Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia spinaalipuudutuksesta?

Vierailija
22.02.2008 |

Auttoiko, tuliko sivuoireita, vaikuttiko synnytysasentoon?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuoireena kutina jaloissa. Ekassa synnytyksessä sain ensin epiduraalin, mutta se ei auttanut ollenkaan! Spinaalin kun lykkäsi, niin taivas aukesi ;).

Spinaalin toivottavasti saan myös kohta kolmannessa synnytyksessä.

Spinaalin etu epiduraaliin nähden myös se, että sen voi antaa vaikka kuinka myöhäisessä vaiheessa.

Vierailija
2/20 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain spinaalipuudutuksen 5 päivää sitten. ekat kaks tuntia tehosi ihanasti, sivuvaikutuksena jumalaton kutina ja jalat puutuneena. Sitten huomattiin että lapsi kasvotarjonnassa ja uutta kivunlievitystä ei voi enää antaa. 3 viimeistä synnytystuntia oltiin sitten ilman MITÄÄn kivunlievitystä. Spinaalipuudutus siis hukkaan heitetty. Toisena synnytyksen jälkeisenä päivänä alkoi huimaus ja jumalaton päänsärky, joka veti niskaan ja selkään. Jouduin käymään sairaalassa ja totesivat spinaalipuudutuksesta aiheutuneeksi jälkitilaksi. Vaihtoehtoina laittaa epämukava veritulppa selkään spinaalireikään tai kärsiä kivut panadolin ja buranan voimin. Samat oireet nytkin siis päällä ja rukoilen tämän pää- ja niskasäryn loppuvan. huimauskin hirvittää vauvaa kannellessa. Aikaisempiin kahteen synnytykseen olen saanut epiduraalia, kuten nytkin pyysin. Synnytyslääkäri kuitenkin halusi spinaalin. En ottaisi tätä missään nimessä, epiduraali oli mulle jälkioireeton ja tehokkaampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päänsärkysi olisi loppunut välittömästi. Nyt saat kärsiä siitä n. kaksi viikkoa... Miksei sitä laitettu? Vai etkö itse halunnut?

Vierailija
4/20 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sivuvaikutuksia, ei mitään. Iltapäivällä jo kävelin vessaan että pääsin pyörätuolissa keskolaan vauvaa katsomaan. Vessassakäynti kävellen oli ehtona.

Vierailija
5/20 |
24.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIITOS kaikille vastanneille. Itse olen pian menossa toista lastani synnyttäm' ' n ja noi kivunlievitysasiat on olleet mielessä. Ekalla kerralla kun sain vain epiduraalin (mitä kyllä lisättiin useita kertoja) ja se ei vaikuttanut ollenkaan!!! Kivut pysyivät ennallaan ja kamala tärinä kaupan päälle!

Ilokaasulla sitten koettiin aika raadollinen imukuppisynnytys :/ Nyt toivon varmaan tuota spinaalia...

Vierailija
6/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olin itse ammeessa lähes ponnistukseen saakka, pyysin spinaalin nimenomaan ponnistusvaihetta varten, kun olin 9cm auki.

Auttoi ihanasti ja ponnistaminen oli helppoa ja kivutonta (ei tikkejä eikä vaurioita).

Ei mitään sivuoireita ja sain ponnistaa juuri niin kuin toivoin - puoli-istuvassa jalat kätilön ja miehen kylkiä vasten.

Vierailija
7/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuneesta syystä ei omia kokemuksia :/

Vierailija
8/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta.

Vierailija
9/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puutunut ollenkaan! On kuulemma tosi vaikea laittaa ja se on ihan milleistä kiinni, onnistuuko, eli laittajan käsi ei saa vapista. En todellakaan suosittele spinaalia. Mut leikattiin epiduraalissa. Kyllä se riittää tavalliseen synnytykseenkin ihan hyvin, on meinaan siitäkin kokemusta.

Vierailija
10/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En puutunut ollenkaan! On kuulemma tosi vaikea laittaa ja se on ihan milleistä kiinni, onnistuuko, eli laittajan käsi ei saa vapista. En todellakaan suosittele spinaalia. Mut leikattiin epiduraalissa. Kyllä se riittää tavalliseen synnytykseenkin ihan hyvin, on meinaan siitäkin kokemusta.

Vierailija
11/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut läksivät paljon paremmin kuin epiduraalissa. Toki vauvan pään syntyminen tuntui kiristävänä tunteena, mutta muutoin ei sattunut.

Synnytin sängyssä puoli-istuvassa asennossa. Synnytysjakkaralle eivät päästäneet, koska jaloissa ei ollut tuntoa.

Sivuvaikutuksena verenpaineeni romahti jonnekin 50 alapuolelle, siis yläpaine. Sitä korjailtiin sitten efedriinillä. Eipä olisi ollut dopingtestiin asiaa...

Kaikki nukutuslääkärit eivät anna spinaalia, joten sen saaminen on siitä kiinni, kuka lääkäri on työvuorossa.

Vierailija
12/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidoista kiinni?

ja MIKSI IHMEESSÄ sinulla ei ollut jaloissa tuntoa?!?!?!

Itse on kyllä kävellyt ja käynyt vessassa ym. vaikka spinaali on ollut.

Vierailija
13/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kivuton synnytys, ehdin synnyttää puudutuksen aikana, vähän lisättiin supistuksia voimistavia tippoja, ponnistusvaihekin kivuton, ei vaikuttanut synnytysasentoon. Vähän pöhnä olo puudutuksen jälkeen, ei jälkioireita.

Vierailija
14/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla aiheutti verenpaineen laskua.

Vierailija
15/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä ei pahaa sanaa sanottavana paitsi hirveä horkkatärinä jaloissa.

Mutta nyt tässä toisessa olen miettinytkin tuota spinaalia. Mitä mieltä te, jotka olette molemmat kokeneet, kumpi parempi uudelleensynnyttäjälle?

Vierailija
16/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annostelu osui aivan nappiin, lievensi supistuskipuja tekemällä niistä taas siedettäviä mutta niin että tunsin ne kuitenkin koko ajan. Tunto säilyi jaloissa ja ponnistin jakkaralla.

Vierailija
17/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopea laittaa ja vaikutus kestää sen pari tuntia, mitä uudelleensynnyttäjä tarviikin.

Vierailija
18/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut olivat tipotiessään, eikä ponnistaminenkaan ollut vaikeaa, kun vain kuunteli kätilön ohjeita. Eppari jouduttiin tekemään, mutta senkin tikkauksen ajan spinaali oli onneksi vielä vaikuttamassa.

Suosittelen!

Vierailija
19/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät suostuneet spinaaliin vaan antoivat epiduraalin. Ei toiminut kuin osittain, lapsi syntyi 20 minuutin kuluttua. Spinaalin sivuvaikutuksena oli jalkojen kutina ja synnytyksen jälkeinen kova pääkipu. Muutoin se oli kuin taivas, vei kaikki kivut ja sai tilaisuuden nukahtaa ja kerätä voimia 10 tunnin supistusten jälkeen.

Vierailija
20/20 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen vasta, kun tuli niin pahat repeämät, että piti leikkurissa korjata. Ei meinannut puudutus häipyä ollenkaan, kätilöistä näin, että ne jo miettivät, onko jotakin mennyt pieleen. (Puudutettiin joskus klo 9 maissa, ekan kerran sain liikutettua KOVAN ponnistelun jälkeen jalkojani noin klo 13.00.)

Muuten ei valittamista, ainakin laitto oli kivuton.