Kuinka moni on lentänyt raskaana ollessaan?
Kommentit (29)
Euroopan sis.matkan edes takass.
Nro 2. mistä lensit Suomeen?
syntyvän kotimaassani. Siellä lähtömaassa lääkäri tutki minut ja vauvan lentoa varten perusteellisesti, lapsen sydänkäyrääkin otettiin pitkään. Koko tutkimus kesti 2 tuntia. En saanut lääkäriltä lupaa ennenkuin olin luvannut mennä sitten heti Suomessa lääkärille. Seuraavana päivänä lennon jälkeen kävin Suomessa yksityislääkärin tutkimuksissa. Itse olen aina ottanut tällaiset vakavasti ja niin näytti lääkäritkin ottavan. Luulin, että tämä on yleinenkin tapa, enkä kummastellut tätä ylivarovaisuutta lainkaan. Odotin silloin 3:tta lasta. Alkuraskaudesta kyllä olin lennellyt noin vain, mutta loppuraskaudesta lentäminen on varmasti riskiltään ihan eri juttu.
Oli kuulemma noin puolivälissä raskaana. Mitäköhän lääkärintodistuksia silloin 70-luvulla on tarvinnut ;)?
terv. tuo jota tutkittiin hyvin. Otettiin muuten myös ultraus siellä.
olisiko ollut juuri vk 13. Olin aika pahoinvoiva alkuraskaudesta. Lentoemäntä tuumasi minulle ystävällisesti, että "tiedän tunteen...". Siitäpä tulikin mieleen, että lentäväthän ne lentoemännätkin raskaana ollessaan. Tuskin lopettavat työntekoa siihen, että raskaaksi tullaan... :) Kun täällä nyt on ollut tätä keskustelua raskaana lentämisestä.
Ja ennenkuin joku ehtii moittimaan, niin minäkin luulen, että lentoemäntiä seurataan tarkoin raskausaikana (siis lääkäri) ja että saattaapa ollakin, että jäävät vaikka aikaisemmin äippälomalle... En tosin kyllä tiedä, onko näin...
viime kesänä lomamatkalle Kreikkaan, elokuussa syntyi kolmas terve poikamme.
"perseelleni rv 36+2 (seuraavana päivänä syntyi lapsi)"
Oli kyllä tarkka syyni sinulla.Mullekin annettiin lääk.tod.vaikka ei sitä Finnair kysynyt. Olin kyllä todella hyväkuntoinen ja vointinen ja jaksoin hyvin.Odotin esikoistani.Tämä lento oli viime toukok.lopussa,7.kk siis lopussa.
olisiko ollut juuri vk 13. Olin aika pahoinvoiva alkuraskaudesta. Lentoemäntä tuumasi minulle ystävällisesti, että "tiedän tunteen...". Siitäpä tulikin mieleen, että lentäväthän ne lentoemännätkin raskaana ollessaan. Tuskin lopettavat työntekoa siihen, että raskaaksi tullaan... :) Kun täällä nyt on ollut tätä keskustelua raskaana lentämisestä.
Ja ennenkuin joku ehtii moittimaan, niin minäkin luulen, että lentoemäntiä seurataan tarkoin raskausaikana (siis lääkäri) ja että saattaapa ollakin, että jäävät vaikka aikaisemmin äippälomalle... En tosin kyllä tiedä, onko näin...
Pääsee raskaana ollessaan halutessaan maatöihin ja käytännössä näin jossain vaiheessa tapahtuukin, vai onko joku nähnyt kunnolla rskaana olevaa lentoemäntää :) Kyse ei siis ole siitä, että lentäminen edes työkseen olisi raskaudelle vaarallista, vaan työn rankkuudesta - pitkät yölennot, "seisomatyö", kurkottelu, lentämisen ja aikaerojen rasitus eslimistölle ne.
Työni vaatii matkustamista ja matkustinkin viikolle 35 asti ihan normaalisti. Kaikki kunnossa.
.Lentoemännille lasketaan lisäksi säteily altistus raskaana ollessa, tietääkseni rv 17 on siirryttävä maatöihin.
Lensin kai suunnilleen viikolla 30 tms. Lensin lomalta Suomesta takaisin nykyiseen kotimaahani. Lento oli yhtä tuskaa vaikka kestikin vaan kolme tuntia.
Lento meni hyvin, mutta aikaerosta palautuminen tuossa vaiheessa ei ollut helppoa. Valvoin kuukauden ajan yöt. Päivällä sain nukuttua 2-3 tuntia.
Matkaan lähdimme pari viikkoa aikaisemmin ja hankin ennen matkaa tarvittavan lääkärintodistuksen raskauden kestosta. Ei sitä paperia missään vaiheessa kysytty mutta toimin lentoyhtiön (Finnair) antamien ohjeiden mukaisesti. Omaa mieltä ainakin rauhoitti tieto siitä, että kaikki on hyvin ja lentäminen turvallista. Lento oli Euroopan sisäinen muutaman tunnin lento; mannerten väliselle lennolle en olisi noilla viikoilla enää uskaltautunut.
En lähtisi loppuraskaudesta enää lentelemään.
Mulla oli enne matkoja töissä paljon, joten lensin esikoista odottaessani varmaan kymmeniä kertoja. Pahimillaan siis useana päivänä viikossa. Hyvin meni, lopetin työt noin rv 29.
joskus rv 12 tietämillä.
Mulla on nyt 3 lasta, ja en kyllä viikon 30 jälkeen lentäisi enää. Mulla on kerta kerralta lapset syntyneet akaisemmin täysin spontaansiti ilman mitään ennakko-oireita niin, että viimeidin olikin sitten jo keskonen. Ja esikoinen syntyi viikolla 42.
ELi omasta kokemuksestani mä en riskeeraisi lasteni terveyttä lentämällä myöhäisillä viikoilla, koska vaikka kaikki on aiemmin mennyt hyvin, se ei ole mikään tae siitä ,että menisi hyvin jatkossakin.
Samoin kauhistuttaa se Eva Wahlströmin sirkus-temppuilu. Oma kolmas raskaus meinasi päättyä viikolla 16 siihen, että törmäsin lastenvaunujen työntöaisaan... joskus se on niin hemmetin pienestä kiinni, eikä sitä tajua, ennen kuin sen kokee.
olen lentänyt ja sitten vielä viikoilla 20 + jotakin...Ei ongelmia.
Odotin toista lastani ja viikkoja oli kasassa muistaakseni n. 13