Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
7381/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hävinnyt keskustelun, joka joutuu turvautumaan alapääjuttuihin.. Onko ihme että nuoriso ja nuoret aikuiset voivat huonosti kun ovat joutuneet altistumaan tuollaiselle,

Minkäs sille voi kun alapää mielessä pyörii. Siitä puhe mistä puute.

T. 70-luvulla syntynyt seksihullu

Saitko jonkun myrkytyksen tampooneista? Se vois selittää tuota hulluutta. Verenkierrossa liikaa lyijyä tai jotain

Kerran sain. Sen jälkeen olen käyttänyt niitä vain viisi kertaa. Kalliiksihan se käy mutta terveys on tärkeää. Varsinkin vattuterveys.

Vierailija
7382/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tämän palstan @moderaattori siivota tämän ketjun näistä teinien tasolle jääneiden jutuista? Muutenkin täällä moderoidaan ihan järkeviäkin viestejä pois niin nyt tässä olisi oikeasti modelle tekemistä kerrankin.

Entä jos ilmiantaisikin koko ketjun?

Olen miettinyt samaa koko päivän, mitähän nyt tapahtuu, aivan hirveän jännittävää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7383/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on hävinnyt keskustelun, joka joutuu turvautumaan alapääjuttuihin.. Onko ihme että nuoriso ja nuoret aikuiset voivat huonosti kun ovat joutuneet altistumaan tuollaiselle,

Saitko jonkun myrkytyksen tampooneista? Se vois selittää tuota hulluutta. Verenkierrossa liikaa lyijyä tai jotain

Kerran sain. Sen jälkeen olen käyttänyt niitä vain viisi kertaa. Kalliiksihan se käy mutta terveys on tärkeää. Varsinkin vattuterveys.

Vattu on pidettävä hykieenisena, myös zykiatri neuvoi!

Vierailija
7384/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlainen pylly zykiatrilla mahtaa olla.😋

T. 70-luvulla syntynyt

Ettei olisi käytetty liikaa sota-aikana?

Se ei minua haittaa. Käytetyt kelpaa, ei tartte edes olla pesty.

T. Viisikymppinen pyllyfani

Kunhan vaan emännät kelpaa. Vääpeli aina sanoi että kun kunnolla nai*aan niin siinä on vaan emännät tiellä.

Vierailija
7385/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä 48, äitini kohta 81-v. Leski jo yli 3,5 vuotta. Siis äitini. Mut lähes joka kerta, kun mä oon sen luona joka toinen (n) viikonloppu, niin me aina jotenkin aletaan riitelemään ihan pikku asioistakin. Mistä se johtuu ? Kenen vika se on ? Ei ainakaan mun. Nyt, ku mul o kissa ja se tartte kalliimpaa ruokaa (märkä ja raksut) ni se joutuu osataan ne, ku mun NS edunvalvojan mielestä mulla ei oo niihin varaa. Se valehtelee. Taitaa sekin taas kerran viedä mun rahojani omaan käyttöön , kuten se edellinen akka vei paljon. Mut nyt onneks tää ei voi viedä liikaa.......mut eihän se saa allekirjoittaa mitään ilman mun lupaani, kuten esim anjat (lääkeannostelupussit). Sitä en olisi halunnut, mut tää akka meni ja allekirjoitti sen. Se, et muut hullut käyttää niitä, ei merkkaa sitä, että munkin pitäisi käyttää. Se on aseman väärinkäyttöä, siitä kun ei oo mulle mitään hyötyä. 

Vierailija
7386/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Kyllä viisikymppisestä vatusta kannattaa pitää huolta. 

Vierailija
7387/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähänlainen pylly zykiatrilla mahtaa olla.😋

T. 70-luvulla syntynyt

Ettei olisi käytetty liikaa sota-aikana?

Se ei minua haittaa. Käytetyt kelpaa, ei tartte edes olla pesty.

T. Viisikymppinen pyllyfani

Kunhan vaan emännät kelpaa. Vääpeli aina sanoi että kun kunnolla nai*aan niin siinä on vaan emännät tiellä.

Siinä tanner tömisee!

Vierailija
7388/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereiden parhain jälkikasvu esiintyy.

Vierailija
7389/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tämän palstan @moderaattori siivota tämän ketjun näistä teinien tasolle jääneiden jutuista? Muutenkin täällä moderoidaan ihan järkeviäkin viestejä pois niin nyt tässä olisi oikeasti modelle tekemistä kerrankin.

Olen miettinyt samaa koko päivän, mitähän nyt tapahtuu, aivan hirveän jännittävää!

Tunnen kuinka kämmenet hiestyvät ja ruppareiässä tuntuu oudolta, eikä se tällä kertaa johdu vääpelin isosta dildosta.

Vierailija
7390/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vattu on pidettävä hykieenisena, myös zykiatri neuvoi!

Ei suostunut vilkaisemaan vaikka kolmesti ehdotin.

Vierailija
7391/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä 48, äitini kohta 81-v. Leski jo yli 3,5 vuotta. Siis äitini. Mut lähes joka kerta, kun mä oon sen luona joka toinen (n) viikonloppu, niin me aina jotenkin aletaan riitelemään ihan pikku asioistakin. Mistä se johtuu ? Kenen vika se on ? Ei ainakaan mun. Nyt, ku mul o kissa ja se tartte kalliimpaa ruokaa (märkä ja raksut) ni se joutuu osataan ne, ku mun NS edunvalvojan mielestä mulla ei oo niihin varaa. Se valehtelee. Taitaa sekin taas kerran viedä mun rahojani omaan käyttöön , kuten se edellinen akka vei paljon. Mut nyt onneks tää ei voi viedä liikaa.......mut eihän se saa allekirjoittaa mitään ilman mun lupaani, kuten esim anjat (lääkeannostelupussit). Sitä en olisi halunnut, mut tää akka meni ja allekirjoitti sen. Se, et muut hullut käyttää niitä, ei merkkaa sitä, että munkin pitäisi käyttää. Se on aseman väärinkäyttöä, siitä kun ei oo mulle mitään hyötyä. 

Tänne joku kirjoittelee asiaakin, koettakaa mummot nyt lopettaa ne sotajuttunne!

Vierailija
7392/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kuinka kämmenet hiestyvät ja ruppareiässä tuntuu oudolta, eikä se tällä kertaa johdu vääpelin isosta dildosta.

Elämme jännittäviä aikoja, mitenkähän ketjulle käy, minne kerron jatkossa puskakäyntini?

Vierailija
7393/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Kyllä viisikymppisestä vatusta kannattaa pitää huolta. 

Kallis on. Minä olen aina pyytänyt vaan kaksikymppiä.

Vierailija
7394/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, boomereilta jäänyt kasvatus selvästi tekemättä.

Vierailija
7395/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ko. zykiatri varmasti lento kapteeni!

Vierailija
7396/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on esittänyt meille kammottavan uhkauksen. Kyllä nyt kaduttaa ja opittiin olemaan. 

Kyllä, ihan pelottaa että koko ketju ilmiannetaan! Missä kerron marjajuttujani jatkossa, APUA! Tietääkö palstapomo?

Vierailija
7397/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme jännittäviä aikoja, mitenkähän ketjulle käy, minne kerron jatkossa puskakäyntini?

Missä jatkossa floodaan vattujen alapesuista pesuvadissa? Ou ja nou, kyllä meitä nyt kaduttaa käytöksemme ja varmaan saamme siitä nyt vuosia kärsiä.

Vierailija
7398/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, boomereilta jäänyt kasvatus selvästi tekemättä.

Ovat tulleet ihan vattuboomereihin.

Vierailija
7399/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja ei ihan joka ketjussa voikaan kertoilla, menee pohja elämältä!

Vierailija
7400/8042 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää huoliko, hakekaa ylilaudalta sama keskustelu. Sinne ei mummot löydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän