Lestadiolaiset lapset kiusaavat ev. lut lastani
Olemme erilaisia kylässä. Emme kuulu heihin.
Kommentit (48)
Asumme myös alueella jossa paljon lestadiolaisia, heillä mm. omat rippikouluryhmät.
Poikani kertoi, että samanikäiset lestadiolaispojat mm. estävät pyörätiellä kulkemisen asettumalla pyörineen ryhmänä eteen. Koulun pihapeleissä otettiin pesäpallo (pelasivat mailoilla) ja tuhottiin tai heitettiin pois. Ehdottelin opettajalle kertomista, mutta poika kertoi että kerrottu on ja opettaja ei voi mitään. Osaavat olla opettajien edessä mielin kielin.
Todistin itse kerran tätä pyörätiekohtausta kun pyöräilimme yhdessä kauppaan. Tosi uhkaavanoloista oli, väistivät sitten kun minä menin. Mutta ne ilmeet pojalleni...
Kyllä lestadiolaisetkin kiusaavat, ihan siinä missä muutkin. Täällä varsinkin, kun heitä " parempiuskoisia" on paljon.
näytän joulukuuselta, puuttuu vain tähti päänpäältä. Ei tuntunut 10-vuotiaana kivalta, vaikka nyt naurattaakin.
Jos sinä haluat mustamaalata lestadiolaisperheen lapsia täällä oman kokemuksesi perusteella, niin yritys on huono. Fiksu ja järkevä aikuinen tietäisi mikä on oikea tapa hoitaa kiusaamisasiat.
mua ärsyttää nämä uskonnoilla pelaamiset ja kiusamiset...
on se ihan sama mihin uskot niin ei tarvii kiusata ketään.
Ovat olevinaan parempia ja helvetin tulella pelottelevat viattomia lapsia. Kokemuksieni perusteella normaalit ihmiset ovat paljon empaattisempia ja kiltempiä ihmisiä kuin lestadiolaiset jotka uskonsa varjolla saavat tehdä mitä vaan. Riittää kun sunnuntaina kirkossa saa synnit anteeksi, niin voi taas maanantaina alottaa vittuilemisen.
Ei millään pahalla, mutta ei nyt niin hyvälläkään.
Täytyy vielä sanoa, että poikkeuksiakin on lestadiolaiosissa ja jopa tunnen näitä poikkeuksia.
Esim jos erehtyy lestadiolaisten kirkkopyhänä tavalliseen evlut
kirkkoon ja vielä ehtoolliselle, kokemus on karmaiseva. Tavallisten sanojen lisäksi lestadiolaisille heidän pappinsa sanovat, että saat synnit anteeksi. Mutta ulkopuolisen kohdalla jättävät nämä lisäsanat sanomatta. Ei tuntunut kovin hyvältä. Minusta se on syrjintää.