verenpaineista
Minä olen rv 36 ja oikeastaan koko raskauden ajan on jostain syystä ns. lähtöpaineetkin olleet kohollaan. Ehkä sen vuoksi oire on ollut sellainen, että perustaso on ollut 130/90-luokkaa.
Ja minunkin järjelläni, hyvä niin jos siinä pysyy. Mutta nyt kun sitten hankin kotiinkin mittarin, niin olen saanut ns. oikein hyviäkin arvoja, eli 125-128/82-90. Ainahan kun neuvolassa käy, on jo periaatteessa rasituksesta paineiden koholla olo jossain määrin sitä kautta selitettävissä.
Nyt parina iltana paineet ovat olleet 140/100-113. Ja edelleenkään edes synnytyssairaala/äitipkl ei oikeastaan ota kantaa. Tosin viimeksi kun kävin äitipolilla, siellä mitatut verenpainearvot olivat 148/110- luokkaa usealla kerralla mitattuna ja silloin ihan kätilö sanoi, ettei päästä minua lähtemään, ennen kuin on otettu KTG-käyrää ja nähty, että vauvalla on kaikki hyvin. Tosin lääkäri ei silläkään kerralla muuta kuin mutissut asialle.
En viitsi jatkuvasti sairaalaan soitellakaan, raportoidakseni, että nyt on sellainen tai tällainen arvo, mutta eipä se huolta vähennä. Aiemmissa raskauksissani kahdessa on ollut pre-eklampsia-oireet ja viimeisin käynnistettiin, kun pyysin. Eli ei ehditty aloittaa verenpainelääkitystä.
Nyt sitten vain mietin täällä pääni puhki, että mitä tässä nyt taas viikonlopun ajattelee... turha kai noita paineita on edes mittailla.... tai en tiedä.
Millaisiin paineisiin teillä muilla on otettu kantaa... Kertokaa kokemuksia.
Kommentit (3)
Olen kolmatta kertaa raskaana ja jokaisessa raskaudessa paineet kohonneet n.rv32 alkaen. Neuvolasta laittaneet heti kiireellistä lähetettä jal oppu ajan seurannat olleet aina yliopstollisen sairaalan ä-polilla viikon välein..Nyt odotan ä-polille aikaa, kun viikolla paineet neuvolassa 147/102, kotona suurin piirtein samaa (ekalla neuvolakäynnillä mulla oli oma mittari mukana ja verrattiin th:n kanssa että näyttävät suunnilleen samaa, samanmerkkiset mittarit sattui olemaan, merkeillä on eroja..)
Kotimittauksen ohjeena mulla on, että jos levossa jatkuvasti alapaine yli 95, niin lääkitys aloitettava!!!! Koskaan ei ole löytynyt pissasta valkuaista eikä maksa-arvot kohonneet, ainoastaan tuo verenapine kohoaa eli ei ole kyseessä raskausmyrkytys. Pää on tosi kipeä ja turta ja turvotus raajoissa kauheaa!!!
Ekassa raskaudessa jouduin aloittamaan albetol-lääkityksen rv 35 ja olemaan joka viikko pari yötä odottavien osastolla koska annosta piti nostaa ja samalla seurasivat vauvan vointia. Paineet vaan kohosi ja lapsi laitettiin käynnistyksellä syntymään rv 41+2. Hyvän kokoinen lapsi, joten istukka toimi hyvin loppuun asti.
Tokassa pysyin pelkällä seurantalinjalla loppuun asti, oisko ollut rv 39+4 kun lääkäri sanoi että nyt pitäisi aloittaa lääkitys mutta kun ollaan jo näin lopussa niin laitetaan lapsi tulemaan ja sovittiin käynnistyspäivä rv 40+2..Ja vielä isompi lapsi tuli, että napanuora ja istukka toimivat, sitähän ne ä-polilla tarkaan seuraavat.
Katotaan kuinka nyt käy..olen ollut sairauslomalla ja levossa nyt reilun viikon, selvää eroa ei huomaa mutta ei ole onneksi kohonneet enään noista lukemista. Rv 33 nyt, että matkaa on vielä edessä ja yli lasketun ajan taas tietysti mennään..
Lepoa ja lepoa ja vettä kovasti, ne auttaa. Suolan käyttö minimiin!!!
Mutta noilla sun neuvola paineilla kyllä ollaan jo menty yli lääkitysrajan, toki jos kotona alempia, mutta pääsetkö vertaamaan sitä mittaria neuvolaan..
Kiva jos kokemuksista yhtään apua...
en tiedä miksi, ehkä niin jännitän sitä mittaamista, kun tiedän että ne kuitenkin koholla.Ja minulla siis neuvolassa ollut alapaine 80-90.Yläpaine ollut 130-140. Näistä arvoista sain verenpainemittarin kotiin ja tarkkailin sitä kuukauden ajan(mittasin joka toinen tai kolmas päivä). Kotona mitattuna arvot olivat oikein hyvät, joskus jopa alarajoilla. Ei siis mitenkään korkeita. Keskiarvoksi tuosta kuukauden mittauksesta tuli 70/125. Minulle ainakin sitten sanoivat neuvolassa, että kun kerta kotona arvot normaalit, niin ei niin välitetä neuvolan lukemista, jos nyt ei ihan pilvissä ala oleen, koska jollain ihmisillä taipumus saada itse verenpaine nousemaan siinä mittaustilanteessa, kun esim. jännittää ym.
Mutta jos arvot olisivat kotonakin olleet korkeat(alapaine yli90) olisivat ilmeisesti määränneet verenpainelääkityksen. Aika herkästi sen siis antavat/suosittelevat, jos arvot koholla, erityisesti alapaine.Korkeasta paineesta kuulema enemmän vaaraa kuin lääkityksestä. Itse seurasin verenpainetta viikoilla 12-17. Ja korkea verenpainehan voi tosiaan olla merkki raskausmyrkytyksestä, erityisesti loppuvaiheessa, ja tulisi siksi kyllä ottaa tosissaan ja selvittää tarkemmin!!
Jos siis olet kotonakin saanut tommosia, että alapaine on ollut 110, niin sitten olisi kyllä syytä harkita sitä lääkitystä.
Itse kärsin jännitysverenpaineesta eli kotona arvot aivan normaalit (n. 130/75), mutta neuvolassa/äitipolilla 160/100 heti ensimmäisestä käynnistä lähtien. Olen nyt viidettä kertaa raskaana ja sama meno on ollut kaikissa raskauksissa. Minulla ei ole koskaan ollut kuitenkaan raskausmyrkytystä. Mittailen paineita nyt kotona, koska niihin neuvolan tuloksiin ei oikein voi luottaa. Loppuraskaudessa paineet sitten nousevat kotonakin sellaisiin lukemiin, että olen aina käynyt viimeiset viikot kontrollissa ä-polilla ja viime raskaudessa aloitettiin rv 38 verenpainelääkitys (joka ei kylläkään siihen jännitysverenpaineeseen auttanut, mutta kotimittausarvot alenivat) :)
Minä olen joutunut hetkeksi ihan lepohoitoon osastolle, kun ä-polilla alapaine on mennyt yli 100, joka raskaudessa. Ihmettelen siis, miksi sinulle vain myhäillään :(
Vauvat ovat aina olleet normaalikokoisia yms. eli sekin kielii, että verenpaineeni ei ole jatkuvasti ollut kohollaan.
Tsemppiä! Toivottavasti tilanteeseesi puututaan pikaisesti tavalla tai toisella!
Fuulis 12+1