Miten te muut jaksatte tehda toita 1800-2500 euron kuukausipalkalla? Totuus on, etta siita ei ainakaan Helsingissa jaa valttamattomien kulujen jalkeen yhtaan mitaan kateen.
Kommentit (47)
ja mä olen nyt palaamassa työelämään. Saas nähdä, miten asiat muuttuu, vai muuttuuko... saman palkan sain, yllättävää kyllä, kuvittelin, että joudun pudottamaan palkkaani, vaan ei... Noh, mä en ulomaille kaipaakaan, eikä mieskään. Mulle riittää se, ettei ruokakaupassa tarvii laskea taskulaskimella, mitä ostaa... ja jos joskus on rahaa vähän ostaa vaatteita jne, niin mä olen enemmän kui onnellinen.
Onko liian kallis asunto? Pitääkö lapset pukea viimeisen muodin mukaan? Ostatteko kaiken maailman teknisiä härveleitä? Onko kallis auto?
Meillä brutot 2500 ja 1900 ja käyty ulkomailla, ostettu uusia vaatteita, syödään ulkona, melkein velaton asunto Etelä-Helsingissä.... yksi lapsi, kulutusiässä.
Se toi mitä halusin. Enemmän valinnanvapaksia työnhaussa ja 600 euroa paremman palkan, kun vaan rohkenin pyytää.
Ei siis kannata tyytyä siihen mitä on, kuten täällä joku pessimisti neuvoi vaan jos tarpeeksi vituttaa, niin kannattaa toimia. Se kannattaa.
Minä olen nyt tyytyväinen. Rankkaa oli opiskelu, mutta nyt on hyvin. :-)
Olisihan se kiva matkustaa ja ostaa merkkivaatteita, mutta vähemmälläkin tulee toimeen. Parisuhde helpottaisi elämää kummasti, sillä yksin asuessa kaikki laskut on maksettava ihan itse.
En siis suunnittele paikkakunnan vaihdosta tai lisäkoulutusta, sillä töitä ei ole kovasti tarjolla pienemmillä paikkakunnilla ja lisäkoulutus ei nostaisi palkkaa kovin paljon suhteessa uhrauksiin (ellen sitten vaihtaisi alaa totaalisesti, sellaiseen paremmin palkattuun). Minulla on tällä hetkellä tekniikan alan ammattikorkeakoulututkinto.
Hyvin riittää asumiseen (ei tarvitse olla mikään Kulosaaren asunto!) ja muuhun elämiseen. Minulla 1800 euroa palkka ja miehellä 2600 euroa ennen veroja ja asutaan Itä-Helsingissä 4H+K-omistusasunnossa (maksoi 155 000 ¿ viime kesänä), rahaa riittää matkustamiseenkin, joka vuosi käydään 2-3 kertaa ulkomailla omatoimimatkalla. Nyt kesällä lähdetään Espanjaan ja matka maksaa lentoinen ja majoituksineen 600 ¿/2 vk koko perheeltä. Syksyllä oltiin koko perhe Kiinassa 2,5 vk ja matka maksoi (majoitus ja lennot) 1750 ¿.
Vaihdan työhön aivan kotini lähelle. Saan silloin enemmän aikaa olla lasteni kanssa. Nyt työmatkoihini menee 3 h päivässä. Palkka on huono kummassakin.
Jos olisi velaton asunto, tulisin hyvin toimeen.
Vierailija: