Siis eikö koira saa tosiaan pissata MIHINKÄÄN kaupungissa?!
Omistan pienen, kiltisti käyttäytyvän koiran ja asun Helsingissä vaikkapa Kalliossa. Asun pitkän kerrostalokadun keskivaiheilla, ja taloni ulko-ovesta on täysin mahdotonta päästä lähimmälle nurmikolle, puistoon tms. ilman että koirani pissaa matkalla ainakin kerran. Talosta on vasemmalle 150 metriä ja oikealle 200 metriä kerrostaloja ja niiden puskilla rajattuja etupihoja (ja tietenkin asfalttia). Koirani ei ikinä pissaa keskelle katua, talojen nurkille tai pihoille. Pisua tulee kerralla maksimissaan vajaa puoli desiä, yleensä vain muutama tippa. Jos nyt jotakuta kiinnostaa niin koirani ei myöskään kakkaa kuin nurmikolle/metsään ja kerään jätökset AINA, siis ihan joka kerta pois.
No, tänään lenkillä eräs vanhahko nainen käveli meitä kadulla vastaan ja ärähti kohdallamme "älä anna sen koiras kusta noihin puskiin!!!" Koirani taisi tosiaan pissata noin kaksi tippaa yhden ison puskan alle kävellessämme katuamme pitkin kohti läheistä puistoa. Olin ihan äimistynyt ja muistin, että tämä sama nainen sanoi minulle viime talvena täysin saman asian samalla kadulla mutta eri kohdassa! Tämä oli siis jo toinen kerta kun sain samalta naiselta kiukkuisen saarnan koirani pissaamisesta - puskaan! Kävelin nopeasti paikalta pois koirineni ja nainen jäi huutamaan vielä jotain perääni. Hyvä ettei päälle käynyt. Jäi todella inhottava olo. Ymmärtäisin ja ansaitsisin huudot jos koirani olisi vääntänyt järkyttävän kokoiset löysät tortut keskelle katua ja olisin poistunut paikalta korjaamatta niitä, mutta come on!
Kertokaa nyt tälle idiootille, että kieltääkö oikeasti joku sääntö (joko virallinen tai "kirjoittamaton") sen, että koira ei saa pissata mihinkään muualle kaupungissa kuin nurmikolle tai koirapuistoon?! Ja nurmikkokaan ei saa tietenkään kuulua millekään taloyhtiölle eikä varmaan silloinkaan asia sopisi eli toisin sanoen alueellamme koirani ei saisi pissata minnekään muualle kuin vajaan kilometrin päässä olevaan koirapuistoon?! Tulee aika pitkä matka pidätellä hätää :( Tai rupeanko kantamaan koiraani sen kilsan matkan ensimmäiselle pissapaikalle? :) Mihin koirat pissaavat esim. Punavuoressa tai Kampissa?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:36"]
Koiran piti kivikylässä on TÖRKEÄÄ ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!
Lisäksi koirien elättäminen on erittäin epäekologista. Ymmärrän kyllä sokeiden opaspiskit yms., mutta mitä järkeä on omistaa narun perässä raahattavaa karvaista paskatursotinta?!
[/quote]
Itse olet paskatursotin kun toisia haukut.
[/quote]
kalahtipa jollain omaan nilkkaan :)
Minä en sentään pasko kadulle tai lorottele ihmisten pihoille.
Saako koira käydä lirauttelemassa oman taloyhtiön pusikkoihin tai nurmelle? Paskat tietenkin pitää kerätätä, mutta jäähän siitäkin aina jarrutusjäljet nurmelle, koska ei se jööti koskaan niin kovaa ole, ettei vähääkään tarttuisi väriä maahan :D
Ei tällä pallolla ole ilmeisesti oikeutta olla muilla, kuin ihmisellä. Millä hiton oikeudella te kuvittelette omistavanne täältä mitään? Samalla logiikalla kaikki linnut saisi tappaa ja puut hakata. Sotkevat mun auton.
Minun pikku mopsiherrani kyllä kusta liruttelee vaikka keskelle tietä. Aivan ydinkeskustassa asutaan.
Vierailija kirjoitti:
kaupungissa puistotoimen henkilökunta kitkee niitä puskanjuuria. Olen ollut siinä työssä, ja arvaa onko se mukavaa, jos koko puska haisee ihan koirankuselle? Lisäksi eräs lenkittäjä antoi koiransa kusta viereeni, kun olin töissä!!
Ammatinvalintakysymys tämäkin.
Noita ärsyyntyneitä tätejä löytyy joka puolelta... Itsekin kantakaupungissa asuvana naapurissa on täti joka joka kerta kyttää kun kävelen koirani kanssa kadulla, on pari kertaa jäkättänyt mulle siitä että koirani on pissannut talon (ei hänen) seinustalle, kauas sisäänkäynnistä. Kysyin sitten minne hänen mielestään koirien pitäisi pissata? Ja vastaus oli että ajotien puolelle. Sanoin ettei autojen omistajat varmaan siitä tykkäisi. Kaikkia ei voi miellyttää. Suomen laissa ei tosiaankaan sanota mitään siitä, ettei koirat saisi pissattaa myös kantakaupungissa ja siellähän se tarkoittaa niitä jalankulkukatuja ja talojen seinustoja. Itse annan koirani pissata vain kauas ulko-ovista, jottei hajut mene sisälle. Tässä lähellä on yksi puisto jonne yritän keskittää koiran pissaamisen, mutta totta kai sekin alkaa haista kun kaikki naapuruston koirat sinne pissaavat. Kakkojen kerääminen on ehdottoman tärkeetä, itsekin vihaan sitä että jotkut jättää kakat - ja se on myös lailla rangaistavaa.
Jos jotakuta ärsyttää koiran pissa, saa olla ärsyyntynyt lopun elämäänsä, sillä koirat kyllä pissaavat sinne minne muutkin koirat, ja kaupungissa ei voi muutenkaan olla turhan ärsyyntynyt muista - täällä me kaikki eletään joten kaikki ei aina miellytä.
Ei se mitään, jos yksi koira lirittää puskaan. Mutta kun sitä harrastaa 100 koiraa, niin kyllä se puska kärsii.
Nimim. Kiitos vaan koirankusettajat, meni muutama kymppiä hukkaan.
hei,tämä on jo kyllä vanhaa keskustelua ... mutta ... olen itsekin joskus omistanut koiria ja ulkoiluttanut niitä ,muttei koskaan ole ollut tarve antaa niiden pissata kenkenkään talonseinään tai porttipieleen tai rappusille .. niinkuin nykyään näkee monien koirien tekevän ...
mielestäni koiran omistajan tehtävänä on kasvattaa koirastaan kaupunki koira ja opettaa pissaamaan asiallisiin paikkoihin ....
tottahan on se että yksikään koiran omistaja pissata omaa koiraansa oman talonsa seinään ,porttipieleen ,rappusille ...
miksi toisten pitäisi sitten hyväksyä se omalle kohdalleen ...
joku sanoi : ettei ole lakia tähän asiaan .... onko niin että kaikkeen täytyy kirjoittaa laki ,eikö siihen riitä terveen järjen ajattelu ,huomaavaisuus ,siisteys ja toisten arvostaminen ...
... kotieläimet ovat aivan ihania ja kaupungissa varsinkin monelle erittäin tärkeitä ...
vaan eikö voisi ottaa huomioon mihin ahtaa koiransa laskea pissansa .... se levittää pöpöjä, vie istutukset ,syövyttää seinät ...kuten on käynyt meidän talon seinille ,joita on tänä syksynä korjattu koiran pissojen jäljiltä ... ja kuka maksaa " viulut " ---- ei yksikään koiran ulkoiluttaja ,vaan kyseisen talon asukkaat ---
harkitkaa minne annatte koiranne pissata ....
Kommenttien perustella koiran omistaminen on lähinnä persoonallisuushäiriö eikä harrastus. Valitettavasti.
Helsingin kantakaupungissa on kivitalojen seinät ja jalkakäytävät täynnä koiran pissalänttejä. Onko nämä niitä koronakoirien ottajia, jotka eivät tiedä, miten koiran kanssa kaupngissa toimitaan? Ottakaapa muut ihmiset huomioon, ihan peruskäytöstavoilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kantakaupungissa on kivitalojen seinät ja jalkakäytävät täynnä koiran pissalänttejä. Onko nämä niitä koronakoirien ottajia, jotka eivät tiedä, miten koiran kanssa kaupngissa toimitaan? Ottakaapa muut ihmiset huomioon, ihan peruskäytöstavoilla pärjää.
Itse kun asuin Helsingin lähiössä, niin kadunkulmien sähkökaapit oli kustu alaosistaan läpiruosteisiksi. Lisäksi aina lumien sulettua keväällä oli levinneitä koiranpökäleitä puistojen poluilla alle metrin välein.
Enemmän mua häiritsee ihmisten kuseskelu talojen seiniin ym. kaupungilla.
Juuri näin kun nuorehko nainen antoi koiransa pissiä meidän uudehkon kerrostalon sokkeliin. Miten joku voi olla noin välinpitämätön, ei voi käsittää.
Nämä kerrostalojen seinille ja jalkakäytäville koiriaan kusettavat ovat vitsaus Helsingissä. Miettikääpä vähän ja viekää ne koiranne pusikoihin, puiden juurille, puistoihin... paikkoja on kaupunki täynnään. Jalkakäytävät ja kerrostalot eivät ole teidän koirienne vessa. Kyllä alkavat asenteet koiria kohtaan varmasti muuttua kielteisiksi, jos tämmöinen muista ihmisistä piittaamaton kusettelu ei lopu. Nämä taitavat olla niitä minäminä-ihmisiä, jotka eivät ole muista ihmisistä koskaan kuulleetkaan.
Ongelma on se että koiria on paljon, enemmän kuin ennen, vieri viereen talot rakennettu. Ja pissiä on nurmet ja pihat täynnä. Ihmisten pitäisi lenkkeillä raikkaassa ilmassa? Ja autoja, ilmansaasteita, tupakat. Hyvä että kissojakin nyt jotkut ulkoiluttaa. :)
Mitä eroa sillä on kuseeko talon seinään rakki vai juoppo. Ei mitään.
Haittaako se jos puliukko vääntää ripulit portinpieleen. Ei sen enempää kuin koiranjätöksetkään.
Meille tuli kylään eräskerta pariskunta koiran kanssa. Koira loikki olohuoneeseen ja veti persettään pitkin kokolattiamattoa.
Pariskunta ei ollut moksiskaan. Itse katselin vähän nyrpeänä.
Olisiko mahdollista opettaa koiraa olemaan pissaamatta ennenkuin olette sopivassa paikassa?
Jos koiralla on aina valtava kusihätä kun lähdette ulos, niin voiko sitä ennakoida? Ettei reissulla ole kupla otsassa.
Koirat saa pissata ihan sinne minne miehetkin, toisille näistä vaan rähjätään näköjään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:36"]
Koiran piti kivikylässä on TÖRKEÄÄ ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!!
Lisäksi koirien elättäminen on erittäin epäekologista. Ymmärrän kyllä sokeiden opaspiskit yms., mutta mitä järkeä on omistaa narun perässä raahattavaa karvaista paskatursotinta?!
[/quote]
Itse olet paskatursotin kun toisia haukut.