Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
16.02.2008 |

Mun isällä on ilmeisesti, hyvin todennäköisesti, sairaus joka on perinnöllinen, nimeltänsä amyloidoosi. Mulla on kaks poikaa, siskolla poika ja tyttö...Sairastutaanko me kaikki tähän tautiin??? Mä olen vasta 25...sisko 30v...ja meidän lapset on kaikki alle 4v...Mä en halua kuolla. mä en halua että mun lapset kuolee, mä en halua että mun sisko tai mun siskon lapset kuolee. mä en TODELLAKAAN halua että mun isä kuolee...Sanokaa jotain...Kertokaa kokemuksia kyseisestä sairaudesta...sanokaa mulle jotain....

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä syvää, älä murehdi asiaa liikaa tänään äläkä huomenna ja sitten maanantaina ota yhteyttä isäsi lääkäriin ja pyydä vastaanottoa, jossa käytte tilanteen läpi ( isäsi suostumuksella)

Vierailija
2/3 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllinen amyloidoosi on paljon harvinaisempaa kuin AL- tai AA-tyyppinen amyloidoosi. Se johtuu epänormaalin geenin (mutaation) perimisestä, mikä johtaa mahdollisesti amyloidia muodostavan proteiinin elinikäiseen tuotantoon. Useimmat perinnöllisesti esiintyvät amyloidoosimuodot eivät aiheuta oireita ennen keski-ikää. Ne kaikki periytyvät autosomisen dominoivasti. Tämä tarkoittaa sitä, että jos tietyllä henkilöllä on sairaus, kullakin hänen lapsistaan on 50%:n mahdollisuus periä mutaatio, ja kullakin hänen sisaruksistaan on myös epänormaali geeni 50%:n todennäköisyydellä. Toisaalta taas yksilöt, joilla ei itsellään ole epänormaalia geeniä, eivät voi siirtää tautia eteenpäin lapsilleen. Kaikki, jotka perivät jonkin näistä mutaatioista, eivät suinkaan sairastu. Joillakin heistä muodostuu vain pieni ja merkityksetön määrä amyloidia, ja toisilla ei näy muodostuvan sitä ollenkaan. Tätä geneettistä ilmiötä sanotaan epätäydelliseksi penetranssiksi, ja se selittää sen, miksi joidenkin perinnöllistä amyloidoosia sairastavien potilaiden suvussa ei ole ilmennyt vastaavaa sairautta. Penetranssi vaihtelee huomattavasti eri sukujen välillä, ja tiettyä sukua koskevat tiedot ovat erittäin tärkeitä arvioitaessa sitä, millä todennäköisyydellä mutaatiota kantava nuori ja terve ihminen sairastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sairauden periytyvyyttä pystytä tutkimaan perinnöllisyystutkimusten avulla? Ajattelisin, että tuollainen geeni on " helppo" selvittää nykyteknologian avuin. Niin saisit selvyyden kannatko/kannatteko geeniä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi