Milloin vanhojentanssit muuttuivat pukuloistoksi? Kerro oma vanhojen vuosi ja mikä oli tyyli silloin? Ja paikkakunta.
Mun vanhojen vuosi 1982.
Kaikki olivat mummojen ja vaarien vaatteissa eli pukeutuneina wanhoiksi.
Paikkakunta Kangasala.
Kommentit (30)
Osalla oikeasti vanhoja mummuja ja paappojen vaatteita, pukeutuivat siis _vanhoiksi_. Osalla vanhoja tai vanahntyylisiä juhlavia vaatteita. Minulla äidin ompelema 1900-luvun alun tyylinen asu. Itse laitettiin tukat sun muut. Kaupungin läpi käveltiin hepenissämme, sitten mentiin paikalliseen ravinteliin juomaan kakkukahvit (!) ja tanssittiin yökarhon minilattialla jotain...
Opeteltiin kyllä vanhoja tansseja, kikapoota sun muita, joita olis pitänyt näyttää nuoremmille. Mutta kun tyttöpareja ei suvaittu, ja pojat livistivät karkuuun. Jäi meni se harjoittelu hukkaan. Kiitos vain pojat...
Illalla vaihdettiin normaalikuteet ja mentiin bussilla Ähtäriin Mesikämmeneen " juhlimaan" . Pari kuppasen vanhaa äijää yritti iskeä mua ja kaveria. Hyi yäk!
Ei käyty kampaajalla tai meikeissä, puvut iltapukutyyppisiä mutta vaatimattomampia kuin nykyiset. Koulun liikuntasalissa tanssit ja sitten pieni kävely kesksutan poikki.
Muutama tosin taisi teettää pitkän puvun ompelijalla. Pojilla oli tummat puvut (sukulaisten tai kirpparilta). Itse tehtiin meikit ja kampaukset.
Ei todellakaan ollut nykyisen kaltaista kilpavarustelua, vaan ihan rentoa hulluttelua vanhanaikaisissa kamppeissa ;-)
Suurimmalla osalla tytöistä vanhahtava tanssiaispuku: puhvihihat, tyllialushame tms. En muista että kellään olisi ollut nykyaikaista iltapukua. Kampaajalla kävivät aika monet, ehkä joku meikattavanakin.
50-luvun tyyliin. Haluttiin olla erilaisia. Niihin aikoihin muuten vanhat pukeutuivat vanhoihin juhla-asuihin ja 80-luvulla mummoiksi ja papoiksi.
Meillä tytöillä oli kunnon kellohameet tylleineen ja pojilla puvut tai fiftarikuteet. Tanssittiin tietysti rockenrollia, jiveä, twistiä jne. Hauskaa oli! Kummitätini ompeli minulle sen kellohameen. Hiukset ja meikit tehtiin itse.
Mielestäni tuo nykymeno on hieman yliampuvaa, hieman jenkkityylistä.
aina vaan kalliimpaa ja " hienompaa" , amerikkalaisempaa...
Suurin osa tytöistä kävi kampaajalla, meikit tehtiin itse.
Puvut olivat vanhantyylisiä iltapukuja, mutta ei varsinaisesti haettu jotian tiettyjä tyylisuuntia tai aikakausia. Suurimmalla osalla muistaakseni vuokraamosta haettu puku, pojilla frakit.
Itselläni oli ompelijan tekemä puku koska en löytänyt vuokraamosta mitään lähellekään sopivaa. Malli katsottiin kirjoista ja puku ommeltiin verhokankaasta - siitä tuli tosi nätti, sellainen renessanssi-tyylinen.
Tanssit oli kaksi kertaa, illalla vanhemmille, seuraavana päivänä koululle.
Jotkut kävi kampaajalla, useimmille äiti, sisko tai kaveri laittoi hiukset ja meikit. Puvut vanhanaikaisia tanssiaispukuja, itse tehtyjä tai vuokrattuja.
Yhtenä päivänä kaksi esitystä koulun juhlasalissa, ensin koululaisille ja sitten muulle yleisölle. Kierreltiin luokissa lukemassa " käytöstapoja" ja ojenneltiin vanhan ajan kermakaramelleja. Illalla bilevaatteisiin vaihto ja lomakeskukseen bailaamaan.
Aika moni tyttö ompeli itse loisteliaan pukunsa, mulla oli lainassa äidin työkaverin vuotta vanhemmalta tytöltä (jolle se oli teetetty)
ei tanssiaisia, eikä kampaajia.