Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva + 4-5 v. kotihoidossa? Kokemuksia?

22.02.2008 |

Hei,

kaipaisin kokemuksia 4-5-vuotiaiden hoitojärjestelyistä, kun vauva tulee taloon.

Jos hyvin käy, meille syksyllä tulossa vauva, kun esikoinen on 4,5-vuotias. On ollut tähän asti yksityisellä pph:lla kokopäiväisenä, mutta en nyt tiedä, miten jatkossa järjestäisin.

Tähän asti olen ajatellut itsestäänselvyytenä, että otan esikon kotihoitoon, jos vauva syntyy. Mies on kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että täytyy laittaa päiväkotiin ainakin 2krt/vko. Nyt olenkin ruvennut miettimään, kaipaako kovasti leikkiseuraa kotona, kun äidistä ei kovin aktiiviseksi kaveriksi varmaankaan ole. Seurakunnan kerhoon pääsee, mutta siellä ei varsinaisesti leikitä, vaan on enemmän ohjattua toimintaa. En tiedä, käykö meidän puistossa päivisin samanikäisiä lapsia. Hoitopaikan vaihto vaan vauvan syntymän aikoihin tuntuu aika isolta muutokselta lapsen kannalta.

Joka tapauksessa otan pph:lta pois, kun täytyisi maksaa täydet päivät vaikkei olisikaan hoidossa. Sekin tässä mietityttää, kun viimeksi jouduin olemaan synnytyksen jälkeen pari viikkoa sairaalassa, että kuinkahan nyt käy, kun miehellä ei mitään mahdollisuutta isyyslomaan. Siis pitäisikö nyt kuitenkin pitää tuo pph-paikka ainakin vähän aikaa synnytyksen jälkeen.

Tulipas pitkä selostus, toivottavasti joku vaivautuu vastaamaan!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme tyttöä; 4v8kk, 3v ja 10,5kk ikäiset. Kaikki ovat kotona kanssani. Esikoinen ja kakkonen ehtivät ennen kolmosta olla ystävälläni, joka toimi pph:na, n. 6 kuukautta hoidossa kun kävin töissä tienaamassa vakituisen työpaikan ja paremmat äitiysrahat. Kun jäin äitiyslomalle, otin lapset pois hoidosta. Meille tämä oli itsestään selvä ratkaisu. En edes miettinyt sitä vaihtoehtoa, että lapset olisivat jatkaneet hoidossa tai sitten aloittaneet pk:ssa.

Meidän esikoinen käy seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa ja viihtyy todella hyvin. Meidän kerhossamme on skr:n kouluttamat lastenohjaajat. Ryhmässä on 10 lasta ja kaksi ohjaajaa. He askartelevat, laulavat, leikkivät (myös vapaata leikkiä on usein), ulkoilevat jne. Erään kerhokaverin äiti sanoi, että hänen mielestään kerhossa askarrellaan ja leikitään paljon enemmän kuin pk:ssa, jossa hänen lapsensa oli ennen kuin heille syntyi toinen vauva.

Lisäksi käymme perhekerhossa, jossa olemme käyneet " aina" . Siis siitä lähtien kun esikoinen oli 4 kk vanha. Tämä on tärkeää etenkin kakkoselle, jolle iski hillitön kerhokateus kun esikoinen ylpeänä meni " isojen kerhoon" . Muuten sitten puistoilemme, vaikka puistot ovatkin syystä tai kolmannesta aika tyhjiä täällä päin (lapsiperheitä on, mutta puistoissa heitä ei näe) ja kyläilemme kavereilla. Minusta lapseni saavat ihan riittävästi sosiaalisia kontakteja ja aktiviteetteja ihan kotihoidossa.

En oikein osaa ottaa kantaa tuohon hoitopaikan pitämiseen synnytyksen jälkeen, mutta jos teillä ei ole ketään sukulaista, joka voisi tulla avuksi ja isä ei pysty (?) isyyslomaa yhtään pitämään niin ehkä se on sitten hyvä varasuunnitelma sairaalassaolo ajaksesi. Etukäteen tosin on hyvin vaikea ennustaa miten synnytys menee ja milloin pääset kotiin ja missä kunnossa. Meillä mies aloitti isyysloman heti synnytyksestä ja oli reilun kuukauden verran kotosalla kun oli säästänyt lomapäiviä, jotka otti sitten siihen lisäksi. Äitini oli tarkoitus olla meillä lastenhoitajana synnytyksen ajan, mutta pääsikin sitten mukanani sairaalaan synnyttämään olosuhteiden pakosta ja oli sen pari päivää meillä minkä minä olin osastolla. :0)

Vierailija
2/11 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Meidän esikoisemme oli 5v, kun vauva tuli taloon. Meilläkään ei isä pystynyt pitämään isyyslomaa. Esikoinen on jatkanut täysipäiväisenä hoidossa, koska minäkään en pysty pitämään täysipäiväistä äitiyslomaa. Itse olin viikon sairaalassa synnytyksen jälkeen. Synnytyksen aikoihin meillä täällä riehui voimakkaana vesirokko, jota esikoiseni ja minä olleet sairastanee. Vauvakin siis oli vaaravyöhykkeessä. Esikoinen oli siis kotihoidossa pari kuukautta synnytyksen jälkeen tämän takia. Ensimmäisen viikon, jonka olin sairaalassa esikoinen oli isovanhemmilla. Sitten mummi ja esikoinen tulivat meille, kun tulin kotiin. Pulassa olisikin ollut, jos mummi ei meillä olisi ollut. Itselläni oli sektiohaava, ja vauva ei nukkunut kahta tuntia enempää yöllä eikä päivällä. Esikoinen ei nuku päiväunia.Eli tästä tuli yhtälö, jossa en olisi saanut milloinkaan nukuttua paria tuntia enempää. Aika tokkurassa olin ensimmäisen kuukauden.

On vaikea sanoa mitään tuohon päivähoitoasiaan, mutta kannattaisi varmaankin pitää hetki synnytyksen jälkeen hoidossa, että itse saa toipua. Meillä ainakin viisivuotiaalla on niin paljon virtaa, että tarvitsee muitakin virikkeitä kun äidin. Hän kun on vielä sellainen, että ei leiki yksin. Toisaalta päivittäinen hoitoon vieminenkin on aika raskasta. Mieti asiaa omaa jaksamisesi kannalta. Mutta kyllä se vanhempikin lapsi tykkää olla kotona. Jos itselläni ei olisi näitä töitä tässä ohessa, niin ei esikoinen olisi kokopäivähoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypi varmaan miettiä noita sukulaisia alkuaikoina, kun ei viitsisi ehkä kuitenkaan paria kk:a maksaa pph:sta vaan sen takia, että saattaa muutamana päivänä olla hoidossa. Isällä kun yrittäjänä aika mahdotonta pitää isyysloma juuri tuohon aikaan.

Tuota omaakin jaksamista tulee kyllä mietittyä, mutta en tiedä, onko se hirveästi esikoisen hoidossa olosta kiinni, kun on aika omatoiminen ja useimmiten helppo tapaus. Onhan se oma vaivansa aina viedä hoitoonkin. Jaksaminen kyllä tosiaan riippuu siitä, nukkuuko vielä päikkäreitä ja toisaalta pukkaako hirveä uhma päälle... Ja tietysti vauvasta.

Itsekin oon kyllä kallistumassa kotihoidon puolelle, vois ainakin ekan vuoden katsoa, ja miettiä sit uudestaan. Kovin ajoissa näitä vaan joutuu miettimään, kun p-kotiin joutuisi jo kohta hakemaan, jos paikan aikoo saada.

Vierailija
4/11 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuosi takana, tytöt nyt 4,5 v ja 1,1v. Ihan kivasti mennyt vuosi. Otin isomman pois tarhasta pienemmän ollessa n.2kk. Meillä oli siinä muutto toiselle paikkakunnallekin, enkä sitten hakenut paikkaa pelkästään isommalle. Isompi käy srk-kerhossa 2x vko ja 1 krt on muskaria. Nämä mielestäni ovat riittäneet. Lisäksi kyläillään kavereilla paljon. Juuri sen maksamisen takia esim. en halunnut pitää tarhaa enään kerhopaikkana. Nyt sitten aloittavat päiväkodissa, mutta kiva oli tämä vuosikin kotona. Pienempi nukkuu vieläkin päiväunet vaunuissa, kun juuri päiväuniaikaan oli meillä kerhoon vienti. Niihin lähtemisiin tulee kiva rutiini ajan myötä sitten...

Vierailija
5/11 |
23.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohdiskeltiin myös paljon tätä hoitoasiaa ja päädyttiin siihen että isommat ovat 2pvä/vkossa hoidossa. Ovat olleet lähes 3vuotta jo samassa tarhassa, välillä vanhempien töistä riippuen 3pvää/vko tai 5pvä/vko. esikoinen on lisäksi aloittamassa eskarin ko. pk:ssa ensi syksynä (ja keskimmäinen siitä vuoden kuluttua) ja tod. näk. voisi olla että jos nyt lapset eivät olisi pk:ssa, joutuisivat eri tarhaan sitten ensi syksynä tai jopa eri tarhoiHIN! Täällä on huono tilanne pk paikkojen suhteen.

Ensimmäisen kk aikana vauvan syntymän jälkeen esikoinen muutaman kerran sanoi ettei haluaisi lähteä pk:iin. puhuin kuitenkin " ympäri" ja lähti lopulta hyvillä mielin ja oli ollut kivaakin!

Tottahan lapset (tuon ikäiset varsinkin) miettivät sitä miksi äiti on kotona vauvan kanssa ja he käyvät pk:ssa. meillä ei ole kavereita lähistöllä, srk:n perhekerho 1kerran viikossa jonne voisi mennä ja kerhot lapsille (jonne joutuisivat eri ryhmiin vielä kaiken lisäksi).

Nyt on kovin tärkeänä koettu että isompien lasten kanssa vietetään laatuaikaa (minä varsinkin). Ollaan myös puhuttu lasten kanssa miksi tällaiset järjestelyt meidän perheellä.

Vierailija
6/11 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on 4v. ja kuopus 4kk. Meillä pidettiin kokopäiväinen hoitopaikka esikoisella kuopuksen synnyttyä. Aluksi mies vei esikoisen hoitoon ja joko minä tai mies haettiin hoidosta (riippuen vauvan rytmistä). Jossain vaiheessa vähennettiin hoitopäiviä 3krt/vko, ja silloin minä hoidin nuo kuljetukset (meillä pk lähellä kotia).

Kuitenkin nyt viimeisen kuukauden aikana, kuopuksen täytettyä 3kk, minusta alkoi tuntumaan, että olisi kiva kun esikoinen olisi enemmän kotona. Joten nyt esikoisemme lopettaa tällä viikolla pk:n ja aloittaa sitten seurakunnan kerhossa 2krt/vko

Kokemuksestani suosittelen pitää hoidossa tuon 3kk, jos ei muuta apua ole tarjolla, kuten meillä ei ollut. Meillä myös yrittäjä mies, joka ei isyyslomaa voinut tuolloin pitää. Kun oma jaksaminen riittää niin sitten voi ottaa lapsen hoidosta pois, eikä tule esikoisellekaan kertaheitolla suuria muutoksia elämään.

Toki yli 4 vuotias tarvitsee päivisin toimintaa, mutta eiköhän se seurakunnan kerho riitä ohjatuksi toiminnaksi. Meillä tosin arkeen kuluu myös muskari ja perhekerho sekä kavereiden tapaamiset.

Vierailija
7/11 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minulla on 5-vuotias tyttö ja 1v4kk oleva poika. Tyttö jäi kotiin äitiyslomani alettua. Saimme hänelle joka arkipäivälle kerhopaikat. Kaksi kertaa viikossa käyn metsäkerhoa a 2h45min ja kolme kertaa viikossa käy seurakunnan kerhoa a3h. Tyttö on tykännyt kovasti, että on päivisin toimintaa. Onhan nuo viemiset ja hakemiset oma vaivansa, mutta on ollut tosi henkireikä minulle ja likalle kerhot. Tytön ollesse kerhossa minulla on ollut aikaa pojalle ja itselleni.

Suosittelen lämpimästi kerhoja, jos niitä vain on tarjolla kotisi lähistöllä. Seurakunnan kerho maksaa puoli vuotta kolme kertaa viikossa 80e ja 24e, joka kuukausi kaupungin järjestämä metsäkerho Vantaalla. Muiden kuntien hinnoista ei ole tietoa. Soittamalla ja kysymällähän asiat selviävät.

Onnellista odotusta sinulle ja perheellesi!

Sefi

Vierailija
8/11 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jäi kotihoitoon kun äitiyslomani alkoi. Eli on ollut nyt vuoden kotihoidossa. Meidän kohdalla tämä on ollut hyvä ratkaisu. Kerhoja suosittelen lämpimästi, poikamme on tykännyt käydä kerhossa kaksi kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan.

Puistossa olemme myös tutustuneet muihin samanikäisiin kotihoidossa oleviin, joten kaveripiiri on kotiin jäämisen jälkeen itse asiassa vain laajentunut, kun vanhoihin kavereihin tarhasta on pidetty myös edelleen yhteyttä.

Ensi vuonna poika menee eskariin ja on iltapäivisin edelleen kotihoidossa, kun itse olen kuitenkin kakkosen kanssa kotona. Näin poika saa pehmeän laskun kouluun...

Päivähoitopaikkakaan ei varmaan ole mikään huono ratkaisu, jos lapsi sitä tarvitsee ja kaipaa. Kannattaa kartoittaa oman paikkakunnan avoimen päivähoitotoiminnan mahdollisuudet (asukaspuistotoiminta, kerhot jne.). Jos toimintaa on, en usko että olisit ainoa 4-5v:n vanhempi siellä.

Vierailija
9/11 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin viiden, kun pikkuveli syntyi ja äidin jäädessä äitiyslomalle jäin pois pph:lta, kävin kyllä sitten seurakunnan kerhossa pari kertaa viikossa. Maailma on sitten 70-luvun muuttunut, mutta muistan tuon tosi mukavana aikana. Joitakin juttuja (mm. imetysvälit ja imetyskertojen kesto) on palautunut mieleen omaa lasta hoitaessa. Taisin olla kovasti veljen hoitamisessa mukana.

Noin isona sitä ei enää kokenut veljeä kilpailijaksi äidin huomiosta, vaan omaksi pieneksi veljeksi, josta pitää huolehtia. Suhde on säilynyt tällaisena aikuisuuteen asti. :-)

Vierailija
10/11 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYttö täytti 4v kun veli syntyi. Tyttö on ollut nyt 1,5 v kotihoidossa ja nauttinut kovasti. Varasin vauvan syntymän jälkeiselle ajalle mahdollisuuden viedä tyttöä hoitoon 2 pv/vko mutta ei tullut kertaakaan sellainen tunne että haluaisin viedä. Noin iso sisarus on ihana kaveri myös äidille, ainakin meillä on paljon enemmän elämää talossa kun on pikkuveli ja isosisko kotona koko ajan. Tyttö käy seurakunnan kerhossa kerran viikossa ja puistossa joskus näkee muita -muuten hänelle tuntuu mainiosti riittävän kun tekee kotijuttuja minun kanssa. Joskus pyydän hänen kavereita meille tai hän on kavereillaan, mutta aika harvoin.

Suosittelen pitämään hoitopaikan kuitenkin varalla aluksi, jos sattuukin itkuinen vauva. Meijän kuopus oli ns. helppo, joten jaksamisen kanssa ei ollut ongelmia eikä siskon viihtymisessä kun oli virkeä äiti pelaamassa palapelejä heti alkumetreillä.

Vierailija
11/11 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme- ja viisivuotiaat kotihoidossa. Vauva nyt 9kk ja ollut vaativa ja sairastanut: nytkin jo toista´kuukautta sairaalahoidossa, ja kotona vaatii enemmän, kuin tuon ikäinen yleensä.

Minun oli pakko hakea apua, kun yrittäjä-miehen työnteosta ei tullut mitään. Pieni kotikuntani vain oli nihkeä avun järjetämiseen. Sairaalan sos.tt:n ja lastensuojelun avulla saimme kotiapua.

Eli aina se vauva-arki ei sujukaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi