Asiallinen kysymys, älkää heti suuttuko:
Onko ADHD enemmän " heikkolahjaisten" lasten sairaus?
Usein tuntuu, että nämä lapset tulevat alemmista sosiaaliluokista. Ainakin omien kokemusteni perusteella.
Kommentit (11)
adhd:ihmiset ovat useinkin hyvin älykkäitä, he eivät vain pysty tuomaan sitä esiin tavanomaisessa ympäristössä.
vauvana (esimerkiksi synnytyksen yhteydessä) koettu hapenpuute on suora syy myöhempään ADHD:een. Eli tuleeko kaikille hapenpuutteesta kärsineille ADHD?
1) Adhd periytyy ainakin osittain.
2) Adhd diagnosoimattomana vaikeuttaa opiskelua, elämänhallintaa yms.
-> Adhd vanhemmat putoavat alempaan sosiaaliluokkaan kouluttamattomuudensa takia -> koska sairaus periytyy, syntyy alempaan sosiaaliluokkaan enemmän lapsia, joilla adhd
lapsensa idioottimaista käytöstä ja käytöstapojen puutetta.
käytännössä ainakin on juuri näin.
meillä kahdella akateemisella vanhemmalla on poika, joka kärsi vauvana hapenpuutteesta ja kärsii nyt ADHD:sta.
ns. ylemmissä luokissa sitä piilotellaan ja hävetään enemmän eli vanhemmat eivät halua, että heidän mahdollista ongelmalastaan tutkitaan yhtään enempää, ettei heidän maineensa mene.
ADHD on jossain määrin perinnöllinen ja aiheuttaa varmasti syrjäytymistä ym keskimääräistä useammin joten ei liene mikään ihme että monet lapset todella ovat alemmista sosiaaliluokista. Mutta heikkolahjaiseksi määrittely kuulostaa aika kummalliselta.
Vierailija:
Onko ADHD enemmän " heikkolahjaisten" lasten sairaus?Usein tuntuu, että nämä lapset tulevat alemmista sosiaaliluokista. Ainakin omien kokemusteni perusteella.
Itse olen ilmeisesti alemmasta sosiaaliluokasta tai mihin minut sitten luokittellaan. Kotiäiskä ja mies on tavallinen duunari. Mutta siis ei meidän tuttavapiirissä ole yhtään adhd-tapauksia, ainakaan niin että tietäisin.
Mihin omat kokemuksesi perustuvat? Työhösi vai " omiin tutkimuksiin" ?
haluinen lapsi. Itse olen ajatellut asian niin, että ehkäpä lapsi on liiankin fiksu, ja sitä eivät esim. päiväkotihenkilökunta ja opettajat helposti niele, kun he ovat tottuneet opettamaan niitä taviksia massana. kun tulee yksi haastavampi tapaus, joka kyselee kiusallisesti esim. asioiden yksityiskohtia (joita ope ei välttämättä tiedä) se aiheuttaa hankaluuksia opelle ja sitä kautta lapsi koetaan hankalaksi.