädyin käyttämään oman talon palveluita. Tyytyväinen olen terkkareihin ollut, mutta voi tietysti olla vähän eri asia, kun on työkaveri. Lääkärillä olen käynyt yksityisellä, ja sitten yhdellä tk-lääkärillä.

Osaakos joku sanoa, saisiko noihin neuvolakäynteihin Kelan matkakorvausta? Tietysti Kela ei taida pitkälle matkalle maksaa, jos samainen palvelu on lähellä...

Vierailija
32/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun piti kommentoida myös tuohon neuvolakäynteihin, esikoista odottaessa -01 kävin neuvolassa mielestäni tosi harvoin ja muistelin, että oisko ollut 6 kertaa neuvolassa ja 2 kertaa lääkärissä 4 viikon välein. Tosin esikoinen syntyi rv37, joten siinä taisi jäädä pois pari käyntiä senkin takia :)

Kakkosta odottaessa asuttiin täällä maalaiskunnassa ja kävin 4 viikon välein aluksi, sitten kahden viikon ja lopulta viikon välein + 3 kertaa lääkärissä siinä väleissä. Täällä kun ihmettelin tätä käyntien tiheyttä verrattuna edelliseen raskauteen kun odotin sentään kakkosta terkka sanoi, että toiset kunnat/kaupungit noudattavat jotain uutta ohjelmaa, jossa käyntejä onkin harvemmin. Ja sitten kun vauva oli syntynyt aiemmassa asuinpaikassa vauva kiikutettiin parin viikon ikäisenä neuvolaan - täällä maalla tuli th kotiin puntari kainalossa.

Ja nyt kolmosta odottaessa tahti on sama kuin viime kerrallakin, 4 viikon välein neuvola nyt alkuun, sitten rv 30 alkaen parin viikon välein ja jos ehditään loppuun asti käydään viikon välein ja lisäksi on ne kolme lääkärikäyntiä, joista eka oli viikko ekan neuvolakeikan jälkeen. Tosin neuvolakäynnit eivät kestä enää tuntia niinkuin ekaa odottaessa. Vartissa selviää pihalle jos ei ole mitään mieltä askarruttamassa :)

Vierailija
33/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viltsulle täytyy heti ekaksi suositella tukivyötä. Mulla oli välilevytyrä ennen tokan odotusta, ja selkä oli raskauden aikana koetuksella. Anitan tukivyö oli ihana helpotus, jota myös ystäväni kehui, kun lainasi. Suosittelen, etenkin jos selkävaivat on harmina.

Mulla oli eilen aamulla myöskin pienimuotoista supistelua, mutta sitä oli kahdessa aikaisemmassakin raskaudessa jo varhaisesta vaiheesta. Ja molemmat tulivat pari viikkoa yli lasketun ajan. Eli sinällään en ole huolissani. Kuitenkin huomaan, että eilenkin oli pakko huilata ja istahtaa. No siinä samassa sitten kaksivuotiaamme päätti heittäytyä makaroniksi ja kieltäytyä pukemasta. LEpuuttelepa siinä sitten masuasi ;=) Kyllä minä välillä mietin, että miten sitä fyysisesti jaksaa kesän lasten kanssa. Siltikin into ja odotus on kyllä päällimmäisenä. Odotan ensi kesää niin kovin! Saa olla lasten kanssa ihan ilman aikatauluja koko Suomen suven.

Sateesta huolimatta, mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Lyle 14+3

Vierailija
34/34 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin neuvolaan mahajomotuksen/lähes kivun takia, kun on kahtena eri päivänä sitä ollut. Otetaan eka pissa- ja hiivanäyte, et poissuljetaan tulehdukset. Jos ne negoja, sit lääkäri tsekkaa kohdunsuun. Hiivaa mulla on ollut ja musta tuntuukin, ettei Canesten sitä poistanut, sillä sen verran valkovuotoa tulee kyllä edelleen. (Mitään muita oireita ei sitten ole ollutkaan) Että katotaan nyt.

Tänään testasin, et rasittuuko maha ihan normaalista kävelystä, kävelin kauppaan ja takas ihan normaalia vauhtia ja ei nyt ole ollut jomotusta sen jälkeen. Ehkä sitten niin, että eiliset 2 kävelyä oli liikaa. Toivottavasti ei nyt tarvi alkaa turhan hissukseen olemaan, kun pitää kuitenkin hoitaa ja touhuta tuon tytönkin kanssa, eihän tässä voisi alkaa sängyssä makaamaan!

Tästä tulee toinen aikainen ilta, taidan mennä sänkyyn jälleen 21 aikaan... Tyttö ei eilen nukahtanut enää 05 jälkeen ja olin aika tööt aamulla. Että se siitä omasta ajasta illalla... Yötä!

Seiskaseiska rv15+2