Voiko kahdelle sinisilmäiselle syntyä ruskeasilmäinen lapsi?
Neuvolantäti väitti että voi, kaverit sano et ei tod.
Kommentit (45)
isällään on täysin ruskeat. Äitillä vihreät. Kun serkku syntyi, sanottiin että kyse oli mutaatiosta, koska ruskea väri oli dominoiva. En sitten tiedä kuinka tarkalleen menee nykytiedon mukaan...
Tu EI ole uusimpien tutkimusten mukaan totta, että ruskea silmienväri olisi dominoiva! Eli on täysin mahdollista, että sinisilmäiset vanhemmat saavat ruskeasilmäisen lapsen (ja päinvastoin).
joilla on se perusbilsankin oppi silmienvärin peritymisestä aivan hukassa, kun ihmetellään ja kerrotaan kahdella ruskeasilmäisellä olevan sinisilmäisiä lapsia- tämä on ihan yleistä ja normaalia!
Se mitä ap ihmettelee onkin tosiaan paljon harvinaisempaa mutta uudempien tutkimusten mukaan väriin vaikuttaa useampi geeni. Olisi mielenkiintoista tietää miten paljon tuota esiintyy.
Minulle on aina jäänyt hämärän peittoon vihreiden silmien periytyminen. Miehelläni on todella siniset silmät (vanhemmillaan vihreät ja vihreänruskeat). Minulla on hyvin vihreät silmät (keskellä kullanväriä- ruskeaa?) ja vanhemmillani molemmilla hailakat vihreät. Pojallamme on siniset silmät, ei kuitenkaan yhtä siniset kuin isällään vaan häivähdys on vihreään iiriksen keskiosassa kuten itselläni tuo kullan väri.
tulee tästä jutusta mieleen se yksi pari Amerikassa jotka olivat vaalea ihosia ja saivat tumman lapsen.
Mies oli jättämässä ja vaimo oli 100% varma ettei ole pettänyt. Tehtiin isyystesti ja olihan se lapsen isä.:)
tuo tumma ihoisuus periytyi joltain esi-isältä.:)
Ja meillä on punahiuksinen tyttö vaikka molemmilla meillä on maantienväriset ruskeat. Sit meil on yks jolla on ihan pikimustat.:) Tätä ihmiset jaksaa päivitellä ja jotku jopa suoraa epäilee ettei mieheni olisi kaikkien lastemme isä.:O Törkeetä suorastaan että ihmiset kehtaa.
Sehän on ihan selvä että tuo silmien väri ei oo välttis sama mikä vanhemmilla. Kaivakaa vähä faktaa ja lukekaa!
En tajua mitään näistä laskelmista, mutta luulin että lapseni olisi syntynyt ruskeasilmäisenä, koska isänsä silmät ovat lähes mustan ruskeat. Itselläni on vihreät. Pojalla on kuitenkin kirkkaimman siniset silmät, mitä olen nähnyt kenelläkään (paitsi värillisiä piilareita käyttävillä). Ja itse tietysti tiedän, ettei ole muita isävaihtoehtoja.