Voisko siis työmarkkinatuki(?) tms. paikan etsiä itse?
Siis kun olen työtön, niin voisinko hakea itselleni jonkinlaista harjoittelupaikkaa, jolla pääsisin tutustumaan aivan eri alan töihin? Mitä tuo työmarkkinatuki käytännössä tarkoittaa? Minkä verran se on?
Kommentit (2)
Tosin mulla sen nimi oli " työelämävalmennus" . En enää muista tarkalleen niitä ehtoja ja eri juttujen eroja. Itse sain työvoimatoimistosta sen peruspäivärahan (siis sen saman minkä saa kun on työtön eikä ansiosidonnaisella) plus 8 euroa verotonta kulukorvausta päivää kohti.
Toinen vaihtoehto on kelan maksama työmarkkinatuki, euromäärät on käsittääkseni samat. Mutta siis systeemi vaihtelee sen mukaan, onko työkokemusta, mikä on ikä, mihin tukeen on oikeutettu jne.
Hankin siis paikan itse ja menin sitten työvoimatoimistoon, sain sieltä työpaikalle vietävät laput, piti tehdä sopimus (max. 6kk, mulla oli 2 3kk sopimusta) ja kerran kuussa palauttaa työvoimatoimistoon työnantajan allekirjoittama todistus, että on ollut kaikki päivät töissä.
Itse sain vakituisen viran tuota kautta...
Paikan voit hakea itse. Varmista työkkäristä että olet oikeutettu harjoitteluun, olet työtön, en tiedä onko muita kriteereitä. Ja että he hyväksyvät paikan.