Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hampaat kuukausia pesemättä!

Vierailija
24.02.2008 |

Eilen puhuttiin parin puolitutun mamman kanssa siitä, miten lasten hampaiden pesut voivat olla vaikeita. Sitten toinen äideistä kertoi, kuinka hänen lapsensa hampaat ovat välillä kuukausia putkeen pesemättä. Hän antaa aina ruuan jälkeen lapselleen ksylitolikarkin, joten äiti ei pitänyt asiaa ongelmana.

Mä olin jotenkin niin hämmästynyt, etten saanut sanaakaan suustani. Äiti vielä totesi, että eihän lasta voi pakottaa jos se ei itse halua.

Jotenkin tuo lapsiraukka oli koko eilisen illan mielessä. Olen miettinyt, pitäiskö mun tehdä jotain ja onko tuollainen peruste lastensuojeluilmoituksen tekemiseen? En oikein keksi muutakaan tapaa, millä voisin lasta auttaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi olla tosissasi!!Että et sitten voinut siinä kasvotusten äidille asiaa ihmetellä vaan olisit asiaan jotain viranomaisia sotkemassa!! huh-huh!!

Vierailija
2/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasta ei käytettäisi kuukausiin suihkussa, aivan varmasti päiväkodin tai naapurin tädit ottaisivat yhteyttä lastensuojeluun. En tiedä, eikö hampaiden peseminen sitten ole niin tärkeää. Lapsen ihohan ei mene pesemättömyydestä pilalle, hampaat kylläkin. Ja jos lasta ei voi pakottaa edes hammaspesulle, niin miten normaaliin hammashoitoonkaan?

Tiedän kyllä, että hammashoitolassa yhteistyöhön suostumattomat lapset lähetetään nukutushammashoitoon, jos siihen on tarvetta. Ja meidän paikkakunnallamme sellaisten lasten vanhemmat, joiden lasten hampaissa on paljon reikiä, joutuvat kirjallisesti sitoutumaan käymään ravitsemusterapeutilla ja parin kuukauden välein hammashoitajalla fluorauksissa. Jos näistä lipeää niin hammashoitolasta tehdään lastensuojeluilmoitus. Hammashoidon laiminlyöminen on siis riittävä peruste lastensuojeluilmoitukselle, mutta en nyt tiedä tästä tapauksesta. Lasta haluaisin kyllä jotenkin auttaa, jos mahdollista.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olet kyllä todella outo! Ilman muuta asiasta pitää huomauttaa äidille, joka on ilmeisen tietämätön ongelmista joita hampaiden pesemättömyys voi aiheuttaa. Lapsi voi saada pahan verenmyrkytyksen, jos hampaat mätänevät. Lapsi voi siis jopa kuolla, suusairauksista nyt puhumattakaan. Miksi jotkut ovat heti soittamassa sossuun, kun itsekin voisi asiaan vaikuttaa? Olet kyllä suorastaan typerä, ap.

Vierailija
4/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurinpiirtein jouluksi ja juhannukseksi. Itse olen lapseni hampaita hinkannut aamuin illoin sitä lähtien kun ensimmäinen hammas suuhun ilmestyi. Tuttavan lapsilla ei ole ainoatakaan reikää, mutta omallani on.

Vierailija
5/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on omat vain vähän paikatut hampaat suussa. Ja hampaita olen ruvennut pesemään säännöllisesti vasta kun koulussa on valistettu ja silloinkin vain kerran päivässä. Minun vanhemmat eivät ole koskaan pesseet hampaitani. Niin ja ensimmäinen reikä tuli hampaisiin joskus 10-vuotiaana, kun jo harjasinkin hampaita.

Niin, että ei se minusta niiiiin vakavaa ole, jos ei lapsen hampaita säännöllisesti pestä. Omien lasteni hampaat tosin harjaan säännöllisesti.

Vähissä on sinunkin omat ongelmat, kun jaksat moista murehtia.

Vierailija
6/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tiedä hammashoidon olevan tärkeää. Eiköhän tässä ole kyse siitä, että äiti " tietää" asiat paremmin kuin asiantuntijat. Tämä äiti oli hyvin varma mielipiteestään ja tarkoitti kommenttinsa lohdutukseksi muille.

Tottakai minun olisi kannattanut sanoa asiasta silloin heti paikalla, mutta kuten kirjoitin niin olin niin hölmistynyt että jäin vain suu auki seuraamaan kahden muun äidin keskustelua. Itsellenikin omien lasten hampaiden pesu on sellainen asia, että minulla on siitä jatkuvasti vähän huono omatunto. En tahdo aamuisin keretä pestä lasten hampaita ja omani saavatkin aamuisin usein vain fluoritabletin, hampaat kuitenkin pestään joka ainoa ilta.

Voi olla, että olen tässä vähän yksinkertainen ja elänyt niin suojattua elämää. Minä en vain ole koskaan tiennyt tavanneeni ihmistä, joka voi olla pesemättä hampaitaan vaikkapa kokonaisen viikon, saati kuukausia! Tätä äitiä en tarkemmin tunne, olemme hyvän päivän puisto- ja uimahallituttuja ja näemme ehkä kerran kuukaudessa.

t.ap

Vierailija
7/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri hän on minulle kertonutkin näistä paikkakuntamme käytännöistä hammashoidon ja lastensuojelun suhteen. Jotenkin olen ollut aistivinani, että tämä hammaslääkäri on vuosi vuodelta kyynisempi lasten hammashoidon suhteen. Täytyy olla kamalaa, kun haluaisi auttaa, mutta ei sellaiseen pysty! Hammaslääkäri nimittäin vitsailee, että osoitteen perusteella pystyy kertomaan lasten hammashoidon tarpeen melkein yhtä hyvin kuin tarkastuksen perusteella jne. Uskoisin kuitenkin, että tämä hammaslääkäri osaa minua tässä asiassa valistaa parhaiten ja tarvittaessa ohjata eteenpäin.

Olisin tosiaan mielelläni ottanut vastaan neuvoja, vinkkejä ja ehdotuksia, ikävä kyllä sain vain lähinnä kuulla olevani typerä ja outo. Ja kyllä, tämänkokoisia ovat joidenkin talouksien ongelmat - meitäkin vielä on! (En halua edes avata noita lukuisia elatusapu, mieheni vieraissa, alkoholismi, työttömyys, tukiperhe -aiheisia aloituksia. Ehkä olen kasvanut pumpulissa, mutta pysyn mielelläni siellä ja pidän elariäitejä outoina ja typerinä.)

Vierailija
8/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen hampaat vain iltaisin...

Vierailija
9/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen reikä tuli vasta 25-vuotiaana. Niin että ei ne hampaat välttämättä siitä pesemättömyydestä pilalle mene. Mutta omilta lapsiltani pesen kyllä hampaat ainakin kerran päivässä.

Vierailija
10/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi reikiintymistä aiheuttaa bakteeri. Jos lapsella ei ole karies-bakteeria suussaan, reikiä ei tule vaikka ei koskaan pesisi hampaita. Itse olin joskus tarhaikäisenä suurimman osan aikaa pesemättä hampaita (vanhemmat luulivat että pesen itse vaikken pessyt) Minulla ei ole ollut koskaan reikiä hampaissa.

Eräs sukulaiseni kertoi, että hän pesi villin poikansa hampaita vasta kolmevuotiaasta, ja pojalla hampaat ovat aina olleet hyvät. Ensimmäinen ja viimeinen reikä tuli 10-vuotiaana.

Vierailija
11/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin: " toivottavasti vauva perii äitinsä hyvät hampaat" .

Vierailija
12/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lisäksi reikiintymistä aiheuttaa bakteeri. Jos lapsella ei ole karies-bakteeria suussaan, reikiä ei tule vaikka ei koskaan pesisi hampaita. Itse olin joskus tarhaikäisenä suurimman osan aikaa pesemättä hampaita

Vierailija
13/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä! Hampaiden reikiintymistä aiheuttaa mm. Streptococcus mutans-bakteeria mutta edelleenkään hampaiden reikiintymistä ei tunneta kunnolla!

Vierailija
14/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ma aamupäivällä kiireellinen huostaanotto narkkarivanhempien lasten pieksämisen tiimoilta ja iltapäivästä puidaan erään isän johdosta insestitapausta, mutta ruokiksen voin toki jättää väliin näin törkeän tapauksen takia...joten otahan ap. yhteyttä.

t:lastensuojelun sossu

Vierailija
15/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

reikiä ei tule.

Näin kärjistetysti.

Terv. Hammashoitaja-äiti, joka pesee lapsensa hampaat 3 kertaa päivässä.

Vierailija
16/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan että hammaslääkärin mukaan hampaat ovat hyvät ja kelpaisivat selvästi lapsellenikin.

Vauhkoatte liikaa hampaiden harjaamisesta. Pesen toki omani hampaat, mutta kannattaa muistaa, että reikiintyminen on ennen muuta tarttuva tauti. Eli ei samasta lusikasta lapselle ruokaa!

Vierailija
17/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossulla on kiireelliset huostaanototkin ajanvarauksella virka-ajan puitteissa ja hammashoitajaäiti ei tiedä, että mutansin lisäksi laktobasillitkin aiheuttavat reikiä... ammattilaiset vauhdissa! :D

Vierailija
18/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammashoitajakin on sitä mieltä, että hampaiden puhdistamisella ei reikiintymistä voi ehkäistä sataprosenttisesti...

*menee viiltämään ranteensa auki*

Vierailija
19/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että jokin muukin aiheuttaa reikiintymistä, mutta pääasiassa kuitenkin reikiintymistä voi parhaiten välttää pitämällä sylkikontaktin lapseen minimissään.

Ja lapsella voi olla erinomaiset hampaat ilman harjaamistakin. Harmi vaan!

Vierailija
20/34 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden puhdistamisella ei todellakaan voi ehkäistä reikiintymistä sataprosenttisesti. Jos sinulla on päinvastaista tietoa, ole hyvä ja anna linkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän