Mikä siinä on, että äidit aina selittää pph:lle
ettei lapsi saa nukkua päiväunia kun kukkuu sitten illalla? Olin viikon lomalla ja hoitolapsi oli pk:ssa hoidossa. Joka päivä oli nukkunut 1½ tuntia ja äiti ei ollut purnannut lainkaan. Miksi pph:lta odotetaan joustoa kaikessa? Ruoka-ajoissa ja päiväunissa varsinkin. Pakko minullakin on olla rytmi jonka lapsetkin tietävät.
Kommentit (42)
ruoka-ajat ja lepo on kyllä aina noin!
toimia niinkuin itse haluaa? Se on mielestäsi yksilöllistä?
Vierailija:
Nuo päiväunet ovat iänikuinen ongelma. Minä laitan lapset huilaamaan, kuuntelevat sadun ja se joka ei nuku ½ tunnin päästä voi nousta. En suostu valvottamaan, enkä nukuttamaan. Enkä myöskään herätä ½ tunnin unien jälkeen. 1½ tuntia jos isommat nukkuu niin sitten alan kolisuttelemaan välipalaa pöytään.
sen vuoksi, että on yliväsynyt sen vuoksi, että päiväunet ovat jääneet väliin. Tiedän ainakin yhden tositapauksen, jossa kyse oli tällaisesta. Vanhemmat kielsivät nukuttamasta päiväkodissa, koska lapsi ei nukahda illalla. Päiväkodin väkeä suretti pitää väkisin hereillä/herättää liian aikaisin aivan uupunutta lapsiraukkaa. Lopulta he antoivat vaan vanhempien vaatimuksista huolimatta lapsen nukkua ihan kunnon unet, ja sillä lailla korjaantui iltanukahtaminenkin.
tai miten hoitaja saa muut rauhoittumaan ja nukahtamaan, jos jonkun ei tarvitse tulla lepäämään. Ja eihän ketään saa jättää yksin, ilman valvontaa.
Päiväuniaika on pph:lle ja päiväkodin henkilökunnalle ainut hetki jolloin pääsee kahville, palaveriin, suunnittelemaan esim. seuraavaa päivää, askarteluja jne...
Vaikka lapsi ei nukkuisikaan niin kyllä hetkeksi rauhoittuminen ja lepääminen on tärkeää.
Olin töissä eskariryhmässä ja kyllä siellä kaikki lapset menivät ihan kiltisti nukkariin kuuntelemaan satua. Sadun ja hetken hiljaisuuden jälkeen pääsi taas leikkimään, osa nukahti ja he jäivät nukkumaan.
Monetkaan vanhemmat eivät taida ymmärtää etti hoitopaikassa yksi lapsi tehdä eritavalla kuin muut. Jos lapsen laittaa hoitopaikkaan jossa muitakin lapsia niin silloin pitäisi tajuta, että siellä toimitaan ryhmänä. Eikä lepo tee kenellekkään pahaa, päinvastoin!!!
kun illalla lapsi ei ala nukkumaan ennen puoltayötä, ja itte pitäs kuitenkin nousta myös taas 6 tai jotain, ja töissähän ei monesti saa päikkäreitä ottaa. Eikö se pph ole sitä varten just jos haluaa vähän yksilöllisempää hoitoa. Että vois ainakin sen puolentunnin kuluttua herättää. No, meillä hoitaja kotona ja nukuttaa just niinku pyydetään, ja sais lähtä jos ei nukuttais.
Silloin kun lapsi oli pph:lla, niin jos lomien takia esim. oli tilapäisesti muutaman päivän päiväkodissa tai TOISELLA PPH:lla, niin kerroin vaan, ettei yleensä nuku päiväunia. Täytyyhän ap:nkin ymmärtää, että se on aivan eri asia, jos ei itse pääse ajoissa nukkumaan yhden viikon aikana kuin jos se on jatkuvaa.
Nyt lapsi on päiväkodissa ja aivan samat säännöt kuin pph:lla ollessa eli jos nukkuu, niin herätetään 30-40 minuutin kuluttua, jotta ilta ei mene kukkumiseksi.
Siitä tulee aika rankka kierre koko perheelle, jos vähäuninen lapsi nukkuu pitkät päikkärit hoidossa. Seurauksena on, että yöunille nukahtaa joskus klo 23 kieppeillä. Aamulla lasta ei tahdo saada sängystä ylös ja taas maistuu pitkät päiväunet kun on väsynyt. Jos vanhempien täytyy herätä esim. klo 6, niin tulee valtavasti univelkaa, jos ei satu olemaan erityisen vähäuninen. Puhumattakaan sitten siitä, ettei sitä ns. omaa tai parisuhdeaikaa jää lainkaan.
Minusta ei ole kohtuuton vaatimus, että pph noudattaa vanhempien toivomuksia päiväunien nukkumisen suhteen. Oma hengähdystaukosi jää lyhyemmäksi, mutta työstähän tässä onkin kyse.
Oma pph järjesti tämän niin, että nukutti ne päiväunia nukkuvat lapset toiseen huoneeseen ja meidän lapsi lepäsi viereisessä huoneessa. Sai sitten toisia häiritsemättä nousta ylös, kun toiset olivat nukahtaneet. Joskus nukahti itsekin, mutta pph herätti sitten sovitun ajan kuluttua. Hänelle asia ei onneksi ollut mikään ongelma.
Nyt päiväkodissa sama systeemi. Kaikki lepää ja ne jotka eivät ole tietyn ajan kuluttua nukahtaneet, saavat nousta ylös ja mennä toiseen huoneeseen.
Vierailija:
On mahdollista, että lapsi ei nukahda illalla
sen vuoksi, että on yliväsynyt sen vuoksi, että päiväunet ovat jääneet väliin..
Vierailija:
On mahdollista, että lapsi ei nukahda illalla
sen vuoksi, että on yliväsynyt sen vuoksi, että päiväunet ovat jääneet väliin..
Vierailija:
Itse olen pph ja minulla nukkuu päiväunia jopa 5-vuotiaatkin. Eikä illasta ole mitään vaikeuksia saada lapsia nukkumaan, päinvastoin. Me ulkoilemme tosi paljon (noin 3-4 tuntia päivässä), joten uni maistuu kyllä lapsille päivälläkin (ja ruoka myös). Jos lapset eivät jostain syystä nuku päiväunia on iltapäivä jo hyvin levotonta aikaa. Kotona ovat sitten jo ihan tillin tallin klo 19....
kanssa..
Meillä on kaikki lapset vähäunisia ja päivähoidon kanssa ollut asiasta vääntöä tyyliin -aina.
Nuorin on nyt 3-vuotias ja viikonloppuisin, lomilla jne ei nuku päiväunia ja silloin saamme hänet nukkumaan n.21 ja nukkuu aamulla 7-7.30 saakka. On hoidossa ryhmiksessä missä n.15 lasta ja siellä nukutaan tai nukutetaan jos ei uni tahdo tulla.. ymmärrän, että rytmi siellä on kiivaampi ja lapsi väsyy mutta kyllä haluaisin jotain joustoa kuitenkin.
Eli jos nukkuu siellä tunnin niin ilta venyy vähintään tuonne 22.30 saakka.
Vietä siinä sitten parisuhdeaikaa tai mene itse nukkumaan kun aamulla 6 soi kello.
Kiukuttaa välillä tuo pakko-nukuttaminen varsinkin kun kuulee, että poikaa on tarvinnut nukuttaa tuntikin ennenkuin nukahtaa. No, sitten toki nukkuisi vaikka 2 tuntia kun ensin on käyty väsytystaistelua.. Eikö sitten tosiaan pph/ryhmis/päiväkotilaisille riitä jos lapsi lepää sovitun 30min tai vaikka tunninkin jos lueskelee sängyssä ja on hiljaa! Kaikki lapset eivät tarvitse sitä unta yhtä paljon kuin toiset, ja eri-ikäisillä lapsilla on erilainen unentarve.
En ymmärrä sellaista " kaikki lapset samaan kuosiin vaikka väkisin" -mentaliteettia EDES päiväkodissa. Eikös me vanhemmat kuitenkin olla päiväkotien työnantajia ja sitä kautta " määrävässä" roolissa mitä lapsiimme tulee?
on todella harvinaista, että yli kaksivuotiaat nukkuvat päiväunia. Ja kuuden tunnin koulupäivät alkavat neljävuotiaana. Tyhmää, debiiliä kansaa, niinkö?
Edelliselle pph:lle tämä oli erittäin vaikeaa.. siitä ja monesta muusta syystä vaihdoimme hoitjaa, nyt ei ole mitään ongelmaa ja lapset on virkeitä
minä sanoin päiväkodin henkilökunnalla, että meidän lapset eivät saa nukkua päiväkodissa. Lapsilla ikää silloin 4,5 vuotta. Syy tähän oli se, että itse olin ihan väsynyt. Lapset sain nukkumaan illalla 23 aikoihin, toinen lapsista heräsi valvoi 2-4 ja toinen herösi aamulla kello 5. Missä välissä minä olisin ehtinyt nukkua? Kun päiväunet jäivät pois, rupesivat lapsetkin nukkkumaan yönsä kunnolla. Ja mies oli silloin viikon töissä toisella paikkakunnalla.
Jos ei nuku, menee nukkumaan klo 20.
että lapseni nukahtaa 23.00! kuinka moni teistä jaksaisi valvoa siihen asti??
vastatkaa!!!!
poika täyttää 4v. ja nukkuu päikkärit tarhassa.
isommalle lapselle päikkärit on huono asia, koska lapsi ei saa illalla unta ja aamulla on rättiväsynyt.
yli 4v. ei tarvitse päiväunia keskushermoston takia.
toki on sellaisia unikekojakin, jotka nukkuisivat kokoajan.
sinulla on aivan väärää tietoa. Päiväunet ovat KESKUSHERMOSTON KEHITYKSEN kannalta tärkeät nimenomaan 3-6 -vuotiaille. Pienemmät lapset tarvitsevat päiväunia ihan jaksamisen kannalta. Kävin juuri Keijo Tahkokallion luennolla kuuntelemassa aiheesta.
Mutta valvottakaa te vain rauhassa lapsianne. Iltalehdistä saamme kuitenkin jatkossakin lukea ADHD:n lisääntyneen. Niin, eihän monesti kyse ole ADHD:sta vaan ihan silkasta unenpuutteesta.
Tiedätkös että tarhassa on juuri noin!