Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kalaa ja kananmunaa syövä kasvissyöjä karpata?

Vierailija
18.02.2008 |

Saako riittävästi protskua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän karpille riittää protskut soijassa ja ruokahampussakin, linsseistä puhumattakaan

Vierailija
2/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa syön terveellisten rasvahappojen ja proteiinin takia. Ei ole varaa ostaa jatkuvasti kalliita soijatuotteita joten kalalla paikattava soijan osuutta.

En tiedä karppaamisesta juurikaan joten olen kuvitellut että se vaatii lihan syöntiäkin. Epäilyttää että tulee jotain puutostiloja ruokavaliollani karpatessa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kalaa syön terveellisten rasvahappojen ja proteiinin takia. Ei ole varaa ostaa jatkuvasti kalliita soijatuotteita joten kalalla paikattava soijan osuutta.

En tiedä karppaamisesta juurikaan joten olen kuvitellut että se vaatii lihan syöntiäkin. Epäilyttää että tulee jotain puutostiloja ruokavaliollani karpatessa.

ap

Vierailija
4/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ap

Vierailija
5/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus laihdutusmielessä " karpilla" ruokavaliolla ollessani vegaani. Terveellisempää se on kuin monien lihansyöjien karppaus, koska kasviproteiineissä on kuituja ja jonkun verran hiilareitakin samassa. Tofu on tosi hyvää ja monipuolista kamaa kaikille, jotka haluavat paikata ruokavaliossaan heikkoja paikkoja. Samassa paketissa on vitamiineja, protskua ja hieman kuituakin. Sen saa maustettua maittavaksi, sopii joka ruokaan, eikä siitä saa lainkaan kolesterolia (jos valmistaa kasvisrasvoihin) ja se ei ole kuitenkaan niin jööttiä, että menisi suoli sillä kuralle/tulisi ummetusta, niin kuin runsaammat prostkuannokset tuppaavat tekemään.

Itse en suosittelisi kenellekkään puhdasoppista " karppausta" , mutta suosittelen kyllä ruokavaliota, jossa runsaat hiilarilähteet (viljatuotteet, riisi, peruna ja etenkin sokeri) jätetään vähemmälle ja suositaan runsaasti tuoreita kasviksia (raakoina ja kypsennettyinä) sekä täysviljatuotteita esim. aamupalalla sekä lounaalla. Miksi haluat karpata? Jos syynä on laihtuminen, kannattaa miettiä miten teet pysyviä elämäntapamuutoksia ilman, että tarvitsee jojota painon kanssa. Karppaaminen on rankkaa ja siinä joutuu helposti " ruokavalion vangiksi."

Vierailija
6/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä ilman kalaakin monta vuotta eli lakto-ovo-vege mutta kalalle olen terveys/hintasyistä antanut periksi. Tiedän kyllä että asiasta voidaan olla montaa mieltä. Aktivistien kanssa en aiokaan käydä kättä vääntämään asian tiimoilta.

Alkuperäinen kysymys liittyikin karppaamiseen ja huomionne on nyt kiinnittynyt ihan muihin seikkoihin.

ap

Vierailija
7/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, hiilareita olen ajatellutkin ehkä vain vähentää aluksi. Tuntuu vain vaikealta keksiä juuri korvikkeita kun peruna/makaroni/puurohiutaleet ovat olleet niin korvaamaton osa ruokavaliota ja elämää. Linssejä, papuja, herneitä ja soijaa kyllä käytämme mutta ehkä vähemmässä määrin suhteessa kaikkii ruoka-aineisiin. Ehkä tässä vaan on vielä opeteltava koostamaan kaikki ihan uudella kaavalla. :)

ap

Vierailija
8/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaisin olisi meillä jokaisella aterialla 1/3-1/4 osa lautasellisella höyrytettyjä/keitettyjä kasviksia. Niitä voi maustaa kevyesti yrteillä ja pippurilla. Loraus öljyäkään ei tee vahinkoa. Näillä kasviksilla korvaisin omassa ruokavaliossani " lautasmallin" hiilareita.

Itse pyrin aina katsomaan, että lautasellisesta/annoksesta noin puolet on kasviksia. 1/4 proteiinin lähdettä ja viimeiseen neljännekseen rasvat ja hiilarit (peruna/pasta/riisi). Lapset ja urheilijat tarttee enemmän hiilareita.

11

Vierailija
9/9 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän todella paljon " täytekasviksina" tomaattimurskaa, pakaste pinaattia, porkkana raastetta. Kun ruoka näyttää siltä, ettei siinä ole riittävästi rehua mukana laitan jotakin yllämainitsemistani joukkoon.