Voisitko hakea uutta työpaikkaa, jos palkka olisi noin 500 euroa vähemmän?
Ongelma on nyt tällainen, että jos haluan uuden työpaikan, minun pitää ns. aloittaa alusta. Ei ole osaamista mihinkään muuhun, kuin omaan hyvin specifiin alaan. Nyt kun olen katsellut uusia työpaikkoja niin kaikissa lähtöpalkka noin 500e vähemmän. Olen suorastaan järkyttynyt!
Miten te muut ajattelette työpaikan vaihdoksesta, voisitko lähteä vaikka palkka huonompi? Olen lopen kyllästynyt nykyisiin tehtäviin, eikä työpaikan sisälläkään voi siirtyä mihinkään. Tuntuu vaan hurjalta mennä noin paljon alemmas, että pääsee uusiin haasteisiin.
Kommentit (32)
Älä vaihda ellei mielenterveytesi ole siitä kiinni. Muussa tapauksessa teet työsi kuten nytkin ja samalla etsit uusia töitä, mistä maksetaan kunnolla.
Voisin lähteä jos löytyisi sopiva paikka.
Itse asiassa olen katsellutkin, ja niissä paikoissa on yli 1te pienempi palkka, mutta se ei olisi ongelma jos löytyisi mieluinen työpaikka.
Ajattelin hoitotyöhön lähteä takaisin, mutta en minne sattuu.
Onko uudessa työssä kuitenkin mahdollisuus neuvotella palkasta vuoden sisään aloituksesta?
Minä vaihtaisin kyllä, koska se kuulostaa uran kannalta hyvältä siirrolta. Tai sitten pysyisin nykyisessä työssä ja hankkisin sen ohella uutta osaamista, mistä on hyötyä työnhaussa.
Voisin, tulisin sinkkuna ihan hyvin toimeen 8700e/kk palkallakin.
Vaikea sanoa, kun ei tiedetä mikä on nykyinen palkkasi. Itse tienaan reilu 10000 e/kk, joten 500 e/kk vähemmän ei tuntuisi missään. Mutta jos joku tienaa vaikka 2500 e/kk ja uudessa työssä palkka olisi 2000 e/kk, niin olisi ihan eri juttu.
Riippuu vähän siitä mikä on kokonaispalkka. Jos uusi nettopalkka kuitenkin on semmoinen jolla tulet hyvin toimeen, niin vaihtaisin.. jos olisin aivan kypsä työpaikkaani siis. Verotus kuitenkin tasaa tilannetta.
Itselläni kokemusta hieman toisin päin. Vaihdoin työpaikkaa, jossa bruttopalkka oli 30 % suurempi kuin edellisessä työssä. En kuitenkaan viihdy kovin. Tällä hetkellä olen kultaisessa häkissä, eli ajattelen sinnitteleväni jonkin aikaa. Esimies on kuitenkin hyvä ja työnantaja myös.. eli akuuttia hätää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voisin lähteä jos löytyisi sopiva paikka.
Itse asiassa olen katsellutkin, ja niissä paikoissa on yli 1te pienempi palkka, mutta se ei olisi ongelma jos löytyisi mieluinen työpaikka.
Ajattelin hoitotyöhön lähteä takaisin, mutta en minne sattuu.
Vaihtaessani hoitoalan työt kaupallisiin tehtäviin palkkani putosi noin 500e vuorolisien jäädessä pois. Samalla kulut kasvoivat, kun jouduin muuttamaan pois työsuhdeasunnosta. Jonkin verran sain paikattua tekemällä keikkaa oman työni ohessa, mutta onneksi sain pian lisävastuuta ja sen myötä palkkani nousi.
Minkälaiset tulevaisuudennäkymät uudessa työssä on? Odottaisitko palkan pysyvän samalla tasolla seuraavat kaksikymmentä vuotta, vai onko todennäköistä että parin vuoden sisällä voisi tulla huomattavia korotuksia? Riippuu toki myös siitä onko lähtöpalkka 2000€ vai 15000€ miten paljon tuo muutama satanen siinä tuntuu. Itse vaihdoin alaa niin että palkka tippui, mutta vaihto kuitenkin kannatti, sillä edellisessä firmassa alkoi yt-neuvottelut melko pian lähtöni jälkeen joten pääsin ainakin turvatumpiin töihin. Mietin myös sitä, että näin neljäkymppisenä alkoi olla viimeiset hetket vaihtaa alaa mikäli sen jossain vaiheessa uraa haluaa tehdä, siitä vanhempana se menee aina vaikeammaksi.
En lähtisi, 500e on kuitenkin iso summa. Työn pitäisi olla ihan unelma ja jotain muuta etuutta reilusti että voisin ajatella noin suurta alennusta.
200€ bruttovähennys vielä menisi jos työpaikka olisi lähellä kotia jolloin säästäisin sen nettovaikutuksen bensoissa.
Mulle tarjottiin aikoinaan yhtä työpaikkaa -600€ senhetkisestä palkastani. Olin juuri lopettamassa työt YTn seurauksena. Kieltäydyin ja lopulta 3 vkon vääntämisen jälkeen sain saman palkan kuin lopettamastani työstä. No, tässä tietty se että he välttämättä halusivat minut siihen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Onko uudessa työssä kuitenkin mahdollisuus neuvotella palkasta vuoden sisään aloituksesta?
Minä vaihtaisin kyllä, koska se kuulostaa uran kannalta hyvältä siirrolta. Tai sitten pysyisin nykyisessä työssä ja hankkisin sen ohella uutta osaamista, mistä on hyötyä työnhaussa.
Ehkä olisi, en osaa sanoa kun on tietysti aivan uusi työpaikka. Mutta mikä ihmetytti niin tässä olisi tulospalkkaus, jotenkin niin että se on yksikkökohtainen. Jokainen työntekijä saa kuitenkin kiinteän peruspalkan. Puhutaan kuitenkin ihan muutaman tonnin palkoista, eli elämiseen ei jäisi paljoa käyttöön, todellakaan. Nytkin tiukkaa :D
Harmittaa vaan tosi kovasti, että nyt kun olen jo pidempään työpaikkoja katsellut niin selkeästi minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa pienemmällä palkalla jostakin. Mutta haluan todella kovasti omalta alalta pois.
Jos työpaikka muuten on jollain tapaa parempi ja mieluisampi, voisin vaihtaa.
Jos aloituspalkka on kerrottu työpaikkailmoituksessa, niin eiköhän siitä voi neuvotella? Alasta toki riippuu.
Mutta sitten itse kysymykseen. Olen vaihtanut työpaikkaa toiseen, jossa palkka oli pienempi. Uudessa paikassa oli selkeämmät etenemismahdollisuudet ja sitä kautta myös selkeät palkannousuaskelmat. Suurin syy minulla oli tosin se, että edellisen työpaikan ilmapiiri oli aivan kamala. En ole katunut lähtöä hetkeäkään, vaikka useampi vuosi tuli tehtyä töitä edellistä paikkaa pienemmällä palkalla.
Itse olen tehnyt tuollaisen vaihdon enkä kadu. Vaikka palkka pieneni, työn mielekkyys korvasi sen.
Vaihdoin toimistotyöstä hoitoalalle. Rakastan työtäni ihmisten parissa, ehkä halu auttaa ihmisiä hädässä kuuluu luonteeseeni. Työilmapiiri on hyvä ja motivoiva, toisin kuin edellisessä työpaikassani.
Raha ei ole aina se tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloituspalkka on kerrottu työpaikkailmoituksessa, niin eiköhän siitä voi neuvotella? Alasta toki riippuu.
Mutta sitten itse kysymykseen. Olen vaihtanut työpaikkaa toiseen, jossa palkka oli pienempi. Uudessa paikassa oli selkeämmät etenemismahdollisuudet ja sitä kautta myös selkeät palkannousuaskelmat. Suurin syy minulla oli tosin se, että edellisen työpaikan ilmapiiri oli aivan kamala. En ole katunut lähtöä hetkeäkään, vaikka useampi vuosi tuli tehtyä töitä edellistä paikkaa pienemmällä palkalla.
Tämä on se minunkin syy, halua pois todella huonosta ilmapiiristä ja autoritäärisestä johtamisesta ja erikoisesta mielistely kulttuurista. Ainakin haluan nähdä jotain muuta kuin tätä loppuelämän. Olen todella todella väsynyt tähän ilmapiiriin ja negatiivisuuteen.
Palkan takia käyn töissä eli en itse missään nimessä vaihtaisi. Työskentelen siellä missä maksetaan parhaiten. Ja vaihdan heti työpaikkaa jos joku toinen firma maksaa paremmin kuin nykyinen firma.
M30
AP, itselläni oli muutama vuosi sitten tilanne, jossa firmasta vähennettiin väkeä. Huonostihan siinä kävi. Uutta työpaikkaa hakiessani olin valmis tinkimään palkkatoiveestani. Asetin sen todella alas, koska en halunnut hinnoitella itseäni ulos työmarkkinoilta. Kun edellisessä firmassa palkka oli yli 4500, niin palkkatoiveeni oli alle 4000€:n ja sain homman. Ei kaduta päivääkään. Kyllä se palkka sieltä nousee ajan myötä, jos hommansa hyvin hoitaa. Ainahan uusi työpaikka tuo uusia haasteita ja perehtyminen saattaa viedä kuukausiakin.
No minä tein juuri niin. Oma ala alkoi tuntua kertakaikkisen raskaalta ja tylsältä. Opiskelin uuden ammatin, jossa palkat ovat järjestään paljon pienemmät ja varsinkin, kun aloittaa puhtaalta pöydältä uutena alalla. Mutta en ole katunut. Tykkään työstäni nyt paljon enemmän ja tunnen, että teen merkityksellistä työtä. Palkkaa saan nytkin sen verran, että pystyn elämään ihan mukavasti. Toki säästöön jää vähemmän kuin ennen, mutta se on pieni uhraus siitä, että työtyytyväisyys on lisääntynyt. On myös palkitseva tunne, että on ottanut oman elämänsä hallintaan ja tehnyt sellaisia valintoja, joista voi tuntea tyytyväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se minunkin syy, halua pois todella huonosta ilmapiiristä ja autoritäärisestä johtamisesta ja erikoisesta mielistely kulttuurista. Ainakin haluan nähdä jotain muuta kuin tätä loppuelämän. Olen todella todella väsynyt tähän ilmapiiriin ja negatiivisuuteen.
Sitten lähde ehdottomasti pienempipalkkaiseen työhön. Töissä ollaan niin suuri osa elämästä, että negatiivinen ja inhottava työilmapiiri vielä sairastuttaa sinut. Itse olin jo vähintään hyvin lähellä masentumista ellen jo masentunutkin, ja ajattelin olevani kykenemätön koko työelämään. Kummallisesti ne masennus- ja ahdistusoireet sekä negatiivisesti itsestäni ajatteleminen hävisivät pikkuhiljaa uudessa työssä.
Tällä hetkellä palkkani on noin 1900 euroa kuukaudessa, joten eipä kyllä houkuttelisi 1400 euron palkka. Mutta jos uudessa palkka olisi sama kuin nyt ja työ kuulostaisi mukavalta, niin miksikäs ei. Minulle riittää, että työ on mukavaa ja palkalla tulee mukavasti toimeen eikä tarvitse kituuttaa.
Voisin joustaa jonkin verran, koska vaikutus nettotuloihin on pienempi.